آخرین برگ از دفتر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی ورق خورد که سی و پنجمین دوره این رویداد نمایشی آغاز شد.

 

سایت خبری تئاتر از هنر آنلاین: مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، حجت السلام ابو ترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران و هنرمندانی چون پری صابری، فرهاد ناظرزاده کرمانی، اسماعیل خلج، رویا تیموریان، مسعود رایگان، منیژه محامدی، ناصر آقایی، هادی مرزبان، حسین مسافرآستانه، هرمز هدایت، اردشیر صالح‌پور، فریبا متخصص، محمد امیر یاراحمدی، رضا گوران، هوشنگ گلمکانی، جلال تهرانی، ایوب آقاخانی، کاظم هژیرآزاد، جواد عزتی، مریم معترف، نوید محمدزاده، باران کوثری و... شامگاه دوشنبه 12 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد.

جایگاه رفیع تئاتر به روایت علی مرادخانی

در آغاز این مراسم که اجرای آن را محمد سلوکی عهده‌دار بود کلیپ‌هایی از صحبت‌های علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی شفیعی در کلیپ‌های تصویری سخنانی را در مورد جشنواره تئاتر فجر و جایگاه رفیع هنر تئاتر بیان کردند.

در ادامه سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جنواره تئاتر فجر نیز با حضور بر صحنه تالار وحدت ضمن قدردانی از تمام افرادی که در برگزاری این جشنواره همراه او بودند، یادداشتی را در رابطه با اقدامات صورت گرفته و اهمیت جشنواره قرائت کرد.

او در این مراسم گفت: اجازه بدهید به‌یاد بیاورم که خداوند با جَماعت است. افتخار دارم لحظاتی را روی این صحنه، در آخرین دقایق سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در خدمت شما باشم.

دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: قرابت جشن و تئاتر در ضرورت حضور همگان است، حضوری که سازنده اجتماع انسانی است با محور اندیشه و کرامت انسانی و البته در هیات نیکوی هنر و فرهنگ. همین کافی است تا تئاتر ما را در سلامت و صلح گرد هم آورد. دقایقی که دور از هیاهو و فارغ از هر تفاوت و تمایزی در کنار هم به صحنه‌های نمایش خیره می‌شویم و جهانی در حضور ما خلق می‌شود. همین کافی است تا فرهنگ عالی ما را گرد هم آورد، آن‌چه که ما ساخته‌ایم و آن‌چه ما را می‌سازد. همین کافی است که در این جهان هنر، همچنان، زیستن را بهتر از پیش برایمان ممکن می‌کند. فضایی که فضای زندگی را جست‌وجو می‌کنیم، زوایای آشکار و پنهانش را می‌کاویم و همچنان هنر، جهانِ شفاف‌شده را در ادراک ما تازه می‌کند و از نو سامان می‌دهد.

اسدی خاطرنشان کرد: اما هنوز رخدادی در راه است که پس از این جشن رخ می‌دهد. معرفت از هستی و ذهن و زبان ما، در منش و کنش و رفتار ما، در تداوم عمل فرهنگی و اجتماعی ما، در زندگی هر روزه ما. امشب تحویل سال تئاتر ایران است. این سنت را سال‌هاست که جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بنا نهاده است. این چنین که پس از هر جشنواره سال تازه‌ای برای این هنر شریف در این سرزمین کهن آغاز می‌شود.

او با اشاره به تحویل سال نو تئاتری بیان کرد: سی‌و‌چهار، امشب به سی‌و‌پنجمین تحویل می‌شود، همچون آغاز سالی نو که در لحظه پراحساس تحویل‌اش قلب‌ها و دیده‌ها باید دگرگون شود، احوال به نیکویی تغییر کند، حال‌ها به بهترین احوال برسد و امید به آینده‌ای بهتر چون خورشید در افق نگاه و زندگی ما بدرخشد. این مسیر نیست، مگر هم‌افزون اراده‌ی خلاقِ فرهنگیِ کسانی که در این هنر عزیز برای آینده می‌کوشند و البته از تجارب گذشته می‌آموزند.این جشنواره مرهون حضور و تلاش عزیزان بسیاری، مردمی که تئاتر را برای بالندگی فرهنگی می‌خواهند و با اشتیاق می‌بینند، هنرمندانی ایثارگر که با هر تنگنایی مردمان مشتاق را از دیدار انسان و کرامتش بر صحنه‌ها محروم نمی‌کنند و مدیرانی که مسئولیت را برای پروراندن فرهنگ جامعه و تأمینِ شرایطِ بهبودِ کار و احوال هنرمندان به جان می‌خرند.

