چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 38
شکست ورزش در زمین سینما

شکست ورزش در زمین سینما

به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

اژدها وارد می‌شود دوشنبه 19 شهریور 1397 02:40
این روزها، سینمای چین بعد از هالیوود پرده‌های سینمای جهان را تسخیر کرده است

اژدها وارد می‌شود

در سال ۲۰۱۷، فروش جهانی محصولات سینمایی ۱/۱ میلیارد دلار افزایش داشت و به رقم 9.39 میلیارد دلار رسید؛ در حالی که در صورت حذف بازار سینمایی چین از این آمار، میزان فروش جهانی آثار سینمایی با رشد منفی همراه می‌شد. سال ۲۰۱۷ پرفروش‌ترین سال سینمایی جهان تا آن روز شناخته شد و سینما چنین چیزی را مدیون مخاطبان چینی بود.

به شهلا ریاحی بی‌مهری کرده‌ایم دوشنبه 19 شهریور 1397 02:20
به مناسبت تولد اولین کارگردان زن سینمای ایران

به شهلا ریاحی بی‌مهری کرده‌ایم

شهلا ریاحی بازیگر توانمند سینما، تئاتر و تلویزیون ازجمله هنرمندانی است که پس از گذشت چند دهه و در سن 92 سالگی، هنوز خاطرات ماندگار زیادی از او در خاطر علاقه‌مندان آثار نمایشی باقی مانده است.

گمانه‌زني درباره حضور فيلم‌ها در سي‌و هفتمين جشنواره فيلم فجر/ ما همه با هم هستيم دوشنبه 19 شهریور 1397 01:31

گمانه‌زني درباره حضور فيلم‌ها در سي‌و هفتمين جشنواره فيلم فجر/ ما همه با هم هستيم

بدون در نظر گرفتن ماه شهريور، تقريبا چهار ماه تا مهم‌ترين رويداد سينمايي كشور يعني سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر زمان باقي است؛ جشنواره‌اي كه قرار است ويترين سينماي ايران باشد و مهم‌ترين توليدات سينما را در يك سال اخير در دل خود به نمايش درآورد. با اينكه نيمه نخست سال ٩٧ وضعيت اقتصادي حاكم بر كشور مطلوب نبود و به نظر مي‌رسيد بازار كار براي اهالي سينما و دست‌اندركاران آن فراهم نباشد اما عكس آن ثابت شد. چه قبل از امسال و چه در سال جاري نام فيلم‌هاي زيادي را مي‌شنيديم كه مقابل دوربين رفتند و تعدادي هم در ادامه سال ساخته مي‌شوند. اين يعني توليد در سينما جريان داشته است.

مروری آماری بر برندگان شیر طلا یکشنبه 18 شهریور 1397 16:12

مروری آماری بر برندگان شیر طلا

سینمای مکزیک در حالی امسال با فیلم «روما» ساخته «آلفونسو کوارون» برای اولین بار موفق به کسب جایزه اول جشنواره ونیز شد که سینماگران فرانسوی همچنان با ۱۴ جایزه رکورددار برندگان شیر طلایی قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان هستند.

گزارش / 9 فیلم جدید سینما برای سال 98 نبض سینما در سال سخت تولید می‌زند شنبه 17 شهریور 1397 16:56

گزارش / 9 فیلم جدید سینما برای سال 98 نبض سینما در سال سخت تولید می‌زند

نیمه دوم هرسال، آغازی است برای اکثر پروژه‌های سینمای ایران که در جشنواره فیلم فجر همان سال، رونمایی می‌شوند. در سال‌های اخیر و با کم شدن مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در تولید آثار سینمایی، شاهد رویه جدیدی در تولید سینمایی و سرمایه‌گذاری‌های بخش شبه‌خصوصی در سینمای ایران بودیم. واضح است که امسال به دلیل مسائل اقتصادی که اهالی سینما هم دچار آن شدند، تعداد آثار تولیدی کاهش داشته باشد و حتی فیلم‌هایی هم که مجوز ساخت گرفته‌اند بعد از چند ماه، هنوز خبری از پیش‌تولید فیلم‌های‌شان هم نداده‌اند. گزارش پیش رو در مورد کارگردان‌هایی است که فیلم‌های جدیدشان در حال ساخت است و احتمالا به جشنواره فجر امسال می‌رسد. برای اینکه بدانیم این فیلم‌ها در چه مرحله‌ای هستند از صفحه‌های شبکه اجتماعی اینستاگرام، بازیگران و کارگردانان استفاده کردیم تا خبرهای جدیدی داشته باشیم. صفحه‌هایی که این روزها از رسانه‌های مرسوم خبری هم جلوتر عمل می‌کنند.

