دهها سال است که «مهاجم مقبره» شخصیت دلربای گیمرهای نوجوان است. اما هر اندازه هم که سری بازیهای مهاجم مقبره جذاب بودهاند، مجموعههای تلویزیونی و فیلمهایی که بر اساس آن ساخته شدهاند، چنگی به دل نمیزنند. جدیدترین اقتباس از این مجموعه با فرمت انیمیشن و با نام «مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت» (Tomb Raider: The Legend of Lara Croft) از سوی نتفلیکس ساخته شده است که ابتدا کورسوی امیدی برای مخاطبان بود.
چارسو پرس: در تمام طول این سالها، چشمان مخاطبان به روایت دقیق و مفصل اولیه از داستان عادت کردهاند و از قضا، سریال جدید هم نتوانسته است خاطره فضای سرگرمکننده و ماجراهای هیجانانگیز بازیها را زنده کند. حتی کیفیت انیمیشن سریال با کیفیت بازی یک دنیا فاصله دارد و فضای سریال تیره و تار است و این طرفداران بازیهای مهاجم مقبره را که عاشق فضای بازیها بودهاند، سرخورده میکند.
اما سرخوردگی طرفداران محدود به فضای سریال نیست؛ ماجراها، شخصیتها و کلیت اجرای کار خوب از کار درنیامده است. تهیهکننده انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت برای ناامید کردن مخاطبان خود از هیچ کاری فرو گذار نکرده است.
۳۰ سال پیش که شرکت تولیدکننده بازیهای ویدئوییِ ایدوس برای بقای خود دست و پا میزد، تصمیم گرفت بخت خود را با یک بازی سبک ماجراجویی با محوریت یک شخصیت باستانشناسِ بریتانیاییِ هفتتیر بهدست که مجبور به حل معماهای مختلف است، امتحان کند. توبی گارد، مسئول اصلی خلق شخصیت اصلی داستان، رهبری این پروژه را بر عهده گرفت. قرار بود شخصیت اصلی بازی مرد باشد، اما تهیهکنندهها، چندان که بعدتر چنین شد، نمیخواستند از ایندیانا جونز تقلید کرده باشند و حاضر نبودند انگ اصیل نبودن را به جان بخرند.
این تصمیم سرنوشتسازْ لارا کرافت خاطرهانگیز و مشهورِ امروز را به دنیای بازی معرفی کرد. هم الگویی بود برای گیمرهای زن و هم نمادی از جذابیت شد که آنجلینا جولی در اوج دوران بازیگری خود به عنوان جذابترین بازیگر زن لارا کرافت را روی پرده سینما برد.
شرکت ایدوس هم از منجلاب بیپولی نجات یافت و مجموعهای از تولیدات رسانهای، از جمله ۲۰ بازی، سه فیلم و سریالهای انیمیشنی و آثار کمیک، بیرون داد. از سی سال پیش تا کنون این محصولات درهای دنیایی نو را به روی گیمرها باز کردهاند و همین نکته هم باعث شده است که عدم جذابیت سریال جدید محصول نتفلیکس به چشم بیاید.
اما در سریال خبری از این سنجیدگی و ترکیب موزون نیست و گویی صرف وجود این عناصر در کنار هم کافی بوده است. سرعت رویدادها، روند شکلگیری تنش داستان و حتی حیاتیترین لحظات آن همگی یکنواخت هستند.
از همه اینها گذشته، ویژگیهای اصلی شخصیت لارا زیر پا گذاشته شده و دیگر به چشم طرفدارانش آشنا نیست. از قدیم شخصیت زن اصلیِ جانسخت اما همدلیبرانگیز برای طرفداران خود بود، که در سریال جدید نتفلیکس، ضعیف و تهی از هرگونه شخصیت به تصویر کشیده است. بدتر از همه این که بنا بوده این سریالْ خاطره مجموعه بازیهای مدرن مهاجم مقبره را زنده کند.
