کارگردان جوان نمایش «تخلف میزانسنیک سهراب» با ارائه توضیحاتی درباره این نمایش از سرنوشت عجیب دو نمایش‌ گذشته خود گفت.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از ایلنا: حمید دهقانی، کارگردان نمایش، در توضیح آنچه به زودی در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌رود؛ اظهار کرد: این نمایش راجع به پسری به نام سهراب است که بخش‌هایی از زندگی او را به دلایلی می‌بینیم. سهراب فردی است که آرزوهای بزرگی دارد و می‌خواهد کارهای بزرگی انجام دهد اما به دلایلی اتفاقاتی رخ می‌دهد که نمی‌تواند از پس کار بربیاید.

او افزود: دیالوگ‌های نمایش کاملا رئال است ولی در کارگردانی به رئالیته پایبندی نداشتم و بیشتر جریان سیال ذهن را مدنظر قرار دادم. به‌طور کلی ترجیح این است تا زمانی که مخاطب با کار مواجه نشده توضیح زیادی ندهم و پس از آنکه کار روی صحنه رفت؛ اطلاعاتی ارائه کنیم.

دهقانی نمایش «تخلف میزانسنیک سهراب» را سومین تجربه خود در زمینه کارگردانی عنوان کرد و درباره دلایل عدم اجرای عمومی دو نمایش‌ گذشته خود اظهار کرد: اسفند ماه سال 1390 پایان‌نامه فوق لیسانسم را کار کردم اما از آن زمان تا امروز پیگیر اجرای عموم بودم که به دلیل بدقولی مسئولان تا امروز به نتیجه نرسیده و موفق نشدم.

این کارگردان جوان خاطرنشان کرد: سال 91 برای دریافت زمان اجرا به مسئولان تالار حافظ مراجعه کردیم که گفتند قطعا در فهرست اجراهای شش ماه دوم قرار می‌گیریم اما بعد از مدتی اعلام شد به دلیل تغییر شورای هنری تالار دیگر از اجرا خبری نیست. تالار مولوی هم تعطیل بود و تماشاخانه ایرانشهر هم سیاست‌های خاص خود را داشت.

او ادامه داد: در نمونه دیگر سال 89 نمایش «از اطراف برج میلاد» را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه بردم که اجراهای محدودی داشت. قرار بود این نمایش در جشنواره تئاتر فجر همان سال اجرا شود که مسئولان اعلام کردند چون بین دو حضور صحنه‌ای کار فاصله اندکی وجود دارد این اتفاق ممکن نیست.

دهقانی به نکته جالب توجه دیگری درباره سرنوشت نمایش «از اطراف برج میلاد» اشاره کرد و گفت: کانون کارگردانان خانه تئاتر گفتند همان سال کاندید دریافت جایزه بهترین کارگردانی بودم اما به این دلیل که نمایش در بازه زمانی مورد نظر آنها اجرا نشده امکان معرفی وجود ندارد. تمام شرایط دست به دست هم داد تا این نمایش به حق خود نرسد.

 این هنرمند جوان با تاکید براینکه در نمایش «تخلف میزانسنیک سهراب» امکان جذب مخاطب خاص و عام تئاتر را در خود دارد؛ اظهار کرد: الان تئاتر طوری شده که بعضی برای جلب توجه مخاطب از ستاره‌های سینمایی استفاده می‌کنند و گروهی دیگر با حسادت‌های حرفه‌ای دست و پنجه نرم‌ می‌کنند. مثلا می‌گویند من طوری میزانسن می‌دهم که هر تئاتری ببیند تعجب کند. ولی ما تلاش کردیم درگیر مسائلی از این دست نباشیم و در عین حال مولفه‌هایی در کار قرار دادیم که نمایش برای تماشاگر غیر حرفه‌ای تئاتر هم جذابیت داشته باشد.

 

اخبار مرتبط:

جلسه نقد «کوکوی کبوتران حرم» برگزار شد

گزارش تصویری نمایش «یه دورهمى ساده با سیمین» کارگردان: مهشید بدرنیا

گزارش تصویری نمایش «فهرست» کارگردان: رضا ثروتی

فراخوان مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

بازدید وزیر ارشاد از روند بازسازی تئا‌ترشهر

اجرای یک تئاتر با 6500 نفر تماشاچی

اولین تجربه کارگردانی تئاتر منوچهر هادی در نیاوران اجرا می‌شود

پیش‌فروش بلیت نمایش «تخلف ميزانسنيک سهراب» آغاز شد

تجربه مشترک مهدی پاکدل و ایمان افشاریان در تئاتر

فرزاد امینی از «عشق سال های وبا» گفت

«ستوانِ اینیشمور» دو اجرایی شد

نظر محمدرضا خاکی درباره «هیچ کس نبود بیدارمان کند»

یادداشتی درباره خصوصی سازی در تئاتر/ به بار نشستن آزادسازیِ ویرانی