بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس با معرفی برگزیدگان، به کار خود پایان داد.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس امسال در حالی به کار خود پایان داد که با تعریف و تمجیدهای بی شمار هیات داوران همراه بود. امسال داوران اعلام کردند که فضای جشنواره بسیار حرفه ای و بروز بود و اهالی تئاتر فارس نسبت به سال های گذشته شگفتی آفریدند.

جشنواره تئاتر فجر استان فارس امسال از تاریخ ششم تا هشتم مهرماه در تماشاخانه‌های استاد هودی، تالار حافظ و سپاسدارِ شهر شیراز برگزار شد. این جشنواره هرساله در شیراز به صورت استانی برگزار و پس از اعلام فراخوان، متون نمایش جمع آوری و توسط هیات بازخوان تعدادی از نمایش نامه ها برای مجوز تممرین آماده تا نمایش های منتخب به جشنواره استانی راه پیدا کند.بعد از جشنواره استانی به جشنواره منطقه ای و بعد از آن به جشنواره اصلی در ایام فجر که در تهران برگزار می شود راه پیدا می کنند.

در آیین اختتامیه این رویداد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این آیین اختتامیه این جشنواره عنوان کرد: تئاتر قرن ها و هزاره هاست که زنده مانده و از سوفوکل تا گروتفسکی و از زمانی که تئاتر در دربارها و شکوهمند جلوه می یافت یا آنگاه که آن را قوالی خواندند همچنان تئاتر ماند.

بهزاد مریدی، افزود: تئاتر خواهد بود و زمانی که خواستیم تئاتر تمرین کنیم گرچه امکانات نبود تئاتر ماندگار ماند.

او با اشاره به اینکه بی چیزی تئاتر تهیدستان را رقم زد، یادآور شد: تئاتر آن چنان انعطاف پذیر بود که همچنان با آمیخته شدن هنرهایی چون پرفورمنس و مونولوگ یا موسیقی و رقص ادامه حیات داد.

دستگاه های دولتی تئاتر را در استان ها رونق دهند

در ادامه این مراسم معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس هم تئاتر را مادر هنرها خواند و گفت: زایش هنرها از تئاتر است و تاثیرگذاری این هنر در مقایسه با دیگرهنرها قابل مقایسه نیست. گرچه این به معنای در نظر نگرفتن دیگر هنرها نیست.

هادی پژوهش جهرمی، ادامه داد: تمدن و مردم ایران هیچگاه با هنر تئاتر بیگانه نیست آنچنان که از دوران دیرین در مرز و بوم ما این هنر وجود داشته و مردم هم قدر آن را می دانند.

به باور پژوهش جهرمی، تئاتر با وجود اینکه هنری اثرگذار به شمار می رود غریب مانده است و با همه ویژگی ها آن جایگاه واقعی خود را نیافته است. او این موضوع را یک مصیبت و خلا برای هنر نامید.

وی با بیان اینکه اغلب کلانشهرها دارای تالار بزرگ هستند تاکید کرد: گرچه در شهرهای کوچک هم تالار بزرگ نداریم شیراز هم از این امر مستثنی نیست. به همین خاطر بسیاری از جوانان با مفهوم تئاتر آشنایی ندارند. باور کنید با یک کپر هم می توان هنر را به مردم عرضه کرد.

پژوهش از دستگاه های دولتی خواست تئاتر را در استان رونق دهند و این هنر را به همه شهرستان های فارس گسترش دهند.

هویت اقلیمی و انسانی نیاز تئاتر فارس است

خسرو حکیم رابط هم در این آیین که با استقبال اهالی هنر و فرهنگ شیراز همراه شد به ارایه گزارشی از داوری ها پرداخت و گفت: هیئت داوران بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان فارس در بررسی و مشاهده آثار بر مکتب، شهرستان، سبک وسیاق این دیار تکیه ای نداشت و شرط مورد توجه آنها هنرمندانه بودن اثر بود.

وی که ۶۶سال است به تدریس تئاتر می پردازد توصیه خود را در این سالها به دانشجویان توجه به هویت اقلیمی و انسانی خطه خودشان عنوان کرد، زیرا سکوی پرش آنها بر اساس این دقت نظر شکل می گیرد.

حکیم رابط با اشاره به اینکه توجه به دستان پینه بسته یک بلوچ آنچه را از بلوچستان ارایه می کند که با دیگر نقاط ایران تفاوت دارد، افزود: آثار بزرگ هنری دنیا بر اساس موقعیت و هویت اقلیمی و انسانی پدید آمده است.

این پیشکسوت نمایشنامه نویسی ایران با بیان اینکه سوفوکل بر تاریخ کهن یونان قدیم ایستاد و سکوی پرش آن شد، ابراز کرد: عمق جهان بینی و فلسه او از آن زمان کهن به ما می رسد زیرا روی هویت اقلیمی و انسانی با نگاه جهانی است.

