کارگردان نمایش «خانواده کارفینگل» گفت: در حوزه تئاتر کودک با کمبود نمایش نامه مواجه هستیم.

 

 

سایت خبری تئاتر: مهدی حبیبی در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری تئاتر اظهار داشت: قصه نمایش «خانواده کارفینگل» روایتی ساده از شیطنتت های دوران کودکی است که اغلب آن را تجربه می کنیم.

وی افزود: طرح اولیه این نمایش از دوران کودکی در ذهن من نقش بسته بود و من با نوشتن این نمایشنامه و اجرای کاربه یکی از بزرگترین آرزوهای دوران کودکیم رسیدم.

حبیبی بیان کرد: داستان با ورود یک خانواده مگس به اتاق توماس آغاز می شود و در دو صحنه رئالیستی زندگی را از دیدگاه توماس و مگس ها روایت می کند.

این کارگردان تئاتر کودک ابراز داشت: مخاطب درطول این نمایش می تواند از چشم یک مگس به زندگی نگاه کند و با زندگی این حشرات و دیدگاهی که نسبت به انسان ها دارند آشنا شود.

وی در ادامه از بازیگران این نمایش سخن به میان آورد و گفت: نمایش خانواده کارفینگل توسط گروه سپید و سیاه اجرا می‌شود و نرگس خاک‌کار، مسعود روستا، الهام ریاضت، مهران بیات، سیاوش وفایی‌نژاد و بارمان گودرزی به عنوان بازیگران این نمایش ایفای نقش می کنند.

حبیبی در بخش دیگر سخنان خود به عواملی که باید در اجرای یک نمایش کودکانه به آن توجه شود اشاره کرد و افزود: نورپردازی و استفاده از موسیقی مناسب کودکان را به تماشای نمایش ترغیب می کند و اگر در نمایش های کودکانه از این ظرفیت ها به درستی استفاده شود مخاطب به میزان قابل توجهی افزایش می یابند و با رضایت کامل سالن نمایش را ترک می کنند.

وی تصریح کرد: کودک امروز با کودک 20 سال قبل تفاوت بسیاری دارد، ابزارهای ارتباطی گسترده موجود در جامعه کودک امروز را سخت پسند کرده است که این مهم کار را برای کارگردان های این حوزه دشوار می کند.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: اگر کارگردان حوزه کودک، دنیای کودک امروز را به درستی نشناسد و نتواند با وی ارتباط برقرار کند به طور قطع در تحقق هدفش که همان جذب مخاطب است شکست می خورد.

وی در ادامه از کمبود نمایش نامه برای کودکان سخن به میان آورد و گفت: نوشتن برای کودکان سختی هایی دارد و بسیاری از نمایش نامه نویسان با آگاهی از این موضوع به این حوزه وارد نمی شوند.

حبیبی گفت: متاسفانه نمایشنامه هایی هم که وجود دارد اکثرا بار معنایی قوی ندارند و کودک را از لحاظ فکری درگیرنمی کند.

کارگردان نمایش خانواده کارفینگل در پایان ابراز داشت: برای ارتقای تئاتر کودک باید به فکر تولید نمایش نامه های قوی باشیم، نمایش نامه هایی که بتواند مسایل آموزشی را با دنیای کودکانه تلفیق کند.

 

اخبار مرتبط:

برنامه تشییع پیکر و مجلس ختم زنده‌یاد هما روستا اعلام شد

دهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به پایان خود رسید

طرحی زیبا برای درگذشت هما روستا

انتخابات پنجمین دوره هیات مدیره انجمن عکاسان خانه تئا‌تر برگزار شد

قطار بیست و دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به ایستگاه رسید

گزارش تصویری نمایش «وقتی ما مردگان بر می خیزیم» کارگردان: شهاب آگاهی

جشن هفتاد و شش سالگی اکبر رادی به تعویق افتاد

پارسا پیروزفر «ماتریوشکا»را در آمریکا و کانادا اجرا می‌کند

یادداشت مژده شمسایی برای هما روستا

اجرای نمایشی از ایتالیا در محوطه تئاتر شهر

رونمایی از کتاب «تئاتر کاربردی» در حاشیه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

پیام تسلیت بنیاد اکبر رادی برای درگذشت هما روستا

معرفی برگزیدگان بخش پژوهش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

بزرگان موسیقی ایران به تئاتر باران آمدند

هفته تئاتر لهستان در تهران برگزار می‌شود

فراخوان معاونت هنری برای خلق آثار هنری درباره فاجعه «منا»

مهدی پاکدل با «جنایت و مکافات» در عمارت قجری

جدول اجرایی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان