حسن معجونی: تالار مولوی از معتبرترین و بهترین سالن‌های ما است و همیشه خانه دانشجویان بوده است، وقتی این تالار تعطیل می‌شود یعنی یک فضای حرفه‌ای از تئاتر دانشگاهی گرفته شده است/ هادی مرزبان: مسلما تالار «مولوی» یکی از تالارهای مهم ما بوده و با وجود اینکه یک تالار دانشجویی بوده است اما در این سال‌ها شرایط یک تالار حرفه‌ای را پیدا کرده بود و به یک مرکز فعال تئاتر و یکی از قطب‌های تئاتر ما تبدیل شده بود/ کوروش نریمانی: تالار مولوی سابقه درخشان و نامی ماندگار در تئاتر ما دارد. از گذشته آرزوی بسیاری از گروه‌های تئاتری این بود که در تالار مولوی اجرا داشته باشند، اما واقعا نمی‌دانم چرا باید اتفاقی بیفتد که سالنی از گردونه تئاتر ما خارج شود.

پایگاه خبری تئاتر: درهای تالار «مولوی» پس از شش ماه همچنان بسته است و هنوز هیچ نشانه‌ای از تعمیراتی که قرار بود حدود یک ماه پیش در این تالار برای فعالیت دوباره آن انجام شود، دیده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، تعطیل ماندن تالار «مولوی» به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین محافل تئاتر دانشگاهی که باعث شناخته شدن بسیاری از هنرمندان شده و همواره محلی برای فعالیت و اجرای گروه‌های تئاتر دانشجویی بوده است، باعث بروز نگرانی‌هایی در بین علاقه‌مندان و اهالی تئاتر به‌خصوص گروه‌های تئاتر دانشجویی شده است.


متعجبم از تعطیلی تالار مولوی


هادی مرزبان، کارگردان و نویسنده درباره تعطیلی تالار «مولوی» به ایسنا گفت: مسلما تالار «مولوی» یکی از تالارهای مهم ما بوده و با وجود اینکه یک تالار دانشجویی بوده است اما در این سال‌ها شرایط یک تالار حرفه‌ای را پیدا کرده بود و به یک مرکز فعال تئاتر و یکی از قطب‌های تئاتر ما تبدیل شده بود. او افزود: من از تعطیل شدن این تالار تعجب می‌کنم ولی امیدوارم هرچه زودتر این تالار بازگشایی شود، برای اینکه جوان‌ها در این شرایط به دنبال تالارهای دسته پنجم و ششم هستند.

شهرداری و ارگان‌های دیگر سالن‌های زیادی دارند که در همه آنها قفل است و تنها در جشن یا مراسمی از آنها استفاده می‌شود، این در حالی است که جوان‌ها به دنبال استفاده از این سالن‌ها هستند. مرزبان تصریح کرد: امیدوارم شهرداری و همچنین مسئولان جدید وزارت ارشاد که واقعا دلسوز و آشنا به فن هستند، شرایطی را فراهم کنند که این سالن‌ها در اختیار جوان‌ها قرار گیرد.


تاثیرات منفی بر تئاتر دانشجویی

 

کوروش نریمانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر نیز ضمن اظهار تاسف از شرایطی که برای تالار مولوی پیش آمده است، گفت: تالار مولوی سابقه درخشان و نامی ماندگار در تئاتر ما دارد. او افزود: از گذشته آرزوی بسیاری از گروه‌های تئاتری این بود که در تالار مولوی اجرا داشته باشند، اما واقعا نمی‌دانم چرا باید اتفاقی بیفتد که سالنی از گردونه تئاتر ما خارج شود.

این نمایشنامه‌نویس درباره تاثیر تعطیل شدن تالار مولوی بر تئاتر دانشجویی ادامه داد: مطمئنا این اتفاق در آینده تاثیرات منفی بر تئاتر دانشجویی ما می‌گذارد چرا که دانشجویان در همین دوران دانشجویی است که می‌توانند دست به آزمون و خطا بزنند و این فرصت را تالار مولوی برای دانشجویان فراهم کرده بود. متاسفانه گروه‌های تئاتری دارند عادت می‌کنند که نمایشنامه بنویسند، تمرین کنند اما اجرا نکنند. واقعا این اتفاق بسیار بدی برای تئاتر است.
 

