مردادماه امسال، مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری در رپرتواری با نام «ماهِ تئاتر استان‌ها»، میزبان تئاتر منتخب استان‌های کشور می‌شود.

 

سایت خبری تئاتر: رحمت امینی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نشست رسانه‌ای «ماهِ تئاتر استان‌ها» که امروز(30 تیرماه) در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد در سخنانی مطرح کرد: ما مدت‌ها بود که مترصد فرصتی بودیم تا گزارشی از فعالیت‌هایمان را ارائه دهیم و الان این فرصت فراهم شده است تا اجرای عمومی گروه استان‌های مرکز هنرهای نمایشی که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های‌مان است را معرفی کنیم.

او یادآور شد: در این سه سالی که من این مدیریت را به عهده داشتم به صورت تک اجرا، نمایش‌هایی از استان‌ها را به اجرای عمومی گذاشتیم ولی این‌بار برای نخستین‌بار در این مرکز است که هفت نمایش را به صورت پنج شب، پشت هم به اجرا درمی‌آوریم.

رحمت امینی تصریح کرد: ما همیشه بر این اعتقاد بودیم که جشنواره‌ی ماه، تولید محور است و کارهایی که تولید می‌شود برای اجرای عمومی تولید شده‌اند بنابراین تصمیم گرفتیم که این برنامه‌ای که از قبل داشته‌ایم را با اجرای عمومی نمایش‌های منتخب استان‌ها در تهران، عملی کنیم.

او با اشاره وضعیت بد اقتصادی در تئاتر ایران گفت: همه‌ی این برنامه‌ها هم در زمانی است که اقتصاد تئاتر در کشور بسیار نابسامان است و مرکز هنرهای نمایشی جزو معدود مراکزی است که در این روزها هم از تئاتر حمایت مالی می‌کند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی در خصوص دلیل انتخاب اسم این جشنواره تصریح کرد: ما به دو دلیل، اسم این جشنواره را «ماهِ تئاتر استان‌ها» گذاشتیم، اول آنکه این نمایش‌ها همگی خروجی جشنواره‌ی «سوره‌ی ماه» است و دیگر اینکه، اجرای این نمایش‌ها را در مدت زمان یک ماه برنامه‌ریزی کرده‌ایم و امیدواریم در سال‌های آینده هم این جشنواره ادامه پیدا کند.

رحمت امینی ادامه داد: حوزه‌ی هنری سال 94 را، اساسا سالی قرار داده است که مرکز هنر های نمایشی دیگر استان هم سهم بیشتری از تئاتر کشور داشته باشند و مرکز هنرهای نمایشی در سال 94 پیشگام متجلی شدن این هدف است.

این مدیر با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در اطلاع رسانی برای این برنامه‌ها گفت: ما از رسانه‌ها هم انتظار همکاری داریم، هم منتظریم تا توسط آن‌ها نقد شویم.چه بسا که اگر تئاتر استان‌ها امروز در حال رسیدن به موفقیتی است، به دلیل همین نقد رسانه‌ها است که به آن توجه کردیم که امروز اگر تئاتر استان‌ها درصدی از موفقیت را کسب کند، ما از آنها حمایت می‌کنیم.

امینی در بخش دیگر صحبت‌هایش با بیان اینکه «ما باید تئاتر کشورمان را به مسئولان بشناسانیم»،گفت: یکی از برنامه‌های ما در این جشنواره دعوت از مهمانان خاصی است که شاید در حالت معمولی وقتی برای دیدن تئاتر پیدا نمی‌کنند مانند نمایندگان مجلس، استاندار هر استانی که نمایشش اجرا می‌شود، مدیران فرهنگی و ... است، همچنین علاوه بر این برنامه‌ی ویژه ما برای شرکت‌کنندگان این جشنواره محلی برای استقرارشان در نظر گرفته‌ایم و در این ایام از آنهاحمایت مالی خواهیم کرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در رابطه با تبلیغات این رپرتوار یادآور شد: از 20 روز پیش، تبلیغات ما که شامل پخش کارت‌های VIP برای مهمانان ویژه است شروع شده است. ما همه‌ی تلاش خودمان را انجام می‌دهیم تا نمایش این بچه‌ها بیشتر دیده شود؛ هرچند که ما خوشبین نیستیم در این پنج شب، سالن‌ها پر شوند ولی ما همه‌ی تلاش خود را در اوج بدبینی انجام می‌دهیم.

