آراز بارسقیان از ترجمه و انتشار ˝تراموایی به نام هوس˝ نوشته تنسی ویلیامز به عنوان یکی از مهمترین نمایشنامه‌های قرن توسط نشر میلکان خبر داد.

 

سایت خبری تئاتر: آراز بارسقیان نمایشنامه‌نویس و مترجم، از انتشار نمایشنامه "تراموایی به نام هوس" نوشته تنسی ویلیامز خبر داد و گفت: این نمایشنامه نخستین‌بار دهه 40 توسط ایرج نورانی ترجمه شده بود، این متن به دلیل ساخت فیلمی به همین نام از "الیا کازان"، و با بازی "ویوین لی" و "مارلون براندو"، در سال ۱۹۵۱ بسیار معروف است. ترجمه دوم مربوط به دهه 70 است، که متاسفانه ترجمه تئاتری نیست، بنابراین تصمیم به ترجمه آن گرفتم.

او ادامه داد: این اثر، یکی از مهمترین آثار این نویسنده است که سال 1949 موفق به دریافت جایزه پولیتزر شد. نمایشنامه از ساختاری شاعرانه برخوردار است، فرمی که در طی آن سال‌ها در آمریکا باب نبوده است. داستان بسیار قوی دارد و تقریبا از همان فضا و دیالوگ‌های فیلم برخوردار است. طبق آمار بدست آمده این متن، بعد از نمایشنامه‌هایی چون "در انتظار گودو" و "مرگ در فروش"، یکی از محبوب‌ترین نمایشنامه‌های جهان است و پرفروش‌ترین نمایشنامه تاریخ به شمار می‌رود. معمولا چنین نمایشنامه‌هایی را ترجمه نمی‌کنم، اما این اثر را بسیار دوست داشتم.

بارسقیان در رابطه با ترجمه تئاتری یک نمایشنامه عنوان کرد: منظور ترجمه‌ای است که بازیگر وقتی آن را به صحنه می‌برد، به راحتی اجرا کند و نیاز به تغییر دیالوگ نداشته باشد. در واقع به زبان آدم‌های امروز باشد. این مسئله بیشتر به فن ترجمه باز می‌گردد. من تلاش می‌کنم، تئاتری ترجمه کنم، چراکه نمایشنامه نویسم. شاید اگر نمی‌نوشتم، به چنین درکی نمی‌رسیدم.

این نمایشنامه‌نویس با اعلام خبر کتاب‌های جدیدش بیان کرد: چند کتاب در دست انتشار دارم، از جمله آن ترجمه نمایشنامه "ساحل آرمان شهر" نوشته تام استوارت است که تا پایان آبان ماه توسط نشر افراز منتشر می‌شود. همچنین رمانی به نام "پل" را با همراهی غلامحسین دولت‌آبادی به صورت مشترک نوشته‌ایم که در حال طی مراحل فنی است و اوایل آذرماه چاپ می‌شود.

او تاکید کرد: این رمان، اثری مهم و حجیم است. از فضای متفاوتی برخوردار است و بی‌شک تبدیل به یکی از رمان‌های مهم امسال خواهد شد. این ادعای ماست.

گفتنی است؛ نمایشنامه "تراموایی به نام هوس" نوشته تنسی ویلیامز ، ترجمه آراز بارسقیان، در 156 صفحه، به قیمت 11 هزار تومان توسط نشر میلکان منتشر شده است.

 

 

اخبار مرتبط:

زهرا صبری جایزه خلاقیت تئاتر عروسکی لهستان را دریافت کرد

میکائیل شهرستانی «پدر» را روی صحنه می‌آورد

مسعود دلخواه «نفرین‌های تیزپا» را به صحنه می‌برد

«ترور» به تعویق افتاد

دکتر علی رفیعی: تالار اصلی تئاتر شهر اصلاح‌ناپذیر است

«هم‌هوایی» به پاریس می‌رود

پیش فروش بلیت «هتلی‌ها» آغاز شد

«سرگیجه» در خانه هنرمندان

«فاجعه‌ معدن کوشیرو» به تماشاخانه «موج نو» می‌آید

نشست پرسش و پاسخ «تئاتر و سینمای آربی اُوانسیان» برگزار شد

«خرمالوهای گس» در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی

تغییر در بخش موضوعی جشنواره تئاتر فجر

میترا حجار از «ترور» کناره گیری کرد

آموزشگاه «سمندریان» باز می‌ماند

یک بازیگر دیگر از صحنه فرار کرد