سریال «تاسیان» از امتیازات خوبی برای جذب مخاطب برخوردار است. مجموعه بازیگرانش تشابهاتی با سریال «خاتون» دارند.
چارسو پرس: دومین تجربه کارگردانی تینا پاکروان در شبکه نمایش خانگی یک درام تاریخ عاشقانه دیگر است که در زمستان 1403 از پلتفرم فیلیمو پخش میشود. سریال «تاسیان» همچون سریال «خاتون» با تبلیغات خوب و تقریباً پرسر و صدایی معرفی شد. خبر توقیف سریال در آستانه پخش آن به دلیل مخالفتهای ساترا توجهها را به خود جلب کرد که بیشتر یک شگرد تبلیغاتی به نظر میآمد تا خبر واقعی. البته تا این لحظه فقط یک قسمت از سریال پخش شده است و با توجه به مضمون و عبور از خط قرمزهایش معلوم نیست در ادامه با چه سرنوشتی مواجه خواهد شد. با این حال، «تاسیان» هم تهیهکننده و پخشکننده قویای پشت خود دارد و این میتواند تا حد زیادی به حواشی احتمالیاش کمک کند.
هرآنچه از سریال «تاسیان» میدانیم
به نقل از دیجی کالا مگ ،«تاسیان» در گویش گیلکی به معنای حالتی است که به خاطر نبودن کسی به انسان دست میدهد. این واژه بیانگر دلتنگی، غم و اندوهی است که از دوری یا فقدان یک عزیز ناشی میشود. تاسیان میتواند احساسی مانند بیقراری، سوت و کور شدن، یا حالتی را که دست و دل به هیچ کاری نمیرود، توصیف کند. در واقع، این کلمه به حس غمی اشاره دارد که در اولین غروب پس از رفتن یک عزیز یا مهمان از خانه به انسان دست میدهد. سریال جدید تینا پاکروان هم چنانچه از خط داستانیاش پیداست، قرار است درباره یک داستان عاشقانه ممنوعه یا در سطحی گستردهتر اندوه از دست رفتن شکوه. تینا پاکروان بعد از تجربه نبستاً موفقش در سریال «خاتون» در پرداختن به یک دوره و واقعه تاریخی حقیقی در تاریخ معاصر ایران، یک بار دیگر به تاریخ معاصر ایران رجوع کرده و البته دوره زمانی نزدیکتری را برای روایت قصهاش انتخاب کرده است. سریال «تاسیان» داستانی عاشقانه را در دهه پنجاه شمسی روایت میکند. داستان از مهر ۱۳۵۶ شروع میشود و تمرکز آن بر عشقی است که بین یک ساواکی به نام خسرو و دختر جوانی به نام شیرین شکل میگیرد.
در قسمت اول سریال «تاسیان» فعلاً با شخصیتهای اصلی یعنی شیرین و خسرو آشنا شدهایم که هنوز مواجهه مستقیم با هم نداشتهاند. شیرین (با بازی مهسا حجازی) دختر یک خانواده متمول است که در دانشگاه ادبیات و علوم انسانی درس میخواند و با کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، نهادی بسیار مهم و تأثیرگذار در هنر و فرهنگ ایران، در زمینه طراحی جلد و تصویرسازی همکاری میکند. مادر شیرین در صحنه نیست اما پدرش (بابک حمیدیان) که مخالف فعالیتهای گروههای چپگراست، توجه و علاقه زیادی به او دارد. خسرو (با بازی هوتن شکیبا) از خانوادهای کارگرد و سنتی، در چاپخانهای کار میکند که کارهای چاپ کانون را انجام میدهد. او در یک نگاه، زمانی که شیرین خودش شخصاً به چاپخانه آمده است تا درخواست چاپ دوباره طرح جلد کتاب دوستش را مطرح کند، عاشق او و پیگیرش میشود. پایان قسمت اول با حضور شیرین و دوستانش که به عنوان دانشجویان هنردوست و فرهنگدوست در یک نشست مهم فرهنگی ادبی شرکت کردهاند، با شلوغی و درگیری و دستگیری خسرو تمام میشود. هنوز به بخش رابطه عاشقانه این دو که بعدها شکل میگیرد، نرسیدهایم.