اسدی در پایان ضمن تقدیر از دست اندرکاران جشنواره گفت: این جشنواره، حاصل کوشش بسیاری انسان شریف است. از صدر تا ذیل گرامیان کوشنده در وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر ایران زمین، کوشش عزیزان در اداره‌کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران و به ویژه همکاران سخت‌کوشم در دبیرخانه سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کسانی که همدلی را به من آموختند و خستگی‌ناپذیری را. دست‌مریزاد دوستان. ما کوشیدیم تا اتفاق درست رخ دهد. اگر کاستی بود بر من ببخشایید و اگر توفیقی، همه هنرمندان و همکاران مرا به تشویقی جانانه بدرقه کنید.

یادی از درگذشتگان جامعه تئاتری

در بخش دیگری از این مراسم، کلیپی به یاد هنرمندانی که امسال درگذشته بود پخش شد هنرمندانی مانند هما روستا، احمد علامه دهر، مصطفی عبدالهی، بهرام ریحانی، علی عباد، زهرا رشیدی، عزت الله هنرآموز، امیر بختیاری، بهمن مظفری، ثریا شیرزاد، مصطفی اسلامیه، ولی الله مومنی و...

امیر حسین شفیعی برگزیده بخش تئاتر خیابانی جشنواره سی و چهارم

ادامه این مراسم به معرفی برگزیدگان تئاتر خیابانی اختصاص داشت که با حضور محمود عزیزی ،حسین مسافر آستانه، جواد عزتی جوایز این بخش به برگزیدگان اهدا شد.

اولین تندیس سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر به گروه موسیقی "خوشه برنج" برای موسیقی نمایش خیابانی "خوشه برنج" از آمل اهدا شد و از سجاد حقگو برای موسیقی نمایش خیابانی "فیگور" از تهران تقدیر شد.

تندیس بهترین طراحی فضا به روح الله سنایی برای طراحی فضای نمایش خیابانی "کسی فشنگ ها را نمی شمارد (۲)" از ورامین تعلق گرفت و از محسن اردشیر برای طراحی نمایش خیابانی "خوشه برنج" تقدیر شد.

جایزه ویژه بازیگری زن نیز به فاطمه رادمنش برای بازی در نمایش خیابانی "نوازش جوجه تیغی" از تهران اهدا شد.

علی محمد رادمنش نیز برای بازی در نمایش خیابانی "نوازش جوجه تیغی" از تهران تندیس بهترین بازیگر مرد بخش خیابانی را گرفت و از مصطفی کولیوندی برای بازی در نمایش خیابانی "بودن یا نبودن در میدان جنگ" از دهلران تقدیر شد.

در بخش بازیگری زن از رستا رضوی برای بازی در نمایش خیابانی "کسی فشنگ­ها را نمی­شمارد (2)" از ورامین و دلارام ترک برای بازی در نمایش خیابانی "بودن یا نبودن در میدان جنگ" از دهلران تقدیر شد. تندیس جشنواره تئاتر فجر نیز به فاطمه رادمنش برای بازی در نمایش خیابانی "نوازش جوجه تیغی" از تهران اهدا شد.

در بخش طرح و ایده از اصغر خلیلی برای طرح و ایده نمایش خیابانی "فیگور" از تهران تقدیر و تندیس این بخش به محسن اردشیر برای طرح و ایده نمایش خیابانی "خوشه برنج" از آمل اهدا شد.

در بخش کارگردانی هم از محسن اردشیر کارگردان نمایش خیابانی "خوشه برنج" از آمل تقدیر و تندیس این بخش به امیرحسین شفیعی کارگردان نمایش خیابانی "کسی فشنگ­ها را نمی­شمارد (2)" از ورامین اهدا شد.

تقدیر از خانواده دو شهید عرصه تئاتر

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه نیز با حضور حجت‌الاسلام ابوترابی، مؤذنی نماینده بنیاد شهید و علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سه نمایش " تکه‌های سنگین سرب" به کارگردانی ایوب آقاخانی، "جان گز" به کارگردانی نیما دهقان و "اروند خون" به کارگردانی کوروش زارعی به خاطر پرداختن به موضوعات انقلاب اسلامی، ایثار و پرداختن صحیح به موضوع شهادت تجلیل شد.

