چارسو پرس: مرکز پژوهشی Scholars & Storytellers دانشگاه UCLA در تازهترین گزارش سالانه خود با عنوان «واقعی باشید: نیاز به ارتباط واقعی» (Get Real: Relatability on Demand)، دیدگاههای تازهای از سلیقه و عادتهای رسانهای نسل زد ارائه داده است.
این مطالعه با بررسی ۱۵۰۰ نوجوان و جوان آمریکایی بین ۱۰ تا ۲۴ سال انجام شد که ترکیبی از اقوام، جنسیتها، طبقات اجتماعی و مناطق مختلف کشور بودند.
نتایج نشان میدهد علاقه به انیمیشن در بین نوجوانان رو به افزایش است. نسبت افرادی که انیمیشن را به فیلمهای لایو اکشن ترجیح میدهند، از ۴۲ درصد در سال گذشته به ۴۸.۵ درصد در سال جاری رسیده است. حتی در میان جوانان ۱۹ تا ۲۴ ساله نیز حدود نیمی همین دیدگاه را دارند.
در حالی که رسانههای اجتماعی همچنان محبوباند، ۵۳ درصد از شرکتکنندگان گفتهاند درباره فیلمها و سریالها بیشتر با دوستانشان صحبت میکنند تا درباره محتوای فضای مجازی. افزون بر این، ۵۷ درصد اذعان داشتند که فیلم و تلویزیون سنتی را بیش از حدی که بزرگترها تصور میکنند دنبال میکنند.
با این حال، شیوه تماشای نسل زد تغییر کرده است: نزدیک به ۸۰ درصد از آنان فیلمها و سریالها را در یوتیوب یا تیکتاک تماشا میکنند، نه در تلویزیون یا سینما.
در زمینه محتوایی، روابط دوستانه محور اصلی تمایل این نسل است. حدود ۶۰ درصد گفتهاند ترجیح میدهند داستانهایی درباره دوستی ببینند تا عشق. بیش از نیمی نیز خواهان نمایش روابط سالم و بدون وابستگی عاشقانهاند.
همچنین ۴۸.۴ درصد بر این باورند که صحنههای جنسی در فیلمها و سریالها بیش از اندازه است. بسیاری از پاسخدهندگان از مثلثهای عشقی و روابط ناسالم به عنوان خستهکنندهترین عناصر نام بردهاند.
موضوع واقعگرایی و شباهت به زندگی واقعی برای نوجوانان اهمیت زیادی دارد؛ ۳۲ درصد گفتهاند بیشتر علاقهمند به داستانهایی درباره «افرادی شبیه خودشان» هستند تا آثار فانتزی یا غیرواقعی.
جدول آماری (خلاصه دادههای کلیدی گزارش UCLA)
مورد | درصد / آمار | توضیحات |
افزایش علاقه به انیمیشن | ۴۸.۵٪ | نسبت افرادی که انیمیشن را به لایو اکشن ترجیح میدهند (افزایش از ۴۲٪ سال قبل) |
شیوه تماشا | تقریباً ۸۰٪ | تماشای فیلم و سریال در یوتیوب یا تیکتاک (نه تلویزیون/سینما) |
محور محتوایی مورد علاقه | تقریباً ۶۰٪ | ترجیح داستانهایی درباره دوستی به عشق |
نظر درباره محتوای جنسی | ۴۸.۴٪ | معتقدند صحنههای جنسی در فیلمها و سریالها بیش از اندازه است |
واقعگرایی | ۳۲٪ | علاقهمند به داستانهایی درباره «افرادی شبیه خودشان» هستند |
بحث درباره محتوا | ۵۳٪ | صحبت کردن با دوستان درباره فیلم و سریال (بیش از محتوای فضای مجازی) |
جامعه آماری | ۱۵۰۰ نفر | نوجوان و جوان آمریکایی (۱۰ تا ۲۴ سال) |
در پاسخ به پرسش «محبوبترین فیلم یا سریال شما چیست؟»، این ۲۵ عنوان بیش از همه تکرار شدند:
چیزهای عجیب (Stranger Things)
ونزدی (Wednesday)
باب اسفنجی شلوارمکعبی (SpongeBob SquarePants)
مرد عنکبوتی (Spider-Man)
مرد خانواده (Family Guy)
خاطرات خونآشام (The Vampire Diaries)
تابستانی که زیبا شدم (The Summer I Turned Pretty)
بریکینگ بد (Breaking Bad)
شکارچیان دیو کیپاپ (K-Pop Demon Hunters)
ماوراءالطبیعه (Supernatural)
دکستر (Dexter)
سوپرمن (Superman)
بازی مرکب (Squid Game)
مردگان متحرک (The Walking Dead)
تام و جری (Tom and Jerry)
دوستان (Friends)
جینی و جورجیا (Ginny & Georgia)
تازهکار (The Rookie)
بیاِماِف (BMF)
ریک و مورتی (Rick and Morty)
بازی تاج و تخت (Game of Thrones)
ناروتو (Naruto)
دنیای ژوراسیک (Jurassic Park / World Franchise)
همبرگرهای باب (Bob’s Burgers)
کورالاین (Coraline)
این فهرست نشان میدهد نسل زد به آثاری علاقه دارد که هم سرگرمکننده باشند و هم جنبه انسانی و دوستی را در خود جای دهند. برخلاف دهههای پیشین، فیلمهای پر از رسوایی و صحنههای جنسی دیگر جذابیت اصلی این نسل نیستند؛ آنها به دنبال صداقت، دوستی و معنا در داستانها هستند.
منبع: variety
نویسنده: نسرین پورمند


