بهزاد صدیقی نمایشنامه نویس و منتقد تئاتر طی یادداشتی که در اختیار سایت خبری تئاتر قرار داد، از اکبر رادی و دراماتورژی نمایش«شب به‌خیر جناب کنتِ» گفت.

به گزارش سایت خبری تئاتر / بهزاد صدیقی: اکبر رادی نمایش نامه‌ی تک‌پرده‌ای شب به‌خیر جناب کنت را در سال 81 به نگارش درآورد. نمایش‌نا‌مه‌ای با سه شخصیت (دو مرد و یک زن) در فضای رئال و سورئال؛ این نمایش‌نا‌مه که چاپ دوم خود را در پاییز سال 93 پشت سر گذاشت، هم‌چون تک پرده‌ای دیگر استاد رادی، کاکتوس به نوعی مرگ و زندگی را توأمان به نمایش می‌گذارد. مرگ در این اثر هم‌چون سایه‌ای در فضای واقعی و غیر واقعی در کنار زوج پیری قرار دارد تا آخرین لحظات زندگی آنان را به دیگرگونه‌ای دست‌خوش تغییر کند. گویی مرگ هر لحظه در کنارمان است و در پشت در ایستاده تا زنگش را بزند  و ما را بی‌مقدمه و بی‌خبر با خود ببرد.

رادی هم‌چون دیگر آثار خود به شخصیت‌پردازی و زبان و دیالوگ آد‌م‌هایش مینیاتوری نگاه می‌کند و چنان زبان ورزی می‌کند که گویی این‌ قصه و آدم‌ها در کنار ما وجود دارند و زندگی می‌کنند؛ فارغ از آن‌که آقای کنت و همسرش خیال می‌کنند که به یک مهمانی دعوت شده‌اند و در همین غرق شدن در زندگی و رویاهای خود، به ناگهان کسی به اسم آقای وحدانی از راه می‌رسد تا زندگی آنان را معنایی دیگرگونه ببخشد.

در دراماتورژی این اثر چه در تحلیل متن و چه در شیوه‌ی اجرایی کوشش شد تا برپایه‌ی متن نمایش‌نامه، موقعیت و فضاسازی نمایشی از واقعیت صرف فاصله گرفته‌شود و به فضای سوررئال و حتا فانتزی نزدیک شود. با این نگاه، بازی‌ها و طراحی صحنه و نور و موسیقی، فضا‌سازی‌های لازم صورت گرفت تا شب‌به‌خیر جناب کنتی اجراشود که پیش از این چنین نگاهی به آن نشده‌ بود.

لیلا برخورداری، وحید آقاپور و مجتبی پیرزاده به عنوان بازی‌گران این نمایش بر اساس تحلیل از چنین موقعیتی هریک به فراخور تجربه و  دانش بازی‌گری و تئاتری خود تلاش کردند بازی‌های درخوری از خود به نمایش بگذارند. در این فضاسازی البته عناصرموسیقی، نور و صحنه (این دو عنصر صحنه و  نور به فراخور امکانات موجود و سالن نمایش) میزانسنی هماهنگ با شیوه‌ی اجرایی و نوع نگاه به متن به وجود آوردند و در شکل‌گیری نمایش موثر بودند.

در این میان نقش طراحی لباس و طراحی گریم  را نباید نادیده گرفت که با قوت و قدرت جلوه‌گرشدند و به باورپذیری مخاطبان از چنین شخصیت‌هایی  و نیز به قوت اجرا افزودند. با این حال کوشش گروه اجرایی نمایش شب به‌خیر جناب کنت این بود که وجه بصری و زیبایی‌شناسی این اثر به نحو درست و شایسته‌ای صورت گیرد؛ هر چند که همواره کاستی‌های فنی تالار‌های نمایشی و شرایط اقتصادی، اغلب گروه‌های نمایشی را از رسیدن به یک اجرای کاملن مطلوب دور می‌سازد و این مسئله در اجرای این نمایش نیز بی‌تأثیر نبود.

 

اخبار مرتبط:

مهلت ارسال آثار به دومين سوگواره نمايشي «خمسه» تمديد شد

اجرای نمایش «خُمره» در فرهنگسرای نیاوران

تغییر در میزانسن‌های یک نمایش در پی آسیب‌دیدگی بازیگر

آیین رونمایی از وب‌گاه بانک نمایش‌نا‌مه برگزارمی‌شود

بهروز غریب‌پور برنامه‌های‌ جدید رپرتوآ تئاتر «آران» را تشریح کرد

آغاز اجرای «مجلس انتقام‌جویی هملت» با حضور شمس لنگرودی

ابتلای بیش از ۳۰ عضو خانه تئاتر به بیماری‌های خاص

معرفی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

نقد «پیرمرد و ببر» توسط کانون ملی منتقدان تئاتر

بازگشایی تالار مولوی از دوم مهرماه

نمایشنامه‌های منتخب بخش صحنه‌ای تئاتر مقاومت اعلام شد

برنامه تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر اعلام شد

مشکل هنرمندان ایرانی از زبان رییس خانه تئا‌تر فرانکفورت