سی و یکمین نشست از سلسله نشست‌های شنبه دوم / شنبه چهارم با نقد و بررسی نمایشنامه کوکوی کبوتران حرم نقد برگزار شد.



به گزارش سایت خبری تئاتر: سجاد آقابابایی مشاور رسانه ای موسسه بهاران گفت :این جلسه با حضور اصغر نوری، دبیر نشست، علیرضا نادری، نویسنده اثر و دکتر فارس باقری منتقد نمایشنامه تشکیل شد.
نمایشنامه کوکوی کبوتران حرم سال 93 در 135 صفحه توسط انتشارات بوتیمار منتشر شده است.
این نمایشنامه برگزیده نخست هفتمین دوره جایزه کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر در سال 92 و اثر برگزیده اردیبهشت تئاتر ایران در سال 88 بوده است.


فارس باقری با بیان این که علیرضا نادری دو نمایشنامه خیلی خوب دارد که از لحاظ فرم و ساختار تقریبا یکی هستند؛ یکی نمایشنامه کوکوی کبوتران حرم و دیگری...، گفت: نمایشنامه کوکوی کبوتران حرم چه از لحاظ فرم و چه از لحاظ ساختار به اثر "دعوت" غلام‌حسین ساعدی تشابه زیادی دارد که این تشابه شامل فرم و ایده نمایشنامه می‌باشد.
وی افزود: این اثر نقد یک رویای سیاسی، دینی است. در این نمایشنامه شخصیت‌ها زن هستند ولی کاملا ویژگی مردانه پیدا کرده و مرد هستند .
باقری با بیان این مطلب که از زمان آثار یونان باستان تا زمان حال کلیت مفهوم نمایشنامه‌ها حول محور خانواده قرار دارد ولی با ساختارهای متفاوت سیاسی اجتماعی ،مذهبی و... افزود: نسبت‌ها در این نمایشنامه یک رویا و خانواده فروپاشیده است.


بر اساس این گزارش اصغر نوری، دبیر این نشست نیز با بیان این که برای جلو بردن نمایشنامه نیازی به تعلیق عادی و کلاسیک نیست، گفت: در این نمایشنامه طبقاتی از زن‌های مختلف انتخاب شده‌اند که ویژگی درام مدرن و نزدیک به آثار چخوف را دارد.
وی افزود: این نمایشنامه شخصیت اصلی و کاراکتر مشخصی ندارد. کنش کاراکترها مهم نیست واکنش کاراکترها مهم است که در پچپچه های پشت خط نبرد هم وجود دارد.
در ادامه باقری نیز با انتقاد از آغاز و پایان این نمایشنامه گفت: نسبت آغاز و پایان نمایشنامه را نمی فهمم. آغاز و پایان فاصله زیادی دارد.


علرضا نادری نویسنده نمایشنامه کوکوی کبوتران حرم نیز خاطرنشان کرد: این نمایشنامه بین صحنه و تماشاگر اتفاق می‌افتد. تماشاگر را وادار می کند که بشنود. چون خانم‌ها شنوا هستند ولی آقایان شنوا نیستند زن‌ها شنیده‌های جمع شده در خود را بیان می‌کنند. در واقع توضیح مرد در فقدان مرد می‌باشد.
وی افزود: از زن ایرانی می‌توانی جامعه و مرد ایرانی را بشناسی. نمایشنامه محصول شنیدن من است.
در این نشست تعدادی از اساتید ، دست اندرکاران و علاقه‌مندان به تئاتر نیز حضور داشتند. پرسش و پاسخ حاضران با مولف و منتقدان، بخش پایانی این نشست بود.

 

اخبار مرتبط:

کوروش نریمانی: اجاره‌ای شدن سالن‌های دولتی باعث تأسف است

اجرای «تخلف میزانسنیک سهراب» در سالن استاد انتظامی

نمایش‌خانه‌ ایران‌شهر در شب‌های قدر اجرا نخواهد داشت

«ستوانِ آینیشمور» شنبه ۱۳ تیرماه هم اجرا می‌شود

مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی منصوب شد

«کوکوی کبوتران حرم» نقد و بررسی می‌شود

«تئاتر و تماشاگر» منتشر می‌شود

خودتان بودید که یا این فاجعه را رقم زدید یا در مقابلش سکوت اختیار کردید.

تناقض‌گویی مدیران در روند بازسازی تئاتر شهر