او با اشاره محل اجرای نمایش های مرکز هنرهای نمایشی گفت: حوزه‌ی هنری دو سالن برای اجرای تئاتر دارد که تماشاخانه ماه بلک‌باکس است و تماشاخانه مهر، سالن بزرگتری است.

امینی اضافه کرد: البته همان‌طور که قبلا هم گفته‌ایم ما در این سالن‌ها هر نمایشی را اجرا نمی‌کنیم. نمایش‌هایی در این سالن ها اجرا خواهد شد که معیار های لازم و کافی حوزه هنری را داشته باشند، البته این نمایش ها باید در موضوعاتی باشند که خود حوزه انتخاب می‌کند، موضوعاتی مانند داستان های انقلابی، دینی، اجتماعی، خانوادگی و ... .

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ادامه داد: ما همیشه رایزنی کرده‌ایم و گفته‌ایم که اگر هنرمندی می‌تواند با معیارهای حوزه فعالیت کند، بیاید که ما از آنها حمایت مالی هم خواهیم کرد. در سال 94 علاوه بر بیشتر شدن این رایزنی‌ها، استقبال هنرمندان هم از این طرح بیشتر شد و افرادی مانند احمد ساعتچیان، مریم معترف، امید بنکدار با ما برای این طرح ارتباط گرفتند که این روند چشم‌انداز خوبی‌ست.

در ادامه رحمت امینی به کارگروه‌ها و برنامه‌هایی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به عنوان عملکردهای چراغ خاموش این نهاد نام برد و درباره کارگروه اقتباس از داستان‌های انقلابی توضیح داد: در این برنامه ما یک گروهی داریم که همه‌ی داستان‌هایی که برای انقلاب نوشته شده‌اند را می‌خوانند و به تعدادی از نمایشنامه نویسان پیشنهاد می‌دهند که از میان این رمان‌ها، داستانی را برای نوشتن و اجرا انتخاب کنند، در جلسات این کارگروه افرادی را مانند دکتر سعید اسدی، شهرام کرمی، مهرداد رایانی و سید جواد روشن حضور دارند.

او اظهار امیدواری کرد که تا پایان امسال به چند تولید در موضوع دفاع مقدس برسند که اگر دارای قوت باشند و در ابتدا برنامه‌ی نمایشنامه خوانی آنها را برگزار می‌کنند.

در ادامه‌ی این نشست، توحید معصومی، مسئول امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی به توضیح و تشریح برنامه‌های جشنواره «ماه تئاتر استانها» پرداخت.

معصومی در این خصوص گفت: با توجه به درخواست‌های مکرری که در استان‌ها برای اجرای عمومی نمایش‌هایشان می‌شد، تصمیم به برگزاری این جشنواره گرفتیم. همچنین به سبب محدودیت سالن‌ها در طول سال نمی‌توانستیم به همه تقاضاها پاسخ دهیم.

او ادامه داد: ما در این جشنواره 7 نمایش از استان‌های مختلفی داریم که هرکدام از آنها پنج شب متوالی از دوشنبه تا جمعه در تماشاخانه‌ی مهر یا ماه حوزه هنری اجرا خواهد شد.

