در سالی که گذشت سینمای ایران با اتفاقات مختلفی از استقبال مخاطبان از فیلمهای کمدی روی پرده گرفته تا کسب سومین جایزه اسکار برای ایران روبهرو بود.
روزنامه خراسان نوشت: نقشهایی که استاد علی حاتمی به جمشید مشایخی و محمدعلی کشاورز سپرد، برخلاف واقعیت تاریخی است.
اولین شب از طرح «سینماماشین» با اکران فیلم «خروج» در حالی برگزار شد که افراد مختلف از طیفهای گوناگون مخاطبان سینما برای شریک شدن در این تجربه متفاوت، خود را به برج میلاد رسانده بودند.
پاندمی کروناویروس که تاثیر خسارتباری بر سینمای دنیا گذاشته، اگر چه موجب تعطیلی سالنها شده اما انگار احیای نوعی دیگراز سینما را هم نشانه گرفته؛ سینمایی که اتفاقا همین سینمای مدرن و دیجیتالی امروز آن را از رونق انداخت.
صدا وسيما براي حفظ كيان و شاكله خود ناچار است كه منابع مالي خود را به هر نحوي كه شده تامين كند، پس در اين مسير با هر اسپانسري دست همكاري ميدهد.
از دست رفتن فرصت اکران نوروزی در سینما، چیزی بزرگتر از یک فاجعه است، اما چارهای نبود. حالا زمزمههایی از بازگشایی سینماها در عید فطر به گوش میرسد و برخی معتقدند باید تمهیداتی برای جذب مخاطب در نظر گرفت.
تعطیلی سالنهای سینمای سراسر کشور در حالی امروز ۶۰ روزه شد که ویروس کرونا با این تعطیلی تحمیلی در این دو ماه، علاوه بر خسارتهای بیسابقه، تجربههایی گرانبها را هم برای سینمای ایران رقم زد.
با شیوع کرونا و تشدید شرایط اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین عوامل در کنار تعطیلی سالنهای سینما، قاعدتاً شمار تماشاگران سینما در سال جاری به شدت کاهش خواهد یافت و افت تاریخی در سینمای ایران شاهد خواهیم بود.
یک توییت از سوی رضا رشیدپور باعث شد ماجرای دستمزد او در برنامه حالا خورشید مطرح شود. اما بیتفاوتی مدیر شبکه سه نشاندهنده مهم نبودن نظر افکارعمومی و منتقدان نزد اوست؛ واکنشی که در حذف عادل فردوسیپور هم شاهدش بودهایم.
در سال ۹۸ نیز همچون سالهای دیگر سینمای ایران شاهد اکران فیلمهایی بود که فروش بسیار نازلی را در گیشه تجربه کردند.
داوودي: شرايطي كاملا اضطراري و اورژانسي در تلويزيون شاهديم كه حاصل و خروجي آن در سطح ملي به جايي رسيده كه مردم ديگر اعتماد لازم به اين رسانه ندارند.
نامه درخواست برای آزادی متهم اخلال اقتصادی نشان دهنده باندی است که با بازی دادن برخی از هنرمندان ضمن سواستفاده از آنها در حال زمینهسازی دوباره برای به جریان انداختن پولهای کثیف در سینما است.
روز یک شنبه برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران، طرحی با عنوان «اکران آنلاین» اجرا و فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا در سرویسهای ویاودی به صورت آنلاین نمایش داده شد. اکران این فیلم از نخستین روزی که خبر آن اعلام شد، تا همین امروز، منشأ حواشی و تحلیلهای فراوانی در رسانههای مختلف بوده و واکنشهای زیادی را برانگیخته است.
به گواهی آمارها اکران نوروزی همواره جزو پربینندهترین اکرانهای سال است اما با تعطیلی طلاییترین زمان اکران، سینماها چقدر متضرر شدهاند؟
سالهاست درباره امنیت شغلی و نبود صندوقی برای روزهای بیکاری و بازنشستگی سینماگران حرف و وعده شنیده شده، اما هیچ کدام به عمل نرسیده است و این روزها که همه کارهای هنری تعطیل شده بیش از هر زمان دیگر، «امنیت شغلی» و «بیمه بیکاری» بر سر زبانها میچرخند. آیا ویروس کرونا میتواند دستکم طلسم راهاندازی یک صندوق بیکاری را برای سینماگران و نیز دیگر هنرمندان بشکند؟
با آغاز رسمی اکران اینترنتی فیلم «خروج» سینمای ایران تجربه بهکل متفاوتی را در زمینه ارتباط با عموم مخاطبان، خواهد آزمود؛ مهمترین چالشها در مسیر توفیق در این آزمون چیست؟
در سال گذشته برخی فیلمها با امید به فروش بالا روی پرده رفتند، امّا شکست سختی را در گیشه تجربه کردند.
انتشار نامهای از سوی اهالی سینما خطاب به ریاست قوه قضاییه در حمایت از سیدمحمد امامی یکی از سرمایهگذاران سینما که به دلیل مفاسد اقتصادی در زندان است، جنجال بزرگی به پا کرده است. جنجالی که موافقان و مخالفان بسیاری را مجبور به واکنش کرده است.
وقتی پای کرونا به زندانها هم رسید، مسئولان برای سلامت زندانیان با آزادی موقت برخی از آنان موافقت کردند. در این بین هنرمندان هم برای آزادی تهیهکننده معروف سریال «شهرزاد» به رییس قوه قضائیه نامه نوشتند؛ نامهای که به جای کارساز شدن حاشیهساز شد.
اکران آنلاین فیلم سینمایی «خروج» در حالی فردا انجام میشود که در یک هفته گذشته بحث بر سر خوب بودن و نبودن این کار و اینکه کدام یک از فیلمهای مطرح دیگر ادامه دهنده این مسیر میشوند، داغ بوده است.
گیرم که حال و هوای شهر خاکستری است. کافهها بسته است و تئاتر و سینما تعطیل. از قیل و قال مدرسه و دانشگاه خبری نیست و حتی بانکها هم نیمهتعطیلاند، اما در لابهلای رنگ خاکستری این شهر، هستند خانههایی با چراغهای روشن. اگر خوب دقت کنید میبینید دستانی چیرهدست را که نقش میزنند، مینوازند، مینویسند؛ دستانی که از حرکت بازنمیایستند.