علیرضا كوشك‌جلالی، از اجرای دو نمایش ˝خدای کشتار˝ و ˝جنون محض˝ با همراهی هنرمندان کرمان و تشکیل بنیاد نمایشنامه‌نویسی در حمایت از نمایشنامه‌نویسان استان‌ها خبر داد.

 

سایت خبری تئاتر: علیرضا كوشك‌جلالى از جمله کارگردانانی است که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف و اجرای نمایش‌های گوناگون، آثاری را با حضور هنرمندان استان‌های مختلف به صحنه می‌برد. او این روزها در ادامه فعالیت‌های خود قصد اجرای دو اثر را با همراهی هنرمندان استان کرمان را دارد. او با بیان این مطلب گفت: در ادامه کارهایی که در تعدادی از استان‌های کشور داشتم، قصد دارم نمایش "خدای کشتار" را که پیش از این در تهران به صحنه برده بودم، در کرمان به صحنه ببرم.

او همچنین از اجرای نمایش "جنون محض" خبر داد و اظهار کرد: خیلی وقت پیش قصد داشتم نمایشنامه "جنون محض" نوشته مایکل فرین را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه ببرم، اما به دلیل تعمیرات دور اول این سالن امکان‌پذیر نشد و به مرحله اجرا نرسید.

کوشک‌جلالی خاطرنشان کرد: این اثر به آشفتگی‌های پشت صحنه تئاتر می‌پردازد. این نمایش نیازمند، طراحی‌صحنه سنگینی است. علاقه خاصی به اجرای آن دارم، چراکه از فرم کمدی خاصی برخوردار است که تاکنون در ایران تجربه نشده است. این نمایش را به صورت مشترک با امید طاهری کارگردانی خواهم کرد. آن را ابتدا در کرمان و سپس در تهران به صحنه خواهم برد. گفتنی است، نمایشنامه "جنون محض" توسط انتشارات افراز منشر شده است.

کارگردان نمایش "دست نیافتنی‌ها" در پاسخ به این سئوال که با توجه به شرایط اجرایی خاص این نمایش امکان اجرای آن در کرمان وجود خواهد داشت بیان کرد: در حال انجام رایزنی‌هایی برای اجرا، در یک سالن مناسب و طراحی صحنه هستیم، با رسیدن به نتایج لازم آن را به‌ زودی اعلام خواهم کرد. بازیگران هم، احتمالا، ترکیبی از هنرمندان استان کرمان و تهران خواهند بود.

کوشک‌جلالی با اعلام اینکه، قصد تاسیس بنیادی برای نمایشنامه‌نویسی را دارد تاکید کرد: قصد ایجاد بنیاد نمایشنامه‌نویسی را دارم. این بنیاد با هدف، حمایت از نمایشنامه‌نویسان جوان استان‌ها است. بهترین آثار آنها، جایزه دریافت می‌کنند و چاپ می‌شوند. به این ترتیب، تئاتر شهرستان‌ها حمایت مالی و معنوی می‌شوند، تا شوق کار کردن و نوشتن داشته باشند.

او افزود:این بنیاد کاملا خصوصی است. اکنون به دنبال اسپانسر و ثبت آن هستم و داوری‌ها با همراهی، هیئت چهارنفره خواهد بود.

کارگردان نمایش "پستچی پابلو نرودا" در رابطه با تاخیر اجرای نمایش "رعنا" گفت: قرار بود این نمایش را در لنگرود به صحنه ببرم، اما به دلیل فاجعه منا و ماه محرم به تعویق افتاد. سفر دو هفته‌ای به آلمان خواهیم داشت و بعد از آن ابتدا برای اجرا به شهرستان لنگرود و بعد به کرمان برای اجرای "خدای کشتار" و تمرینات "جنون محض" خواهم رفت.

