چارسو پرس: پس از پایان فیلمبرداری سههفتهای در یونان در اوایل امسال، مت دیمون، تام هالند، زندایا و سایر بازیگران پرستاره فیلم «اودیسه» به کارگردانی کریستوفر نولان، راهی سیسیل شدند؛ مقصد بعدی فیلمبرداری این اقتباس پرهزینه از اثر حماسی هومر که به تهیهکنندگی یونیورسال ساخته میشود.
در حالیکه این پروژه به مسیر خود ادامه میدهد، حرفهایهای صنعت سینمای یونان نگراناند که مبادا دیگر تولیدات بینالمللی هم تصمیم به ترک یونان بگیرند.
یک سال پس از آنکه دولت یونان با اعلام تأسیس نهاد جدیدی به نام Creative Greece (با نام اختصاری یونانی EKKOMED) وعده بازسازی صنعت تصویر این کشور را داد، منابع آگاه میگویند که این سیستم همچنان درگیر بینظمی است. طبق گزارشها، بیش از ۱۰۰ میلیون یورو (حدود ۱۱۲ میلیون دلار) بدهیهای پرداختنشده به دهها پروژه سینمایی انباشته شده است.
کوستاس کفالاس، مدیر تولید کمپانی برجسته Faliro House که خدمات فیلمبرداری «اودیسه» در یونان را برعهده داشت، میگوید:
«برخی از مشتریان ما وام گرفتهاند. بانکها منتظر بازپرداختها هستند. تهیهکنندگان خارجی شکبرانگیز شدهاند. سوالات زیادی مطرح میشود.»
قرار بود Creative Greece عملیات صنعت تصویر یونان را سادهتر و شفافتر کند، اما اکنون فعالان صنعت با موانع اداری بیشتری مواجهاند و همچنان در انتظار هستند تا مشخص شود چه زمانی پولهای خود را دریافت خواهند کرد.
جورجوس کارناواس از شرکت تولیدی Heretic، که فیلم درام آینده «جشن تولد» با بازی ویلم دافو را مشترکاً تولید کرده، میگوید:
«میدانستیم این فرآیند پیچیده خواهد بود، اما وضعیت از بد به بدتر شده است.»
او هشدار میدهد که اعتماد چندین سالهای که یونان نزد تهیهکنندگان خارجی ایجاد کرده، اکنون در معرض خطر است:
«چیزی که ساختنش زمانبر است، میتواند بهراحتی نابود شود. ما داریم نتایج یک گذار مدیریتی ضعیف را میبینیم.»
سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز، مقامات یونانی با افتخار در مراسم افتتاحیه جهانی فیلم «ماریا» حضور یافتند — فیلمی به کارگردانی پابلو لارائین و با بازی آنجلینا جولی در نقش «ماریا کالاس»، خواننده مشهور اپرا.
بیشتر بخوانید: اخبار و مطالب سینمای جهان
اما این هفته، مجله Variety گزارش داد که تهیهکنندگان فیلم «ماریا» نامهای تند به وزارت دارایی یونان و EKKOMED فرستادهاند و خواستار پاسخگویی در مورد حدود ۳۵۰ هزار یورو (۳۹۲ هزار دلار) طلب پرداختنشده مربوط به فیلمبرداری پاییز ۲۰۲۳ در یونان شدهاند. از میان چهار کشور میزبان این پروژه، تنها یونان است که هنوز سهم خود را پرداخت نکرده است.
در گفتوگویی با Variety در جریان جشنواره کن، لئونیداس کریستوپولوس، مدیرعامل Creative Greece، تأیید کرد که این نهاد از زمان تأسیس با چالشهای اداری زیادی روبرو بوده است. او همچنین پذیرفت که میزان پرداختها در سال گذشته «کمتر از حد انتظار» بوده است.
با این حال، کریستوپولوس اعلام کرد که پرداختها از اوایل ژوئن (خرداد) از سر گرفته میشود و افزود:
«بیشتر بدهیها تا پایان سال پرداخت خواهد شد.»
در ظاهر، طرح مشوق مالی نقدی ۴۰٪ یونان که از سال ۲۰۱۸ آغاز شد، موفق عمل کرده است. این مشوق، پای یونان را به نقشه تولیدات جهانی باز کرده و پروژههایی مانند «اودیسه»، سریال پرخرج «House of David» از آمازون پرایم، و درام تاریخی «بازگشت» (با بازی ژولیت بینوش و رالف فاینس) را جذب کرده است.
کریستوپولوس مشکلات اخیر را بخشی از یک «دوره گذار» توصیف کرده و تأکید میکند که در نهایت سیستم جدید باعث ایجاد «ثبات مالی برای پنج سال آینده» خواهد شد.
برای برونرفت از این بحران، دولت یونان انعطافهایی نشان داده است؛ از جمله در مه ۲۰۲۴، اجرای این طرح را موقتاً متوقف کرد تا بتواند پروندههای معوق را سامان دهد. همچنین، قانونی تصویب شد که به تهیهکنندگان اجازه میدهد هزینههای فیلمبرداری مربوط به اواخر ۲۰۲۴ و اوایل ۲۰۲۵ را نیز بهطور عطفبهماسبق در فهرست مشوقهای قابل پرداخت وارد کنند.
این تصمیم به پروژههایی چون «اودیسه» و «قربانی» (Sacrifice) به کارگردانی رومن گاوراس و با بازی کریس ایوانز، آنیا تیلور-جوی و سالما هایک، اجازه داد تا هزینههای هنگفت تولید و پیشتولید خود را بازیابی کنند.
کریستوپولوس میگوید:
«وقتی مشکلی از سوی دولت ایجاد میشود، ما باید تا حد امکان به کسانی که به ما اعتماد کردهاند، حمایت بدهیم.»
با وجود نارضایتیها، تهیهکنندگان یونانی هنوز امیدوارند که سیستم دوباره به مسیر درست بازگردد. کفالاس از Faliro House با خوشبینی میگوید:
«من خوشبینم، چون ارادهی سیاسی وجود دارد. فقط باید این وقفهها را درست مدیریت کنیم، چون واقعاً مردم میخواهند در یونان فیلمبرداری کنند.»
منبع: variety