وی ادامه داد: هنرمند شیرازی تجربه ای دارد که ممکن است آذری و کرد نداشته باشند. زیرا در موقعیت وفضایی نفس می کشد که تجربه ای متفاوت از دیگر نواحی ایران دارد.

حکیم رابط با ابراز اینکه توقع داشتیم کارهایی که می دیدیم بر اساس این هویت باشد و فارغ از جهان بینی خود به جای دیگری سفر نکند، در برخی کارها بخشهایی از این موضوع را کم و بیش شاهد بودیم.

وی ادامه داد: مبانی و اصول کمک می کند که کار ماندگار شود و برای فردا و فرداهای دورتر و سرزمین های دور سفر قابلیت سفر داشته باشد.

این استاد تئاتر ایران درباره نمایشنامه نویسی نیز با تاکید بر اینکه هنرمند زبان زمانه خود است و هنرمندان کودکان بزرگ اند، اشاره کرد: هنرمند در موقعیت خاصی تنفس می کند که قاعدتا باید به این زمان پاسخگو باشد. بدین ترتیب است که اثر ماندگار خواهد شد. مبنای اصلی تئاتر انتخاب موقعیت است وهمه ما مجبور به انتخاب هستیم. زیرا در بالماسکه ای زندگی می کنیم که هنرمند وظیفه دارد در این وضعیت این پوسته را برداشته و آنچه در زیر است عریان سازد.

نمایش های زار و بندباز نمایش های برگزیده فجر برای کشور

در این مراسم بهمن سلیمانی، دبیر جشنواره با بیان اینکه از میان ۱۲۷ متن ارسالی در نهایت ۷۲ متن انتخاب شد ادامه داد: بازبینی نهایی را احمد سپاسدار، علی نقی رزاقی و غلام رضا عباسی انجام دادند و در نهایت از میان ۴۶ متن تمرین شده، ۱۲ اثر به جشنواره راه یافت.

آن طور که سلیمانی اعلام کرد ۱۲ اثر نهایی که طی سه روز اخیر به روی صحنه رفت توسط خسرو حکیم رابط، بهروز بقایی و محسن سراجی داوری شده است.

در آیین پایانی جشنواره تئاتر فجر فارس از هیئت بازخوان آثار،احمد سپاسدار، محمود عالیشوندی، مرضه برزویان، هیئت بازبین، احمد سپاسدار، علی نقی رزاقی، رضا عباسی و هیئت داوران، خسرو حکیم رابط، بهروز بقایی، محسن سراجی نیز تجلیل به عمل آمد.

در ادامه نیز برگزیدگان بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر فارس اعلام شد که در بخش بازیگری مرد، حسین چناری و آرش جمال الدینی به عنوان نفر سوم، بهنام مرادی به عنوان نفر دوم، محمد رضا نظری به عنوان نفر اول، در بخش بازیگران برگزیده زن نگین تهمتن و لیلادوکوهکی به صورت مشترک به عنوان نفر سوم، شیما پور سهم الدینی به عنوان نفر دوم، نسا توافق به عنوان نفر اول، در بخش کارگردان، آرمین حمدی پور به عنوان نفر سوم، محمد هاشم زاده به عنوان نفر دوم و آرش ابراهیمی به عنوان نفر اول،در بخش نمایش نامه نویسی مجتبی حسینی و رضا گشتاسب به عنوان نفر سوم، احسان شادمانی و آرش ابراهیمی به عنوان نفر دوم در این بخش هیئت داوران هیچ نمایشی را شایسته مقام اول نداست.

در نهایت هیئت داوران نمایش ها زار و بند باز را به عنوان نمایش های برگزیده معرفی کرد.

 

اخبار مرتبط:

فراخوان دریافت متون نمایشی برای اجرا در تماشاخانه استاد مشایخی

نمایش «منهای دو» در تماشاخانه سه نقطه

برنامه های بخش ملی جشنواره تئاتر «سوره ماه» اعلام شد

هما روستا درگذشت

پیکر هما روستا در ایران تشییع خواهد شد

پیام تسلیت انجمن منتقدان تئاتر برای درگذشت هما روستا

سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند

زمان دو اجرای پایانی «سال‌ثانیه» در سعدآباد

اجرای عمومی تئاتر مقاومت در ۹ استان کشور آغاز شد

ایران عضو رسمی اتحادیه جهانی مدارس تئاتر شد

برگزاری کارگاه تکنیک بازیگرى مایزنر در تئاتر باران

«حکم مرگ به سبک ارمنی‌ها» خوانش‌ می‌شود

هایفست 2015 میزبان 9 گروه ایرانی شد

اسامی آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر کودک و نوجوان

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