عادل بزدوده کارگردان نمایش «آهای تو دیگه کی هستی» گفت: مشکلات تئاتر کودک با برگزاری جشنواره حل نمی شود.

 

عادل بزدوده در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری تئاتر گفت: نمایش «آهای تو دیگه کی هستی» داستان یک غاز را روایت می کند که از خودش رضایت ندارد و به دنبال تغییر ظاهری است.

وی افزود: غاز «آهای تو دیگه کی هستی» روزی به سراغ دوستانش می رود و از آن ها  می خواهد یکی از اعضای بدنشان را به او قرض دهند.

این کارگردان تئاتر کودک بیان کرد: دوستان غاز با خواسته او مخالفت می کنند اما سرانجام با اصرار های زیاد غاز ناچار به انجام این کار می شوند.

بزدوده ابراز داشت: غاز نمایش آهای تو دیگه کی هستی با قرض گرفتن اعضای بدن دوستان خود آنقدر تغییر می کند که  دیگر شبیه غاز نیست.

وی گفت: این غازبعد از تبدیل شدن به یک پرنده جدید نمی تواند غذا بخورد، راه برود و حتی شنا کند چون اعضای بدنش با هم تناسب ندارند و روباه با علم به این قضیه به فکر شکار او می افتد اما سرانجام دوستان غاز او را نجات می دهند.

کارگردان نمایش آهای تو دیگه کی هستی بعد این جریان ا تصمیم می گیرد که اعضای بدن دوستانش را به آن ها پس بدهد و خودش باشد.

بزدوده گفت: با انتخاب این نمایش نامه سعی کردم به کودکان یاد بدهم که خودشان را بشناسند و به توانایی هایشان ایمان داشته باشند.

وی بیان کرد: این نمایش ۲۲ سال پیش در کانون پرورش فکری اجرا شد اما موضوع آن هیچ وقت کهنه نمی شود و همیشه قابلیت اجرا دارد چون همه انسان ها از کودکی با وضوع داستان درگیر می شوند، برخی توانایی های خود را باور می کنند و بر اساس ظرفیت هایشان گام برمی دارند اما عده همواره دچار حسرت هستند و با ای کاش هایشان زندگی می کنند.

این کارگردان تئاتر کودک در ادامه به کیفیت جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: متاسفانه کیفیت کارهای ارائه شده در جشنواره متناسب با یک جشنواره بین المللی نیست.

بزدوده گفت: البته دلیل این مهم را باید آسیب شناسی کرد، وقتی تئاتر کودک از عدم وجود امکانات زیرساختی و حمایت های دولتی، نبود هنرمندان متخصص ، ضعف نمایش نامه رنج می برد نمی توان انتظار معجزه داشت.

وی تاکید کرد: وقتی بودجه کل هنر کشور از نیم درصد هم پایین تر است، فارغ التحصیلان رشته تئاتر تنها دو واحد تئاتر کودک می گذرانند و بعد از فارغ التحصیلی به کارکودک می سازند، وقتی به ساخت سالن های تئاتر کودک توجهی نمی شود، تئاتر کودک خلاصه می شود به دو جشنواره خلاصه می شود و از اجراهای عمومی خبری نیست، وقتی تلویزیون و رسانه ها به تئاتر کودک بها نمی دهند، کارهای پژوهشی در حوزه تئاتر کودک انجام نمی شود، وقتی نمایش نامه های قوی در ایران ترجمه نمی شود و منبع مطالعاتی قوی در این حوزه وجود ندارد چطور انتظار داریم که تئاتر کودک رشد کند؟

کارگردان «آهای تو دیگه کی هستی» در پایان گفت: مسئولان دولتی برای ارتقای تئاتر کودک مسئولان باید برنامه ریزی کنند، برای ارتقای تئاتر کودک باید به فکر بهبود وضعیت این زنجیره به هم پیوسته باشیم در غیر این صورت اتفاق مثبتی در این حوزه نمی افتد.

 

اخبار مرتبط:

تماشاچیانی که پشت در ماندند / کودکی که اشک ریخت

آغاز پیش فروش بلیت نمایش «یک فیلم مستند داستانی»

نمایش «یک از 175» با موضوع شهدای غواص به صحنه می‌رود

اعتراض مهرجویی به بدقولی‌های تبلیغ نمایش «غرب واقعی»

پای بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌لنگد

بودجه یک سال تئاتر ایران در جیبِ بازسازی ناتمام

نمایش جدیدی از نغمه ثمینی اجرا می‌شود

نمایشنامه‌هایی برای «نفت» برگزیده شدند

نمایشنامه جدید حمیدرضا نعیمی نمایشنامه‌خوانی می‌شود

اجرای نمایشی از بهرام بیضایی توسط بازیگران آذربایجانی

«مجلس انتقام جویی هملت» دو اجرایی می‌شود / بازدید اعضای چهار سفارت‌خانه

سیلوی پروتاگون: ترس در دنیای گرد جایی ندارد

«کدو زری» به ایرج طهماسب تقدیم شد

دستور ویژه‌ی وزیر ارشاد برای تئاتر

بازیگر «کالیگولا» تغییر کرد

برگزاری كارگاه «شكسپير» زير نظر مسعود دلخواه

"برایان فری‌یل" نمایشنامه نویس مشهور ایرلندی درگذشت