بایکوت ماتادورهای اسپانیایی شنبه 17 شهریور 1397 16:31

بایکوت ماتادورهای اسپانیایی

فیلم «قهرمانان» به کارگردانی «خاویر فِسر» نماینده اسپانیا شد و فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی با حضور ستاره‌هایی مانند «خاویر باردم» و «پنه‌لوپه کروز» از راه‌یابی به نود و یکمین مراسم اسکار بازماند.

جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان چگونه افول کرد؟ لکنت زبان سینمای ایران برای کودکان چهارشنبه 14 شهریور 1397 18:11

جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان چگونه افول کرد؟ لکنت زبان سینمای ایران برای کودکان

یکی از غمبارترین اتفاقاتی که برای سینمای ایران در حدود ۲۰ سال اخیر رخ داد، رو به افول گذاشتن سینمای کودک بود. سینمای کودک از ابتدا مورد علاقه جریان‌های نو اندیش و نخبه‌گرای فیلمسازی در ایران بود و لزوم سخن گفتن به زبان ساده برای کودکان، این جریان‌ها را به سمتی هدایت می‌کرد که به‌رغم سطحی نبودن مضامین‌شان، با ادبیات عامه مردم هم ارتباط برقرار کنند. از علی حاتمی، بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، کیومرث پوراحمد، محمدرضا اصلانی و تعداد زیادی از نسل اول فیلمسازان روشنفکر ایران گرفته تا نسل دوم آنها که افرادی از قبیل مجید مجیدی، کیانوش عیاری، تهمینه میلانی، مسعود جعفری‌جوزانی، محمدرضا هنرمند و... را شامل می‌شد، همه با سینمای کودک پا به عرصه فیلمسازی گذاشتند. اما سینمای ایران امروز به وضعیتی رسیده که در ۱۰ سال گذشته، فیلم‌هایی که در حوزه کودک ساخته شده‌ و رضایت کامل را جلب کرده باشند، کمتر از تعداد انگشتان دو دست هستند.

شکست تجاری اصغر فرهادی در فرانسه یکشنبه 11 شهریور 1397 13:22
آماری درباره فروش آخرین فیلم فرهادی که دوست ندارند «همه بدانند»

شکست تجاری اصغر فرهادی در فرانسه

«همه می‌دانند» طبق آخرین آماری که از فروش آن منتشر شد، از لحاظ تجاری یک فیلم زیان‌ده بود. نزدیک به ۱۲ میلیون دلار هزینه تولید این فیلم شده است و آخرین آمار فروش آن نزدیک به هفت میلیون دلار بود.

روایت وضعیت تاریخی فروش فیلم‌ در سینماهای ایران دوشنبه 5 شهریور 1397 22:24
تکرار الگوی آمار فروش سینما برای «هزارپا»

روایت وضعیت تاریخی فروش فیلم‌ در سینماهای ایران

«براساس بررسی‌های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی میزان افزایش فروش فیلم‌ها در پنج ماهه ابتدایی سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶‌، 43‌درصد و تعداد تماشاگران نیز در پنج ماهه ابتدایی امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته 35‌درصد رشد داشته است.

شانتاژ، بهانه‌ای برای پنهان‌کاری؟ یکشنبه 4 شهریور 1397 14:47

شانتاژ، بهانه‌ای برای پنهان‌کاری؟

رئیس سازمان سینمایی روز گذشته مدعی شد از دادن اطلاعات سینمایی که حاشیه ایجاد کند، پرهیز می‌کنند

چرا در سال‌های پایانی دولت‌ها، خانه سینما از اعتبار می‌افتد/ جشن خانه متروکه یکشنبه 4 شهریور 1397 14:39