گفتنی است؛ علیرضا کوشک‌جلالی، عضو کانون کارگردانان آلمان و ایران است، که از سال 1986 در آلمان به عنوان نویسنده و کارگردان مشغول کار است. او بیشتر به زبان آلمانی می‌نویسد و با هنرپیشگان آلمانی کار می‌کند. جلالی در سال 2004، گروه تئاتری "علی جلالی آنسامبل" را در شهر کلن پایه‌گذاری کرد و هم اکنون مسئول هنری این گروه است.

این کارگردان و مترجم، تاکنون نمایشنامه‌های "همزاد"، "با کاروان سوخته"، "ژورف و ماریا"، "پستچی پابلو نرودا"، "هابیل و قابیل"، "خدای کشتار"، "پوزه چرمی" ، "جنون محض" را ترجمه و روانه بازار کتاب کرده است.

او در سال 1389 یک تله تئاتر 60 قسمتی طنز، که بر اساس آثار "کارل والنتین" و "لوریو" نوشته بود را برای تلویزیون ایران تولید کرد.
کوشک جلالی تاكنون بیش از 43 نمایش در آلمان و 17 نمایش در ایران به روی صحنه برده و جوایز زیادی در زمینه کارگردانی و نویسندگی در فستیوال های تئاتری بینالمللی کسب کرده است. کوشکجلالی در سال 2009 نیز برای اولینبار به عنوان کارگردان یک اپرا را در اپرای شهر دورتموند آلمان به زبان ترکی و آلمانی به صحنه برد.

از آثار به اجرا در آمده این كارگردان در ایران، میتوان به "مسخ"، "پابلو نرودا"، "بازرس"، "موسیو ابراهیم و گلهای قرآن"، "خدای کشتار"، "سیستم گرونهلم"، "پوزه چرمی"، "روبینسون و کروزو"، "دست نیافتنی ها" و "رعنا" ... اشاره كرد. "موسیو ابراهیم و گلهای قرآن"، از طرف انجمن منتقدان خانه تئاتر به عنوان بهترین اجرا در سال 1386 انتخاب شد. همچنین سه اثر از علیرضا كوشك جلالی "پابلو نرودا"، "پوزه چرمی" و با "كاروان سوخته" در سالهای اخیر در زمره نامزدهای بهترین اجراهای كشور آلمان بودهاند. نمایشنامه"راهزنان" اثر فردریک شیلر که جلالی در ایران کارگردانی کرد، در سال 2013 به فستیوال معتبر جهانی شیلر دعوت شد. نمایش "روبینسون و کروزو" نیز در دسامبر 2015 مهمان شهرهای کلن و مانهایم آلمان است.

كوشک‌جلالی در سال‌های اخیر توجه خاصی به تئاترشهرستان‌ها داشته است. او نمایش‌های "خدای کشتار" و "روبینسون و کروزو" را در تبریز ، "پستچی پابلو نرودا" را در کاشان، "رعنا" را در لنگرود و "روبینسون و کروزو" را در رشت با همراهی هنرمندان محلی به صحنه برده است.

 

 

اخبار مرتبط:

زهرا صبری جایزه خلاقیت تئاتر عروسکی لهستان را دریافت کرد

میکائیل شهرستانی «پدر» را روی صحنه می‌آورد

مسعود دلخواه «نفرین‌های تیزپا» را به صحنه می‌برد

«ترور» به تعویق افتاد

دکتر علی رفیعی: تالار اصلی تئاتر شهر اصلاح‌ناپذیر است

«هم‌هوایی» به پاریس می‌رود

پیش فروش بلیت «هتلی‌ها» آغاز شد

«سرگیجه» در خانه هنرمندان

«فاجعه‌ معدن کوشیرو» به تماشاخانه «موج نو» می‌آید

نشست پرسش و پاسخ «تئاتر و سینمای آربی اُوانسیان» برگزار شد

«خرمالوهای گس» در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی

تغییر در بخش موضوعی جشنواره تئاتر فجر

میترا حجار از «ترور» کناره گیری کرد

آموزشگاه «سمندریان» باز می‌ماند

یک بازیگر دیگر از صحنه فرار کرد