رقابت برای کسب جایزه بهترین کارگردان در اسکار ۲۰۲۶ به یکی از جذابترین نبردهای سال تبدیل شده است. در یک سو، کلویی ژائو و کاترین بیگلو، دو زن برنده پیشین اسکار، برای دومین بار به دنبال این جایزه هستند. در سوی دیگر، نامهای بزرگی چون پل توماس اندرسن که تاکنون بینصیب از اسکار بوده، و رایان کوگلر که میتواند تاریخساز شود، حضور دارند.
فیلم «نورنبرگ» (Nuremberg)، درام دادگاهی جدید جیمز واندربیلت، نه تنها روایتی تاریخی از محاکمه رهبران نازی است، بلکه یک تریلر روانشناختی جذاب به شمار میرود که میتواند نامزدی چندین شاخه اسکار را برای عواملش به ارمغان آورد. این فیلم به بررسی بنیادهای عدالت در زمانهای میپردازد که نهادهای دموکراتیک با چالشهای بیسابقهای روبهرو هستند.
فیلم درام «خانواده اجارهای» (Rental Family) به کارگردانی هیکاری و با بازی برندان فریزر، در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد و به سرعت به عنوان یکی از جدیترین گزینهها برای فصل جوایز سینمایی شناخته شد. فریزر در این فیلم، با یک نقشآفرینی آرام و تأثیرگذار، به روایت داستان یک بازیگر تنها در توکیو میپردازد که برای یک آژانس «خانواده اجارهای» کار میکند.
فیلم «کریستی» به کارگردانی دیوید میچود، داستان زندگی کریستی مارتین، بوکسور زن پیشگام آمریکایی، و تلاش نافرجام شوهر و مربیاش برای قتل او را روایت میکند. اجرای جسورانه سیدنی سوئینی و حضور بن فاستر در نقش جیم مارتین توجه منتقدان و تماشاگران جشنواره فیلم تورنتو را جلب کرد و او را در مسیر جدی رقابت اسکار قرار داده است.
فیلم سینمایی «انتخاب دیگری نیست» به کارگردانی پارک چان-ووک، به عنوان نماینده رسمی کره جنوبی برای رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۶ انتخاب شد. این دومین حضور این کارگردان مطرح در اسکار پس از فیلم تحسینشده «تصمیم به جدایی» است. این فیلم با بازی لی بیونگ-هون، داستان مردی را روایت میکند که زندگی آرامش پس از اخراج از کار، فرو میپاشد.
کشور شیلی فیلم تحسینشدهی «نگاه مرموز فلامینگو» برنده جایزه بزرگ بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن را به عنوان نماینده خود در بخش بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار معرفی کرد.
فیلم «ماژلان» به کارگردانی لاو دیاز، فیلمساز برجسته فیلیپینی، بهعنوان نماینده رسمی این کشور در شاخه «بهترین فیلم بینالمللی» نود و هشتمین دوره جوایز اسکار برگزیده شد. این انتخاب که توسط شورای توسعه سینمایی فیلیپین اعلام شده، با در نظر گرفتن معیارهایی مانند «برتری زیباییشناختی، جذابیت بینالمللی و بازتاب فرهنگ فیلیپینی» صورت گرفته است.
انتخاب نماینده فرانسه در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۶، امسال به یک معضل پیچیده تبدیل شده است. فرانسه که معمولاً آثار مولفمحور خود را برای اسکار انتخاب میکند، این بار میان دو گزینه بیسابقه قرار گرفته است: «موج نو»، ساخته کارگردان آمریکایی، ریچارد لینکلیتر، و «یک تصادف ساده»، ساخته کارگردان شناختهشده ایرانی، جعفر پناهی.
وزارت فرهنگ تایوان اعلام کرد فیلم «دختر چپدست» به کارگردانی تسو شی-چینگ، نماینده رسمی این کشور در بخش بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار خواهد بود.
کشورهای سوئد و ایسلند نمایندگان رسمی خود برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار را معرفی کردند. سوئد فیلم سیاسی «عقابهای جمهوری» ساخته طارق صالح و ایسلند درام خانوادگی «عشقی که باقی میماند» به کارگردانی هلینور پالماسون را برگزیدهاند.
فیلم دلهرهآور «چیزهایی که میکُشی» ساخته علیرضا خاتمی، به عنوان نماینده رسمی کانادا در بخش بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار انتخاب شد. این فیلم که داستان یک استاد دانشگاه را روایت میکند، در جشنواره ساندنس به نمایش درآمده بود.