چرا در سال‌های پایانی دولت‌ها، خانه سینما از اعتبار می‌افتد/ جشن خانه متروکه

سینمای ایران اگر طبق برخی ادعاها صددرصد هم دولتی نباشد، قطعا بخش عمده تولیدات خود را با حمایت‌های بالادستی جلوی دوربین می‌فرستد. جشنواره فیلم فجر ویترین سالانه چنین سینمایی است و به عبارتی این رویداد، ترمینالی به‌حساب می‌آید که آثار سینمای ایران در یک خط یک ساله، در آن رفت و آمد می‌کنند. برگزارکنندگان فجر هر چقدر به سال‌های اخیر نزدیک‌تر شده‌ایم، بیشتر نشان داده‌اند که معیارهای فنی و هنری می‌توانند کمترین تاثیر را در نظر آنها برای داوری و انتخاب آثار داشته باشند.

گذری بر طلاق‌های عاطفی در سینمای ایران شنبه 3 شهریور 1397 13:04

گذری بر طلاق‌های عاطفی در سینمای ایران

به بهانه‌ی جشنواره‌ی فیلم «سلامت» مروری داریم بر فیلم‌هایی که با موضوع طلاق عاطفی در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند.

انتخاب نماینده ایران در اسکار، چالش همیشگی دوشنبه 15 مرداد 1397 13:34

انتخاب نماینده ایران در اسکار، چالش همیشگی

انتخاب نماینده ایران در اسکار، به یک چالش همیشگی در سینمای ایران تبدیل شده است.

ابهامات مالی در سازمان سینمایی| بی‌تفاوتی رئیس سازمان سینمایی نسبت به «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» شنبه 13 مرداد 1397 14:45

ابهامات مالی در سازمان سینمایی| بی‌تفاوتی رئیس سازمان سینمایی نسبت به «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»

موضوع شفافیت مالی مدتی است که شاه‌کلید سخنرانی مدیران دولتی شده‌است. مفهومی که بیشتر در کلام گویا زیبایی دارد تا عمل؛ چرا که در این راستا بارها از رئیس سازمان سینمایی سوالاتی طرح شده‌ اما هیچوقت به پاسخ نرسیده‌است.

ایمن‌سازی سینماها، دغدغه‌ها و چند داستان دیگر شنبه 13 مرداد 1397 14:31

ایمن‌سازی سینماها، دغدغه‌ها و چند داستان دیگر

«تقریبا هر دو سال یک‌بار سازمان آتش‌نشانی به سینماها سر می‌زند و وضعیت ایمنی سینماها را بررسی می‌کند، بنابر این اکثر این سینماها از نظر ما (انجمن سینماداران) موردتایید است اما آتش‌نشانی دغدغه‌اش بیشتر از ماست که سینماها حتما به سیستم ایمنی تجهیز شوند.»

کدام کارگردان‌ها در جشن بیستم خانه سینما رقابت می‌کنند؟ / سینماگران در میدان رقابت صنفی جمعه 12 مرداد 1397 18:46

کدام کارگردان‌ها در جشن بیستم خانه سینما رقابت می‌کنند؟ / سینماگران در میدان رقابت صنفی

بیستمین جشن خانه سینما امسال با رقابتی سخت میان تعدادی از کارگردانان صاحب‌نام و مطرح سینمای ایران همراه است که از میان آن‌ها به بهمن فرمان‌آرا، مسعود کیمیایی، علیرضا داودنژاد، تهمینه میلانی، ابراهیم حاتمی‌کیا، ابوالحسن داودی و نیز چهره‌هایی همچون مهران مدیری و رامبد جوان می‌توان اشاره کرد.

از کیارستمی تا معتمد آریا؛ ۱۰ داور ایرانی جشنواره ونیز یکشنبه 7 مرداد 1397 14:56

از کیارستمی تا معتمد آریا؛ ۱۰ داور ایرانی جشنواره ونیز

در تاریخ ۷۵ ساله ونیز قدیمی‌ترین جشنواره جهان، سینماگران ایرانی تاکنون ۱۰ بار بر مسند داوری بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی نشسته‌اند.

مروری بر سال‌ها حضور سینمای ایران در ونیز پنجشنبه 4 مرداد 1397 02:09

مروری بر سال‌ها حضور سینمای ایران در ونیز

در طول هفتاد و پنج دوره جشنواره فیلم «ونیز» سینماگران ایرانی تاکنون با ۹۹ اثر در این رویداد سینمایی حضور داشته‌اند.