مریم معترف، داور بخش تئاتر ملل بیست و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، معتقد است تئاتر کودک باید در راستای آموزش و تربیت حرکت کند و خواستار توجه بیشتر به کیفیت محتوا و پرورش فکری در آثار نمایشی کودکان شد.
چارسو پرس: مریم معترف، داور بخش تئاتر ملل بیست و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، به آسیبشناسی تئاتر کودک پرداخت و انتقاداتی را نسبت به آثار سطحی که تنها هدفشان خنداندن مخاطب است، مطرح کرد. او تأکید کرد که تئاتر کودک باید در راستای آموزش و تربیت حرکت کند و خواستار توجه بیشتر به کیفیت محتوا و پرورش فکری در آثار نمایشی کودکان شد.
مریم معترف، بازیگر و کارگردان در مورد آسیبشناسی تئاتر کودک گفت: یکی از آسیبهایی که همیشه من را در هنگام تماشای برخی آثار آزرده میکند، این است که دغدغه گروه نمایش تنها خنداندن است و بس و انگار که این موضوع تبدیل به یک مد شده است؛ در صورتی که ما در تئاتر باید حرفهای بسیار مهم و جدیدی برای کودکان داشته باشیم و در راستای تعلیم، تربیت و تشویق به مطالعه و مواردی اینچنینی گام برداریم. البته در این مورد باید استثنائاتی قائل شد و برخی آثار در این مورد موفق ظاهر میشوند.
وی افزود: اینگونه آثار توخالی در حال رواج است و پای آنها به مدارس هم باز شده است و این بسیار موضوع منفی است زیرا این آثار هیچ چشماندازی برای آینده کودکان و نوجوانان ایجاد نمیکند. علاوه بر این موارد که عارض شدم، آسیب های تئاتر کودک بسیار زیاد است؛ زیرا نویسندگان و کارگردانان تنها بر مبنای میل و علاقه صرف دست به پروژهای برای کودکان و نوجوانان میزنند و بر این باورند که کاری ساده و آسوده است. امیدوارم دوستان فعال در این زمینه نمایشی، کار را جدیتر بگیرند و با فکر و اندیشه به سراغ خلق اثر برای کودکان بروند.
معترف در ادامه راهکارهایی برای جشنواره جهت ارائه کودکان و نوجوانان موفق به تئاتر بدنه ارائه کرد: این مورد از موارد بدیهی است که هرجشنواره استانداردی باید آن را دارا باشد و این با پرورش صحیح فکری در گام اول و سپس یادگیری اصولی تکنیک ممکن است و نمیتوانیم آثار ضعیف را در جشنوارهها به گردن هیئت انتخاب بیندازیم زیرا آنها هم به هرحال باید آثاری را انتخاب کنند و شاید کیفیت کلیه آثار در مرحله انتخاب ضعیف بوده که این موضوع رخ داده است. البته این موضوع در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان بدین شکل نبوده و کیفیت کلی آثار مطلوب است.
وی در پایان افزود: در جشنواره تعدادی آثار خوب و هماهنگ دیدیم که دغدغهمند بودند و این آثار باید مورد حمایت جدی جشنواره قرار بگیرند تا در نهایت تحویل تئاتر بدنه کودک و نوجوان بشوند تا نسل موفقی در این گروه تئاتری داشته باشیم.
بیست و نهمین «جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان – همدان» به دبیری امیر مشهدی عباس توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت شهرداری همدان و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، انجمن هنرهای نمایشی ایران تا ۱۷ آبان ماه سال ۱۴۰۳ با شعار «تئاتر گفت و گوی بدون مرز» و با هدف «تقویت هم دلی و همراهی، رشد و آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران از مسیر هنر نمایش» در شهر تاریخی همدان برگزار شد.
