اولین نشست رسانه ای سیزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان پنجشنبه 16 آبان ماه با حضور تعدادی از دانشجویان و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: سهراب کریمی معاون اجرایی جشنواره در ابتدای این نشست با ارائه تاریخچه ای از روند برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان از اولین دوره تا کنون خاطر نشان کرد: متاسفانه جریان برگزاری جشنواره طی سالهای اخیر به شکلی بوده که از سوی حرفه ای های رشته نمایش عروسکی مورد بی مهری قرار گرفته، این در حالی است که کمبود بودجه یکی از دلایل دیگری است که دبیرخانه این جشنواره دانشجویی همواره با آن دست و پنجه نرم کرده و هنوز نتیجه خوبی از این روند نگرفته است.

محسن محمدی دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویان هم در این نشست گفت: جشنواره امسال در بخش های مختلفی از جمله صحنه ای بزرگسال، صحنه ای کودک و نوجوان ، تئاتر محیطی، مسابقه نمایشنامه نویسی، جایزه جواد ذوالفقاری، پایان نامه، پژوهش و عکس و پوستر برگزار خواهد شد که به زودی و در نشست بعدی جزییات آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به موضوع کمبود منابع مالی جشنواره های تئاتر عروسکی دانشجویان از دوره های گذشته تاکنون تصریح کرد: متاسفانه هیچوقت هیچ حمایت درستی از جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان انجام نگرفته و ما همیشه عمده توجه خود را به تهیه ملزومات مادی جشنواره معطوف کرده ایم که این به نوبه خود وقت و فعالیت زیادی را می گیرد و منجر به کاهش کیفیت جشنواره می شود. به هرحال امیدوارم روند حمایت های نهادهای دولتی و وزارت علوم از این جشنواره به صورت دقیق مشخص شود تا ما بتوانیم با فراغ بال توجه خود را به کیفیت آثار متمرکز کنیم.

دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویان افزود: بسیاری از دوستان بر این باورند که نمایش دانشجویی یعنی کار فقیرانه در حالی که این نادرست ترین استنباطی است که می توان از این جریان داشت چرا که فعالیتهای دانشجویی یک سری تلاش های علمی است که باید از سوی نهادهای مالی زیر مجموعه دولت به ویژه وزارت علوم و دانشگاهها حمایت های مالی ویژه ای شوند حمایتی که در بعضی از جشنواره ها بوده و در دوره هایی هم وجود نداشته است.

محمدی با اعلام اینکه دانشگاههای تهران، سوره و هنر متولیان اصلی برگزاری این جشنواره هستند، خاطرنشان کرد: براساس وضعیت مالی من در ابتدا مبلغ 276 میلیون تومان را برای برگزاری دوره سیزدهم جشنواره پیش بینی کرده بودم اما متاسفانه این مبلغ مورد تصویب قرار نگرفت. به ناچار بعد از برنامه ریزی هایی که انجام شد مبلغ 192 میلیون تومان را برای تصویب در شورای سیاستگذاری جشنواره مطرح کردم که همچنان در دست بررسی است. البته دکتر کلانتری از مسوولان دانشگاه هنر اعلام کردند که 42 میلیون تومان به صورت نقدی و 50 میلیون تومان در قالب تجهیزات به ما پرداخت خواهد شد. به همین دلیل ما ناچاریم برای تامین 100 میلیون تومان دیگر از جاهای دیگر از جمله وزارت علوم تقاضای کمک کنیم که امیدوارم این امر به زودی محقق شود.