این ۱۰ مستند نوستالژیک دربارهی دوران طلایی هالیوود یکبار دیگر به ما یادآوری میکنند که سینما نخستین قدمهای خود را تا چه اندازه بینقص و محکم برداشته است.
چارسو پرس: دوران طلایی هالیوود دورهای بود که پنج استودیوی بزرگ فیلمسازی یعنی پارامونت، متروگلدنمایر، فاکس، آرکیاو پیکچرز و برادران وارنر در آن صنعت سینما را کنترل میکردند. در این دوران، بسیاری از بهترین فیلمهای تاریخ ساخته شدند. بازیگران شناختهشدهای مانند هامفری بوگارت، جیمز کاگنی، گریس کلی، کلارک گیبل و کری گرانت در این دوران بیشتر نقشهای اصلی را ایفا میکردند. در همین دوره بود که چهارچوبهایی ماندگار برای ساخت فیلمهای بینقص ایجاد شد و در همین عصر بود که بازیگران میتوانستند اجراهایی عالی را در مقابل دوربین کارگردانهای بزرگ از خودشان به نمایش بگذارند. هنوز هم بحثهای پایانناپذیری در مورد زمان دقیق شروع و پایان عصر طلایی هالیوود وجود دارد، اما بیشتر مورخان توافق دارند که این دوره از اواسط دهه ۱۹۱۰ آغاز شده و تا دهه ۱۹۶۰ ادامه داشته است. تاکنون، داستانهای زیادی دربارهی این دورهی شگفتانگیز نوشته شده است و فیلمهایی هم دربارهی این دوره ساخته شدهاند، اما هر کسی که به دنبال اطلاعات دقیقتر است باید به سراغ مستندها برود؛ مستندهایی شامل فیلمهای واقعی، مصاحبههایی با افراد دستاندکار و روایتهای آرامشبخش.
علاوه بر این که ویلیام هرست احساس میکرد که شخصیت چارلز فاستر کین بیش از حد شبیه به او است، دلیل دیگری برای این نزاع شناخته شده نیست. بنابراین، «نبرد بر سر همشهری کین» با ارائه بسیاری از تصاویر دست اول به خوبی موفق میشود حال و هوای پشت صحنهی یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینما را به تصویر بکشاند. به عنوان مثال در این مستند فاش میشود که چارلز فاستر کین تنها بر اساس هرست نیست، بلکه شخصیتی ترکیبی است که بر اساس افراد دیگری مانند جوزف پولیتزر، غول خدمات شهری شیکاگو، ساموئل اینسل، ناشر شیکاگو تریبون، رابرت آر. مککورمیک و حتی خود ولز ساخته شده است. همچنین فاش میشود که هرست در آن زمان سران چهار استودیوی دیگر را اغوا کرد تا نگاتیو «همشهری کین» را خریداری کرده و آن را به دلخواه خود تغییر دهند. این داستان به قدری جذاب است که مخاطبان احساس میکنند در حال تماشای فیلمی نماما جدید هستند. این مستند توانست نامزد دریافت جایزهی اسکار بهترین مستند شود.
آن چه در مورد «دختر ۲۷» غمانگیز بود، این است که چنین جنایاتی سالها است که اتفاق میافتد و تنها طی چند سال اخیر اقداماتی برای جلوگیری از آن انجام شده. تلاش داگلاس برای عدالت دلخراش بود، زیرا او توسط یک دادستان منطقهای که دوست رئیس شرکت متروگلدنمایر بود نادیده گرفته شد. بعدتر هم شرکت متروگلدنمایر کمپینی راه انداخت و به واسطهی آن داگلاس را بدنام کرد. به طور کلی، این مستند تصویری دقیق و غمانگیز از سختیهای زندگی زنان در هالیوود را به تصویر میکشاند. دیوید استن که به خاطر کارهایش در «آلفرد هیچکاک تقدیم میکند» (Alfred Hitchcock Presents)، «تپههای خیابان بلوز» (Hill Street Blues) و «امپراتوری بوردواک» (Boardwalk Empire) شناخته شده است کارگردانی این مستند را بر عهده داشت و از همینرو مخاطبان میتوانند مطمئن باشند که دقت کافی در ساخته شدن این مستند صورت گرفته است.
شیکل در این مستند با حقایق بازی نمیکند و ترجیح میدهد توجه مخاطب را بیش از هرچیز به نظرات نزدیکان درجهی یک این هنرمند بزرگ جلب کند؛ کسانی مانند فرزندانش مایکل، جرالدین و سیدنی چاپلین و زندگینامهنویسانش جفری ونس و دیوید رابینسون.
سلزنیک، هنگام هدایت تیم سازنده کار سختی داشت، بنابراین با سه کارگردان مختلف کار کرد. پس بیایید به این نکته فکر کنیم که چه میشد اگر هر یک از آن کارگردانها پروژه را به پایان میرساندند؟ در این مستند همهی سناریوهای ممکن بررسی میشوند. همین امر در مورد نقشهای بازیگران هم صدق میکند؛ واکنشها چگونه میبود اگر گری کوپر یا ارول فلین نقش قهرمان، رت باتلر، را به جای کلارک گیبل بازی میکردند.