برای نشان دادن عمق سرخوردگی و شدت انتقاد طرفداران بازیهای مهاجم مقبره بیایید نگاهی به بخشی از گفتههای یکی از یوتیوبرها به نام (The Critical Drinker) بیندازیم. این یوتیوبر به بددهانی مشهور است، اما از حق نگذریم، حرفهای او جای مخالفت ندارد. صفحه او بیش از ۲ میلیون مشترک دارد و این ویدئوی او تا کنون ۱.۲ میلیون بار دیده شده است، با این حساب میتوان با خیال راحت گفت که دیگر طرفداران لارا کرافت هم با او همعقیده هستند.
در بخشهایی از صحبتهای کریتیکال درینکر آمده است:
لارا کرافت شخصیت زن قدرتمند و در عین حال با احساس و همدلیبرانگیز است. زخمهایی از گذشته و پدر خود دارد، کما اینکه نیرومند و توانمند ظاهر میشود. تمامی این خصوصیات به نوعی او را در برابر آسیب حساس کرده و باعث شده خود را در مکانهای دورافتاده، تحت تعقیب مشتی مردان مسلح که باید دست تنها به جنگ با آنها برود، بیاید.
در سریال اقتباسی نتفلیکس اما این ابعاد شخصیتی نه عمقی و استقامتی به او بخشیدهاند و نه عزم زنانه او را به نمایش گذاشتهاند، بلکه صرفاً به تواناییهای رزمی جسمانی او پرداختهاند که نه خلاقانه است و نه چندبعدی.
اقتباس از بازیهای ویدیویی آسان نیست و در طول سالها، اقتباسهای مختلفی از شخصیت لارا کرافت ساخته شدهاند، اما به دل نشستن یا پسند نشدن این سری جدید شاید به سلیقه شما مربوط باشد. ظاهراً این سریال نه تصویر اصلی که دوران جدید بازی را دنبال میکند که قطعاً طرفداران خود را گیج میکند. محصول جدید نتفلیکس به جای پایبندی به شخصیت اصلی داستان، تا توانسته روی سرسختی جسمانی لارا کرافت کار و اغراق کرده است و اصلاً به این فکر نکرده است که چرا نسل اول گیمرهای مهاجم مقبره عاشق شخصیت او شده بودند.
تهیهکنندهها و شبکه هم قید طرفداران اصلی لارا کرافت را زده و تا جای ممکن سعی کردهاند شخصیتی فمنیستی از او نمایش دهند. صد البته لارا به شخصیتی این چنینی تبدیل شد، اما بازی اول به این دلیل به بازیها و دنبالههای بعدی رسید که لارا آسیبپذیر و آسیبدیده بود و به مرور قدرت خود را یافت، نه این که از همان ابتدا نامیرا متولد شده باشد.
هیچوقت قرار نبود لارا کرافتْ شخصیت زن مدرنِ آرنولد شوارتزینگر دهه ۸۰ باشد. قرار بود شخصیتی مستقل و غیرقابل قیاس با ایندیانا جونز باشد. قدرت، توانمندی و خشونت از خصوصیات او هستند، اما با تمام اینها زخمی میشود، شکست میخورد و در برابر دشمنانی که در به در دنبال او هستند، کم میآورد. آخر سر هم، فقط قدرت او نیست که در بزنگاههای حیاتی به دادش میرسند.
ترکیبی از تواناییهای جسمانی و جذابیت، تیزبینی، ذکاوت و آسیبپذیریهای او راه را برای او باز میکنند. او نماد، الگو و راهنمای زنان قدرتمند است. نه شکستناپذیر است و نه بینقص و این را گیمرهایی میگویند که شاید روزها را صرف گذراندن یک مرحله کرده باشند، در حالی که لارا برای نجات خود خلاقانهتر از تصور آنها عمل میکرده است.
با این همه، ظاهراً هالیوود نتوانسته است به رغم محبوبیت این مجموعه، اثری قابل قبول ارائه دهد. اگر سریال برای فصل دوم تمدید شود، شاید بهتر باشد که اشتباهات گذشته را تکرار نکنند، هرچند بیشتر طرفداران دلخوش به این اما و اگرها نیستند.
اما سرخوردگی طرفداران محدود به فضای سریال نیست؛ ماجراها، شخصیتها و کلیت اجرای کار خوب از کار درنیامده است. تهیهکننده انیمیشن مهاجم مقبره: افسانه لارا کرافت برای ناامید کردن مخاطبان خود از هیچ کاری فرو گذار نکرده است.
