چهارشنبه , ۲ خرداد, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 37
شکست ورزش در زمین سینما

شکست ورزش در زمین سینما

به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

سینماروها مجردند! شنبه 21 مهر 1397 16:56

سینماروها مجردند!

یکی از اصلی ترین گزینه ها برای تفریح خانواده‌ها در روزهای آخر هفته، سینما بود و بس. پنج شنبه و جمعه، دم درِ سینماها صف می بستند تا ساعتی فارغ از غم دنیا لم بدهند جلوی پرده نقره ای و بخندند، گریه کنند و حتی بترسند. برای خیلی های شان فرقی نداشت فیلم روی پرده، درام است یا کمدی، فقط می خواستند دور هم بنشینند و فیلمی ببینند. برای «سینمارو»های حرفه‌ای، داستان اما فرق داشت، سینما یک عشق بود، روزها و شاید ماه ها انتظار می کشیدند فیلمی روی پرده بیاید که در موردش نقدها خوانده اند و شنیده اند. اصلا اعتیاد پیدا کرده بودند به سالن های تاریک سینما و تجربه رقص نگاتیوها روی پرده ای بزرگ با صدایی که در هیچ تلویزیون و باند و بلندگویی پیدا نمی شد و نمی شود. حالا اما شرایط کمی متفاوت از گذشته است. قیمت بلیت ها در سال 1397 بالا رفت و از طرف دیگر مشکلات اقتصادی، سفره مردم را کوچک کرد؛ اتفاقی که در وهله اول کالاهای فرهنگی را از سبد خانوار حذف می کند و بالطبع سینما می رود در انتهای لیست خانواده ها.

چه کسی آبان ماه بر صندلی ریاست سازمان سینمایی تکیه می‌زند؟ شنبه 21 مهر 1397 11:50

چه کسی آبان ماه بر صندلی ریاست سازمان سینمایی تکیه می‌زند؟

با پایان یافتن دوران ریاست محمدمهدی حیدریان بر سازمان سینمایی، گزینه‌های مختلفی برای جانشینی حیدیرانی مطرح شده است: مهدی شفیعی، محمود اربابی، محمد احسانی و رمضانعلی حیدری خلیلی.

کـلاف‌پیچ زندگی خصوصی آقای «ف» چهارشنبه 18 مهر 1397 13:00
گزارشی از ضد‌ونقیض‌های حمید فرخ‌نژاد در دنیای مجازی

کـلاف‌پیچ زندگی خصوصی آقای «ف»

حمید فرخ‌نژاد در دام‌چاله حواشی متعددی افتاده که رهایش نمی‌کنند و هر تلاش او برای درآمدن از این وضع، در حقیقت وضعیت را برایش بغرنج‌تر می‌کند. البته چنین چیزی کاملا به صورت تصادفی رخ نداده و از مدت‌ها پیش مشخص بود که او دیر یا زود باید منتظر چنین وضعی باشد. ورود سلبریتی‌ها به حوزه‌های غیرتخصصی‌شان طی چهار پنج سال گذشته مشکلات متعددی برای کشور پدید آورده است. پیج‌های اینستاگرام بازیگران دیگر فقط محل تماشای عکس‌های شخصی این افراد یا پشت صحنه فیلم‌ها و نمایش‌هایشان نیست. آنها در مورد دیپلماسی، اقتصاد، محیط‌زیست، فلسفه، تاریخ و خیلی چیزهای دیگر اظهارنظر می‌کنند و متخصصان و نخبگان هر کدام از این شاخه‌ها معترض هستند که سایه چنین چهره‌های مشهوری روی نظرات و دغدغه‌های کارشناسی آنها افتاده است.

