شرکت فرانسوی گومو | Gaumont که با بیش از ۱۳۰ سال قدمت، قدیمی‌ترین کمپانی فیلم‌سازی جهان محسوب می‌شود، پروژه‌ای کم‌نظیر با عنوان «گنجینه‌های گومو | Gaumont’s Treasures» را آغاز کرده است؛ طرحی که با ارائه بیش از ۶۰۰ فیلم بازسازی‌شده در قالب DCP، تاریخ سینما را نه فقط حفظ، بلکه بازآفرینی می‌کند.

چارسو پرس: شرکت گومو، در چارچوب پروژه «گنجینه‌های گومو»، مجموعه‌ای شامل ۶۱۰ فیلم مرمت‌شده را در اختیار سالن‌های سینما، باشگاه‌های فیلم و جشنواره‌ها قرار داده است. این پروژه که به مناسبت ۱۳۰ سالگی این شرکت کلید خورده، تنها بخشی از آرشیو غنی گومو را در بر می‌گیرد.


بین سال‌های ۱۸۹۶ تا ۱۹۲۹، گومو نزدیک به ۷۰۰۰ فیلم کوتاه داستانی تولید کرد. با وجود آسیب‌های ناشی از گذر زمان و فرسودگی مواد اولیه، تاکنون حدود نیمی از این آثار بازیابی شده‌اند؛ مجموعه‌ای که بی‌شک یکی از گسترده‌ترین منابع تصویری از دوران صامت در تاریخ سینمای جهان به شمار می‌رود.

آرشیوی که تاریخ را روایت می‌کند

علاوه بر آثار داستانی، گومو مالک حدود ۱۵۰۰۰ ساعت فیلم خبری مرمت‌شده نیز هست؛ اسنادی بصری و ارزشمند از اوایل قرن بیستم که همچنان مورد استفاده شبکه‌های خبری و مستندسازان قرار می‌گیرند.


مانوئلا پادوان | Manuela Padoan، رئیس GP Archives می‌گوید: «این تصاویر بی‌نظیر شایسته نمایش در موزه‌ها هستند. روزی این مستندات به‌اندازه آثار لوور، بی‌بدیل و غیرقابل جایگزینی تلقی خواهند شد.»

سرمای فیزیکی برای حفظ دمای تاریخی

برای نگهداری از نگاتیوهای اصلی، گومو فضایی به مساحت بیش از ۴۰۰۰ متر مربع از انبارهای یخچالی صنعتی را به این کار اختصاص داده است. هزینه نگهداری سالانه این مجموعه سردخانه‌ای، بالغ بر ۱۱۴ هزار دلار است؛ ساختاری ضروری برای حفظ فیلم‌های نیتریت و استات در برابر فرسایش.


بیشتر بخوانید: اخبار و مطالب سینمای جهان


مرمت دیجیتال، فریم به فریم

از سال ۲۰۱۳، گومو دو دستگاه اسکنر فیلم را به‌صورت تمام‌وقت به کار گرفته است. هر فیلم به‌صورت ۲K یا ۴K و گاهی HDR از نگاتیو اصلی اسکن می‌شود. این فرایند برای آثار سیاه‌وسفید حدود دو هفته و برای آثار رنگی تا چهار هفته زمان می‌برد و با دقتی موسوم به "عیب صفر" انجام می‌شود.


پس از اسکن، فیلم‌ها وارد مرحله تصحیح رنگ شده و سپس به آرشیو دیجیتال بازمی‌گردند. از میان بیش از ۱۱۰۰ عنوان در دسترس، حدود ۴۰ فیلم در سال به‌صورت DCP مرمت می‌شوند.

کشف دوباره‌ی گمشده‌ها

برخی مرمت‌ها حتی منجر به کشف مجدد گنجینه‌هایی فراموش‌شده شده‌اند. فیلم ماجراجویانه «جنگ بچه‌ها | La Guerre des Gosses» محصول ۱۹۳۶، با حضور شارل آزناوور | Charles Aznavour در نخستین نقش سینمایی‌اش، از جمله آثاری است که در حال بازسازی است.


در کشفی کم‌نظیرتر، نسخه‌ای از «اسمرالدا | Esmeralda»، نخستین اقتباس سینمایی از گوژپشت نوتردام به کارگردانی آلیس گی | Alice Guy در سال ۱۹۰۵، توسط یک مجموعه‌دار ایتالیایی به گومو تحویل داده شد؛ اثری که تصور می‌شد برای همیشه از بین رفته است.

پلتفرمی برای زندگی دوباره

ژروم سوله | Jérôme Soulet، رئیس کتابخانه گومو در فرانسه می‌گوید: «هدف نهایی هر کمپانی دارای آرشیو غنی این است که آثارش را در دسترس قرار دهد. اگر روی قفسه‌ها بمانند، مأموریت ما ناتمام است.»


در همین راستا، گومو در سال ۲۰۲۲ پلتفرم اختصاصی خود را با نام «گومو کلاسیک | Gaumont Classique» راه‌اندازی کرد؛ سرویس استریمی که ویژه‌ی سینمای کلاسیک سیاه‌وسفید فرانسه طراحی شده و تاکنون میزبان ۴۰۰ اثر بازسازی‌شده با بیش از ۱۰۰ هزار اشتراک ماهانه بوده است. گفته می‌شود کارگردانان مشهوری مانند مارتین اسکورسیزی | Martin Scorsese و کوئنتین تارانتینو | Quentin Tarantino از مشترکان این پلتفرم هستند.


منبع: variety
نویسنده: فرشته پورمند