لیلی واچوفسکی، یکی از سازندگان «ماتریکس»، می‌گوید برداشت‌های جریان‌های راست افراطی از این فیلم و مصادره صحنه «قرص قرمز» برای تبلیغات سیاسی، در اصل پیام اثر را تحریف می‌کند. او می‌گوید پس از انتشار هر اثر باید آن را رها کرد، اما همچنان تأکید دارد که این سوءتفسیرها نتیجه طبیعی عملکرد ایدئولوژی‌های افراطی است.

چارسو پرس: لیلی واچوفسکی، کارگردان مشترک مجموعه culto و ماندگار «ماتریکس»، در گفت‌وگویی جدید درباره مصادره و سوءبرداشت‌های جریان‌های راست‌گرای افراطی از این فیلم صحبت کرد و گفت که با وجود ناراحتی از تحریف‌ها، یاد گرفته است که پس از انتشار یک اثر، باید آن را رها کرد.


واچوفسکی که در پادکست “So True with Caleb Hearon” حضور داشت، در پاسخ به این سؤال که چگونه برخی گروه‌های راست‌گرا ایدئولوژی‌های خود را به «ماتریکس» نسبت می‌دهند، گفت:
«وقتی اثرت را می‌سازی و آن را به جهان می‌دهی، باید رهایش کنی. مردم هر طور بخواهند تفسیرش می‌کنند. من نظریه‌های عجیب و ایدئولوژی‌هایی را که اطراف ماتریکس شکل گرفته می‌بینم و با خودم می‌گویم: “داری چه کار می‌کنی؟ نه، این اشتباه است!” اما تا حدی باید آن را رها کنم… هیچ‌وقت نمی‌توانی همه را مجبور کنی دقیقاً همان چیزی را بفهمند که تو قصد داشتی.»


اخبار سینمای جهان


مصادره «قرص قرمز» توسط راست‌گرایان

بخش عمده سوءبرداشت‌ها به صحنه مشهور انتخاب «قرص آبی یا قرمز» بازمی‌گردد؛ جایی که «نئو» با خوردن قرص قرمز از حقیقت پنهان‌شده آگاه می‌شود. این صحنه، سال‌هاست توسط جریان‌های راست افراطی به عنوان استعاره «بیدار شدن» نسبت به ایده‌های رادیکال سیاسی استفاده می‌شود.


واچوفسکی در گذشته گفته بود که پیام اصلی ماتریکس یک استعاره ترنس‌بودن است؛ اما می‌گوید از اینکه راست‌گرایان فیلم را مصادره کرده‌اند تعجب نمی‌کند:


«ایدئولوژی راست‌گرا همه چیز را تصاحب می‌کند. حتی ایده‌های چپ را می‌گیرد و برای تبلیغات خودش تغییر می‌دهد تا پیام اصلی را مخدوش کند. این همان کاری است که فاشیسم انجام می‌دهد. پس طبیعی است که چنین اتفاقی بیفتد.»

واچوفسکی: “اثر را رها کن، اما پیام اصلی همیشه مهم است”

او توضیح داد که با وجود رها کردن اثر، هنوز اهمیت دارد که مخاطبان بفهمند نیت اصلی فیلم چه بوده است؛ ولی می‌پذیرد که تفسیر عمومی همیشه از کنترل سازندگان خارج است.


منبع: variety
نویسنده: اعظم خالقی