گزارش میدانی از نسبت مردم با سینما جلوی پردیس چارسو/ تماشای فیلم از روی موتور چهارشنبه 18 مهر 1397 06:20

گزارش میدانی از نسبت مردم با سینما جلوی پردیس چارسو/ تماشای فیلم از روی موتور

اطراف خیابان جمهوری تهران، چند سالن قدیمی سینما وجود داشت که امروز تعطیل شده‌اند. «سینما کریستال» در تقاطع خیابان لاله‌زار و جمهوری که به اکران فیلم‌های هنری مشهور بود، سینما «شهرقشنگ» قبل از سه‌راه جمهوری و «سینما همای»، نرسیده به چهارراه استانبول. این سا‌لن‌ها دیگر هیچ‌کدام‌شان فعال نیستند اما در عوض، زیر پل حافظ، مجموعه تجاری بزرگی به نام «چارسو» تاسیس شده است که در یکی از طبقات آن، چند سالن نمایش فیلم قرار دارد. چارسو را می‌توان به مثابه نمادی از وضع فرهنگی-اجتماعی موجود در نظر گرفت؛ اولویت سرمایه و حاشیه‌نشینی فرهنگ. در سالن‌های قدیمی سینما که اطراف مکان امروزین همین پردیس تجاری چارسو، روزگاری رونق داشتند، این بوفه‌های فروش مواد خوراکی و بساط فروش پوسترهای فیلم بودند که حول‌وحوش سینما ایجاد می‌شدند؛ اما حالا این سینماست که باید مثل طفیلی سرمایه، به حیات محدود خودش در بالاترین و دور از دسترس‌ترین طبقات برج‌های تجاری قانع باشد.

دورخیز ۸۷ کشور برای کسب اسکار/ مالاوی و نیجر برای اولین بار آمدند سه شنبه 17 مهر 1397 17:48

دورخیز ۸۷ کشور برای کسب اسکار/ مالاوی و نیجر برای اولین بار آمدند

۸۷ کشور نماینده های خود را برای شرکت در بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار نود و یکم انتخاب کردند.

نقطه سرخط! / سينماگران از رييس سازمان سينمايی جديد چه انتظاری دارند دوشنبه 16 مهر 1397 08:12

نقطه سرخط! / سينماگران از رييس سازمان سينمايی جديد چه انتظاری دارند

با تصويب طرح اصلاح قانون ممنوعيت به‌كارگيري بازنشستگان و ابلاغ آن از طرف رييس‌جمهور به سازمان امور اداري و استخدامي كشور، اين قانون به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز همچون ساير دستگاه‌ها تسري پيدا كرد و طبق اعلام روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چهار تن از مديران اين وزارتخانه مشمول اين قانون مي‌شوند كه پيش از موعد مقرر، نسبت به جايگزين شدن آنها اقدام صورت خواهد گرفت. بر همين اساس يكي از كساني كه ادامه كارش مشمول اين قانون مي‌شود محمد مهدي حيدريان رييس سازمان سينمايي است.

جنجال‌ها بر سر جانشینی رئیس سازمان سینمایی ادامه دارد/ اکسیر جوانی در گلوی سینما دوشنبه 16 مهر 1397 08:07

جنجال‌ها بر سر جانشینی رئیس سازمان سینمایی ادامه دارد/ اکسیر جوانی در گلوی سینما

قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی پایش به هنر هم باز شد. دو ماهی است دولت سفت و سخت گرفته بازنشستگان را خانه نشین کند تا شاید نفسی تازه کنند صندلی هایی که ریشه دویده میان تار و پودشان! بازنشسته هایی که بعضا دو یا چند شغله بودند و هستند اما به سادگی حاضر نشدند دل بکنند از میز ریاست یا به زعم خودشان میزِ خدمت؛ ولی این بار انگار فرق دارد با دفعات دیگر. مشهورترین‌شان شاید مهدی تاج باشد. رئیس فدراسیون فوتبال با توجه به محبوبیت فراگیر رشته تحت مدیریتش بیش از دیگران به چشم آمد. تاج به هر دری زد نتوانست مدیران بالادستی را مجاب کند به ماندنش، به سان بسیاری دیگر از هم خدمتانش راهی بنیاد شهید شد تا شاید با افزایش درصد جانبازی، راهی باز کند برای ادامه ریاست بر جذاب‌ترین فدراسیون ورزشی کشور. یکی دیگر از برجسته ترین مدیرانی که باید بازنشستگی را به معنای واقعی کلمه ترجمه کند و میدان را به جوان‌ترها بسپارد، رئیس سازمان سینمایی وسمعی، بصری است.

