به گزارش سایت خبری تئاتر از روابط عمومی نمایش: رحمت امینی؛ کارگردان نمایش "جیجک علیشاه"؛
صبح امروز، دوشنبه پنجم مرداد ماه در نشست رسانهای اجرای این اثر، با بیان این مطلب، گفت: بدنهی تئاتر با معضلات مختلف و متعددی دست و پنجه نرم میکند که البته برای برون رفت از این مشکلات، نیازمند حمایت است اما نمایش ایرانی میتواند تئاتر را به سبد خانوارها بیاورد و از مشکلات تئاتر، بکاهد.
وی ادامه داد: گرچه این روزها تعداد نمایشهای بر روی صحنه قابل توجه است و در شبکههای مجازی و اجتماعی مختلف، صحبت از تئاتر، زیاد است اما عمدهی تماشاگران، هنوز اهالی تئاتر و مخاطبین خاص هستند؛ ولی نمایش ایرانی میتواند مخاطبان بیشتری را به بدنهی تئاتر جذب کند.
امینی که نمایش "جیجک علیشاه" نوشتهی ذبیح بهروز را از هفتم مردادماه 94 در تماشاخانهی سنگلج به صحنه میبرد در اینباره، عنوان داشت: در تاریخ نمایشنامهنویسی کشور، دههی 40 با ظهور نویسندگانی چون بیضایی و ساعدی و رادی و امثال ایشان، درامنویسی به دوران اوج خود رسید اما پیش از این دوره نیز نویسندگانی مانند ذبیح بهروز نیز بودند که آثار قابل تاملی نوشتند. وی افزود: دو سال پیش از دانشجویان خود در دانشگاه، خواستم تحقیقی در مورد نمایشنامهنویسان قدیم و صد سال پیش داشته باشند و قطعهای از آثار ایشان را نمایشنامهخوانی کنند. من هم در این راستا نمایشنامهی "جیجک علیشاه" نوشتهی ذبیح بهروز را در تالار حافظ و بعد از آن در جشنوارهی آیینی سنتی، اجراخوانی کردم. وقتی استقبال از این کار توسط دوستانِ اساتید خودم و نیز عموم مردم دیدم تصمیم گرفتم، متن را برای اجرای صحنه آماده کنم.
این پژوهشگر اضافه کرد: در اجرای "جیجک علیشاه" بنیانِ متن، عوض نشده اما به نوعی در ساختار، مرمت شده و دیالوگها نیز کمی امروزی شده است. به طوری که فکر میکنم اگر ذبیح بهروز امروز نیز به تماشای نمایش متن اصلیاش مینشست، همین تغییرات را لحاظ میکرد.
وی با بیان اینکه هیچ ادعایی در اجرای این اثر ندارد، تصریح کرد: در اجرای این اثر هیچ ادعایی ندارم و قصد ندارم پیشنهاد جدیدی به تئاتر کمدی کشور ارائه کنم اما میخواهم بگویم متونی که در صد سال پیش نوشته شدهاند، گاه خیلی بهتر از نمایشنامههای امروزی است. من سالهاست که بعنوان بازخوان متون در سِمَتها و جشنوارههای مختلف حضور داشتهام و آثار زیادی را از پیر و جوان تئاترمان خواندهام اما بدون هیچ تعارفی میگویم تعداد نمایشنامه های خوب ما بسیار کم است. به گونهای که با وجود انتشار این همه نمایشنامه، باز هم کارگردانها مدام به دنبال متن مناسب ایرانی هستند.
امینی دربارهی کارگردانی نمایشهای کمدی نیز اظهار داشت: کارگردانی نمایشهای کمدی بخصوص نمایشهای کمدی ایرانی بسیار سخت است. اجرای آثار چنان است که گویی کارگردانش هر لحظه امکان سقوط دارد اما من این ریسک و خطر را پذیرفتهام هرچند از سوی دوستانی هشدار میشنیدم که این کار را نکنم. گرچه ادعایی در کارگردانی نمایشهای کمدی ندارم اما معتقدم میتوان بدون به خطر انداختن ارکان اخلاقی جامعه، کمدی خوب به صحنه بُرد. وی ادامه داد: کارگردانی نمایشهای ایرانی، قواعد صلبی متون غربی را ندارد و دشواری کارش هم در همین است. از سوی دیگر تقریبا هیچ کتابی در مورد کارگردانی نمایشهای ایرانی منتشر نشده و کمتر در این باره سخن، مکتوب شده و کمتر دانشگاهیان ما به آن پرداختهاند اما حتی اگر دانشجویی در این عرصه، مطالعه و تحقیق و کار کرده است در همهی عرصههای
کارگردانی تئاتر موفق ظاهر شده که نمونهی بارز آن سید محمد مساوات است.
این کارگردان تئاتر همچنین در مورد خط قرمزهای نمایشهای کمدی اظهار داشت: همانطور که گفتم معتقدم در اجرای هر نمایشی باید ارکان اخلاقی و عرفی جامعه و نیز شأنیت تکتک تماشاگران حفظ شود. نباید صحبت و جوکهایی که متعلق به جمعهای دو نفره است بر روی صحنه گفته شود. از این رو با توجه به روحیهی اخلاقگرای خودم، خطوط قرمز لازم را در اجرای نمایش رعایت کردهام اما به هر حال بازیگران نیز در بداهه، خلاقیت خود را دارند و حتما اولین اجرا با آخرین اجرای نمایش تفاوتهایی خواهد داشت.
