بالا بردن بحث حساسیت‌ها و ترساندن هنرمندان از خطوط قرمز، در یک نگاه کلان‌، بی‌مهری به تاریخ ایران است و نه کمک به ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی کشورمان. امیدوارم در یک بازنگری کلان، امکان نگاه شایسته‌تر، معقول‌تر و ثمربخش‌تر برای هنرمندان این عرصه فراهم شود.
 
 
سایت خبری تئاتر: ایوب آقاخانی؛ کارگردان و بازیگر تئاتر؛ که این روزها نمایش «تکه‌های سنگین سرب» را در سالن چهارسوی مجموعه‌ی تئاتر‌شهر به صحنه می‌برد به خبرنگار صحنه گفت: نمی‌توانم نمایش «تکه‌های سنگین سرب» را در دسته‌بندی مرسوم تئاترهایی با موضوع دفاع‌مقدس قرار دهم. این نمایش بر مبنای زندگی شهید چمران نوشته شده که ایشان نیز برآمده از فضای دفاع‌مقدس هستند. من هم تلاش کرده‌ام با ورود به لایه‌های روان‌شناختی این شخصیت و غور کردن در احوالات شخصی وی، نقب و تفسیر جامع و جذابی درباره‌ی این شخصیت بزرگ ارائه دهم.
 
این کارگردان خاطرنشان کرد: بدون شک نمایش «تکه‌های سنگین سرب» متعلق به تئاتر جنگ است. اما مصرانه توضیح می‌دهم که «تکه‌های سنگین سرب» تئاترِ دفاع‌مقدس نیست! به این دلیل است که تئاتر من دغدغه‌های ایدئولوژیک و فشارهای این گونه نمایش‌ها را که باعث گریز مخاطبان شده همراه ندارد.
 
آقاخانی گفت: مخاطب در این کار با یک روان‌شناسی جدی در حوزه‌ی شخصیت‌شناسی برخورد می‌کند و خدا را شاکرم که در طول این ایام با وجود گریزی که برای این نوع آثار در مخاطبان تعریف شده، «تکه‌های سنگین سرب» از اولین روز اجرا، مورد استقبال واقع شد.
 
وی افزود: ژانر تئاتر دفاع‌مقدس متاسفانه درگیر تعصبات و تعاریف غلط برخی مدیران شده است. معتقدم به صرف اصرارهای ارگان‌ها و نهادها نمی‌شود به ادامه‌ی حیات یک ژانر امیدوار بود. هنرمندان خط قرمزها را می‌شناسند و نمی‌توان به بهانه‌ی رعایت خطوط قرمز، هنرمند را از پرداختن به چهره‌ها و بزرگان هشت سال جنگ تحمیلی دور نگه داشت.
 
این بازیگر تئاتر تصریح کرد: وقتی سراغ شهید مصطفی چمران می‌رویم و می‌خواهیم از او بنویسیم از لحظه اول گفته می‌شود که چگونه جرات کردید به این کار نزدیک شوید؟ هر روز در اجراهایم این سوال از من پرسیده می‌شود و من مدام از خودم می‌پرسم که آیا خواهم توانست اثر را بدون حاشیه به مخاطب ارائه کنم یا این آفت‌ها دامن مرا خواهد گرفت؟ البته این اتفاقی است که من به آن تن می‌دهم و جرات و جسارت و ریسک آن را به جان می‌خرم اما بسیاری از همکارانم نخواهند خرید و به راحتی با جمله سری که درد نمی کند دستمال نمی بندند چنین سوژه‌ای را کنار می‌گذارند و سراغ سوژه‌ای می‌روند که در این شرایط اقتصادی بد و ناامن ریسک کمتری داشته باشد. من به آن هنرمندان حق می‌دهم به خاطر این‌که آن‌قدر نگرانی و حاشیه ناامنی اقتصادی در تئاتر وجود دارد که حوصله‌ای برای این‌جور کارها نمی‌ماند.
 
آقاخانی در پایان یادآور شد: بالا بردن بحث حساسیت‌ها و ترساندن هنرمندان از خطوط قرمز، در یک نگاه کلان‌، بی‌مهری به تاریخ ایران است و نه کمک به ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی کشورمان. امیدوارم در یک بازنگری کلان، امکان نگاه شایسته‌تر، معقول‌تر و ثمربخش‌تر برای هنرمندان این عرصه فراهم شود.
 
گفتنی است، نمایش «تکه‌های سنگین سرب» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی با بازی پیام دهکردی و عارفه لک پیرامون محوریت شخصیت شهید دکتر مصطفی چمران در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر‌شهر در حال اجراست.
 

اخبار مرتبط:

مهلت ارسال آثار به دومين سوگواره نمايشي «خمسه» تمديد شد

اجرای نمایش «خُمره» در فرهنگسرای نیاوران

تغییر در میزانسن‌های یک نمایش در پی آسیب‌دیدگی بازیگر

آیین رونمایی از وب‌گاه بانک نمایش‌نا‌مه برگزارمی‌شود

بهروز غریب‌پور برنامه‌های‌ جدید رپرتوآ تئاتر «آران» را تشریح کرد

آغاز اجرای «مجلس انتقام‌جویی هملت» با حضور شمس لنگرودی

ابتلای بیش از ۳۰ عضو خانه تئاتر به بیماری‌های خاص

معرفی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

نقد «پیرمرد و ببر» توسط کانون ملی منتقدان تئاتر

بازگشایی تالار مولوی از دوم مهرماه

نمایشنامه‌های منتخب بخش صحنه‌ای تئاتر مقاومت اعلام شد

برنامه تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر اعلام شد

مشکل هنرمندان ایرانی از زبان رییس خانه تئا‌تر فرانکفورت