ویترین سینما برای کدام بازیگران است؟ شنبه 14 مهر 1397 14:23

ویترین سینما برای کدام بازیگران است؟

از مهتاب کرامتی، میترا حجار و باران کوثری در قالب زنانی درگیر بحران‌های اجتماعی تا نوید محمدزاده، امیر جدیدی و ساعد سهیلی، در جدیدترین فیلم‌های روی پرده سینماها هستند.

ایران در میان ۵ کشور موفق تاریخ جایزه اسکار خارجی جمعه 13 مهر 1397 18:59

ایران در میان ۵ کشور موفق تاریخ جایزه اسکار خارجی

سینمای ایران با موفقیت ۸.۶۹ درصدی از ۲۳ حضور خود در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار، در رتبه چهارم موفق‌ترین کشورها در تاریخ ۷۰ ساله این جایزه قرار داد.

چرا تصویب «سند سینما» با تاخیر درحال انجام است؟ سه شنبه 10 مهر 1397 14:53

چرا تصویب «سند سینما» با تاخیر درحال انجام است؟

بیش از دو سال است که مراحل تصویب «سند سینما»، طول کشیده است، ایمانی خوشخو معتقد است: «یکی از دلایل به تعویق افتادن این سند می‌تواند تغییرات مدیران عالی در وزارت ارشاد باشد. در واقع زمانی که ما به نتیجه نزدیک می‌شدیم، مدیری تغییر می‌کرد و چون متولی و مجری این سند سازمان سینمایی است، باید به نظرات آنها نزدیک می‌شدیم تا ضمانت اجرایی کار بیشتر باشد.»

محمد امامی، سرمایه‌گذار کلان فیلم‌های سینمایی و شبکه نمایش خانگی بازداشت شد/ یوم‌الحساب سلبریتی‌های ایرانی سه شنبه 10 مهر 1397 03:30

محمد امامی، سرمایه‌گذار کلان فیلم‌های سینمایی و شبکه نمایش خانگی بازداشت شد/ یوم‌الحساب سلبریتی‌های ایرانی

محمد امامی به‌رغم مفتوح بودن پرونده‌اش در قوه قضائیه به دلیل اتهام اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان، چندین و چند پروژه سینمایی دیگر را هم جلوی دوربین فرستاد که از «ابد و یک روز» گرفته تا «خوب، بد، جلف» و فیلم‌هایی مثل «مصادره»، «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، «بمب» و «اتاق تاریک»، همگی جزء این پروژه‌ها بودند. چند روز بعد از برگزاری دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، محمد امامی از کانادا ویدئویی منتشر کرد که در آن اعلام می‌شد قصد شکایت از نادر فتوره‌چی را به‌عنوان آغازگر کمپین نه به شهرزاد دارد.

آخرین وضعیت یادگارهای «عزت الله انتظامی» شنبه 7 مهر 1397 00:00

آخرین وضعیت یادگارهای «عزت الله انتظامی»

خانه ـ موره عزت‌الله انتظامی که اخیرا عصای این بازیگر هم به آنجا اهدا شده است، پس از تجهیز و جانمایی با همراهی سازمان میراث فرهنگی، در آینده‌ای نه چندان دور آن‌طور که گفته می‌شود، پذیرای تعدادی دیگر از وسایل و آثار مربوط به این هنرمند خواهد شد.

