سیما تیرانداز، کارگردان نمایش «جیمی جامپ» با اشاره به مضمون اجتماعی این اثر، فوتبال را بهانهای برای بررسی موضوعاتی چون فساد، شرطبندی، و تفاوت نسلها دانست. او از روایت تراژیک و جدی این نمایش بهعنوان تجربهای متفاوت و مینیمالیستی در کارنامه کارگردانیاش یاد کرد.
منیژه محامدی از بزرگان تئاتر ما است که در چند دهه اخیر متن های نویسندگان بزرگ خارجی از قبیل آرتور میلر را با توانمندی روی صحنه اجرا کرده است. محامدی درنمایش «تبرئه» که توسط دو نویسنده معاصر امریکایی با عنوان جسیکا بلنک و اریک جنسون نوشته شده به بحث عدالت رو به زوال در جوامع بشری می پردازد که بشریت را رو به سیاهی وتاریکی میبرد وعدالتی که فقط به امکان موجود فکر میکند.
علی شمس به قیمت از دست دادن مخاطبانش، تاریخ را به بازی میگیرد و بازی او گاهی برای مخاطبش مفهومی ندارد.
تماشاخانه ایرانشهر در سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میزبان ۱۷ اثر نمایشی میشود.
نمایش «کمدی الهی؛ جلد برزخ» به کارگردانی ابراهیم پشتکوهی به دلیل آسیب دیدگی بازیگر اثر امروز آخرین اجرای خود را پشت سر می گذارد.
طی حکمی مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رییس تماشاخانه ایرانشهر، جواد افشین نژاد را به سمت مدیر هماهنگی، اجرایی و فنی تماشاخانه ایرانشهر منصوب کرد.
کارگردان «وقتی خروس غلط میخواند» با اشاره به ویژگیهای این اثر نمایشی درباره پروسه شکلگیری این نمایش و انتخاب ایده اجرایی اثر سخن گفت.
هر چند كه گويي همان مدعاي پستمدرنيستي تئاتر كه تبديل به مُدي روزمره براي مدعاي روشنفكرمآبانه است، اين تئاتر را نيز رنج ميدهد و در نتيجه مخاطب را با خود همراه نميسازد؛ چراكه اين جشن بيمعنايي انگار كه همراه چنداني را با خود نميطلبد.
نمایش «وقتی خروس غلط می خواند» به کارگردانی علی شمس به دلیل همزمانی با بازی نیمهنهایی جام ملتهای آسیا روز دوشنبه ۸ بهمن ساعت ۱۵:۳۰ به صحنه میرود.
موقعیتی را تصور کنید که در آن هیتلر پیر میتوانست به هیتلر جوان نقاش نامه بنویسد تا خودش را بکشد و جنگ جهانی دوم رخ ندهد. یا مثلا ترامپ همین امروز به ترامپ 30 سال پیش نامه خودکشی مینوشت، چقدر جهان آسوده میشد! البته اگر امکان سفر در زمان وجود داشت و میل به کنجکاوی دست از سر آدمهای قدرتطلب برمیداشت.
کیومرث پوراحمد ۸ سال بعد از اجرای نمایش «خرده خانم» در تماشاخانه ایرانشهر، قصد دارد نمایشی جدید را در سال ۹۸ روی صحنه ببرد.
بیش از ۱۰ هزار مخاطب به تماشای نمایش «خنکای ختم خاطره» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ در تماشاخانه ایرانشهر نشستند.
نمایش «کمدی الهی؛ جلد برزخ» تازهترین اثر ابراهیم پشتکوهی از شامگاه ۲۵ دی اجراهای خود را در تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرد.
در پی انتشار و انعکاس اخباری در ارتباط با مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر اکبر رادی، مجموعه تماشاخانه ایرانشهر توضیحاتی را در این زمینه ارایه داد.
این روزها نمایش «خنکای ختم خاطره» با کارگردانی نویسنده اثر یعنی حمیدرضا آذرنگ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است. خود حمیدرضا آذرنگ به همراه فاطمه معتمد آریا، علی سلیمانی، مرتضی آقاحسینی، مجید رحمتی، امین میری، بهنام شرفی، پریا وزیری، سارا شاهرودیان، امید سلیمی، هیراد آذرنگ و ماهرخ لک گروه بازیگران این نمایش نود دقیقهای را تشکیل میدهند.
حمیدرضا آذرنگ از یک الگو در نوشتار استفاده میکند، الگویی که در آن کنشگری به واسطه فوران عاطفه از کار میافتد و کشمکشهای بیرونی شخصیت به درون هجرت میکند.
منیژه محامدی از اجرای نمایش «تبرئه» بعد از چند سال در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر خبر داد.
دشتی در شخصیترین اجرای تمام عمرش، بار دیگر نشان داده که چه کارگردان تیزهوشی است و شکست و فروپاشی را با روایتی فاشزیست از خود، به اجرائی بحثبرانگیز تبدیل کرده است. دشتی با مکانیسم پیچیدهای که در فرم اجرایی و شکل روایی بکار گرفته، در پی تبدیل شکست به ظفرمندی است. تئاتر روسیه با او بیمهری کرده و از قضا تئاتر ایران برای او آغوش گسترده. حال با یک علی اصغر دشتی روبرو هستیم که اجازه دارد جهان شخصی و تا حدودی پر خرج خود را به شکل کامل اجرا کند. کارگردانی که اقتدارش در روسیه دوران پوتین به چالش کشیده شده و زخم خورده است.
نمایشهای «خروس لاری» با ۳ هزار و ۵۴۹ و «طناب» با ۲ هزار ۱۹ تن میزبان مخاطبان و هنرمندان در اجراهای عمومی خود در تماشاخانه ایرانشهر شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه 14 دی ماه به تماشای نمایش «خنکای ختم خاطره» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ نشست.
نمایش «خنکای ختم خاطره» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ سه روز پایانی هفته در ۲ سانس ۲۰ و ۲۲ و روز شنبه ۱۵ دی ساعت ۲۰ روی صحنه خواهد رفت.