۳۰ سال پیش که شرکت تولیدکننده بازیهای ویدئوییِ ایدوس برای بقای خود دست و پا میزد، تصمیم گرفت بخت خود را با یک بازی سبک ماجراجویی با محوریت یک شخصیت باستانشناسِ بریتانیاییِ هفتتیر بهدست که مجبور به حل معماهای مختلف است، امتحان کند. توبی گارد، مسئول اصلی خلق شخصیت اصلی داستان، رهبری این پروژه را بر عهده گرفت. قرار بود شخصیت اصلی بازی مرد باشد، اما تهیهکنندهها، چندان که بعدتر چنین شد، نمیخواستند از ایندیانا جونز تقلید کرده باشند و حاضر نبودند انگ اصیل نبودن را به جان بخرند.
این تصمیم سرنوشتسازْ لارا کرافت خاطرهانگیز و مشهورِ امروز را به دنیای بازی معرفی کرد. هم الگویی بود برای گیمرهای زن و هم نمادی از جذابیت شد که آنجلینا جولی در اوج دوران بازیگری خود به عنوان جذابترین بازیگر زن لارا کرافت را روی پرده سینما برد.
شرکت ایدوس هم از منجلاب بیپولی نجات یافت و مجموعهای از تولیدات رسانهای، از جمله ۲۰ بازی، سه فیلم و سریالهای انیمیشنی و آثار کمیک، بیرون داد. از سی سال پیش تا کنون این محصولات درهای دنیایی نو را به روی گیمرها باز کردهاند و همین نکته هم باعث شده است که عدم جذابیت سریال جدید محصول نتفلیکس به چشم بیاید.
سریال اقتباسی نتفلیکس کجای راه را اشتباه رفت؟
سریال مهاجم مقبره که میتوانست یکی از بهترین انیمیشنهای اقتباسی از بازیهای ویدیویی لقب بگیرد، به دلایل متعددی نتوانست پا به پای توقعی که از بازیها میرفت، حرکت کند. یک دلیل این بود که ساختار پر هرج و مرج داستان پیچیده طراحی شده است، اما به مانند اثری پراکنده و منفصل در نظر بیننده مینشیند. بازیهای این مجموعه شهرت خود را مدیون ترکیب منسجم خطوط روایی با معماهای داستان، اکشن تند و سریع و سحرانگیزیِ سنجیده و موزون داستان هستند.اما در سریال خبری از این سنجیدگی و ترکیب موزون نیست و گویی صرف وجود این عناصر در کنار هم کافی بوده است. سرعت رویدادها، روند شکلگیری تنش داستان و حتی حیاتیترین لحظات آن همگی یکنواخت هستند.
انیمیشن به داستان اصلی مهاجم مقبره وفادار نیست
از همه اینها گذشته، ویژگیهای اصلی شخصیت لارا زیر پا گذاشته شده و دیگر به چشم طرفدارانش آشنا نیست. از قدیم شخصیت زن اصلیِ جانسخت اما همدلیبرانگیز برای طرفداران خود بود، که در سریال جدید نتفلیکس، ضعیف و تهی از هرگونه شخصیت به تصویر کشیده است. بدتر از همه این که بنا بوده این سریالْ خاطره مجموعه بازیهای مدرن مهاجم مقبره را زنده کند.
برای نشان دادن عمق سرخوردگی و شدت انتقاد طرفداران بازیهای مهاجم مقبره بیایید نگاهی به بخشی از گفتههای یکی از یوتیوبرها به نام (The Critical Drinker) بیندازیم. این یوتیوبر به بددهانی مشهور است، اما از حق نگذریم، حرفهای او جای مخالفت ندارد. صفحه او بیش از ۲ میلیون مشترک دارد و این ویدئوی او تا کنون ۱.۲ میلیون بار دیده شده است، با این حساب میتوان با خیال راحت گفت که دیگر طرفداران لارا کرافت هم با او همعقیده هستند.
