چارسو پرس: موفقیت جهانی فیلم «غریبههای تمامعیار» (Perfect Strangers) در سال ۲۰۱۶ نهتنها رکورد جهانی بیشترین بازسازی از یک فیلم را شکست، بلکه به نظر میرسد سازنده آن، پائولو جنووزه را قانع کرده تا آثارش را نه به عنوان فیلمی مستقل، بلکه به عنوان یک "فرمت قابل فروش" طراحی کند.
فیلم جدید او، «Madly» دقیقاً در همین مسیر گام برمیدارد: کمدی رمانتیکی با ایدهای پرکشش و قابل ترجمه به زبانها و فرهنگهای مختلف — اما متأسفانه نسخه اصلی چندان گیرا یا اصیل از کار درنیامده است.
ایدهای جذاب با اجرایی نهچندان نو
«Madly» روایت اولین قرار عاشقانهی میان دو غریبه است: پیهرو (ادواردو لئو) و لارا (پیلار فولیاتی). اما نکته خاص فیلم در این است که علاوه بر مکالمات این دو، بیننده در جریان گفتوگوی پرهیاهوی ذهنی آنها هم قرار میگیرد. درون هر شخصیت، گروهی از احساسات و افکار (همچون عشق، شهوت، منطق و وسوسه) در فضایی نمادین با یکدیگر در حال جدالاند — شبیه آنچه در سریال آمریکایی Herman’s Head یا انیمیشن Inside Out دیدهایم.
در حالیکه ایدهی چنین نمایش درونیای جذاب است، اما شخصیتپردازی این «صداهای درونی» در فیلمنامهای که توسط جنووزه و چهار نویسنده دیگر نوشته شده، سطحی و گنگ باقی مانده است.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم «Guns & Moses» | خاخام، اسلحه و عدالت در صحرای کالیفرنیا
جنگهای ذهنی در فضاهای محدود
گروه درونی پیهرو شامل شخصیتهایی چون اروس (نماینده میل جنسی)، رومئو (عاشق سنتی)، پروفسوره (منطقی) و والیوم (بیپروا) است. در سوی مقابل، ذهن لارا نیز ترکیبی مشابه دارد: تریلی، ژولیتا، آلفا و شجیا که نشاندهنده تعارضات احساسی و فکری زنانهاند.
اما نکته عجیب آن است که با وجود این ساختار نمایشی، بیشتر فیلم در آپارتمان لارای مدرن میگذرد؛ فضایی بسته و ایستا که فرصت ایجاد تنوع بصری و فضاسازی رمانتیک را از کارگردان گرفته است — برخلاف فیلمهایی مثل سهگانه Before که با قدمزدن در شهر، کشمکشهای درونی را به شکل بصری و زنده نمایش میدهند.
وقتی اضطراب جای عاشقانه بودن را میگیرد
گفتوگوهای بین لارا و پیهرو پر از مکث، طفره و جملات فرار از صمیمیت است. در لحظاتی، شوخیهایی مثل تغییر نور اتاق از دید پیهرو که بین جوشکاری و دیسکوتک در نوسان است، لبخند میسازند. اما بیشترین زمان فیلم صرف کشمکشهای ذهنی این دو میشود — که هر جمله، هر حرکت و هر تصمیم را بیشازحد واکاوی میکنند.
در نتیجه، بهجای شکلگیری شیمی عاشقانه، با دو شخصیت بیشازحد عصبی و وسواسی طرف هستیم که جذابیت رمانتیک چندانی ندارند.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم «Out of Love» | وقتی مادر ناپدید میشود و خواهر بزرگتر باید نقش والد را ایفا کند
جمعبندی
«Madly» فیلمی با ایدهای بکر و اجرای ناپخته است. ایده درخشان نمایش افکار درونی آدمها، در قالب کمدی رمانتیک، پتانسیل جهانی دارد، اما نسخه ایتالیایی با ضعف در دیالوگنویسی، شخصیتپردازی و فضای بصری، بیشتر شبیه یک پایلوت فرمت است تا یک فیلم مستقل کامل. خوشبختانه، اگر این فیلم هم سرنوشتی مانند «غریبههای تمامعیار» داشته باشد، بازسازی آن میتواند بسیاری از این ضعفها را جبران کند.
منبع: variety