۱۲ انیمیشن کوتاه ایرانی در جشنواره «T-Short» آلمان که به نمایش فیلمهای انیمیشن کوتاه اختصاص دارد، پذیرفته شدند. این رویداد سینمایی از ۷ تا ۹ آذرماه به صورت حضوری و از ۱۰ تا ۲۳ آذرماه به صورت آنلاین برگزار میشود. از جمله آثار ایرانی حاضر در این جشنواره میتوان به «مغازه سایه فروشی»، «روزی که برفها آب میشوند» و «کربت» اشاره کرد.
در این مطلب ۱۰ انیمیشن برتر سال ۲۰۲۲ را نام بردیم. از ابرحیوانات خانگی و رفقای بد گرفته، تا بازگشت چیپ و دیل و ظهور اولین پاندای قرمز غولپیکر.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فهرست انیمیشنهای راهیافته به اسکار سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد. ۲۷ انیمیشن بلند به این مرحله راه یافته اند.
محمدامین همدانی با اشاره به اینکه سینمای انیمیشن همواره مورد بیمهری قرار گرفته، تأکید کرد: بیمهریها به سینمای انیمیشن حاصل سلبریتیمحور بودن سینمای ایران است.
اقبال خوب مخاطبان به پویانماییهای بلند ایرانی سبب شده تا کارگردانان این حوزه، تلاش بیشتری در مسیر تولیدات پویانمایی داشته باشند
انیمیشن «سمپاش» از تولیدات کانون پرورش فکری تاکنون موفق به کسب جوایز فراوان از جشنوارههای مختلف شده است.
علی عزیزی کارگردان انیمیشن میگوید به دلیل درآمد اقتصادی ییشتر، هنرمندان فعال در حوزه انیمیشن تمایل دارند با پروژههای خارجی همکاری کنند.
کیانوش دالوند معتقد است: یکی از عوامل رشد سینمای انیمیشن این است که انیمیشن هیچگاه در اولویت دولتها نبوده و به همین دلیل دخالتی نیز در این عرصه صورت نگرفته است.
انیمیشن سینمایی «لوپتو» در سومین حضور جهانی خود، در هشتمین جشنواره فیلم سیهرا کشور بولیوی حضور خواهد داشت.
بابک نکویی معتقد است در حوزه فیلمنامه انیمیشن سینمای ما ضعفهای بسیاری دارد که باید با کسب تجربه و سواد بیشتر این ضعف را برطرف کرد.
فیلمهای دیزنی علیرغم جذاب بودن در بسیاری موارد قابل پیشبینی هم هستند. این آثار ساختاری را دنبال میکنند که از فرط استفادهی بیش از حد به کلیشه تبدیل شده؛ داستان معمولا با یک دختر نگونبخت و در مضیقه آغاز و به پایان خوش ختم میشود. با این اوصاف مخاطبان با وجود همهی عشق و علاقهشان به انیمیشنهای دیزنی از کلیشههای مستتر در بعضی سکانسها به اندازهای کلافه میشوند که ترجیح میدهند از خیر تماشای آنها بگذرند.
انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری محصول مرکز انیمیشن سوره در ادامه حضور بینالمللی خود، راهی جشنواره جهانی کیذر سینمای هند شد.
مدیر بخش فیلمنامه مرکز انیمیشن صبا اختصاص نیافتن بودجه مناسب را علت ساخته نشدن انیمیشن های تاثیرگذار و ماندگار در حوزه ورزش و خصوصا فوتبال می داند.
در سال ۱۳۸۸ پروژه ملی شهرک سینمایی برای ایجاد قطب انیمیشن کشور در همدان مصوب شد در حالیکه اجرای این طرح بنا به دلایلی متوقف شد.
بیش از ۱۲۰ سال از عمر سینمای ایران میگذرد و این پیشینه نشان میدهد که کشورما از پیشتازان این صنعت در دنیاست با وجود این سابقه طولانی، اما سودی آوری این صنعت پولساز به اندازه عمر آن در کشور قابل توجه نیست.
انیمیشن «خانه» به تهیه کنندگی و کارگردانی حامد عزیزی، نامزد کسب جایزه در جشنواره بین المللی فیلم قهرمانان ایتالیا شد.
در مراسم افتتاح اکران دانشآموزی فیلم سینمایی «لوپتو» مدیر مرکز انیمیشن سوره وعده داد که این مرکز از امسال تا ۱۴۰۵ سالی یک انیمیشن برای دانش آموزان در سینماها اکران خواهد کرد.
ابوالفضل رازانی - کارگردان باسابقه انیمشین - اگر چه بیش از ۵۰ سال کار و فعالیتش در انیمیشینسازی را برای خودش اقناعکننده میداند اما هنوز براین باور است که بهترین اثرش را نساخته است. او تاکید دارد که انیمیشن امروز ایران به یک تشکیلات اساسی احتیاج دارد.
کار سینمایی ساختن کار راحتی نیست. بهخصوص سختی تولید کار در شهرستان دوبرابر بیشتر است چون تعداد نیروی انسانی متخصصی که مطمئن باشی کار را از آبوگل درمیآورد و مطمئن باشی که کار به آخر میرساند کم است و امکانات هم نیست. مثلا برای رندر کار یا مدام باید راهی تهران بشوی یا تجهیزات را بخری که خیلی گران است و پیداکردن یک راه میانه این موارد یکی از چالشهای تولید است.
چهارمین دوره رویداد «رویازی» با حضور ۱۲ گروه انیمیشنساز در حوزه هنری برگزار شد.
انیمیشن سینمایی «لوپتو» اولین محصول مرکز انیمیشن سوره، با شعار «شادی ساختنی است»، روی پرده سینماها رفت.