نکته قابل توجه حضور خانواده های دو شهید هنرمند سیدجواد خلیلی و سیدحسن حسینی بود که فضای خاصی را در تالار ایجاد کرد. این دو خانواده به پاس تلاش های این دو شهید هنرمند و ایثارگری های شان تقدیر شدند.

اهدای تندیس جشنواره تئاتر فجر به سه پیشکسوت تئاتر ایران

بخش بعدی به تقدیر از سه پیشکسوت عرصه تئاتر ایران اختصاص داشت که در این بخش از منیژه محامدی، بهزاد قادری و ایرج صغیری با حضور علی جنتی وزیر ارشاد، علی مرادخانی، مهدی شفیعی و سعید اسدی تجلیل شد و تندیس و تقدیرنامه سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر به این هنرمندان اهدا شد.

در این بخش صغیری پس از دریافت جایزه خود در واکنش به صحبت‌های مجری مراسم که چند بار به حفظ محیط زیست اشاره کرده بود، گفت: محیط زیست به اندازه کافی دلسوز و مسئول دارد اما چیزی که کمتر دلسوز دارد تئاتر است. باید پیشکسوتان برباد رفته را گرامی بداریم. بزرگوارن دیگری هم هستند که بر گردن تئاتر حق دارند.

او افزود: نکته قابل توجه این است که جهان دگرگون شده و دیگر پایتخت کشورها تعیین کننده شکل و محتوای هنر نیستند.حالا دیگر ده کوره‌ها هم حرف برای گفتن دارند.

او تاکید کرد: شهرستان‌ها و دهات‌های کوچک را فراموش نکنید. سپاه هنرمندان از آنجا دارد راه می‌افتد، هرچند کوچک است ولی چند سال دیگر تئاتر را قبضه می‌کند.

سپس از بهزاد قادری تقدیر شد که او خطاب به وزیر ارشاد گفت: امروز طی یک اتفاق عجیب به اشتباه 4 صبح با او تماس گرفته‌اند که در جشنواره شرکت کند ولی بعد متوجه شده‌اند که قرار بوده این اتفاق ساعت 4 عصر رخ دهد!
او همچنین با اشاره به اینکه با وجود کتاب‌هایی که تالیف کرده این تصور را داشته که کارش دیده نمی‌شود ولی ناگهان برای تقدیر در جشنواره از او دعوت می‌شود، با خواندن داستانی کوتاه از استحکام تئاتر ایران سخن گفت و به حضار گفت که شما همه به تئاتر مدیون هستید.

منیژه محامدی دیگر هنرمندی بود که از او تقدیر شد. این هنرمند از وزیر ارشاد و معاون هنری درخواست کرد: بیشتر به فکر تئاتر باشند. او گفت: کمک کنند تا بتوانیم روی پایمان بایستیم.

تئاتر در اولویت سبد حمایتی دولت در بخش فرهنگ و هنر قرار دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم در صحبت‌هایی ضمن تبریک ایام فجر انقلاب اسلامی و همزمانی آن با جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: جشنواره سی وچهارم ویژگی های برجسته ای داشت که نمی توان به راحتی از آن گذشت. بیشتر آثار حضور یافته در جشنواره قبلا به صحنه رفته بودند و از این نظر امکان رقابت هنرمندان شهرستانی نیز فراهم می شد. ۷۷ اثر صحنه ای از ۴ نسل در جشنواره حضور داشت که حضور این ۴ نسل از کارگردانان ایرانی نشان داد پیشکسوتان و جوانان در عین تنوع سلایق هنری در کنار هم کار می کنند که این امر نویدبخش انتقال بیش از شش دهه هنر نمایش به نسل های مختلف است.

او با اشاره به اینکه آثار خیابانی در این دوره به دلیل محتوای اجتماعی شان مورد استقبال واقع شدند ادامه داد: امسال حضور آثاری با مضمون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در جشنواره نشان دهنده این بود که نه تنها ارزش های انقلاب کم رنگ نشده اند بلکه توجه بیشتری به این ارزش ها وجود دارد.

