با نظر شورای علمی سمینار پژوهشی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ۳۰ چکیده مقاله «سمینار پژوهشی» به‌عنوان قبول و یا مشروط معرفی شد.

چارسو پرس:  به نقل از دفتر رسانه اداره‌کل هنرهای نمایشی، سعید اسدی، فارس باقری و یدالله آقاعباسی به‌عنوان اعضای شورای علمی «سمینار پژوهشی» چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انتخاب و معرفی شدند.


با نظر شورای علمی سمینار پژوهشی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که به موضوع «بررسی جایگاه و جریان نمایشنامه‌نویسی در ایران بعد از انقلاب اسلامی» اختصاص دارد از میان آثار دریافت شده، ۳۰ چکیده به‌عنوان قبول و یا مشروط پذیرفته شدند.


پژوهشگران باید با رعایت نکات اصلاحی همچنین مقررات اعلام‌شده در فراخوان بخش پژوهش، مقالات خود را تا تاریخ ۲۰ آذر به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.


بیشتر بخوانید: مطالب مربوط به تئاتر ایران


موارد اصلاحی چکیده‌های مشروط از طریق پست الکترونیک (ایمیل) به نویسندگان اعلام می‌شود.

چکیده مقالات پذیرفته‌شده به شرح ذیل است:


۱- بررسی دوره‌ای نمایشنامه‌نویسی موضوعی و اثرگذاری آن در جشنواره‌های تئاتر از سال ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۳/ آرش رضایی/ ماهشهر


۲- ارزیابی پیوند جریان نمایشنامه‌نویسی انقلابی در سال‌های نهضت انقلاب و ادبیات مذهبی پیش از آن/ میرمحمدرضا حیدری/ تهران (دماوند)


۳- چالش‌های حکمرانی فرهنگی در جریان نمایشنامه‌نویسی بعد از انقلاب اسلامی با تکیه‌بر نظریه‌ توماس اشمیت/ محمدرضا رسولی/ تهران


۴- همگرایی و واگرایی گفتمان سیاست و گفتمان روشنفکری در ادبیات نمایشی دهه‌ هفتاد شمسی با تکیه‌ بر دیدگاه ارنستو لاکلائو و شانتال موفه/ پریسا کیومرئی/ تهران


۵- تحلیل هویت مکانی آثار برگزیده بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در دهه نود شمسی: پایتخت‌گرا یا پایتخت‌گریز؟/ پریسا کیومرئی/ تهران


۶- مرور و بررسی نمایشنامه‌ها و اجراهایی با موضوع انقلاب مشروطه در ایران از آغاز تا امروز/ رسول نظرزاده/ تهران


۷- پژوهشی در باب هیلوی‌ات ۱۳۸۸ و دراماتیکالیتی/ سجاد یاری/ تهران


۸- مسئله هویت اجتماعی در درامنویسی اخیر آذربایجان (تبریز) با ابتنا بر آرای هانری تاجفل/ فرزاد تقی‌لر/ تبریز


۹- تأثیر خصوصی‌سازی تئاتر بر جریان نمایشنامه‌نویسی در ایران/ هومن زندی‌زاده/ تهران


۱۰- بررسی ارتباط بین آیین‌ها و سنت‌های قوم بلوچ و نمایشنامه‌نویسی در بعد از انقلاب اسلامی/ امیرمحمد حیدری‌نیا/ سیستان و بلوچستان


۱۱- جایگاه و کارکرد زبان در نمایشنامه‌نویسی بعد از انقلاب اسلامی/ سامان رستمی/ کردستان


۱۲- مطالعه رویکردهای گونه‌گون زنان نمایشنامه‌نویس در ادبیات نمایشی بوشهر از سال ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۳/ جهانشیر یاراحمدی/ بوشهر


۱۳- تأثیر شرایط سیاسی و اجتماعی بر ویژگی‌های شکلی و محتوایی ادبیات نمایشی ایران در دهه شصت/ محمدحسین ناصربخت/ البرز


