رضا عطاران، بازیگر محبوب دهه‌های گذشته، این روزها در سینما و شبکه نمایش خانگی حضور فعالی دارد، اما با نگاهی به بازخوردها و میزان فروش آثار اخیرش، این سوال مطرح می‌شود که آیا هنوز هم نام او تضمین‌کننده فروش و جذب مخاطب است یا دوران درخشش بی‌رقیبش به پایان رسیده؟

چارسو پرس: با وجود حضور هم‌زمان در سینما و سریال‌های شبکه نمایش خانگی، آثار اخیر رضا عطاران مثل «قیف»، «دفتر یادداشت» و «ویلای ساحلی» از نظر فروش و بازخورد، موفقیت‌های گذشته این بازیگر را تکرار نکرده‌اند؛ آیا او دیگر ضامن فروش نیست؟

حضور در سینما؛ نام آشنا، فروش متوسط

رضا عطاران سال گذشته در دو فیلم «قیف» و «ویلای ساحلی» حضور داشت؛ هر دو فیلم با وجود همراهی کارگردان‌های صاحب‌نامی چون محسن امیریوسفی و کیانوش عیاری، در گیشه آن‌طور که انتظار می‌رفت عمل نکردند.

  • «قیف» تنها ۲۷ میلیارد فروش داشت، در حالی که فیلم‌هایی مثل «فسیل» با ۳۲۴ میلیارد و «تگزاس ۳» با ۲۵۰ میلیارد تومان، گیشه را در اختیار داشتند.

  • «ویلای ساحلی» نیز با ۶۳ میلیارد فروش، نتوانست به پای دیگر کمدی‌های سال ۱۴۰۲ برسد.

این ارقام نشان می‌دهد که برخلاف سال‌های گذشته، حضور عطاران به‌تنهایی نمی‌تواند موفقیت مالی فیلم را تضمین کند.

شبکه نمایش خانگی؛ آزمونی با طعم تلخی

سریال «دفتر یادداشت» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده، نخستین تجربه عطاران در شبکه نمایش خانگی بود. با اینکه انتظار می‌رفت سریال با حضور او با استقبال گسترده‌ای روبرو شود، اما در عمل سریال نتوانست مخاطب وفادار تلویزیونی‌اش را راضی کند. به‌ویژه که سبک و فضای آن فاصله زیادی با سریال‌های کمدی و پرمخاطب دهه ۸۰ عطاران داشت.

آیا «صددام» ورق را برمی‌گرداند؟

فیلم «صددام» ساخته پدرام پورامیری، با محوریت مردی بدل صدام حسین و بازی رضا عطاران، در جشنواره اکران شد و به‌رغم نقدهای منفی فراوان، به دلیل نام جنجالی و چهره متفاوت عطاران، شانس بالایی برای فروش بالا دارد.


نقدها فیلم را به دلیل شوخی‌های جنسی دم‌دستی و تلاش برای گرفتن خنده از شکنجه یک ایرانی، نکوهش کرده‌اند. با این حال چهره‌های محبوبی چون پریناز ایزدیار، آزاده صمدی و عباس جمشیدی‌فر در آن حضور دارند و همین ممکن است به جذب مخاطب کمک کند.


بیشتر بخوانید: مطالب و اخبار سینمای ایران


«اجل معلق»؛ آخرین شانس برای بازگشت؟

رضا عطاران در سریال تازه‌ی «اجل معلق» ساخته عادل تبریزی، علاوه بر بازیگری، در مقام مشاور کارگردان نیز حضور دارد.
فیلمنامه سریال را حمزه صالحی با طرحی از بهرام افشاری نوشته و تهیه‌کننده آن سیدابراهیم عامریان است؛ کسی که 


پشت پرفروش‌ترین کمدی‌های دهه اخیر مثل «فسیل» و «تگزاس ۳» بوده است.


در خلاصه داستان سریال آمده:

«آدم‌ها باید جوری زندگی کنند که هر لحظه آماده ملاقات با اجل باشند؛ هر لحظه، هر کجا، حتی پشت چراغ قرمز...»


این سریال شاید فرصت خوبی برای بازسازی جایگاه عطاران در شبکه نمایش خانگی باشد؛ اما موفقیت آن بستگی به ترکیب داستان، اجرا، و البته واکنش مخاطب دارد.

جمع‌بندی: عطاران در گذر از دوران طلایی

رضا عطاران دیگر مثل گذشته بدون رقیب نیست. حضور او در پروژه‌های مختلف اگرچه هنوز جذابیت رسانه‌ای دارد، اما آمار فروش و بازخوردهای مخاطبان نشان می‌دهد که باید فراتر از نام، محتوای قدرتمند و روایت خلاقانه نیز در کار باشد. شاید «اجل معلق» بتواند به جایگاه سابق او رنگی دوباره ببخشد—یا شاید این فقط یک قدم دیگر در گذار او از ستاره‌ای مطلق به یک بازیگر کهنه‌کار و باتجربه باشد.


منبع: همشهری آنلاین