بدرقه‌ی «یدی» سینمای ایران جمعه 6 مهر 1397 17:08

بدرقه‌ی «یدی» سینمای ایران

مراسم تشییع پیکر زنده یاد یدالله صمدی با خواندن نماز میت آغاز شد و در ادامه پیکر خالق آثاری چون «معجزه خنده»، «اتوبوس»، «شوق پرواز» با سخنرانی هنرمندان و مارش نظامی به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

غایبان نامدار سینمای دفاع مقدس دوشنبه 2 مهر 1397 12:06

غایبان نامدار سینمای دفاع مقدس

نزدیک به ۴۰ سال از سالروز آغاز جنگ تحمیلی عراق بر ایران می‌گذرد و سینمای دفاع مقدس که در دهه ۷۰ روزگاری پررونق و باشکوه را می‌گذراند، با ورود فیلمسازانی جدید به این عرصه دوران تازه‌ای را تجربه می‌کند؛ دورانی که در آن دیگر کمتر اثری از فیلمسازان نامدار دفاع مقدس است.

سینماها با فیلم‌های جدید جان می‌گیرند؟ یکشنبه 1 مهر 1397 12:31

سینماها با فیلم‌های جدید جان می‌گیرند؟

پس از تعطیلی چند روزه سینماها، گیشه سومین فصل سال با اکران پنج فیلم سینمایی از چهارشنبه (۴مهر ماه) تازه خواهد شد.

«رستاخیز»؛ پرونده‌ای که هنوز باز است + عکس سه شنبه 27 شهریور 1397 14:32

«رستاخیز»؛ پرونده‌ای که هنوز باز است + عکس

4 سال از توقیف فیلم عاشورایی «رستاخیز» می‌گذرد و پرونده این فیلم نه تنها همچنان بی‌نتیجه باز مانده، بلکه اخیرا یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم تاکید کرده، توقیف این اثر سینمایی اقدامی نامناسب بوده است.

آیا «بدون تاریخ، بدون امضا» شانسی دربرابر «روما» در اسکار دارد؟ یکشنبه 25 شهریور 1397 14:01
برنده خانه سینما در برابر برنده شیر طلایی

آیا «بدون تاریخ، بدون امضا» شانسی دربرابر «روما» در اسکار دارد؟

این روزها کشورهای مختلف و صاحب سبک سینما نمایندگان خود را برای مراسم اسکار معرفی کرده‌اند. مهمترین خبرهای این مراسم برای سینمادوستان ایرانی اعلام نماینده سه کشور ایران، مکزیک و شیلی بود

ماجرای اسکاری که با لابی مخملباف از دست سینمای ایران رفت! یکشنبه 25 شهریور 1397 12:21

ماجرای اسکاری که با لابی مخملباف از دست سینمای ایران رفت!

آنچه در گزارش رسمی بنیاد سینمایی فارابی درباره فرآیند معرفی فیلم «گبه» به آکادمی اسکار در سال ۷۶ ثبت‌شده پشت پرده‌ای دارد که پیش از این بهروز افخمی روایتی جالب از آن ارایه کرده بود.

۲ دهه سینمای ایران در اسکار/ ۲ جایزه فرهادی و یک نامزدی مجیدی شنبه 24 شهریور 1397 20:38

۲ دهه سینمای ایران در اسکار/ ۲ جایزه فرهادی و یک نامزدی مجیدی

در طول ۲ دهه حضور سینمای ایران در رقابت اسکار، اصغر فرهادی موفق شده ۲ بار این جایزه مهم را برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد، مجید مجیدی نیز دیگر فیلم‌سازی بوده که فیلمش توانسته به فهرست ۵ نامزد نهایی راه پیدا کند.

از عاشقی در سه و ربع کم بعداز ظهر تا در امتداد شب شنبه 24 شهریور 1397 18:22

از عاشقی در سه و ربع کم بعداز ظهر تا در امتداد شب

سعید کنگرانی بازیگر سینما و تلویزیون و ستاره سال‌های پیش از انقلاب، دیروز بر اثر سکته قلبی در سن ۶۴ سالگی از دنیا رفت. او قرار بود که در روزهای جاری در مجموعه نمایش خانگی «رقص روی شیشه» به کارگردانی مهدی گلستانه بازی کند که این امر مهیا نشده است.