جنتی با اشاره به اینکه تئاتر در اولویت دولت است یادآور شد: تئاتر همچنان در اولویت سبد حمایتی دولت در بخش فرهنگ و هنر قرار دارد. امیدوارم تبادلات فرهنگی هنری در دوران پساتحریم با کشورهای صاحب تئاتر دنیا افزایش یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: وزارت ارشاد در سال جاری اهتمام اصلی خود را معطوف به حل مشکلات تئاتر کرد و از این پس نیز این مسیر را تا کاهش و یا رفع این مشکلات ادامه می دهد.

او همچنین با اشاره به اینکه امسال از جانب دولت سال تئاتر نامیده شده است، بیان کرد: به دلیل اهمیت هنر نمایش امسال را سال تئاتر اعلام کردیم که هدف از این نامگذاری این بود که در جهت گسترش فضاهای نمایشی و همچنین حمایت از هنرمندان، حمایتی صورت بگیرد. نمونه آن هم بازسازی تئاتر شهر است که همین بازسازی و مرمت در سالن های برخی از شهرستانها هم انجام گرفته است.

جنتی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: البته کارهایی که در طول امسال انجام شده به هیچ وجه برای ما راضی کننده نبوده است چون دولت در حال حاضر در وضعیت نامناسب اقتصادی قرار دارد. در پایان برای تمامی هنرمندان هنر ریشه دار نمایش آرزوی توفیق و تعالی دارم.

سعید اسدی دبیر جشنواره سی و پنجمین تئاتر فجر

بدون شک معرفی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر یکی از مهمترین اتفاقات مراسم اختتامیه بود. در این مراسم محمد سلوکی حکم دبیری سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر  را قرائت کرد و بر اساس آن از سوی مهدی شفیعی مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، سعید اسدی به عنوان دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد.

سعید اسدی بعد از دریافت این حکم در سخنانی کوتاه گفت: این مسئله برایم بسیار غافل کننده بود، بار سنگینی است که بر دوش من نهاده شده است. دبیری جشنواره در عین فراز و نشیب‌هایش تجربه فوق العاده بود. آن را به سختی پذیرفتم، اما امیدوارم با همراهی و همدلی شما بتوانم آن را انجام دهم، چراکه تئاتر اساس ساختن انسان و شهروندان است.

اهدای جوایز بخش پوستر و بروشور

بعد از این بخش، جوایز بخش تئاتر بین الملل اهدا شد. در این بخش جایزه طراحی بروشور به علی‌آقا حسین‌پور برای طراحی بروشور نمایش "ترانه‌ای برای تو" به کارگردانی امین ابراهیمی تعلق گرفت.

جایزه طراحی پوستر نیز به ماتئو دیزایلی برای طراحی پوستر نمایش "هیولاها" به کارگردانی لارنت فرانی اهدا شد.

در بخش مسابقه‌ طراحی بروشور و پوستر تئاتر ایران نیز جایزه طراحی بروشور به امین وطنی برای طراحی بروشور نمایش "کات" به کارگردانی صاحب آهنگر رسید.

جایزه طراحی پوستر نیز به جواد علی‌خوئیان برای طراحی پوستر نمایش "تاریکی" به کارگردانی عبداله برجسته تعلق گرفت.

در بخش طراحی بروشور و پوستر بخش نسل نو جایزه طراحی بروشور به سعید خالقی برای طراحی بروشور نمایش "خواب طولانی انارآباد" به کارگردانی آلما گشتاسب اهدا شد. همچنین جایزه طراحی پوستر این بخش نیز به علی گل‌احمر برای طراحی بروشور نمایش "به یادآر مرا" به کارگردانی فائزه رخ‌فیروز رسید.

"طپانچه خانم" برگزیده بخش مسابقه تئاتر ایران 

در بخش دیگری از مراسم برگزیدگان بخش مسابقه ایران سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر هم از سوی هیات داوران گلاب آدینه، ناصر آقایی، محمدرضا خاکی، قطب­الدین صادقی، شهرام زرگر معرفی شدند. تندیس طراحی گریم به ثمین سالک طراح گریم نمایش "داستان­های میان رودان" اهدا و در این بخش از مجید ادراکی و فرانک صبای برای طراحی گریم نمایش "ادامه مطلب" تقدیر شد.

جایزه بخش موسیقی نیز به سعید ذهنی برای موسیقی نمایش "ترور" رسید و سهند تاکی برای موسیقی نمایش "دو روی روایت نادری" تقدیر شد.