«تحقق مشارکت اجتماعی کودکان و نوجوانان»، «ارتقای سطح فرهنگ عمومی»، «تقویت بنیان های اصیل خانواده و ارتباط نسل ها»، «آموزش شهروندی و افزایش مسئولیت پذیری با ایجاد زمینه مشارکت فعال کودکان و نوجوان ایران زمین در تولید آثارنمایشی» به عنوان بخشی از حقوق قشر پویا و اثرگذار جامعه بخش دیگری از اهداف ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان است.
منبع: همشهری آنلاین
مریم معترف، بازیگر و کارگردان در مورد آسیبشناسی تئاتر کودک گفت: یکی از آسیبهایی که همیشه من را در هنگام تماشای برخی آثار آزرده میکند، این است که دغدغه گروه نمایش تنها خنداندن است و بس و انگار که این موضوع تبدیل به یک مد شده است؛ در صورتی که ما در تئاتر باید حرفهای بسیار مهم و جدیدی برای کودکان داشته باشیم و در راستای تعلیم، تربیت و تشویق به مطالعه و مواردی اینچنینی گام برداریم. البته در این مورد باید استثنائاتی قائل شد و برخی آثار در این مورد موفق ظاهر میشوند.
وی افزود: اینگونه آثار توخالی در حال رواج است و پای آنها به مدارس هم باز شده است و این بسیار موضوع منفی است زیرا این آثار هیچ چشماندازی برای آینده کودکان و نوجوانان ایجاد نمیکند. علاوه بر این موارد که عارض شدم، آسیب های تئاتر کودک بسیار زیاد است؛ زیرا نویسندگان و کارگردانان تنها بر مبنای میل و علاقه صرف دست به پروژهای برای کودکان و نوجوانان میزنند و بر این باورند که کاری ساده و آسوده است. امیدوارم دوستان فعال در این زمینه نمایشی، کار را جدیتر بگیرند و با فکر و اندیشه به سراغ خلق اثر برای کودکان بروند.
معترف در ادامه راهکارهایی برای جشنواره جهت ارائه کودکان و نوجوانان موفق به تئاتر بدنه ارائه کرد: این مورد از موارد بدیهی است که هرجشنواره استانداردی باید آن را دارا باشد و این با پرورش صحیح فکری در گام اول و سپس یادگیری اصولی تکنیک ممکن است و نمیتوانیم آثار ضعیف را در جشنوارهها به گردن هیئت انتخاب بیندازیم زیرا آنها هم به هرحال باید آثاری را انتخاب کنند و شاید کیفیت کلیه آثار در مرحله انتخاب ضعیف بوده که این موضوع رخ داده است. البته این موضوع در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان بدین شکل نبوده و کیفیت کلی آثار مطلوب است.
بیشتر بخوانید: مطالب مربوط به تئاتر ایران
وی در پایان افزود: در جشنواره تعدادی آثار خوب و هماهنگ دیدیم که دغدغهمند بودند و این آثار باید مورد حمایت جدی جشنواره قرار بگیرند تا در نهایت تحویل تئاتر بدنه کودک و نوجوان بشوند تا نسل موفقی در این گروه تئاتری داشته باشیم.
بیست و نهمین «جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان – همدان» به دبیری امیر مشهدی عباس توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت شهرداری همدان و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، انجمن هنرهای نمایشی ایران تا ۱۷ آبان ماه سال ۱۴۰۳ با شعار «تئاتر گفت و گوی بدون مرز» و با هدف «تقویت هم دلی و همراهی، رشد و آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران از مسیر هنر نمایش» در شهر تاریخی همدان برگزار شد.
«تحقق مشارکت اجتماعی کودکان و نوجوانان»، «ارتقای سطح فرهنگ عمومی»، «تقویت بنیان های اصیل خانواده و ارتباط نسل ها»، «آموزش شهروندی و افزایش مسئولیت پذیری با ایجاد زمینه مشارکت فعال کودکان و نوجوان ایران زمین در تولید آثارنمایشی» به عنوان بخشی از حقوق قشر پویا و اثرگذار جامعه بخش دیگری از اهداف ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان است.
منبع: همشهری آنلاین
https://teater.ir/news/66092