بیشتر بخوانید: تلویزیون و شبکه نمایش خانگی
تینا پاکروان با سریال قبلیاش هم نشان داد که علاقه زیادی به بازآفرینی تاریخ معاصر و شخصیتهای مهمش دارد. بازآفرینی شخصیتهای واقعی فرهنگی و هنری، کسانی که پاکروان آشکارا علاقه شخصی به آنها دارد و به طور ویژه آنها را چهرهای تأثیرگذار و مهمی در فرهنگ و هنر ایران میداند، تبدیل به امضای کارهای شبکه نمایش خانگی این فیلمساز شده است. در سریال «خاتون» بازآفرینی شخصیت فهیمه اکبر، خواننده قدیمی ایرانی با بازی غزل شاکری و خوانندگی یک زن (البته به همراه یک مرد، اشکان خطیبی) مورد توجه قرار گرفت. و در «تاسیان» در همین قسمت اول به جز اشاره به چند نام آشنای عرصه فرهنگ و هنر، شاهد حضور شخصیتهایی مثل بهرام بیضایی و عباس کیارستمی، به احتمال زیادی به کمک هوش مصنوعی هستیم. گریم سریال «تاسیان» را بابک اسکندری بر عهده دارد که در خصوص این شخصیتها درباره کیارستمی بهمراتب بهتر از بازآفرینی بیضایی عمل کرده است.
سریال «تاسیان» با همان رنگ و لعاب مشابه «خاتون»، اینجا کمی رنگارنگتر، معرف جهانی است که تینا پاکروان دوست دارد در سریالهایش خلق کند. جهانی که قهرمانانش زنان هستند، زنانی باهوش و باسواد از خانوادههای اصیل یا مرفه یا هر دو که طبعاً بلندپروازند و قرار است تاریخ و نظام پدرسالاری به گونهای مانعی بر سر راهشان شود. خاتون «خاتون» و شیرین «تاسیان» هر دو از همین زناناند. تینا پاکروان از استادانش بهرام بیضایی و داریوش مهرجویی که تجربه همکاری با آنها را داشته در خلق جهانش الهام میگیرد. این را در هر دو کارش میتوان دید. اینکه چقدر در این الهامگیری موفق است، موضوع دیگری است که به نقد سریال موکول میشود.
تینا پاکروان، فیلمساز بلندپروازی است. او در دانشگاه کارشناسی سینما و تئاتر خوانده، سالها در پشت صحنه سینما به عنوان منشی صحنه، برنامهریز و دستیار کارگردان فعالیت کرده، در بعضی پروژههای تلویزیونی و سینمایی شاخص حضور داشته و چند فیلم سینمایی هم ساخته است. فیلمهایش تقریباً همه زنانه بودهاند اما هنوز به عنوان یک کارگردان سینمایی کارش مورد تشویق و تحسین منتقدان قرار نگرفته است. اگرچه تلاشاش برای روایت قصههای زنانه و معضلات زنان جای توجه و تحسین داشته. او در مدیوم شبکه نمایش خانگی با اقبال بهتری روبهرو بوده است. سریال اولش «خاتون» که آن هم از حضور بازیگران خوب سینما بهره میبرد، با واکنشهای دوگانهای مواجه شد.
عدهای آن را بالاتر از استاندارد شبکه نمایش خانگی دانستند و عدهای ضعیف ارزیابیاش کردند. حالا سریال «تاسیان» هم با چنین واکنش مشابهی روبهرو شده است. این سریال به دلیل دوره معاصرتری که به آن میپردازد، احتمالاً با واکنشهای جدیتری مواجه خواهد شد. چراکه بعضی شاهدان آن دوره هنوز در قید حیاتاند و طبعاً حساسیتها بیشتر خواهد بود.
با این حال، سریال «تاسیان» از امتیازات خوبی برای جذب مخاطب برخوردار است. مجموعه بازیگرانش تشابهاتی با سریال «خاتون» دارند. بابک حمیدیان و پانتهآ پناهیها که در سریال «خاتون» نقشهای فرعی داشتند اینجا حضور پررنگتری دارند. مهران مدیری یک بار دیگر در کار پاکروان حضور افتخاری دارد. هوتن شکیبا که نقش اول سریال را بازی میکند، در سالهای اخیر بازیگر پرطرفدار و محبوبی بوده و یکی از عوامل اصلی جذب مخاطب سریال خواهد بود. صابر ابر، نازنین بیاتی، محمدرضا غفاری، محمدرضا شریفینیا و نسرین نصرتی که او را با بازی خوبش در مجموعه «پایتخت» میشناسیم و اینجا نقش جدی دارد، از دیگر بازیگران نامآشنایی هستند که در «تاسیان» حضور دارند. مهسا حجازی چهره تازهای است که نقش شخصیت اصلی زن را ایفا میکند. سریال «تاسیان» که پخشاش از بهمن 1403 آغاز شده است، در چهارده قسمت از پلتفرم فیلیمو پخش میشود.
https://teater.ir/news/69167