سعید ذهنی به عنوان برگزیده این بخش با تاکید بر ایجاد نگاه جدی بر موسیقی تئاتر خواستار گردآوری و انتشار آلبوم های موسیقی تئاتر شد و بیان کرد داوطلب است تا 25 سال مستر موسیقی های کارش را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار مسئولین قرار دهد.

جایزه طراحی لباس به پریدخت عابدیی نژاد برای طراحی لباس نمایش "طپانچه خانم" اهدا شد و از ادنا زینلیان برای طراحی لباس نمایش "ترور" تقدیر شد.

در بخش طراحی صحنه تندیس جشنواره به رضا مهدی­زاده برای طراحی صحنه نمایش­‌های "ترور" و "هیچکس نبود بیدارمان کند" اهدا شد و در این بخش از عبدالله برجسته برای طراحی صحنه نمایش "تاریکی" تقدیر به عمل آمد.

جایزه بازیگری مرد بخش مسابقه ایران تئاتر فجر نیز به محمدرضا صولتی برای بازی در نمایش های "تاریکی" و "تب سرد روی پیشانی داغ" اهدا شد و از فرید قبادی برای بازی در نمایش "ترور" و بهرنگ علوی برای بازی در نمایش "زبان اصلی" تقدیر به عمل آمد.

در بخش بازیگری زن تندیس جشنواره سی و چهارم به فریبا متخصص برای بازی در نمایش "طپانچه خانم" اهدا شد و از آزاده صمدی برای بازی در نمایش "زبان اصلی" و نسیم ادبی برای بازی در نمایش "هتلی­ ها" تقدیر شد.

گفتنی است گلاب آدینه اهدای جوایز این بخش را بر عهده داشت. او با اشاره به سختی انتخاب آثار و بازیگران این بخش گفت: تمام تلاشمان را به کار بردیم تا به دور از تمام ملاحظات سیاسی و قومی، علایق شخصی و با نگاهی سخت گیرانه انتخاب هایمان را انجام دهیم.

او همچنین با حمایت از فاطمه معتمد آریا و اتفاق هایی که برای این هنرمند در کاشان رخ داده بود تاکید کرد: خانم معتمدآریای عزیز، اهانت به شما ما را غمگین و محبوبیت شما را صد برابر کرد.

جایزه بخش نمایش‌نامه‌نویسی نیز به ساناز بیان برای نگارش نمایشنامه "هتلی­‌ها" تعلق گرفت و از محمدامیر یاراحمدی برای نگارش نمایشنامه "هیچ کس نبود بیدارمان کند" تقدیر شد.

تندیس کارگردانی بخش مسابقه تئاتر ایران نیز به "شهاب­ الدین حسین­ پور" برای کارگردانی نمایش "طپانچه خانم" اهدا شد و از جواد نوری برای کارگردانی نمایش "دو روی روایت نادری" و حمیدرضا نعیمی برای کارگردانی نمایش "ترور" تقدیر شد.

از اعتراض نعیمی تا پاسخ صادقی / تقدیر از فرهاد ناظر زاده کرمانی

حمیدرضا نعیمی کارگردان نمایش "ترور" که لوح تقدیر کارگردانی مسابقه ملی را دریافت کرد، پس از گرفتن جایزه‌اش از دست قطب الدین صادقی اظهار کرد: امروز که جایزه‌ام را از دست قطب الدین صادقی می گیرم، کسی که تئاتر ایران مدیون اوست، می گویم که ای کاش تقدیر نمی‌شدم، هرچند که حرف‌های زیادی دارم.

او خطاب به حاضرین و وزیر ارشاد ادامه داد:  من از مسئولین خواهش می‌کنم که گروه‌های تئاتری را به رسمیت بشناسند و با آن‌ها جلساتی بگذارند و از آن‌ها بخواهند که مشاوره و راهنمایی‌هایی به آن‌ها بدهند.

سپس قطب الدین صادقی نیز گفت: من فقط می‌خواهم بگویم که دشواری‌ها همیشه بخشی از زندگی بوده است و از شما می‌خواهم که سه چیز را فراموش نکنید، صبر و استقامت، کار و خلاقیت، ایمان و عشق‌تان به این هنر.

قبل از اعلام برگزیدگان بخش بین الملل، با حضور مسئولین حاضر در مراسم، از فعالیت های دکتر ناظرزاده کرمانی تقدیر و از سه جلد کتاب "ایمان گرایی در ادبیات نمایشی" رونمایی شد.

