کارگردان نمایش «راز شازده کوچولو» درباره شکل گیری این اثر نمایشی و چالشهای روی صحنه بردن آن توضیحاتی ارائه داد.
چارسو پرس: مهرک قزوینی کارگردان نمایش «راز شازده کوچولو» که در خانه هنر دیوار روی صحنه است درباره انتخاب این اثر برای اجرا گفت: «شازده کوچولو» کتابی بود که از ۱۰ سالگی میخواندم. برای کار اولم، متنی را انتخاب کردم که سال ها در موردش تخیل و تصویرسازی داشتم و به زیر و بمش، آگاه بودم.
وی درباره رویکردش به متن برای فاصله گرفتن از فضای کلیشهای عنوان کرد: اصلا نمیدانم فضای کلیشهای چیست که بخواهم از آن فاصله بگیرم. من فقط از بین ایدههایم، آن را که بیشتر از همه دوست داشتم و دلم میخواست اگر خودم به تئاتر میرفتم، می دیدم، انتخاب کردم.
قزوینی درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: همه چیز تحت تاثیر این باور اولیه که شازده کوچولو یک پسربچه نیست و یک زن است، شکل گرفت. انتخاب نور برای نقش شازده کوچولو، ایدهای بود که هم من و هم حسین طبرزدی تهیه کننده کار بسیار دوستش داشتیم. مواجهه این زن، پیش از رسیدن به اگزوپری خلبان، با مردهایی که همه درگیر خود و سیارکها و خودخواهیهای خودشان هستند، مرا به ایده یک بازیگر، برای ۸ نقش رساند. خلبان نیز نقش سایه را گرفت تا در کنار نور شازده کوچولو، به کمال برسد.
و به خاطر دل مهرک ۱۰ ساله که دلش شور برگشتن شازده کوچولو، پیش گل سرخش را میزد، کار را با دیدار دوباره شازده کوچولو و دخترکش تمام میکنم.
وی ادامه داد: این شیوه اجرا، زاییده نگاه من به «شازده کوچولو» بود و اگر نمیتوانستم به هر دلیلی، آن را پیاده کنم، کار برایم بسیار سخت میشد. تلاش صادقانه در طرح یک موضوع مهمترین ویژگی این نمایش است؛ در واقع شاید بتوان گفت من این پنجره را برای نگاه کردن به «شازده کوچولو» پیدا کردهام، متنی که ممکن است مخاطب بارها آن را خوانده باشد.
این کارگردان جوان درباره مناسب بودن اجرا برای جامعه امروز بیان کرد: اگر میشد فضای امروز جامعه را در یک یا چند جمله تعریف کرد، احتمالا میشد فهمید که چه اجراهایی مناسب این فضا هستند. از دید من قصه و خیال، همیشه و در هرحال، از نیازهای اولیه هر جامعه ای است و چه بسا کارسازتر از چیزهایی است که در ظاهر، موثر به نظر میرسند.
وی درباره انتخاب بازیگران و مدت زمان تمرین گفت: ما حدود ۹ ماه تمرین کردیم و در دل تمرینها دچار تغییرات زیادی در انتخاب لحن کار و بازیگران شدیم. اما لوریمر کوک تپه، بازیگر ۸ نقش اصلی که همکار سالیان ما به عنوان گریمور و بازیگر فیلم های کوتاهمان است، از روز اول شکل گیری ایده ساخت این تئاتر با ما بود.
وی درباره بازخوردهایی که از تماشاگران گرفته است، عنوان کرد: تا جایی که میدانم، تماشاگران، شازده کوچولوی جدید ما را دوست دارند و کلا با ایدههای جاری در کار، چه بازیگری که ۸ نقش بازی میکند و چه سایه پرفورمر و چه موسیقیای که به صورت زنده نواخته میشود، ارتباط برقرار کردهاند و هم کار را دوست داشتهاند.
این هنرمند تئاتر گفت: من اگر برای انتخاب یک متن، بیست دلیل داشته باشم هم، هیچ کدام از آن دلایل، ایرانی یا خارجی بودن متن نیست زیرا از دید من، هنر و زیبایی، مرز و ملیت ندارد؛ این حرف به این معنی نیست که اثر هنری بازتاب ملیت صاحب اثر نیست اما تاثیر بر مخاطب مرزی ندارد و «شازده کوچولو» گواه خیلی خوبی بر این ادعاست.
در این اجرا سعی نکردهام تا اتفاقات متمایز کنندهای نسبت به سایر اجراها داشته باشم؛ ایدهها جوشیدهاند و من تنها انتخاب کردهام که سراغ کدامشان بروم. در واقع تنها سعی من این بوده که کار را غرق در تمایز نکنم و کاری منسجم و هماهنگ بسازم و امیدوارم از پس آن برآمده باشم.
قزوینی در پایان گفت: شاید تلاش برای تبدیل پول به راه حل مشکلاتی که باید با برنامهریزی و خردورزی حل شود، بزرگترین مشکل باشد. سه نوبت اجرا، در هرشب، برای یک سالن، کارها را چه به تناسب و چه بی تناسب به سمت سادگی، نداشتن دکور و شلختگی میرساند. در دسترسترین پاسخ پول است اما کدام مشکل است که با درایت، راه حلی برایش پیدا نشود؟!
