کلینت ایستوود از تحسین‌کنندگان بزرگ آکیرا کوروساوا است، اما یک فیلم از این استاد سینمای ژاپن را «افتضاح» توصیف کرده! در این مطلب از نگاه ایستوود به آثار کوروساوا می‌پردازیم و دلیل نارضایتی‌اش از فیلم Dersu Uzala را بررسی می‌کنیم.

چارسو پرس: اگر آکیرا کوروساوا هیچ‌گاه پا به دنیای سینما نمی‌گذاشت، قطعاً چهره‌ی سینمای جهان به‌خصوص در شرق و غرب، کاملاً متفاوت می‌بود. شاهکارهایی همچون راشومون و هفت سامورایی نه‌تنها سینمای ژاپن را متحول کردند، بلکه الهام‌بخش نسل‌های متعددی از فیلم‌سازان سراسر جهان شدند. کوروساوا از دهه ۱۹۴۰ شروع به کار کرد، اما دهه بعد با دقت بالا، قاب‌بندی خیره‌کننده و داستان‌هایی حماسی، به اوج رسید.


کارنامه‌ی او شامل اقتباس‌هایی از نویسندگان بزرگی چون شکسپیر و داستایفسکی بود، اما آثار اورجینال او نیز کم‌نظیر بودند. فیلم‌سازانی چون اینگمار برگمان و استیون اسپیلبرگ از کوروساوا به‌عنوان منبع الهام جدی یاد کرده‌اند.

تأثیر متقابل کوروساوا و سینمای وسترن

جالب اینجاست که فیلم‌های سامورایی آکیرا کوروساوا  از وسترن‌های جان فورد الهام گرفته بودند، و بعدتر، کلینت ایستوود با حضور در سینمای وسترن دهه ۶۰ میلادی، ناخودآگاه تحت‌تأثیر کوروساوا قرار گرفت. نمونه‌اش فیلم A Fistful of Dollars بود که در سال ۱۹۶۴ ساخته شد و به وضوح از فیلم Yojimbo کوروساوا (محصول ۱۹۶۱) الهام گرفته بود.


بیشتر بخوانید: اخبار و مطالب سینمای جهان


کلینت ایستوود در کتاب گفت‌وگو با کلینت درباره‌ی فیلم‌های کوروساوا گفته:

«آثاری مثل Red Beard، Seven Samurai و Yojimbo از نظر بصری واقعاً خارق‌العاده بودند. کوروساوا توانایی کم‌نظیری در ترکیب تصویرسازی‌های قدرتمند با شخصیت‌پردازی‌های عمیق داشت؛ چیزی که کمتر در سینما دیده می‌شه.»

اما یک فیلم کوروساوا را «افتضاح» دانست!

با این حال، ایستوود صادقانه اعتراف می‌کند که همه‌ی آثار کوروساوا را دوست نداشته. او می‌گوید:

«من کارهای کوروساوا رو خیلی دوست دارم، اما Dersu Uzala واقعاً افتضاح بود. فقط یه سکانس با باد خوب داشت!»


فیلم Dersu Uzala که در سال ۱۹۷۵ ساخته شد، تنها فیلم غیرژاپنی کوروساوا بود و در روسیه تولید شد. این فیلم بر اساس خاطرات ولادیمیر آرسنیف ساخته شد و داستان دوستی میان یک نقشه‌بردار و شکارچی بومی در جنگل‌های سیبری را روایت می‌کرد.


در حالی که Dersu Uzala موفق به کسب اسکار بهترین فیلم خارجی شد و از سوی منتقدان ستایش شد، کلینت ایستوود نظر متفاوتی داشت و آن را نسبت به دیگر آثار کوروساوا ضعیف دانست.

جمع‌بندی

اگرچه کلینت ایستوود از طرفداران جدی کوروساوا و تأثیرپذیرفته از اوست، اما نشان داد که حتی بین بزرگان سینما نیز اختلاف‌نظر درباره‌ی آثار وجود دارد. آنچه روشن است، این است که آکیرا کوروساوا چه با هفت سامورایی و چه با Dersu Uzala، جایگاه خود را به‌عنوان یکی از ستون‌های سینمای جهان تثبیت کرده است.


منبع: faroutmagazine
نویسنده: نسرین پورمند