محمد حاتمی خبر داد که تماشاخانه‌ی «ایران» با همت بخش خصوصی به زودی افتتاح می‌شود.

 

سایت خبری تئاتر: این هنرمند تئاتر گفت: هدف از این کار کمک به تولید تئاتر است، در شرایطی که حمایت کافی وجود ندارد، ناگزیر این کار توسط بخش خصوصی اتفاق می‌افتد، به هرحال این سالنها به دلیل نیاز و احساس ضرورت در جامعه تأسیس می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: به تازگی به همراه یکی از دوستان و برای کمک به سیستم خصوصی تولید تئاتر، تماشاخانه‌ای به نام «ایران» راه‌اندازی کرده‌ایم که 25 آبان ماه با حضور تعدادی از مدیران و اهالی تئاتر، با اجرای سه نمایش رسماً افتتاح خواهد شد.

حاتمی درباره‌ی ویژگی‌های این مکان اظهار کرد: این سالن 80 نفر ظرفیت دارد و هم برای اجرای نمایش‌های چند پرسوناژ و نمایشنامه‌خوانی و کارگاه‌های بازیگری مناسب است و هم به خاطر امکانات بسیار حرف‌ای که دارد، امکان پخش فیلم و برگزاری جلسات نقد فیلم نیز دارد. علاه بر اینها، سیستم صدا، نور، ویدئو پروجکشن و امکانات عکاسی حرفه‌ای در این تماشاخانه در نظر گرفته شده است و علاقه‌مندان با توافق با مدیریت آن می‌توانند از هر کدام از امکانات که تمایل داشته باشند، استفاده کنند.

این هنرمند با بیان اینکه تماشاخانه «ایران» بسیار مجهز است و امکانات فراوانی با وسواس و دقت در آن فراهم شده است، گفت: متأسفانه برخی سالنهای خصوصی امکانات کمی را برای تماشاگر در نظر می‌گیرند که باعث ناراحتی مخاطب می‌شود، در حالی که مخاطب وقتی پول می‌دهد باید بتواند راحت بنشیند و تئاتر ببیند.

او درباره‌ی مالکیت و مدیریت این تماشاخانه نیز توضیح داد: شهرام اردبیلی مدیریت این سالن را بر عهده دارد و من تنها به عنوان همکار و مشاور او در کنارش هستم و شخصاً در این کار سرمایه گذاری نکرده‌ام؛ مالکیت این سالن تماماً متعلق به آقای اردبیلی است.

حاتمی درباره‌ی دلیل تأسیس این تماشاخانه توسط بخش خصوصی نیز اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم در تولید تئاتر در ایران کمکی کنیم و گرنه احداث سالن به هر نحوی و به هر قیمتی، نه تنها کمکی به رشد تئاتر نمی‌کند بلکه آسیب هم خواهد زد.

این بازیگر با اشاره به اینکه "اگر یک سالن جایگاه تماشاگر خوبی نداشته باشد، تماشاگر یک ساعت هم تماشای نمایش را تحمل نخواهد کرد،" اظهار کرد: فضای سالن باید محترمانه و دارای استانداردهای حرفه‌ای باشد که تعریف آن را هم بطور قانونمند در ابتدای فعالیت هر سالن به مدیران آن اعلام می‌کنند اما اینکه چقدر رعایت می‌شود، جای سؤال دارد. در این تماشاخانه سعی شده استانداردهای یک سالن حرفه‌ای رعایت شود.

وی در پاسخ به این سؤال که علت گسترش روز افزون تماشاخانه‌های خصوصی چیست، گفت: به دلیل عدم حمایت کافی از سوی نهادهای دولتی و شهرداری ناگزیر این اتفاق می‌افتد و این سالنها به دلیل نیاز و احساس ضرورت در جامعه تأسیس می‌شوند. تشکیل سالنهای خصوصی حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای در واقع نیاز جامعه و تئاتر است بنابراین، این روند طبیعی است.

حاتمی در واکنش به این پرسش که گسترش تماشاخانه‌های خصوصی موجب گرانی تئاتر نخواهد شد؟ پاسخ داد: ما هرروز دچار شوک افزایش قیمت کالاهای مختلف هستیم! اما به عقیده‌ی من در مورد کالاهای فرهنگی این شوک نیست، ما باید مخارج فرهنگ و کالاهای فرهنگی را با رغبت بپردازیم.

وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا تئاتر کالای ارزانی نیست. در گذشته که دوستان ما ارتباطات هنری زیادی با خارج از ایران داشتند و برای اجرای نمایش به اروپا و سایر نقاط سفر می‌کردند اذعان داشتند که تئاتر گران است و آنجا نمی‌توان به آسانی کالاهای دیگر، بلیت تئاتر خرید. در حالی که الان در کشور ما میانگین قیمت بلیت تئاتر پایین تر از قیمت یک پیتزاست! یعنی کالای فرهنگی که می‌تواند انسان ساز باشد، با پیتزایی که فقط می‌تواند برای دو ساعت شکم آدم را سیر کند، مقایسه می‌شود. قرارگرفتن اینها کنار هم ظلم به کالای فرهنگی است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در پایان درباره‌ی فعالیتهای هنری‌اش گفت: در حال حاضر در تدارک چند کار مختلف هستم که یک کار جدید است و دو کار هم بازتولید خواهم کرد و در آینده‌ای نزدیک که برنامه‌هایم قطعی شود، اعلام خواهم کرد.

 تماشاخانه‌ی «ایران» در خیابان ولی عصر، بالاتر از چهارراه پارک وی، جنب بانک، پلاک 2784 قرار دارد و هنرمندان متقاضی اجرای نمایش در این تماشاخانه نیز می‌توانند تا 30 آبان، با ارائه‌ی متن یا طرح پیشنهادی خود و درخواست کتبی، برای اجرای نمایش در نیمه ی دوم سال جاری در این مکان اقدام کنند.

 

اخبار مرتبط:

3 سالن مرکز تجربی تئاتر صبا آماده بهره‌برداری شد

درباره نمایش « هتلی‌­ها» / ما دهه شصتی‌­ها

زارعان «فراموشی را به فجر می‌آورد

چهارمین همایش ملی رادی‌شناسی اسفند‌ماه برگزار می‌شود

تکه‌هایی از آثار بهرام بیضایی خوانش می‌شود

آمار تماشاگران سالن‌های دولتی تا ۸ آبان اعلام شد

ناصر تقوایی نمایش علی سرابی را افتتاح می‌کند

هیات مدیره جدید کانون کارگردانان خانه تئاتر انتخاب شدند

اجرای تئاتر علی رفیعی با یک هفته تاخیر

گریمورها در جشنواره تئاتر فجر خودنمایی می‌کنند

چه فیلم‌تئاترهایی به بازار می‌آید؟

«مضحکه شبیه قتل» پس از فجر دوباره اجرا می‌شود

نظر محمد رحمانیان درباره اجرای یک تئاتر در زندان

دبیر دومین سوگواره «خمسه» منصوب شد

پوستر «برنارد مرده است» طراحی شد

فراخوان مسابقه عکس سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر

تالار شمس میزبان نمایشنامه‌نویسان مطرح تئاتر می‌شود

تصاویری از «خاطرات و کابوس های یک جامه دار...» منتشر شد

فیلم‌تئاتر «اسب‌های پشت پنجره» روانه بازار شد

چه نمایش‌هایی در تهران روی صحنه است؟

جزییات بخش پوستر و هویت بصری جشنواره‌ی تئاتر فجر