اوشان محمودی، کارگردان نمایش «شهر گناه» (در حال اجرا در تماشاخانه ایرانشهر)، ضمن توضیح درباره شیوه رئالیسم جادویی و محتوای نمایشش، به‌شدت از مدیریت فرهنگی کشور و وضعیت تئاتر انتقاد کرد. محمودی نبود استراتژی و برنامه‌ریزی مشخص، کمبود امکانات فنی سالن‌ها (نظیر تماشاخانه ایرانشهر)، و هزینه‌های کمرشکن گروه‌های خصوصی را از اصلی‌ترین مشکلات دانست.
چارسو پرس: محمودی با ارایه توضیحاتی درباره محتوا و شیوه اجرایی این نمایش، انتقادهای خود را بابت مدیریت فرهنگی کشور، کمبود امکانات سالن‌های تئاتر و نداشتن برنامه‌ای برای رشد این هنر مطرح کرد و گفت: وقتی در تمام این زمینه‌ها دچار مساله‌ایم، چگونه توقع داریم مخاطب در این هوای آلوده و ترافیک و با این شرایط اقتصادی، به تماشای تئاتر بیاید.

او در آغاز درباره داستان نمایش خود توضیح داد: نمایش ما قصه خانواده‌ای است که در آن بحرانی به وجود می‌آید و اعضای آن خانواده سعی در بازسازی و مرور آن بحران دارند و در این بازسازی، حقایقی آشکار می‌شود.

محمودی با اشاره به پروسه آماده‌سازی این نمایش افزود: از اسفند سال گذشته تمرین‌مان را آغاز کردیم که در مقطعی به دلیل جنگ ۱۲ روزه متوقف شد و از سه ماه پیش دوباره تمرین‌مان را از سر گرفتیم.

او با ارایه توضیحاتی درباره شیوه اجرایی این نمایش نیز گفت: شیوه اجرایی ما رئالیسم جادویی است و مانند همیشه، نوعی فانتزی در کارم دارم که فرم کلی کار ماست و فکر می‌کنم برای مخاطب هم جذابیت داشته باشد. در کنار این گروتسکی هم داریم.

محمودی در ادامه، در پاسخ به پرسشی درباره استقبال تماشاگران تئاتر با توجه به مسائلی مانند آلودگی هوا و تعطیلات ناشی از آن توضیح داد: در این سال‌ها چه چیزی به مخاطب داده‌ایم که انتظار داشته باشیم که در این شرایط بیاید تئاتر ببیند، وقتی در سطح کلان فرهنگی، برای جذب تماشاگر هیچ‌گونه برنامه‌ریزی و استراتژی مشخصی نداریم، چه انتظاری از تماشاگر می‌توانیم داشته باشیم.

انتقاد کارگردان «شهر گناه» به نبود استراتژی در تئاتر؛ «اجرای شبانه ۱۰۰ تئاتر اشتباه مدیریتی است»

این کارگردان با انتقاد از شیوه ارایه سالن اجرا به گروه‌های نمایشی افزود: نوع انتخاب کارها گویی بر اساس قرعه‌کشی و شانس است. الان در کنار گروهی روی صحنه می‌رویم که حتی الفبای اجرای تئاتر را نمی‌داند و این وضعیت بر اجرای ما و استقبال تماشاگران تاثیر می‌گذارد. همه اینها ناشی از نبود مدیریت فرهنگی است و متاسفانه انتخاب‌های ایدئولوژیک، فرهنگ ما را تحت تاثیر قرار داده است.

محمودی اضافه کرد: الان اگر به عنوان یک کارگردان به هر سالنی تقاضای اجرا بدهید، اعلام می‌کند که تا یک سال آینده جدول اجراهایش را بسته است درحالیکه مشخص است که برنامه ندارند چون متاسفانه برای مدیریت تئاتر کشور هیچ استراتژی مشخصی وجود ندارد.

اخبار تئاتر ایران


او با اعتراض به شیوه صدور مجوز اجرا به گروه‌های نمایشی ادامه داد: هر سالنی خودش بازخوانی و بازبینی انجام می‌دهد ولی مرکز هنرهای نمایشی هم دوباره این مراحل را طی می‌کند. از سوی دیگر برای کوچک‌ترین موردی و هر گونه متریال تبلیغی باید مجوز جداگانه‌ای بگیریم و همه اینها، کار را برای گروه‌های نمایشی، زمان‌برتر و دشوارتر می‌کند.

