جمعی از هنرمندان تئاتر و تصویر در مراسمی که برای سالروز تولد محمود استاد محمد در فرهنگسرای نیاوران گرفته شده بود، جمع شدند و یاد و خاطر او را در آستانه سوم آبان ماه زنده نگه داشتند.

پایگاه خبری تئاتر:  مراسم تولد محمود استاد محمد شامگاه چهارشنبه اول آبان ماه با حضور افرادی چون اسماعیل خلج، مجید مشیری، اصغر دشتی، مانا دختر استاد محمد، رضا صابری، سیروس گرجستانی، محمودرضا رحیمی، اضغر دشتی، عزت الله مهرآوران، شهرام حقیقت دوست، کیهان ملکی، رسول نجفیان و... در کافه گالری فرهنگسرای نیاوران برگزار شد و هنرمندان با ذکر خاطراتی از محمود استاد محمد در پاسداشت یاد و خاطرات او کیک تولدش را برش زدند.

در ابتدا موسیقی سنتی به همراه آواز نواخته شد و سپس محمود رضا رحیمی که این شب ها کارگردانی نمایش "آسید کاظم" را در فرهنگسرای نیاوران بر عهده دارد با بیان جملاتی درباره استادمحمد از مانا دختر استاد محمد خواست تا سخن بگوید.

مانا استادمحمد با تقدیر از مراسمی که برای پدرش گرفته شده بود، بیان کرد: امروز تولد باباست و من باید تولدش را تبریک بگویم اما وقتی او نیست این کار کمی سخت است. من از حضور همه شما خوشحالم و امیدوارم که شما هم با من دعا کنید که روح پدرم شاد باشد و از آن همه درد و ناراحتی که داشت راحت شده باشد.

بعد از او اسماعیل خلج نیز تنها به خواندن یک دو بیتی اکتفا کرد و در سخنان کوتاهی گفت: برای من صحبت کردن درباره محمود بسیار سخت است. من مجبورم جلوی خودم را بگیرم که گریه نکنم چون تازه عمل کرده ام و اشک ریختن برایم ضرر دارد.

نفر بعدی سیروس گرجستانی بود که با ذکر خاطره ای عنوان کرد: من نمی دانم چه کسانی به اداره تئاتر رفتند و از فضای آنجا اطلاع دارند؟ زمانی که من در سال 47 دیپلم خود را گرفتم در اداره تئاتر فضایی روشنفکرانه حاکم بود من یک دیپلمه بودم و کسی مرا تحویل نمی گرفت از پله های اداره تئاتر که بالا می رفتم باید خیلی خوشحال می شدم که یک نفر جواب سلام مرا می داد. در آنجا به تدریج با محمود استاد محمد آشنا شدم. این روزها همه به دنبال شفافیت می گردند و استاد محمد از همان اول آشنایی خیلی شفاف بود. او به گونه ای رفتار کرد که انگار سالهاست همدیگر را می شناسیم.

این بازیگر تلویزیون ادامه داد: من از او راهنمایی می خواستم که برای بازیگر شدن چه باید بکنم و استادمحمد کتابهای زیادی به من معرفی می کرد و من آنها را می خریدم و می خواندم. یادم می آید که سومین نمایشنامه ای که بازی کردم با محمود استادمحمد بود.

عزت الله مهرآوران نیز که در مسجد سلیمان متولد شده است، در خاطره ای از محمود استادمحمد گفت:  من حدودا در سال 1350 به تهران آمدم و در همان دوران با محمود استادمحمد آشنا شدم. در آن زمان هیچ کس را در تهران نمی شناختم. محمود استادمحمد بعد از این آشنایی به شوخی به من می گفت برو و نویسنده شهر خودت باش. تو تا بخواهی در تهران فارسی یاد بگیری پیر خواهی شد.

رسول نجفیان یکی دیگر از هنرمندانی بود که با اشاره به خاطرات خود با استاد محمد، آشنایی خود با او را به قبل از انقلاب معرفی کرد و گفت: خاطرم هست که بعد از انقلاب قرار بود متنی را به نام "آسانسور" به عنوان اولین تله تئاتر کار کنم. همه کارها بر عهده خودم بود و استاد محمد آن زمان به من گفت تو کار سختی را پیش رو داری زیرا قرار است هم نقش اول این کار باشی و هم کارگردانی نمایش را به عهده گرفته ای و از من خواست تا در این نمایش به من کمک کند و از ته دل هم با ما کار کرد.

وی ادامه داد: استادمحمد همان شخصیتی را داشت که در حرفهایش پیدا بود ما هنرمندان زیادی را می بینیم که حرفهای زیبایی می زنند اما در عمل شخصیت دیگری دارند و حالا من خوشحالم که بعد از 45 سال نمایش "آ سید کاظم" را با اجرای دوستان می بینم. البته من آن سال ها این افتخار را داشتم که این نمایش را با حضور خودش تماشا کنم. زمانی که متوجه شدم که او بر اثر بیماری از این دنیا رفت بسیار متاثر شدم و امیدوارم این فاجعه تلخ بیماریهایی که گریباگیر هنرمندان ما می شود برچیده شود. شاید اگر مشکلات تحریم نبود این اتفاق نمی افتاد.

شهرام حقیقت دوست نیز از دیگر هنرمندان مراسم حاضر بود و با اشاره به اینکه او هم از ورودی های 73 دانشکده هنر و معماری بوده است درباره حضورش در یک تک اجرا از نمایش "آسید کاظم" به عنوان مهمان به خبرنگار مهر بیان کرد: استاد محمد نویسنده بسیار توانمندی است و نمایشنامه "آسیدکاظم" هم از ویژگی های یک متن خوب برخوردار بود. از طرف دیگر اگر از این نمایشنامه و نام بزرگ استاد محمد بگذریم گروه هم دلیل دیگری بود که باعث شد در این نمایش کار کنم. البته قرار بود که من در این کار به عنوان بازیگر اصلی حضور داشته باشم اما به خاطر مشغله ای نتوانستم.

وی درباره دیگر فعالیت های نمایشی خود ادامه داد: من معمولا سالی دو اجرای تئاتر دارم و فکر می کنم که متن خوب بیشتر اولویت دارد و هیچ ارجحیتی بین سینما، تلویزیون و تئاتر برایم وجود ندارد. در تلویزیون پیشنهاد خوبی فعلا نداشتم و الان تنها درگیر مجموعه "شاهگوش" هستم که اولین دی وی دی های آن هم وارد بازار شده است.

این مراسم توسط گروه ورودی های 73 دانشکده هنر و معماری با عنوان مرامنامه دوستی و رفاقت برای تولد استاد محمد در نزدیکی سالروز تولد وی یعنی سوم آبان ماه ترتیب داده شده بود.

بعد از انتهای مراسم هنرمندان به تماشای نمایش "آسیدکاظم" در سالن نمایش فرهنگسرای نیاوران نشستند.

این شب ها دو نمایشنامه از محمود استاد محمد با نام های "آ سید کاظم" و "سپنج رنج و شکنج" در فرهنگسرای نیاوران اجرا می شود.