نمایش «راز شازده کوچولو» به نویسندگی آنتوان دوسنت اگزوپری، کارگردانی مهرک قزوینی و تهیه کنندگی حسین طبرزدی از ۲۵ مهر تا ۱۱ آبان هر روز راس ساعت ۱۷ در خانه هنر دیوار روی صحنه میرود.
وی درباره رویکردش به متن برای فاصله گرفتن از فضای کلیشهای عنوان کرد: اصلا نمیدانم فضای کلیشهای چیست که بخواهم از آن فاصله بگیرم. من فقط از بین ایدههایم، آن را که بیشتر از همه دوست داشتم و دلم میخواست اگر خودم به تئاتر میرفتم، می دیدم، انتخاب کردم.
قزوینی درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: همه چیز تحت تاثیر این باور اولیه که شازده کوچولو یک پسربچه نیست و یک زن است، شکل گرفت. انتخاب نور برای نقش شازده کوچولو، ایدهای بود که هم من و هم حسین طبرزدی تهیه کننده کار بسیار دوستش داشتیم. مواجهه این زن، پیش از رسیدن به اگزوپری خلبان، با مردهایی که همه درگیر خود و سیارکها و خودخواهیهای خودشان هستند، مرا به ایده یک بازیگر، برای ۸ نقش رساند. خلبان نیز نقش سایه را گرفت تا در کنار نور شازده کوچولو، به کمال برسد.
و به خاطر دل مهرک ۱۰ ساله که دلش شور برگشتن شازده کوچولو، پیش گل سرخش را میزد، کار را با دیدار دوباره شازده کوچولو و دخترکش تمام میکنم.
وی ادامه داد: این شیوه اجرا، زاییده نگاه من به «شازده کوچولو» بود و اگر نمیتوانستم به هر دلیلی، آن را پیاده کنم، کار برایم بسیار سخت میشد. تلاش صادقانه در طرح یک موضوع مهمترین ویژگی این نمایش است؛ در واقع شاید بتوان گفت من این پنجره را برای نگاه کردن به «شازده کوچولو» پیدا کردهام، متنی که ممکن است مخاطب بارها آن را خوانده باشد.
بیشتر بخوانید: مطالب مربوط به تئاتر ایران
این کارگردان جوان درباره مناسب بودن اجرا برای جامعه امروز بیان کرد: اگر میشد فضای امروز جامعه را در یک یا چند جمله تعریف کرد، احتمالا میشد فهمید که چه اجراهایی مناسب این فضا هستند. از دید من قصه و خیال، همیشه و در هرحال، از نیازهای اولیه هر جامعه ای است و چه بسا کارسازتر از چیزهایی است که در ظاهر، موثر به نظر میرسند.
وی درباره انتخاب بازیگران و مدت زمان تمرین گفت: ما حدود ۹ ماه تمرین کردیم و در دل تمرینها دچار تغییرات زیادی در انتخاب لحن کار و بازیگران شدیم. اما لوریمر کوک تپه، بازیگر ۸ نقش اصلی که همکار سالیان ما به عنوان گریمور و بازیگر فیلم های کوتاهمان است، از روز اول شکل گیری ایده ساخت این تئاتر با ما بود.
وی درباره بازخوردهایی که از تماشاگران گرفته است، عنوان کرد: تا جایی که میدانم، تماشاگران، شازده کوچولوی جدید ما را دوست دارند و کلا با ایدههای جاری در کار، چه بازیگری که ۸ نقش بازی میکند و چه سایه پرفورمر و چه موسیقیای که به صورت زنده نواخته میشود، ارتباط برقرار کردهاند و هم کار را دوست داشتهاند.
این هنرمند تئاتر گفت: من اگر برای انتخاب یک متن، بیست دلیل داشته باشم هم، هیچ کدام از آن دلایل، ایرانی یا خارجی بودن متن نیست زیرا از دید من، هنر و زیبایی، مرز و ملیت ندارد؛ این حرف به این معنی نیست که اثر هنری بازتاب ملیت صاحب اثر نیست اما تاثیر بر مخاطب مرزی ندارد و «شازده کوچولو» گواه خیلی خوبی بر این ادعاست.
در این اجرا سعی نکردهام تا اتفاقات متمایز کنندهای نسبت به سایر اجراها داشته باشم؛ ایدهها جوشیدهاند و من تنها انتخاب کردهام که سراغ کدامشان بروم. در واقع تنها سعی من این بوده که کار را غرق در تمایز نکنم و کاری منسجم و هماهنگ بسازم و امیدوارم از پس آن برآمده باشم.
قزوینی در پایان گفت: شاید تلاش برای تبدیل پول به راه حل مشکلاتی که باید با برنامهریزی و خردورزی حل شود، بزرگترین مشکل باشد. سه نوبت اجرا، در هرشب، برای یک سالن، کارها را چه به تناسب و چه بی تناسب به سمت سادگی، نداشتن دکور و شلختگی میرساند. در دسترسترین پاسخ پول است اما کدام مشکل است که با درایت، راه حلی برایش پیدا نشود؟!
نمایش «راز شازده کوچولو» به نویسندگی آنتوان دوسنت اگزوپری، کارگردانی مهرک قزوینی و تهیه کنندگی حسین طبرزدی از ۲۵ مهر تا ۱۱ آبان هر روز راس ساعت ۱۷ در خانه هنر دیوار روی صحنه میرود.
https://teater.ir/news/65806