به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداختهایم که چرا اغلب فیلمهای ورزشی موفق نیستند؟
شواهد نشان میدهد برخی مالکان فیلمهای سینمایی با سه هدف متفاوت در این اتفاق نقش دارند و با خرید گسترده بلیت فیلمهایشان، عملاً آمار فروش را بالا میبرند. در مواردی این اقدام در روزهای نخست اکران مشاهده شده که نشان میدهد هدف یک فروش انفجاری در ابتدای اکران و افزایش توجه عمومی در قالب «استقبال ویژه» بوده، تا بدین ترتیب تماشاگران برای دیدن فیلمی که با استقبال گسترده در افتتاحیه مواجه شده، راهی سالنهای سینما شوند.
اگر اهل فیلم دیدن و سریال باشید بی تردید در جستوجوهای اینترنتی حتی برای یک بار هم که شده به یکی از سایتهای دانلود فیلم گذرتان افتاده است حالا اگر فیلمبین حرفهای باشید که این روزها برای دیدن فیلم به مشکل خوردهاید و به دنبالی مسیری مطمئن برای دانلود کردن فیلمها و سریالهای روز جهان هستید.
با اعلام تلویحی جدایی مهناز افشار از همسرش، دوباره ماجرای زندگی خانوادگی بازیگران مشهور به تیتر رسانهها تبدیل شد. این در حالی است که توقع میرود سلبریتیها و افراد مشهور که برای جوانان الگو هستند، بیشتر از اینها مراقب زندگی و رفتار خصوصی خود باشند.
بهمن حبشی مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم و دبیر شورای ردهبندی سنی فیلمهای سینمایی در واکنش به انتقادات مطرح شده از اکران همزمان فیلمهای دارای ردهبندی سنی ۱۲+ و ۱۵+ توضیحاتی ارائه کرد.
حضور ۲۰ ساله مهناز افشار در سینمای ایران، با فراز و نشیبهای زیادی همراه بوده است. او اگرچه از سینمای بدنه آغاز کرد، اما در ادامه، در آثار کارگردانانی صاحب سبک و مولف ظاهر شد. اما اینک حواشی اظهارنظرهای افشار در عرصه اجتماعی و سیاسی، روی ادامه فعالیت هنری او سایه انداخته است.
«احراز صلاحیت تهیهکنندگان سینما» که وزیر ارشاد از لزوم بازنگری در فرآیند آن برای رفع معضل پولهای کثیف سخن گفته است، در حال حاضر چه سازوکاری دارد و آیا قاعده و قانونی بر آن حاکم است؟
محمدحسین مهدویان که بعد از ساخت فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» وعده داده بود دیگر فیلم سیاسی درباره تاریخ معاصر نمیسازد، گویا نتوانسته از ژانر مورد علاقهاش دور شود و تازهترین فیلمش را درباره بمباران شیمیایی حلبچه خواهد ساخت.
در سینمای کشورمان بازیگران بسیاری هستند که در حوزه دفاع مقدس و فیلمهای جنگی نقشهایی به یادماندنی را ایفا کردهاند.
آمار فروش فیلمهای اکران تابستانی نشاندهنده افت شدید فروش فیلمهای سینمایی در تابستان ۹۸ نسبت به سال گذشته است؛ فصلی که بعد از نوروز میتوانست مناسبترین فصل اکران باشد.
واقعا چه كسي فكرش را ميكرد كه وضعيت فروش فيلمها در بهترين فصل سال به طرز حيرتآوري پايين باشد؟ فيلم «صداي منو ميشنويد» در كل شهر تهران در روز ملي سينما، فقط پنج نفر مخاطب داشته و تنها پنجاه هزار تومان فروحته است. درست خوانديد فقط پنج نفر. با در نظر گرفتن تمام جوانب آيا شدني است كه فيلمي در طول مدتي كه اكران ميشود فقط پنج نفر مخاطب داشته باشد؟ آيا دوستان كارگردان و عوامل دستاندركار فيلم، راغب به تماشاي فيلم مربوطه در تهران نبودند كه چنين گيشه شرمآوري نصيب فيلم مربوطه شود؟
سكوت مسوولان وزارت ارشاد، يكي از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس را به حرف آورده است. نصرالله پژمانفر ميگويد: «فيلم رستاخيز يك فيلم خوب با چارچوب درست است. دفتر مقام معظم رهبري نيز نسبت به اين فيلم نظر موافق داشته و با نمايش آن مخالفتي ندارند اما وزارت ارشاد به سازندگان اين فيلم ظلم كرد و نمايش ندادن اين فيلم هيچ توجيهي ندارد.»
چیزی که این روزها بارها مورد بحث قرار گرفته ماجرای فروش بلیتهای کنسرتهای دو بازیگر مطرح است که خبرساز شدهاند.
طرح ردهبندی سنی فیلمهای سینمایی اگرچه با حمایت و اعلام رضایت بیشتر سینماگران همراه است، اما نگرانیهایی را نیز در پی داشته که تاکنون پاسخی برای رفع آن و نیز سوال و ابهامهای به وجود آمده، داده نشده است.
در حالی که چند روزی تا پایان نیمه اول سال باقی نمانده، موتور تولید سینمای ایران هر روز گرمتر میشود تا فیلمهای سینمایی جدید برای رونمایی در "سال نو سینما" آماده شوند.
برای اولین بار در سینمای کشور یک هیئت ۳۰ نفره، آثار سینمایی را درجهبندی سنی میکند. سیدضیاء هاشمی، دبیر شورای عالی تهیهکنندگان این کار را اوجب واجبات میداند.
«هیچ فیلمی، هیچ وقت، تو هیچ کُمُدی نمونده، بالاخره یه روز، یه جایی دیده میشه، چه سازندهاش زنده باشد، چه مرده...» این جمله رخشان بنیاعتماد هنگام اکران فیلم «قصهها» پس از گذشت سه سال از توقیف اثرش بوده است.
«در جستجوی فریده» در نودودومین دوره اسکار از این شانس برخوردار است که همزمان در بخش بهترین فیلم بینالمللی و بهترین فیلم مستند بلند رقابت کند.
تا پیش از فیلم «قسم»، در بیشتر فیلمهای ایرانی همیشه این شهود بودند که با شهادت خود، راهی به سوی حقیقت برای دادگاه، قاضی و هیئت منصفه آشکار میکردند. «قسم»، در واقع پرداختن به یک دلیلِ اثبات جرمِ کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
ایرانیها امسال درحالیکه دو مجسمه اسکار در جیب دارند، با دست و دلی باز یک مستند را راهی اسکار کرده و این تصمیم را درحالی گرفتهاند که از ۴۰ سال قبل تاکنون فقط یک مستند موفق شده بین ۵ نامزد نهایی فیلم غیرانگلیسیزبان راه بیابد.
وقتی قاعده دستمزدها افسارگسیخته میشود که بازیگری برای یک ماه حضور در اثری، به اندازه 10 سال حقوق یک کارمند و شاید هم بیشتر، دستمزد دریافت میکند، قاعدتا دیگر این حریم خصوصی و پنهانکاریها توجیه عقلانی و شرعی ندارد.