چارسو پرس: نتفلیکس در ماه ژوئن مجموعهای از فیلمهای آلفرد هیچکاک را به سرویس استریم خود اضافه میکند و با وجود اعتقاد مدیر اجرایی تد ساراندوس مبنی بر اینکه صنعت سینما "منسوخ شده" است، این شرکت آثار کارگردان افسانهای را در سالن سینمای پاریس واقع در نیویورک در قالب یک سری شش هفتهای به نمایش خواهد گذاشت.
از اول ژوئن، مجموعهای از فیلمهای کلاسیک هیچکاک برای استریم در ایالات متحده در دسترس خواهد بود. این مجموعه شامل فیلمهایی همچون «ورتیگو» (Vertigo)، «پنجره عقبی» (Rear Window)، «هیجان» (Frenzy)، «مردی که زیاد میدانست» (The Man Who Knew Too Much)، «طرح خانوادگی» (Family Plot) و «پرندگان» (The Birds) خواهد بود. در حال حاضر، مشتریان ایالات متحده میتوانند شاهکار ژانرآفرین هیچکاک، «روانی» (Psycho)، را که اکنون در نتفلیکس موجود است، استریم کنند.
علاوه بر این، مجموعه فیلمهای هیچکاک در نتفلیکس شامل فیلمهایی است که توسط این کارگردان بریتانیایی الهام گرفته شدهاند، از جمله «ما» (Us) به کارگردانی جوردان پیل و «بارباریان» (Barbarian) ساخته زاک کگر، همچنین فیلم داستانی «هیچکاک» (Hitchcock) به کارگردانی ساشا ژروزی.
بیشتر بخوانید: اخبار و مطالب سینمای جهان
آماده فریاد زدن باشید در همین حال، سینمای پاریس نتفلیکس از ۱۶ مه تا ۲۹ ژوئن سری فیلمهای «HITCH! تاثیرگذارترین سینماگر اصلی» را برگزار میکند که توسط دایره منتقدان فیلم نیویورک مشترکاً ارائه میشود. این سری نمایش بیش از ۵۰ فیلم را شامل میشود که ۳۶ فیلم آن توسط خود هیچکاک کارگردانی شده است. از این تعداد، ۳۵ فیلم در قالب ۳۵ میلیمتری به نمایش درمیآیند، از جمله «پنجره عقبی»، «ورتیگو» و «شمال به شمال غرب» (North by Northwest) ساخته هیچکاک، همچنین «عروس سیاه پوش» (The Bride Wore Black) ساخته فرانسوا تروفو و «دیابولیک» (Diabolique) ساخته هنری-ژرژ کلوزو.
سینمای پاریس در سال ۱۹۴۸ افتتاح شد و توسط توزیعکننده فرانسوی پاته به عنوان مکانی برای نمایش فیلمهای خود ساخته شد. این سینما همچنان تنها سینمای یک پردهای در منهتن است. نتفلیکس در سال ۲۰۱۹ این سالن با ۵۴۵ صندلی را خریداری کرد و میگوید که این سینما «خانهای برای نمایشهای اختصاصی سینمایی، افتتاحیهها، رویدادهای ویژه، مرور آثار و حضور فیلمسازان» است. نتفلیکس همچنین سینماهای Bay Theater و Egyptian Theatre در لسآنجلس را نیز در اختیار دارد.
ساراندوس در سخنرانی خود در اجلاس Time100 هفته گذشته گفت که «تجربه جمعی» صنعت سینما «یک ایده منسوخ شده» است و اشاره کرد که بیشتر مردم در ایالات متحده قادر نیستند که «برای دیدن یک فیلم به یک سینمای چندپردهای بروند». پس چرا نتفلیکس سینمای پاریس را خریداری کرد (که ساراندوس گفته بود مانع از تبدیل شدن آن به یک داروخانه والگرینز شد)؟ او گفت: «ما آن را نجات ندادیم تا صنعت سینما را نجات دهیم، ما آن را نجات دادیم تا تجربه سینما را نجات دهیم.»
نویسنده: فرشته پورمند