تالار مولوی، خانه دانشجویان

 

حسن معجونی، کارگردان،بازیگر و مدرس تئاتر هم به ایسنا گفت:تالار مولوی از معتبرترین و بهترین سالن‌های ما است و همیشه خانه دانشجویان بوده است، وقتی این تالار تعطیل می‌شود یعنی یک فضای حرفه‌ای از تئاتر دانشگاهی گرفته شده است. او ادامه داد: تالارمولوی تالاری است که اصلا نمی‌توان آن را نادیده گرفت و هیچ سالن دیگری را هم نمی‌توان جایگزین آن کرد. تعطیلی تالار مولوی حتی برای یک روز هم تاثیرات منفی بر تئاتر دانشجویان خواهد گذاشت.

اشکان خیل‌نژاد از فعالان تئاتر دانشگاهی با اشاره به تأثیرات منفی تعطیلی تالار مولوی بر تئاتر گفت: یکی از تأثیرات منفی این تعطیلی، به تعویق‌افتادن اجرای عمومی کارهای خوبِ شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی است. دومین تأثیر منفی‌اش بَرمی‌گردد به جایگاه مرکز تئاتر مولوی و سابقه فرهنگی‌اش در تهران؛ اما راه‌اندازی این تالار تنها به‌مدد یک نهاد و مجموعه ممکن نیست.

او با اشاره به اینکه تئاتر دانشگاهی ما متولی ندارد، افزود: شورای تئاتر دانشگاهیانِ مرکز هنرهای نمایشی چندسال است عملاً تنها در حد یک نام باقی مانده و آقای آشنا مدیر اداره کل هنرهای نمایشی باتوجه به اینکه سبقه جهاد دانشگاهی دارند، هنوز روی خوشی به این شورا نشان نداده‌اند و معوقاتشان به دانشجویان باقی است.

خانه تئاتر دانشگاهی هم که دارد فراموش می‌شود و هیچ فعالیتی ندارد به‌جز بودجه مجزا برای برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی که آن‌ هم اگر سالن‌هایی مثل مولوی در اختیار گروه‌ها قرار نگیرد به یک سیکل باطل تبدیل می‌شود. این کارگردان ادامه داد: از طرفی این‌روزها مدام در اخبار می‌خوانیم هر فرد و گروهِ حقوقی و حقیقی به‌سراغ آقای مرادخانی می‌رود و از کم و کیف فعالیت‌های خود، گروه یا صنفش می‌گوید اما این‌وسط تنها نهاد و مجموعه‌ای که بی‌سرپرست رها شده همین تئاتر دانشگاهی ‌است.

حال بگذریم که هر مدیری در هر مقطعی، یکی از شعارهایش در ارتباط با حمایت از جوانان است. خیل‌نژاد همچنین تصریح کرد: مطمئناً نبود بودجه، مشکل اصلی است اما در همین شرایط سخت هم خیلی جشنواره‌ها و مراسم‌ به‌صورت روتین و با هزینه‌های بسیار بالاتر برگزار می‌شود.

به اعتقاد او، بیشتر مشکل به مدیریت دانشگاه تهران بَرمی‌گردد، اگر مدیریت دانشگاه تهران ضرورت کار فرهنگی و هنری را لمس کند، با وجود نبود امکانات از جاهای دیگر اعتبار لازم را تا حدی تامین می‌کند که چراغ‌های این تالار روشن بماند. اشکان خیل‌نژاد در پایان صحبتش گفت: به‌عقیده من واقعاً به هزینه‌های میلیاردی یا جذب دانشمندان خارجی نیازی نیست. برای رفع و رجوع مساله‌ تالار مولوی فقط کافی است نهادهایی که قول همکاری داده‌اند، حمایت حداقلی خود را انجام دهند.

 

تعطیلی ناخواسته بوده است

 

سید مرتضی میرمنتظمی، کارگردان جوان و از فعالان تئاتر دانشجویی در این زمینه گفت: به هر حال تالار مولوی متعلق به دانشجویان است و در واقع تنها تالار مخصوص دانشجویان است و وقتی هم که این تالار تعطیل باشد، دانشجویان جایی برای اجرا ندارند.

او ادامه داد: قرار بوده پول‌هایی از محل‌های مختلف برای تعمیرات تالار داده شود اما بدقولی‌هایی از سوی شهرداری و جاهای دیگر اتفاق افتاده است که امیدوارم زودتر بودجه‌ لازم برای تعمیرات مولوی فراهم شود. میرمنتظمی همچنین تصریح کرد: اتفاقی که برای تالار مولوی افتاده تقریبا ناخواسته بوده است و بالاخره باید مشکلات فنی سالن برطرف شود چون واقعا با وجود آن مشکلات، کار کردن گروه‌ها هم برای خود آنها و هم برای تماشاگران خطرناک بود.