وی در مورد بازیگران "جیجک علیشاه" نیز گفت: گرچه نمایش ما بازیگر چهره، به معنای سینماییاش ندارد اما بازیگران صاحبتجربه و خوبی در کارمان هستند که در کارنامهی هنری خود، تواناییهایشان را در کار کمدی ثابت کردهاند. بازیگرانی همچون امیرکربلاییزاده، فرزین محدث، ابوالفضل حاجیعلیخانی و مسعود میرطاهری بازیگران توانمندی هستند که تا اینجای کار بدون هیچ چشمداشتی، خلاقانه با گروه همراه بودهاند.
رحمت امینی با بیان اینکه خودش در کسوت هنرمند و مدیر در تئاتر کشور فعال است، تصریح کرد: وقتی قرار است نقدی از مدیریت تئاتر کشور انجام دهم خودم را نیز خطاب قرار میدهم اما مهترین مشکل تئاتر کشور این است که توجه به تئاتر از سطح مدیریت خودش بالاتر نرفته. منظور آنکه اگر تئاتر مورد حمایت مجلس و هیات دولت نیست به این خاطر است که هنوز ظرفیت هنر تئاتر را نشناختهاند و بیشتر از اینکه از توانمندیهای تئاتر خبر داشته باشند، شنوندهی حواشی و مشکلات آن بودهاند. بسیاری از این عزیزان به تماشای هیچ تئاتری ننشستهاند و فقط بر اساس شنیدهها برای اوضاع تئاتر تصمیم گرفتهاند که این، اصلا خوب نیست.
وی ادامه داد: اگر نمایندگان، وزراء و مسئولین صدا و سیما بیشتر هنر تئاتر را بشناسند، اوضاع تئاتر کشور بهتر میشود. تئاتر نیازمند حمایت است و باید هنرمندان و مدیران برای تولید تئاتر خوب بجنگند. من به شخصه،تلاشهای آقای شفیعی؛ مدیرکل اداره هنرهای نمایشی؛ را برای عبور از این وضعیت میبینم و از حمایتهای ایشان متشکرم اما همه باید برای بهتر شدن اوضاع بجنگیم.
امینی در پایان با تکرار این جمله که ادعایی در کارگردانی آثار کمدی ندارد و نمیخواهد توقعات از اثر او بالا برود گفت: امید زیادی دارم که "جیجک علیشاه" مورد استقبال مخاطبین و تماشاگران تئاتر قرار بگیرد و اگر
اجرای نمایش موفقیت آمیز باشد، بعد از اجرای سنگلج، در صورت پیشنهاد، اجرای این اثر را حتی به شهرستانها نیز خواهم بُرد.
گفتنی است نمایش "جیجک علیشاه" نوشتهی ذبیح بهروز و با کارگردانی رحمت امینی از هفتم مردادماه- ساعت 19:30- در تماشاخانهی سنگلج به صحنه میرود.
عوامل اجرای این نمایش به شرح زیر است:
بازیگران: (به ترتیب حروف الفبا): ابوالفضل حاجیعلیخانی٬ پویان درزی٬
مسعودشاکرمی٬ احمدصمیمی٬ رضاعموزاد٬ فرامرزقلیچ خانی٬ پیمان کرامت٬
امیرکربلاییزاده٬ فرزین محدث٬ مسعود میرطاهری
مشاورکارگردان: اسماعیل خلج
طراح صحنه و لباس: فرشاد منظوفی نیا
موسیقی: شهرام نجاتی
طراح پوستر و بروشور: میترا صالحی
طراح نور: امیر ترحمی
طراح چهرهپردازی: فریبا نورشعاع حسینی
عکس: تئاترآنلاین
مدیر تولید: علی بهرامی
مشاور رسانهای: شقایق فرشته
تبلیغات: میترا اسماعیلی
گروه کارگردانی: امیرحسین شفیعی٬ علی بهرامی٬ میلاد حاجیزاده٬ هیوا
امینی٬ اکبر قهرمانی
افتتاح«سعادت لرزان مردمان تیرهروز» در تماشاخانه باران
مرادخانی «چشم در برابر چشم» را تماشا کرد
سیامک صفری به رپرتوار نمایشنامهخوانی گروه «گیتی» پیوست.
«جنگ شبها میرسد» در فرهنگسرای ارسباران
اجرای «رقص کاغذپارهها» در تماشاخانه دراما
«به مراسم مرگ داداش خوش آمدی» در بوسنی اجرا میشود
گزارش تصویری نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» کارگردان: محسن علیخانی
علی سرابی با «چهار فصل» در کانادا به سر میبرد
خوانش «پزشک نازنین» در در تماشاخانه فانوس
اجرای «ننه دلاور و فرزندانش» درنمایشخانه انتظامی
نسیم ادبی و حامد کمیلی با اتاق «۴۹۸» به روی صحنه میآیند
اجرای «تاراجنامه» در تالار محراب
از ترانههای محلی تا هامون بازها / موزیکال یا نئوآتراکسیون؟
درباره نمایش «اولئانا» به کارگردانی علیاکبر علیزاد/ درباب منفور بودن قدرت