مدیر اجرایی جشنواره هایفست از استقبال گروه‌های تئاتر شهرستانی برای شرکت در جشنواره هایفست ارمنستان خبر داد.

 

سایت خبری تئاتر: آلبرت بیگجانی، نماینده و مدیر اجرایی جشنواره هایفست ارمنستان با اعلام این خبر توضیح داد: امسال گروه‌های شهرستانی بیشتر از تهرانی‌ها متقاضی حضور در جشنواره بودند و ۲۸ سی‌دی اجرا به دستم رسید که بعد از تماشای آثار تعدادی از آن‌ها به دبیرخانه معرفی شد.

بیگجانی با بیان اینکه آثار گروه‌های شهرستانی را بیشتر می‌پسندد؛ اظهار کرد: به عنوان نمونه اجرای آیین «زار» از بندر میناب بیش از نمایش‌های فرم و بدن از تهران جذابیت دارد. البته این جذابیت تنها برای من به عنوان نماینده هایفست نیست و مخاطبان جشنواره نیز نشان داده‌اند به آشنایی با فرهنگ بومی نقاط مختلف ایران علاقه‌مند هستند.

او افزود: در فهرست امسال نیز اجراهایی که بر پایه فرم و حرکات بدنی طراحی شده‌اند به چشم می‌خورد و حدود سه یا چهار گروه نمایشی کارهای خود را به این شیوه روی صحنه می‌برند.

نماینده جشنواره هایفست در ایران تصریح کرد: متاسفانه امسال تعداد نمایش‌هایی که براساس تاکید بر حرکات بدنی اجرا می‌شوند نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده، اما از نظر کیفیت شاهد هیچ پیشرفتی نیستیم. شاید تنها بتوان از یک گروه نام برد که همواره در این سبک اجرایی زبان‌زد بوده و بهترین به حساب می‌آید.

مسئول انتخاب و معرفی نمایش‌های ایرانی برای حضور در جشنواره هایفست درباره افزایش آمار گروه‌های ایرانی گفت: تا شش سال قبل که ارتباط چندانی با جشنواره نداشتم انگشت‌شمار نمایش‌هایی از ایران برای رقابت در این رویداد شرکت کرده بودند؛ اما آمار طی سال‌های گذشته افزایش یافته و تا امسال چیزی حدود ۴۷ گروه ایرانی به جشنواره دعوت شدند که با حساب آمار گروه‌های حاضر در دوره سیزدهم، این آمار به ۵۶ می‌رسد.

او توضیح داد: می‌توان گفت ما طیف خاص مخاطبان خود را پیدا کرده‌ایم و درحالیکه نمایش‌هایی از آلمان و سوییس نیز در جشنواره روی صحنه می‌روند، تماشاگران و علاقه‌مندان به آثار ایرانی فقط برای تماشای این کار‌ها به سالن می‌آیند.

بیگجانی بیان کرد: نکته جالب اینکه اگر این مخاطبان در گذشته با کوچک‌ترین حرکتی به وجد می‌آمدند، در دوره‌های اخیر دیگر چنین نیست و در صورت مشاهده کوچک‌ترین ضعفی اعتراض خود را اعلام می‌کنند. متاسفانه یا خوشبختانه من هم اولین شخصی هستم که باید در این زمینه پاسخگو باشد.

مدیر اجرایی جشنواره هایفست ادامه داد: تئا‌تر ایران پیشرفت بسیار خوبی داشته و معتقدم از سینمای این کشور چیزی کم ندارد. اما متاسفانه آنچنان که شایسته است در جهان شناخته نشده و همچنان جای کار بیشتری دارد.

او خاطرنشان کرد: امیدوارم گروه‌های ایرانی امسال نیز اجراهای خوبی را تجربه کنند و جشنواره هایفست به‌ویژه برای گروه‌های شهرستانی سکوی پرتابی به اجرای بیشتر در سطح بین‌الملل باشد. چنانکه در گذشته نیز سابقه داشته و گروه‌های متعددی بعد از اجرا در ارمنستان با دیگر جشنواره‌های بین‌المللی نیز ارتباط برقرار کرده‌اند.

بیگجانی گفت: امسال نمایندگان ۲۶ کشور در ارمنستان حضور خواهند داشت و به همین نسبت نیز میهمانانی از جشنواره‌های بین‌المللی آثار را زیرنظر می‌گیرند. مدیران جشنواره‌هایی که شاید آثار هنرمندان ایرانی بیشتر از هنرمندان آلمان و لهستان برایشان جذاب باشد.

سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئا‌تر «هایفست» ارمنستان از تاریخ ۱ الی ۸ اکتبر (۹ الی ۱۶ مهر) در ایروان برگزار می‌شود.

فهرست گروه‌های ایرانی منتخب برای شرکت در این جشنواره به شرح زیر است:

۱-نمایش «زن ازخاطراتش عکس می‌گرفت»، کاری از گروه «قصه» به کارگردانی «امیر آسانی» از تهران.

۲--نمایش «آفرینش»، کاری از گروه «آئورا» به کارگردانی «ناناوالاجم» از تهران.

۳--نمایش «نام من، ایران»، کاری از گروه «درهم» به کارگردانی «ذاریوش نصیری» از تهران.

۴-نمایش «ماما یرما»، کاری از گروه «خلاق» به کارگردانی «فرزین نوبرانی» از تهران.

۵-نمایش «ادیپ»، کاری از گروه «می‌م» به کارگردانی «رضا مشیری» از اراک.

۶-نمایش «مرکب»، کاری از گروه «آنامیس» به کارگردانی «حسن سبحانی وحسین اصیلی» ازمیناب.

۷-نمایش «بوکه باران»، کاری از گروه «راهی» به کارگردانی «مهدی کشمیری‌فرد» از بجنورد.

۸-نمایش «سوءظن»، کاری از گروه «قهرمان» به کارگردانی «حسن رضائی ومحسن حلوائی» از بوشهر.

۹-اجرای «غرق گنج»، کاری از گروه «پائیژه» به کارگردانی «حامد مهریزی‌زاده» از یزد.

جشنواره هایفست امسال میزبان ۵۸ نمایش از ۲۴ کشور جهان است.

 

اخبار مرتبط:

پاسخ شبکه چهارم سیما به نامه نیما دهقان

اجرای شش تئاتر خیابانی در هفته دفاع مقدس

پیام قالیباف به چهارمین جشنواره تئاتر شهر

قادر آشنا: تعطیلی «مجله تئاتر» پاک کردن صورت مسئله است

اعلام نتایج بازخوانی آثار جشنواره نمایشنامه‌خوانی نیمکت

علی جنتی به تماشای تئاتر مهرجویی نشست

«عامدانه عاشقانه قاتلانه» به روزنامه‌نگار فقید تقدیم شد

«کالیگولا» دوباره تمدید شد

اختتامیه جشنواره تئاتر شهر سوم مهر در فرهنگسرای اندیشه

اعلام بخش دوم اجرای عمومی آثار منتخب صحنه‌ای تئاتر مقاومت

خانه عروسک همچنان استیجاری است

مدیران سیما و شهرداری به تئاتر نگاه توسعه‌محور داشته باشند

انتشار 3 مجموعه نمایشنامه و یک کتاب پژوهشی

حضور نمایندگان ایران در جشنواره اتحاد جهانی مدارس تئاتر

«به مناسبت ورود اشکان» منتشر شد

«گزیده ۴۰سال نمایشنامه دانش آموزی» منتشر می‌شود