پایگاه خبری تئاتر از ایسنا: این هنرمند درباره شرایط فعلی هنرمندان تئاتر عروسکی با بیان این مطلب ادامه داد: نمیتوانم بگویم تئاتر عروسکی دچار محدودیت است، چون هنرمندان آنقدر از خود گذشتهاند و کار آنها آنچنان از جان و دل و روح و روان شان سرچشمه میگیرد که گویی این انرژی به تمام وسعت تمام آدمهای روی زمین و ملت ایران گسترش پیدا میکند و میتوانید شوق و ذوق عروسکی را جمعیتی به این گستردگی بیابید.
او در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر فضا و امکانات لازم برای فعالیت هنرمندان حرفهای تئاتر عروسکی چقدر فراهم است؟ توضیح داد: فضای کار عروسکی هم مانند دیگر مقولات فرهنگی همچون سینما، موسیقی و ...است و جدای از آن نیست و نمیتوان این حوزه را تفکیک کرد.
معتمدآریا با اشاره به پیشینه نمایش عروسکی در ایران یادآور شد: این هنر در فرهنگ ما ریشه تاریخی دارد چه در نمایشهای شادیآور ایرانی و چه نمایشهای مذهبی و مناسبتی. بنابراین مردم ما با مقوله عروسکی کاملا آشنا هستند و خیلی هم خوب با آن ارتباط برقرار میکنند. اما اینکه در یک مجموعه حرفهای نمایشی، چقدر امکان کار کردن برای هنرمندان این رشته فراهم است باید بگویم این موضوع نیاز به بررسی دارد و مسلما مانند دیگر اتفاقات فرهنگی مالامال از مشکلات، مسائل و مصائب است.
این بازیگر که در دوره نوجوانی فعالیت هنری خود را از کانون پرورش فکری آغاز کرده است، درباره نقش فعلی کانون در گسترش تئاتر عروسکی توضیح داد: هر چند هنوز خود من در تئاتر عروسکی فعال هستم و شروع کارم هم در کانون بوده است، اما نمیتوانم درباره موثر بودن این مکان در دوره فعلی نظری بدهم چرا که در حال حاضر ارتباطم با آنها خیلی محدود است. اما در مجموعه خانه عروسک هنرمندان جوان در کنار استادان حضور دارند و فعالیتهای خود را گسترش میدهند.
بازیگر نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» اضافه کرد: متأسفانه کانون در دورهای با پایهریزی یک سیستم اداری در تئاتر عروسکی، سنگ بنای نابودی نمایش عروسکی را گذاشت و با اینکه اجازه و حق داشت که تئاتر عروسکی را گسترش دهد، آن را در محدوده اداری نگه داشت.
معتمدآریا که روز گذشته با حضور در مجموعه تئاتر شهر نظارهگر نمایشها و فعالیتهای دومین روز جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک بود، با ابراز خرسندی از استقبال مردم از نمایشها و فعالیتهای جشنواره افزود: آنقدر این استقبال زیاد است که خود من نمیتوانم در فضای بیرونی تئاتر شهر کارها را ببینم و ناچارم نمایشهای خیابانی را از پنجره اتاقهای بالایی تئاترشهر تماشا کنم! امیدوارم همیشه عروسکها این چنین در حرکت و تب و تاب باشند.
بازیگر فیلمهای «گیلانه» و «روسری آبی» درباره جا افتادن مقوله تئاتر عروسکی برای بزرگسالان در ایران توضیح داد: این حوزه کاملا شناخته شده است. شاید عدهای خیلی با مقوله تئاترعروسکی برای بزرگسالان آشنا نباشند اما خوب به یاد دارم 25 سال پیش با آقای طهماسب در همین مجموعه تئاترشهر نمایش «خواجه لطیف تنبورزن » را کار کردیم که ویژه مخاطب بزرگسال بود و همزمان با ما دهها نمایش عروسکی دیگر که همه تماشاگر بزرگسال داشتند، روی صحنه بود. خوشبختانه این تفکیک وجود دارد اما ممکن است کسانی که هنوز در اجرا یا تماشای تئاترعروسکی نونهال هستند، متوجه این تفکیک نشوند.
فاطمه معتمدآریا در پایان درباره تجربههای بینالمللیاش در عرصه بازیگری نیز افزود: اصولا هیچ محدودیتی برای فعالیت خودم قائل نیستم اما چون ایرانی هستم و ایران زندگی میکنم و خیلی هم به کارم در کشور خودم معتقدم، طبیعتا بیشتر فعالیتهایم در اینجا متمرکز است اما به هر حال همیشه در رفت و آمد هستم.
صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام
https://telegram.me/onlytheater
آغاز دور جدید «دوشنبههای نقد تئاتر» با نمایش «خروس میخواند»
عروسکهای روباتیک در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی
همکاری مجدد مهدی پاکدل و ایمان افشاریان در ˝فرانکشتاین˝
تخفیف تئاتر «امشب فقط برای تو» برای دانشجویان
«خسرو حکیم رابط» در بیمارستان بستری شد
دیدار سید حسن خمینی با عزت الله انتظامی
جدول اجراهای شانزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران – مبارک
برگزاری کارگاه منطقهای نمایشنامه نویسی
حمیدرضا آذرنگ مقابل دوربین کیمیایی رفت
سکوت در تماشاخانه سه نقطه
اجرای نمایش «کروماکی» تمدید شد
مدیر بخش عکس جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
نگار فروزنده و بازی در تئاتر « زنانی كه به بزها خیره شدند»
نمایش "هنر"در کنش معاصر روی صحنه میرود
همایون غنیزاده با «میسیسیپی نشسته میمیرد» در تالار وحدت
«جای خالی» در تماشاخانه همای سعادت
«صبح ب خیر» به صحنه میرود
معرفی طرحهای منتخب دو بخش مسابقه تئاتر خردسال و تئاتر خیابانی
قطبالدین صادقی: تئاتر حرفهای فرصت ماجراجویی ندارد
سمانه زندینژاد «نسبیت خاص» را به زوریخ میبرد
ایدههای اجرایی بخش اجراهای محیطی تئاتر فجر ارزیابی شدند
انتقاد سیما تیرانداز از تماشاخانههای خصوصی