تئاترخيابانى رامى توان بى تكلف ترين و بى واسطه ترين گونه تئاتر برشمرد. تئاترى كه در آن هنرمند به انتظارمخاطب نمى ماندوصميمانه به استقبال مخاطب خويش گام برمى دارد.

 

پایگاه خبری تئاتر: در تئاتر فضاى باز فاصله ها ميان گروه اجرا و مخاطب به كمترين حد خود مى رسد و در بسيارى موارد مخاطب خود يكى از اركان اصلى نمايش مى‌شود و در روند اتفاقات تئاترمستقيماً مشاركت مى نمايد.

اين قابليت ها،امتياز ارزنده اى است كه تئاتردرفضاى باز(بااشكال گوناگون)را به يك رسانه ى اثرگذار هنرى به ويژه در جوامع كنونى با تمام شرايط و خصوصياتش، با پيشرفتهاى روز آمد تكنولوژى و وسايل ارتباط جمعى ، سرعت ،تنوع سلايق و نگرش ها،نيازها و هنجارها و نابهنجارى هايش تبديل مى كند.

هنرمندان اين عرصه، ضرورى است تا با بازنگرى هوشمندانه در ويژگي‎ها، بنيان ها و اصول اين گونه هنرى و با تكيه برخلاقيت و نوآورى براساس شيوه هاى نوين اين هنر در جهان و همچنين نگاه جدى به داشته هاى كهن نمايشهاى خيابانى وميدانى در ايران، در راستاى توليد آثارى نو و اثرگذار گام بردارند.

جشنواره تئاتر خيابانى مريوان از آن دسته رويدادهاى هنرى است كه فرايند تكوين و تكامل خود را به تدريج و برپايه همدلى هنرمندان تئاترخيابانى ايران،مديران و شهروندان هنردوست مريوان طى كرده است. قابليت هاى ويژه اين شهر در نقطه صفر مرزى در سرزمين ايستادگى و امنيت،شايستگى آن را دارد كه با ارتقاء زيرساخت هاى لازم ،به يك مدل و الگوى جهانى در حوزه نمايش هاى فضاى باز تبديل شود.

اميدوارم يازدهمين جشنواره بين المللى تئاتر خيابانى مريوان اين فرصت رافراهم نمايدكه بلوغ و بالندگى روزافزون اين هنر كهن،خاصه در گونه ى تئاترخيابانى راشاهد باشيم. همدلى و

همت ارزنده تمام هنرمندان، مسئولان و دست اندركاران برگزارى اين رويداد ارزشمند هنرى و به ويژه مردم فرهنگ دوست وعلاقه مندتئاتر كردستان  و مريوان را ارج نهاده و از خداوند مهربان براى تمام همراهان پيروزى و سربلندى آرزومندم.



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater



اخبار تئاتر

اجرای نمایش " استثنا و قاعده " در خانه موزه انتظامی

منوچهر والی زاده زنگ افتتاح نمایش «جايي كه پياده رو تموم ميشه»را نواخت

اجرای دو نمایش در تالار حافظ

فراخوان دومین جایزه محمود استادمحمد منتشر شد

نمایش " علی کوچیکه " توسط جمشید مشایخی افتتاح می‌شود

آغاز سیزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز

مقاله‌های ایرانی درباره تئاتر به کنگره جهانی اسیتژ ارسال شدند

"کلارینت" در تالار سایه روی صحنه می‌رود

کوشک‌جلالی نمایشی را به زبان ترکی در استانبول اجرا می‌کند

معرفی راه‌یافتگان به مرحله کشوری جشنواره نمایش عروسکی کانون

برگزاری کارگاه‌های «بدن دیوانه»

معرفی شورای داوری نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

برگزاری دوره‌های نمایشنامه‌خوانی در نیاوران

مریم سعادت با «کنسرت حشرات» روی صحنه می‌آید

فراخوان هشتمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره

«خدای کشتار» بهمن‌ماه راهی کانادا می‌شود

بهزاد فراهانی با «بدخیم» در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران

مقتدی: برای مدیریت تالار وحدت به توافق نرسیدیم

نمایشنامه‌خوانی و کارگاه بازیگری محمد یعقوبی در آمریکا

پوسترهایی که شبیه آگهی هستند