اتریش با فیلم طنز اجتماعی «طاووس» و آلمان با درام تحسینشده «صدای سقوط» به رقابت برای کسب جایزه بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار پیوستند. فیلم «طاووس» با بازی آلبرشت شوخ، به زودی در سینماهای آمریکا اکران میشود و «صدای سقوط» نیز برنده جایزه هیئت داوران جشنواره کن شده است.
امیرحسین علمالهدی و بابک خواجهپاشا، کارشناسان سینما، درباره شانس فیلمهای ایرانی در اسکار صحبت کردند و علاوه بر کیفیت آثار، بر نقش لابیها و شرایط سیاسی در موفقیت بینالمللی سینمای ایران تأکید کردند.
در حالی که قرارداد پخش مراسم جوایز اسکار با شبکه «ABC» تا سال ۲۰۲۸ پابرجاست، گزارشهای جدید از تلاشهای جدی برای تصاحب حق پخش این رویداد معتبر حکایت دارد. با پایان دوره مذاکرات انحصاری میان آکادمی و ABC، شرکتهای رسانهای بزرگی وارد میدان شدهاند تا این مراسم پربیننده را از آن خود کنند. بر اساس گزارش بلومبرگ، یوتیوب، غول ویدیویی متعلق به گوگل، یکی از جدیترین مدعیان خرید حقوق پخش اسکار از سال ۲۰۲۹ است.
با اعلام مهلت اول اکتبر (۹ مهر) برای معرفی نماینده کشورها به بخش فیلمهای بینالمللی آکادمی اسکار، گمانهزنیها درباره فیلم منتخب سینمای ایران آغاز شده است. امسال، کمیته انتخاب نماینده ایران بار دیگر به خانه سینما بازگشته و اکثریت اعضای آن از نمایندگان خانه سینما هستند.
فیلم «تاریکا» به کارگردانی کاترینا لازاروف، به عنوان نماینده رسمی بلغارستان در شاخه بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار انتخاب شد. این فیلم که با بازی وسکا والچوا و زهاری باهاروف ساخته شده، پیش از این نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم و جایزه فیپرشی در جشنواره فیلم کلکته شده بود.
آکادمی فیلم و تلویزیون جمهوری چک، مستند جسورانه «من همه آنچه میخواهم نیستم» ساخته کلارا تاسوفسکا را بهعنوان نماینده رسمی خود برای رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار (2026) انتخاب کرد. این فیلم که پیش از این در جشنواره برلین تحسین شده بود و جایزه «شیر چک» را نیز کسب کرده، به زندگی و آثار لیبوشه یارکوویاکووا، عکاسی میپردازد که مسیر پرفراز و نشیب او از پراگ کمونیستی تا دنیای عکاسی مد در توکیو را به تصویر میکشد.
با نزدیک شدن به پایان قرارداد آکادمی علوم و هنرهای سینمایی با شبکه ABC، گمانهزنیها درباره آینده پخش مراسم اسکار شدت گرفته است. با توجه به برنامهریزی دیزنی برای ادغام پلتفرمهای نمایش آنلاین «هولو» در «دیزنی+» تا سال ۲۰۲۶، این شرکت فرصتی بیسابقه برای دسترسی جهانی به مراسم اسکار پیدا کرده است. منابع آگاه به نشریه ورایتی گفتهاند که مذاکرات میان دیزنی و آکادمی در حال پیشرفت است.
ترکیه فیلم تحسینشده «یکی از آن روزهایی که همّه میمیرد» به کارگردانی مراد فیراتاوغلو را بهعنوان نماینده رسمی خود در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۶ معرفی کرد. این فیلم نخستین ساخته بلند فیراتاوغلو است و سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز برنده جایزه ویژه هیئت داوران شد.
آلن برگمن، یکی از تأثیرگذارترین ترانهسرایان قرن بیستم که همراه با همسرش «مرلین برگمن» دههها موسیقی سینما و تلویزیون را متحول کرد، در سن ۹۹ سالگی در لسآنجلس درگذشت.
جایزه اسکار شاید معتبرترین افتخار در دنیای سینما باشد، اما تاریخ ثابت کرده است که همیشه نشانهای از کیفیت واقعی یک فیلم نیست. برخی از ماندگارترین و تحسینشدهترین آثار تاریخ سینما، در زمان خود یا نادیده گرفته شدند یا در رقابتهای سخت از رقبای کمدوامتر شکست خوردند. در این مطلب، به تعدادی از فیلمهایی میپردازیم که علیرغم کیفیت بینظیرشان، یا هیچ اسکاری نبردهاند یا در مهمترین دستهها مغلوب شدهاند — آثاری که زمان، عدالت را در حقشان جاری کرده است، حتی اگر آکادمی چنین نکرده باشد.