۱۴- مطالعه جریان نمایشنامه‌نویسی کرمانشاه، از انقلاب اسلامی تا پایان جنگ تحمیلی و بازتاب آن در آثار نمایشی/ سعید نوروزی/ کرمانشاه


۱۵- بررسی تأثیرات فرم شبیه‌خوانی و شبیه‌نامه‌ها بر نمایشنامه‌نویسی بعد از انقلاب اسلامی در ایران/ امیر شایان صدرزاده -رحمت امینی/ تهران


۱۶- معناشناسی مفهوم انقلاب در ادبیات نمایشی دهه ۱۳۶۰ ایران؛ یک بررسی تاریخ مفهومی/ عرفان ناظر/ تهران


۱۷- رمانتیسم انقلابی در ادبیات نمایشی دهه ۱۳۶۰ ایران؛ مطالعه موردی: سازمان تبلیغات اسلامی و رمانتیسم انقلابی در نمایشنامه‌های چاپ‌شده این سازمان/ نیلوفر زارع/ فارس


۱۸- نقش زن در نمایشنامه‌های بعد از انقلاب اسلامی/ شهره امانی/ مرکزی


۱۹- ویژگی‌های آثار و عملکرد زنان نمایشنامه‌نویس پس از انقلاب اسلامی/ سعیده غلامی هوجقان- رحمت امینی/ تهران


۲۰- واکاوی نقش تحولات اجتماعی و فرهنگی پس از انقلاب اسلامی بر کنش نویسندگان در واژه‌گزینی نمایشنامه‌ها/ عسل عصری ملکی/ البرز


۲۱- شناسایی شاخص‌های مضامین دینی تأثیرگذار در نمایشنامه‌نویسی بعد از انقلاب اسلامی/ عسگر آرمون/ اردبیل


۲۲- بررسی تطبیقی بازنمود فرهنگی زنان در نمایشنامه‌های اکبر رادی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی براساس نظریه الین شوالتد/ سپیده ضیایی‌نژاد-بهروز محمودی بختیاری/ تهران


۲۳- تأثیر رسانه‌ای نمایش و نمایشنامه‌نویسی در ایران بعد از انقلاب اسلامی با تأکید بر جایگاه بانوان (مطالعه موردی: نمایشنامه‌های به نگارش درآمده از ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۳)/ کبری غروی/ تهران


۲۴- بررسی زبان زنانه در نمایشنامه‌های نمایشنامه‌نویسان زن پس از انقلاب با تیکه بر نظریات رابین لیکاف/ الهام ذوالفقاری و سارا میلز/ الهام ذوالفقاری


۲۵- بازخوانی میراث: بررسی رویکردهای ترامتنیتی در بازآفرینی آثار کلاسیک ایران در نمایشنامه‌نویسی معاصر/ نگین ضیایی‌نژاد-سپیده ضیایی‌نژاد/ تهران


۲۶- بررسی جایگاه زن در جریان نمایشنامه‌نویسی پس از انقلاب اسلامی از منظر فمنیسم/ مریم منصوری/ تهران


۲۷- نسبت آیین‌ها و سنت‌های نمایشی با نمایشنامه‌نویسی بعد از انقلاب/ مبینا خانی/ همدان


۲۸- تحلیل راهبردی عوامل مؤثر بر توسعه نمایشنامه‌نویسی ایران در سطح جهانی و ارائه استراتژی‌های مناسب/ کبری غروی/ تهران


۲۹- ظرفیت‌های فراموش‌شده مضمون انقلاب اسلامی در نمایشنامه‌نویسی بعد از انقلاب/ حسین فدایی‌حسین/ قم


۳۰- نقد روان‌شناختی زنان در آثار نمایشنامه‌نویسان زن پس از انقلاب با تکیه‌بر نظریات شینودا بولن/ الهام ذوالفقاری


چهل‌ و سومین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری خیرالله تقیانی‌پور بهمن‌ ۱۴۰۳ در تهران برگزار خواهد شد.