در بخشهایی از صحبتهای کریتیکال درینکر آمده است:
«باورم نمیشه هیچ برنامهای مثل این سریال جدید مهاجم مقبره اینقدر از فضای داستان اصلی دور شده باشه. اصلاً مایه رسواییِ اسم و رسم لارا کرافته و شخصیت و یکدستی داستان رو فدای سبکی مدرن کردن که خستهکننده و مهوع هستن و صدای با ذوق اون رو حروم دیالوگهای بدترکیبی کرده که همه اینا با کیفیت انیمیشینی که انگار ۲۰ ساله منسوخ شده، به اوج تباهی خودشون رسیدن.»
ملالانگیز شدن شخصیت اصلی و جلوههای نتفلیکسی
لارا کرافت شخصیت زن قدرتمند و در عین حال با احساس و همدلیبرانگیز است. زخمهایی از گذشته و پدر خود دارد، کما اینکه نیرومند و توانمند ظاهر میشود. تمامی این خصوصیات به نوعی او را در برابر آسیب حساس کرده و باعث شده خود را در مکانهای دورافتاده، تحت تعقیب مشتی مردان مسلح که باید دست تنها به جنگ با آنها برود، بیاید.
در سریال اقتباسی نتفلیکس اما این ابعاد شخصیتی نه عمقی و استقامتی به او بخشیدهاند و نه عزم زنانه او را به نمایش گذاشتهاند، بلکه صرفاً به تواناییهای رزمی جسمانی او پرداختهاند که نه خلاقانه است و نه چندبعدی.
مجموعه مهاجم مقبره جز در دنیای بازی موفق نخواهد بود
اقتباس از بازیهای ویدیویی آسان نیست و در طول سالها، اقتباسهای مختلفی از شخصیت لارا کرافت ساخته شدهاند، اما به دل نشستن یا پسند نشدن این سری جدید شاید به سلیقه شما مربوط باشد. ظاهراً این سریال نه تصویر اصلی که دوران جدید بازی را دنبال میکند که قطعاً طرفداران خود را گیج میکند. محصول جدید نتفلیکس به جای پایبندی به شخصیت اصلی داستان، تا توانسته روی سرسختی جسمانی لارا کرافت کار و اغراق کرده است و اصلاً به این فکر نکرده است که چرا نسل اول گیمرهای مهاجم مقبره عاشق شخصیت او شده بودند.
تهیهکنندهها و شبکه هم قید طرفداران اصلی لارا کرافت را زده و تا جای ممکن سعی کردهاند شخصیتی فمنیستی از او نمایش دهند. صد البته لارا به شخصیتی این چنینی تبدیل شد، اما بازی اول به این دلیل به بازیها و دنبالههای بعدی رسید که لارا آسیبپذیر و آسیبدیده بود و به مرور قدرت خود را یافت، نه این که از همان ابتدا نامیرا متولد شده باشد.
هیچوقت قرار نبود لارا کرافتْ شخصیت زن مدرنِ آرنولد شوارتزینگر دهه ۸۰ باشد. قرار بود شخصیتی مستقل و غیرقابل قیاس با ایندیانا جونز باشد. قدرت، توانمندی و خشونت از خصوصیات او هستند، اما با تمام اینها زخمی میشود، شکست میخورد و در برابر دشمنانی که در به در دنبال او هستند، کم میآورد. آخر سر هم، فقط قدرت او نیست که در بزنگاههای حیاتی به دادش میرسند.
ترکیبی از تواناییهای جسمانی و جذابیت، تیزبینی، ذکاوت و آسیبپذیریهای او راه را برای او باز میکنند. او نماد، الگو و راهنمای زنان قدرتمند است. نه شکستناپذیر است و نه بینقص و این را گیمرهایی میگویند که شاید روزها را صرف گذراندن یک مرحله کرده باشند، در حالی که لارا برای نجات خود خلاقانهتر از تصور آنها عمل میکرده است.
با این همه، ظاهراً هالیوود نتوانسته است به رغم محبوبیت این مجموعه، اثری قابل قبول ارائه دهد. اگر سریال برای فصل دوم تمدید شود، شاید بهتر باشد که اشتباهات گذشته را تکرار نکنند، هرچند بیشتر طرفداران دلخوش به این اما و اگرها نیستند.
https://teater.ir/news/65834