۱۲ انیمیشن کوتاه ایرانی در جشنواره «T-Short» آلمان که به نمایش فیلمهای انیمیشن کوتاه اختصاص دارد، پذیرفته شدند. این رویداد سینمایی از ۷ تا ۹ آذرماه به صورت حضوری و از ۱۰ تا ۲۳ آذرماه به صورت آنلاین برگزار میشود. از جمله آثار ایرانی حاضر در این جشنواره میتوان به «مغازه سایه فروشی»، «روزی که برفها آب میشوند» و «کربت» اشاره کرد.
محمدمهدی شکوری تهیهکننده انیمیشن سینمایی «ببعی» از محصولات سازمان اوج، به ارائه توضیحاتی درباره فرآیند تولید و اکران این اثر پرداخت.
انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسگری موفق به دریافت جایزه بهترین انیمیشن از جشنواره احمدآباد هند شد.
تهیه کننده انیمیشن «آرمن» بر این باور است که با وجود محبوبیت انیمیشنهای ورزشی نظیر کارتون «فوتبالیستها» در ایران، ما هنوز در کشورمان به تولید یک مجموعه در چنین مقیاسی دست نیافتهایم. او در ادامه به دشواری های خلق ابرفهرمان های ایرانی در تولیدات انیمیشن اشاره می کند.
اشکال هندسی نقش پررنگی در انیمیشنها و آثار سینمایی ایفا میکنند و در کنار برجستهکردن شخصیتها، بر فرم روایی فیلمها و نوع نگاه مخاطب تأثیر میگذارند. اما اشکال هندسی چگونه این کار را انجام میدهند؟
وقتی صحبت از فیلمهای انیمیشن به میان میآید، اکثر مردم بر این باورند که دیزنی تنها شرکتی است که در این حوزه آثار تماشایی تولید میکند، اما این باور چندان هم با واقعیت همخوانی ندارد. بسیاری از فیلمهای انیمیشنی کمپانیها و استودیوهای دیگر نیز سالانه تولید میشوند، که متاسفانه، به خاطر همزمانی یا شباهت با تولیدات دیزنی، اغلب نادیده گرفته میشوند.
گییرمو دل تورو با نظر میازاکی موافق است و فکر میکند انیمیشنی که توسط کامپیوتر ساخته شود توهین به خود زندگی است.
به بهانه پایان سال ۲۰۲۲ سایت معتبر lMDb لیستی از از بهترین انیمیشن های ۲۰۲۲ را اعلام کرد.
فهرست فیلمهای بخش پانوراما و نسل جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۳ اعلام شد.
در این مطلب ۱۰ انیمیشن برتر سال ۲۰۲۲ را نام بردیم. از ابرحیوانات خانگی و رفقای بد گرفته، تا بازگشت چیپ و دیل و ظهور اولین پاندای قرمز غولپیکر.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فهرست انیمیشنهای راهیافته به اسکار سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد. ۲۷ انیمیشن بلند به این مرحله راه یافته اند.
محمدامین همدانی با اشاره به اینکه سینمای انیمیشن همواره مورد بیمهری قرار گرفته، تأکید کرد: بیمهریها به سینمای انیمیشن حاصل سلبریتیمحور بودن سینمای ایران است.
اقبال خوب مخاطبان به پویانماییهای بلند ایرانی سبب شده تا کارگردانان این حوزه، تلاش بیشتری در مسیر تولیدات پویانمایی داشته باشند
انیمیشن «سمپاش» از تولیدات کانون پرورش فکری تاکنون موفق به کسب جوایز فراوان از جشنوارههای مختلف شده است.
علی عزیزی کارگردان انیمیشن میگوید به دلیل درآمد اقتصادی ییشتر، هنرمندان فعال در حوزه انیمیشن تمایل دارند با پروژههای خارجی همکاری کنند.
کیانوش دالوند معتقد است: یکی از عوامل رشد سینمای انیمیشن این است که انیمیشن هیچگاه در اولویت دولتها نبوده و به همین دلیل دخالتی نیز در این عرصه صورت نگرفته است.
انیمیشن سینمایی «لوپتو» در سومین حضور جهانی خود، در هشتمین جشنواره فیلم سیهرا کشور بولیوی حضور خواهد داشت.
بابک نکویی معتقد است در حوزه فیلمنامه انیمیشن سینمای ما ضعفهای بسیاری دارد که باید با کسب تجربه و سواد بیشتر این ضعف را برطرف کرد.
فیلمهای دیزنی علیرغم جذاب بودن در بسیاری موارد قابل پیشبینی هم هستند. این آثار ساختاری را دنبال میکنند که از فرط استفادهی بیش از حد به کلیشه تبدیل شده؛ داستان معمولا با یک دختر نگونبخت و در مضیقه آغاز و به پایان خوش ختم میشود. با این اوصاف مخاطبان با وجود همهی عشق و علاقهشان به انیمیشنهای دیزنی از کلیشههای مستتر در بعضی سکانسها به اندازهای کلافه میشوند که ترجیح میدهند از خیر تماشای آنها بگذرند.
انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری محصول مرکز انیمیشن سوره در ادامه حضور بینالمللی خود، راهی جشنواره جهانی کیذر سینمای هند شد.
مدیر بخش فیلمنامه مرکز انیمیشن صبا اختصاص نیافتن بودجه مناسب را علت ساخته نشدن انیمیشن های تاثیرگذار و ماندگار در حوزه ورزش و خصوصا فوتبال می داند.