شایا لابوف در مصاحبه‌ای صریح از تجربه پیچیده‌اش در فیلم علمی‌-تخیلی «مگالوپولیس» به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا سخن گفته است. او با اشاره به سبک کار نامعمول و مبهم کاپولا، تأکید می‌کند که تلاش برای درک خواسته‌های کارگردان باعث تنش و سردرگمی‌اش شده است: «برای فهمیدن منظورش باید ذهنش را کاوش می‌کردیم.»
چارسو پرس: شایا لابوف از تجربه‌اش در همکاری با فرانسیس فورد کاپولا در فیلم Megalopolis گفت؛ جایی که به گفته‌ی خودش، به دلیل پرسش‌های بیش از حد و ناتوانی در درک چشم‌انداز کاپولا، «به مزاحم» تبدیل شد.

در گفت‌وگویی مفصل در کنار نمایشنامه‌نویس و فیلم‌ساز، دیوید ممت، لابوف از تفاوت‌های شخصیتی خود و کاپولا سخن گفت؛ تفاوت‌هایی که منجر به نارضایتی‌هایی در پشت صحنه‌ی این درام علمی‌تخیلی عظیم شد؛ پروژه‌ای که سال‌ها رؤیای کوپولا بود اما در نهایت تبدیل به یک شکست پرهزینه شد.

لابوف به نشریه The Hollywood Reporter گفت:
«کاپولا فکر می‌کنه دیو (اشاره به دیوید ممت) هست. واقعاً باور داره که یه کارگردان تئاتریه. اما نیست. ولی باور داره که هست. فکر می‌کنه آدم بازیگرهاست — اما نیست. البته این به این معنی نیست که آدم فوق‌العاده‌ای نیست، فقط فوق‌العادگی‌ش توی چیز دیگه‌ایه. اون چیزی که به بازیگر کمک می‌کنه، این شیوه نیست.»

لابوف افزود که کاپولا «خیلی خاص» کارگردانی می‌کرد، اما «این خاص بودن در فیلمنامه وجود نداشت». او توضیح داد:
«پس نمی‌تونم رؤیای تو رو باهات شریک بشم. با کاپولا، خیلی چیزا باید حرف زده می‌شد. شاید فقط درباره‌ی فیلمی باشه که من باهاش کار کردم، ولی احساس می‌شد باید ذهنش رو جست‌وجو می‌کردیم تا بفهمیم اصلاً داریم درباره‌ی چی حرف می‌زنیم. این زبان عادی نبود. یه جور ریتم باستانی بود که اون دنبال‌ش می‌گشت.»

لابوف گفت که این ابهام‌ها منجر به پرسش‌های مکرر از سوی او شد که رابطه‌شان را متشنج کرد:
«من تبدیل به یه مزاحم شدم.»

او اعتراف کرد که نتیجه‌ی نهایی فیلم «خیلی عجیب‌تر از چیزی بود که فکر می‌کردم».
«من فکر می‌کردم فقط شخصیت خودم قراره عجیب باشه و اون جنون رو برای فیلم فراهم کنم. ولی انتظار نداشتم که کل فیلم عجیب باشه.»

بیشتر بخوانید: اخبار و مطالب سینمای جهان


فیلم Megalopolis، که در سال ۲۰۲۴ اکران شد و از تاریخ روم باستان الهام گرفته بود، آدام درایور را در نقش یک معمار نابغه نشان می‌داد که می‌خواهد شهری آرمان‌شهرگونه را از دل نسخه‌ای آینده‌نگرانه از نیویورک بسازد. با بودجه‌ی ۱۲۰ میلیون دلاری و حضور گروه بازیگران پرستاره، این فیلم بازخوردهای متفاوتی دریافت کرد و در گیشه شکست خورد و کمتر از ۱۵ میلیون دلار در جهان فروخت.

شایا لابوف

شایا لابوف در مراسم اکران فیلم «Megalopolis» در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴

لابوف گفت که در ابتدای پروژه «خیلی از آنچه کاپولا بهش داده بود ترسیده» چون «براش بی‌معنی بود و احساس راحتی نمی‌کرد».
او ادامه داد:
«یه تمرین بازی کردم و اون یه نگاهی انداخت — و من دیگه هیچ‌وقت درباره‌ی شخصیت ازش سؤال نپرسیدم. ولی درایور ازش سؤال‌هایی می‌پرسید که خسته‌ش می‌کرد. درایور هم دنبال جواب بود. پس وقتی نوبت به من رسید، انرژی دیگه‌ای حاکم بود. و من باید نسبت به اون شرایط احترام می‌ذاشتم. تو می‌خوای مؤدب باشی، ولی در عین حال می‌خوای خوب هم باشی.»

نمایندگان کاپولا به درخواست Entertainment Weekly برای اظهار نظر پاسخی ندادند.

لابوف و دیوید ممت با یکدیگر در پروژه‌ی جدید Henry Johnson همکاری کرده‌اند؛ اقتباسی سینمایی از نمایش‌نامه‌ی سال ۲۰۲۳ ممت و اولین فیلم بلند او در بیش از یک دهه. لابوف در این فیلم نقش مردی زندانی را ایفا می‌کند که با وجدان و باورهای اخلاقی‌اش درگیر است.

لابوف — که پیش‌تر درگیر مجموعه‌ای از جنجال‌ها بوده، از جمله شکایت اف.‌کی.‌ای تویگز (FKA Twigs) به اتهام خشونت جنسی، روحی و جسمی — امیدوار است که این نقش، «دروازه‌ای برای بازسازی» زندگی‌اش باشد. (لابوف رفتار آسیب‌زای خود را پذیرفته اما اتهامات تویگز مبنی بر خشونت را رد کرده. دادگاه این پرونده قرار است در سپتامبر برگزار شود.)

لابوف در پایان گفت:
«امیدوارم تمام زندگی‌م صرف اصلاح اشتباهات و درست‌کردن کارها بشه. این کاریه که می‌خوام بقیه‌ی عمرم انجام بدم. و خیلی چیزا هست که باید درستش کنم.»

منبع: Entertainment
نویسنده: فرشته پورمند