دکتر ناظرزاده توضیحات کاملی را در مورد این مجموعه که توسط کانون کتاب دینی مرکز هنرهای نمایشی منتشر شده بود ارائه داد.

گفتنی است، در این آئین رونمایی دکتر اسماعیل شفیعی اعلام کرد 500 جلد از این مجموعه کتاب ها توسط دانشکده سینما تئاتر خریداری و در اختیار دانشجویان قرار خواهد داد.

معرفی برگزیدگان بخش بین الملل تئاتر فجر

بخش پایانی مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی برگزیدگان بخش بین الملل این رویداد نمایشی بودند که جوایز خود را از هیات داوران این بخش از جشنواره متشکل از فریندخت زاهدی، مسعود دلخواه، جرزی لیمون آبه، استفان اشمیتکه، الگ لووسکی دریافت کردند.

در بخش طراحی گریم بخش بین الملل تندیس جشنواره به ماریا حاجیها طراح گریم نمایش "جنایت و مکافات" از ایران اهدا شد.

در بخش موسیقی گروه موسیقی نمایش "مجلس قربانی سنمار" از ایران تندیس این بخش از جشنواره را دریافت کرد.

در بخش طراحی لباس احسان فلاحت پیشه برای طراحی لباس نمایش "سفر به نهایت دور" از ایران تندیس این دوره از جشنواره را دریافت کرد. این کارگردان تئاتر بعد از دریافت جایزه خود، نسبت به تغییر گریم بازیگر خانم خود در نمایش "ازدواج آقای می سی سی پی" اعتراض کرد.

در بخش طراحی صحنه رضا گوران برای طراحی صحنه نمایش "شب آوازهایش را می خواند" از ایران برگزیده شد.

جایزه بازیگری مرد بخش بین الملل نیز به لارس آی دینگر برای بازی در نمایش "هملت" از آلمان اهدا شد. نماینده سفارت آلمان به نمایندگی از این هنرمند بر صحنه حاضر و جایزه او را دریافت کرد. او به نمایندگی از آی دینگر عنوان کرد: این هنرمند به دلیل اجرا در برلین نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد اما مراتب سپاسگذاری خود را اعلام کرده است. او معتقد است، ایران یکی از بهترین کشورهایی است که تا به حال در آن اجرا داشته است و این مسئله برای اش بسیار ارزشمند است.

همچنین در بخش بازیگری زن سوده شرحی برای بازی در نمایش "جنایت و مکافات" از ایران برگزیده شد.

تندیس بخش نمایشنامه نویسی نیز به امین ابراهیمی برای نگارش نمایشنامه "ترانه ای برای تو" از ایران تعلق گرفت.

در بخش کارگردانی نیز «ایمان افشاریان» برای کارگردانی نمایش "جنایت و مکافات" از ایران اهدا شد.

جایزه ویژه بخش بین الملل به گروه "بیِن" برای نمایش "وقتی ما مردگان برمی خیزیم" به کارگردانی جناب آقای شهاب آگاهی از ایران و جایزه بزرگ سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر هم به "کمپانی شائوبونه برلین" برای نمایش "هملت" به کارگردانی توماس اوستر مایر از آلمان اهدا شد.


اخبار تئاتر:

همه برگزیدگان جشنواره سی‌و‌چهارم تئاتر فجر

تئاتر همچنان در اولویت سبد حمایتی دولت در فرهنگ و هنر قرار دارد

از چهره‌های تئاتری در جشنواره سی و چهارم تجلیل شدند

سعید اسدی دبیر جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر شد

بوشهری ها نامزد دریافت ۳ جایزه در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

اعلام اسامی کاندیدای بخش های مختلف جشنواره تئاتر‎ فجر

انجمن بازیگران تئاتر وقایع کاشان را محکوم کرد

فرهاد آئیش برای تولد تئاتر شهر نوشت

اعلام آثار راه یافته به مرحله‌ دوم بازبینی شانزدهمین جشنواره تئاتر تجربه

«انگشتری ژنرال ماسیاس» با حضور کیمیایی افتتاح می‌شود

مطرح‌ترین کارگردان جشنواره تئاتر فجر را بیشتر بشناسید

تجهیزات نمایش «هملت» با ۷ کامیون به ایران آمد