معصومی با اشاره به سابقه‌ی این نمایش‌ها گفت: همه‌ی این نمایش ها در جشنواره سوره مهر پارسال شرکت داشتند که چهار تا از آن‌ها برگزیده شدند و به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کردند که در آنجا هم به روی صحنه رفتند و اکثر آن ها در بخش مرور آثار جوایزی کسب کردند. همچنین تعدادی از آن ها هم در جشنواره‌ی سوره‌ی ماه مناطق بازخورد خوبی از سمت تماشاگران گرفتند که درخواست دادیم در این اولین دوره‌ی رپرتوار ماهِ تئاتر استان‌ها هم شرکت داده شوند.

مسئول امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به خدمات این بخش ادامه داد: افراد اجرایی این نمایش‌ها از یک روز قبل از اجرا تا روز پس از اجرا، پنج شب و شش روز در تهران اقامت دارند و به طور متوسط به هرکدام از آنها پنج میلیون تومان برای این پنج شب اجرا برای‌شان در نظر گرفته‌ایم به اضافه‌ی بروشور و بنر و بلیط نمایش شان.

 

معصومی اضافه کرد: همچنین ایاب و ذهاب مراکز استان ها هم برای رفت‌وآمد از آنها حمایت می‌کنند و این ها شرایط ویژه‌ای است که تا به حال در این جا صورت نگرفته و الان هم با کمک آقای امینی و آقای حبیبی معاونت فرهنگی امور هنرهای نمایشی ایجاد شده است.

 

برنامه‌ی نمایش‌های رپرتوار «ماهِ تئاتر استان‌ها» به شرح زیر است:

 

نمایش «عبور از مه» به نویسندگی و کارگردانی مجید کاظم‌زاده‌ مژدهی از استان گیلان، پنجم تا نهم مردادماه، ساعت 19 در تماشاخانه مهر

نمایش «خیر نبینی سعید» به نویسندگی فرهاد نقدعلی و کارگردانی مهیار هزارجریبی از استان مازندران، 12 تا 16 مردادماه، ساعت 18 تماشاخانه ماه

نمایش «آقای قاضی صدای مرا می‌شنوید؟» به نویسندگی مرتضی شاه‌کرم و کارگردانی حسن سحابی از استان هرمزگان، 12 تا 16 مردادماه، ساعت 19، تماشاخانه مهر

نمایش «کافه سایه» به نویسندگی ابراهیم عادل‌نیا و کارگردانی مجید واحدی‌زاده از استان اردبیل، 19 تا 23 مردادماه، ساعت 18، تماشاخانه ماه

نمایش «این عکس که می‌ماند» به نویسندگی حامد مکملی و کارگردانی مرتضی نجفی از استان قزوین، 19 تا 23 مردادماه، ساعت 19، تماشاخانه مهر

نمایش «رود زنده می‌زاید» به نویسندگی و کارگردانی احسان جانمی از استان اصفهان، 26 تا 30 مردادماه، ساعت 18، تماشاخانه ماه

نمایش « سرگذشت درگذشت چشم» به نوسندگی و کارگردانی عباسعلی کیخایی از استان سیستان و بلوچستان، 26 تا 30 مردادماه، ساعت 19 تماشاخانه مهر.

 

اخبار مرتبط:

اجرای نمایش" پیوند خونی" در خانه نمایش اداره تئاتر

نمایش «اتاق 498» به صحنه می‌رود

«پینوکیا» به ایرانشهر رسید

«صندلی‌ها» در سالن انتظامی خانه هنرمندان

گزارش تصویری نمایش «خرده جنایت های زن و شوهری» کارگردان: محمدرضا ستاری

آغاز بازبینی بخش صحنه ای جشنواره آیینی و سنتی در اداره تئاتر

«خروس» با 8 اجرا در خانه موزه استاد عزت‌اله انتظامی

بازسازی تئاتر شهر به کجا رسید؟

در بزرگداشت فریماه فرجامی چه گذشت؟

پیش‌فروش بلیت نمایش «تارتوف» آغار شد

فرزانه کابلی نمایش «پایکوبان» را ویژه بانوان اجرا می‌کند

نمايش «نامه هاي شبانه» تا 31 تیرماه تمدید شد