۱۰. نبرد بر سر همشهری کین (The Battle Over Citizen Kane)
- سال تولید: ۱۹۹۶
- کارگردان: توماس لنون، مایکل اپستین
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
علاوه بر این که ویلیام هرست احساس میکرد که شخصیت چارلز فاستر کین بیش از حد شبیه به او است، دلیل دیگری برای این نزاع شناخته شده نیست. بنابراین، «نبرد بر سر همشهری کین» با ارائه بسیاری از تصاویر دست اول به خوبی موفق میشود حال و هوای پشت صحنهی یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینما را به تصویر بکشاند. به عنوان مثال در این مستند فاش میشود که چارلز فاستر کین تنها بر اساس هرست نیست، بلکه شخصیتی ترکیبی است که بر اساس افراد دیگری مانند جوزف پولیتزر، غول خدمات شهری شیکاگو، ساموئل اینسل، ناشر شیکاگو تریبون، رابرت آر. مککورمیک و حتی خود ولز ساخته شده است. همچنین فاش میشود که هرست در آن زمان سران چهار استودیوی دیگر را اغوا کرد تا نگاتیو «همشهری کین» را خریداری کرده و آن را به دلخواه خود تغییر دهند. این داستان به قدری جذاب است که مخاطبان احساس میکنند در حال تماشای فیلمی نماما جدید هستند. این مستند توانست نامزد دریافت جایزهی اسکار بهترین مستند شود.
۹. دختر ۲۷ (Girl 27)
- سال تولید: ۲۰۰۷
- کارگردان: دیوید استن
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
آن چه در مورد «دختر ۲۷» غمانگیز بود، این است که چنین جنایاتی سالها است که اتفاق میافتد و تنها طی چند سال اخیر اقداماتی برای جلوگیری از آن انجام شده. تلاش داگلاس برای عدالت دلخراش بود، زیرا او توسط یک دادستان منطقهای که دوست رئیس شرکت متروگلدنمایر بود نادیده گرفته شد. بعدتر هم شرکت متروگلدنمایر کمپینی راه انداخت و به واسطهی آن داگلاس را بدنام کرد. به طور کلی، این مستند تصویری دقیق و غمانگیز از سختیهای زندگی زنان در هالیوود را به تصویر میکشاند. دیوید استن که به خاطر کارهایش در «آلفرد هیچکاک تقدیم میکند» (Alfred Hitchcock Presents)، «تپههای خیابان بلوز» (Hill Street Blues) و «امپراتوری بوردواک» (Boardwalk Empire) شناخته شده است کارگردانی این مستند را بر عهده داشت و از همینرو مخاطبان میتوانند مطمئن باشند که دقت کافی در ساخته شدن این مستند صورت گرفته است.
۸. اسکاتی و تاریخ مخفی هالیوود (Scotty and the Secret History of Hollywood)
- سال تولید: ۲۰۱۷
- کارگردان: مت تیرنار
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۷ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
۷. چارلی: زندگی و هنر چارلی چاپلین (Charlie: The Life and Art of Charles Chaplin)
- سال تولید: ۲۰۰۳
- کارگردان: ریچارد شیکل
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
شیکل در این مستند با حقایق بازی نمیکند و ترجیح میدهد توجه مخاطب را بیش از هرچیز به نظرات نزدیکان درجهی یک این هنرمند بزرگ جلب کند؛ کسانی مانند فرزندانش مایکل، جرالدین و سیدنی چاپلین و زندگینامهنویسانش جفری ونس و دیوید رابینسون.
۶. سرمایهداران و ستارههای سینما (Moguls and Movie Stars)
- سال تولید: ۲۰۱۰
- گوینده: کریستوفر پلامر
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۶ از ۱۰
۵. تاب هانتر محرمانه (Tab Hunter Confidential)
- سال تولید: ۲۰۱۵
- کارگردان: جفری شوارز
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
- امتیاز متاکریتیک: ۶۰ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
۴. ه را به نشانهی هیچکاک بگیر: سایهی یک نابغه (Dial H for Hitchcock: Shadow of a Genius)
- سال تولید: ۱۹۹۹
- کارگردان: تد هیمز
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
۳. صنعت نمایش به جنگ میرود (Showbiz Goes to War)
- سال تولید: ۱۹۸۲
- کارگردان: گیل گیبسون سداوی، نورمن سداوی
- امتیاز IMDb به فیلم: ۹ از ۱۰
۲. هالیوود: جشن سینمای صامت آمریکایی (Hollywood: A Celebration of the American Silent Film)
- سال تولید: ۱۹۸۰
- کارگردان: کوین برانلا، دیوید گیل
- امتیاز IMDb به فیلم: ۹.۳ از ۱۰
۱. ساخت یک افسانه: بربادرفته (The Making of a Legend: Gone with the Wind)
- سال تولید: ۱۹۸۸
- کارگردان: دیوید هینتون
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۵ از ۱۰
سلزنیک، هنگام هدایت تیم سازنده کار سختی داشت، بنابراین با سه کارگردان مختلف کار کرد. پس بیایید به این نکته فکر کنیم که چه میشد اگر هر یک از آن کارگردانها پروژه را به پایان میرساندند؟ در این مستند همهی سناریوهای ممکن بررسی میشوند. همین امر در مورد نقشهای بازیگران هم صدق میکند؛ واکنشها چگونه میبود اگر گری کوپر یا ارول فلین نقش قهرمان، رت باتلر، را به جای کلارک گیبل بازی میکردند.
https://teater.ir/news/64690