مایک لی ۸۱ ساله کارگردان مولف سینما و تئاتر بریتانیا قرار است در جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۴ جایزه بزرگداشت دریافت کند.

چارسو پرس: به نقل از هالیوود ریپورتر، جشنواره فیلم تورنتو از مایک لی تجلیل می‌کند. دورگا چو بوز کارگردان کانادایی و کامیل دالما و کلمان دوکو ۲ آهنگساز و ترانه‌سرای فرانسوی نیز در مراسم اهدای جوایز تجلیل می‌شوند.


لی که با اکران جهانی «حقایق سخت» در این جشنواره حضور دارد، ۸ سپتامبر جایزه ایبرت را که برای تجلیل از یک کارگردان اهدا می‌شود، دریافت خواهد کرد. وی پیش از این با فیلم‌هایش «سالی دیگر»، «الکی خوش» و «آقای ترنر» در این جشنواره کانادایی حضور داشت. لی پیش از این ۷ بار نامزد اسکار شده و نخل طلای کن، شیر طلایی ونیز و جایزه بفتا را در کارنامه دارد.


جشنواره فیلم تورنتو امسال همچنین از کارگردان کانادایی دورگا چو بوز با اهدای جایزه استعدادهای نوظهور تجلیل می کند.


بیشتر بخوانید: اخبار و مطالب سینمای جهان


برگزارکنندگان تورنتو همچنین اعلام کردند که ۲ آهنگساز فرانسوی کامیل دالما و کلمان دوکو برای ساخت ترانه و موسیقی فیلم «امیلیا پرز» ژاک اودیار تجلیل می‌شوند. این فیلم موزیکال جنایی فرانسوی جایزه هیات داوران و بهترین بازیگر زن کن امسال را کسب کرد و با نمایش در جشنواره تورنتو برای نخستین بار در آمریکای شمالی دیده خواهد شد.

پیش از این، تورنتو اعلام کرد امسال به کیت بلانشت، دیوید کراننبرگ و امی آدامز جایزه می‌دهد.


جسیکا چستین، راجر دیکینز، کولمن دومینگو، برندان فریزر، آنتونی هاپکینز، خواکین فینیکس، تایکا وایتیتی، میشل یئو و کلوئه ژائو از برگزیدگان جوایز تجلیل جشنواره در دوره‌های پیشین هستند.


این جشنواره امسال از ۵ تا ۱۵ سپتامبر (۱۵ تا ۲۵ شهریور) برگزار می شود.