انتقاد کارگردان «شهر گناه» به نبود استراتژی در تئاتر؛ «اجرای شبانه ۱۰۰ تئاتر اشتباه مدیریتی است»

این کارگردان سپس به هزینه‌های بالایی که برای آماده‌سازی نمایشش انجام داده، اشاره کرده و گفت: نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان هزینه نور داده‌ام چون حتی تماشاخانه‌ای مانند ایرانشهر هم امکانات فنی به روزی ندارد. بسیاری از سالن‌های ما از امکانات لازم برخوردار نیستند. به عنوان نمونه، ویدیو پروجکشن یکی از ساده‌ترین امکاناتی است که یک سالن نمایشی باید از آن برخوردار باشد اما بسیاری از سالن‌های ما حتی همین امکان را هم ندارند. امکانات یک سالن حرفه‌ای تئاتر باید مدام بهینه و به روز شود و به درستی هم نگهداری شود نه اینکه گروه نمایشی خودش مسئول تامین امکانات باشد. در این وضعیت بسیاری از گروه‌ها با اینکه خلاق هستند، نمی‌توانند امکانات مورد نیاز نمایش خود را تامین کنند.

او با انتقاد از کم‌توجهی به هنری مانند تئاتر اضافه کرد: در این سال‌ها نه سالن حرفه‌ای تئاتر اضافه کرده‌ایم و نه حتی محل تمرین حرفه‌ای. مانند وضعیت فوتبال است که وقتی ورزشگاه حرفه‌ای نداریم و بازیکنان ما نمی‌توانند مانند بازیکنان دیگر کشورها در شرایط درستی تمرین کنند، طبیعتا فوتبال حرفه‌ای هم نخواهیم داشت. وضعیت تئاتر هم همین است. در این سال‌ها چقدر برای تبلیغات تئاتر و آشنایی عموم مردم با این هنر برنامه‌سازی و تبلیغات کرده‌ایم. در این شرایط چرا باید توقع داشته باشیم که تماشاگر در میان این آلودگی هوا و ترافیک و ... به تماشای تئاتر بیاید در حالیکه می‌تواند در خانه خود بنشیند و از طریق یوتیوب به بهترین و به روزترین تئاترهای جهان دسترسی داشته باشد.

محمودی تاکید کرد: مدیر فرهنگی است که باید اهمیت تئاتر و وضعیت امکانات آن را به مدیریت کلان کشور منتقل کند اما متاسفانه، همین که مشکلی پیش می‌آید، اولین راهکار مدیران ما، تعطیل کردن است. متاسفانه آنان بیش از هر چیزی به دنبال عددسازی و بیلان دادن هستند بدون اینکه خروجی عملکردشان قابل ارزیابی باشد. حتی فضای اداری مرکز هنرهای نمایشی کوچک‌ترین تناسبی با محتوای کاری این اداره که در ارتباط با هنر تئاتر است، ندارد. همین وضعیت، گویای شرایط پیچیده و دشوار ماست.

او با انتقاد از وضعیت مدیریت فرهنگی کشور اضافه کرد: کسانی مدیریت فرهنگی را بر عهده گرفته‌اند که برای این جایگاه، انتخاب‌های اشتباهی هستند و ما هم در همین شرایط باید کار کنیم و این چنین است که یک کارگردان به جای اینکه بر کار خود تمرکز کند و در جهت ارتقای کار خود بکوشد، باید مدام با انواع و اقسام حاشیه‌ها رو به رو باشد و برای همه اینها راه حل بیابد.

محمودی افزود: وظیفه من به عنوان یک کارگردان این است که برای وقت و پول تماشاگرم احترام قائل باشم و کارم را به درستی انجام بدهم که چنین کرده‌ام ولی مدیران هم باید این موضوع را بدانند که به جای تمرکز کردن بر امور غیر ضروری، به زیبایی‌شناسی کار خود تمرکز کنند.

او با اشاره به اجرای شبانه بیش از ۱۰۰ تئاتر در تهران خاطرنشان کرد: این هم یکی از اشتباه‌های مدیریتی است. مگر ما این همه نیروی متخصص تئاتر داریم و آیا پتانسیل تماشاگر ما این گونه است که در تهران، شبی ۱۰۰ نمایش روی صحنه برود. معلوم است که در این شرایط، بسیاری از گروه‌ها دچار مساله می‌شوند.

محمودی در پایان درباره احتمال تمدید اجرای نمایشش گفت: ترجیح می‌دهم ادامه اجراهایم در شهرهای خارج از تهران باشد که از نظر تماشاگر پتانسیل بالایی دارند و متاسفانه کمتر شاهد اجرای آثار نمایشی هستند.

نمایش «شهر گناه» نوشته و کار اوشان محمودی است که بازیگران آن به ترتیب ورود به صحنه عبارتند از: داریوش ‌رشادت، علی ‌تاریمی، شیرین ‌جروقی، شکوفه ‌حیدریان، مریم ‌بصیری‌فر.

این اثر نمایشی هر شب ساعت ۲۰ و به مدت یک ساعت در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

منبع: ایسنا