قائم مقام دبیر جشنواره‌ی آیینی و سنتی تأکید کرد: این جشنواره، تأکیدی بر رقابتی بودن نداشته و به جای آن تلاش می‌شود فرصتی برای اجرای عمومی به گروه‌ها داده شود.

 

سایت خبری تئاتر: محمدحسین ناصربخت به دنبال اعتراض یکی از گروه‌های نمایشی حاضر در هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نسبت به اینکه بخش رقابتی جشنواره حذف شده است گفت: در نشست مطبوعاتی جشنواره به صراحت درباره‌ی این موضوع صحبت شد و یادآور شدیم که در فراخوان جشنواره اعلام شده بود، دو بخش رقابتی در جشنواره‌ی امسال وجود دارد که یکی از آن‌ها مربوط به نمایش‌نامه‌نویسی است و دیگری به جایزه‌ی استاد علی نصیریان مربوط می‌شود.

او ادامه داد: نمایشنامه‌های رسیده به دبیرخانه‌ی جشنواره بررسی و داوری شده و برگزیدگان آن‌ها در روز اختتامیه اعلام خواهند شد، اما در بخش جایزه‌ی استاد علی نصیریان ابتدا قرار بود نمایش‌هایی شرکت داده شوند که تمام اصول نمایش‌های آیینی و سنتی را رعایت کرده باشند. ضمن اینکه قرار بود این جایزه به رقابت میان آثار صحنه‌ای با تمام شرایط در نظر گرفته شده اختصاص داده شود.

وی اضافه کرد: با این حال پس از بررسی آثار متوجه شدیم تعداد آثاری که می‌توانستند در این بخش حضور داشته باشند و رقابتی میان آن‌ها شکل گیرد به حد نصاب لازم نمی‌رسد، در صورتی که باید حداقل هشت تا 10 اثر از شرایط لازم برخوردار می‌بودند، اما عمده‌ی کارها فقط از نمایش‌های آیینی و سنتی الهام گرفته بودند.

ناصربخت اظهار کرد: در همان زمان که مشخص شد امکان برگزاری این جایزه وجود ندارد، اعلام کردیم که به جای رقابتی بودن جشنواره، تمام نمایش‌هایی که برای هفدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی نمایش‌های آیینی و سنتی تولید شده‌اند در تهران و شهرستان اجرای عمومی خواهند داشت و در واقع این اتفاق جایگزین جایزه‌ای شد که امکان برپایی آن نبود.

او با تأکید بر اینکه «در فراخوان هم به بخشی از مسائلی که توضیح دادم، اشاره شده بود»، گفت: همچنین در نظر داریم سال آینده یک مسابقه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی مربوط به نمایش‌های آیینی و سنتی را برگزار کنیم و بعد از آن برای دوره‌ی هجدهم جشنواره اجرای نمایش‌نامه‌های برگزیده را به رقابت بگذاریم.

قائم مقام دبیر جشنواره‌ی نمایش‌های آیینی و سنتی با تأکید بر اینکه از دوره‌ی دوازدهم، این جشنواره هیچ‌گاه رقابتی نبوده است به گلایه‌های مطرح شده از سوی یکی از کارگردان‌های جوان شرکت‌کننده در جشنواره اشاره و اظهار کرد: از میان 118 برنامه‌ی نمایشی که در این جشنواره وجود دارد تاکنون تلاش کردم آثار مربوط به شهرستان‌ها را ببینم، ولی با این حال ممکن است فرصت کافی برای برخورد نزدیک و خوش‌آمدگویی به دوستان فراهم نشده باشد که این مسئله را می‌پذیرم.

او ادامه داد: اما به نظرم این جمله خیلی راحت مطرح شده که «بهتر است این جشنواره تعطیل شود»، چرا که متأسفانه این جشنواره تنها جایی است که نمایش‌های آیینی و سنتی را می‌توان در آن اجرا کرد و اگر زمانی بنیاد تعزیه یا نمایش‌های سنتی داشتیم شاید خودم تعطیلی آن را پیشنهاد می‌دادم.

ناصربخت در پایان یادآور شد که مراسم اختتامیه‌ی هفدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی نمایش‌های آیینی و سنتی عصر سه‌شنبه 10 شهریورماه در تالار وحدت با اعلام اسامی برگزیدگان بخش نمایش‌نامه‌نویسی و برپایی بزرگداشت‌ها برگزار می‌شود.

 

اخبار مرتبط:

برگزاری مراسم رونمایی از آثار معاصر ارمنی

فراخوان انتشار آثار مربوط به حوزه‌ هنرهای نمایشی

ساختمان قدیمی اداره تئاتر تخریب می‌شود

برنامه‌های تئاتر شهر در شهریور ماه

از سه کتاب در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی رونمایی شد

«شب بخیر جناب کنت» با حضور عطاءالله کوپال افتتاح شد

افتتاح نمایش «وانیک» توسط مشایخی و راد

اعتراض یه کارگردان به نحوه برگزاری جشنواره آیینی و سنتی

شفیعی: برنامه‌ریزی اجرایی تئاتر، هیچ‌گاه با دولت‌ها نیست

نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره تئاتر شهر معرفی شدند

قدیمی‌ترین نسخه خطی تعزیه ایران در تئاتر شهر رونمایی شد

آغاز پیش فروش بلیت‌ نمایش «وانیک»

آثار تماشاخانه موج‌ نو ویژه خبرنگاران و عکاسان اجرا می‌شود

«دریچه» به تماشاخانه فانوش خواهد رفت

کوروش نریمانی «هیپوفیز» را به تالار شمس می‌برد