۱۱ اثر مستند سینمایی در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر برای کسب سیمرغ بلورین رقابت خواهند کرد.
دبیرخانه چهل و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد، اسامی ۱۰ مستند های راه یافته به این رویداد علمی و آموزشی را اعلام کرد.
کارگردان «خاطرات متروکه لالهزار» از ساخت این مستند با حضور و همراهی ستارههای تئاتر نصر خبر داد.
جایزه بهترین بازنمایی از میراث یک ملت جشنواره بینالمللی فیلمهای مستند «دیدار» تاجیکستان به مستند ایرانی «اهل آب» اهدا شد.
اسامی ۲۰ اثر راه یافته به بخش مستند مسابقه ملی سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد.
مستند «سایههای بیخورشید» ساخته مهرداد اسکویی در اولین نمایش جهانی خود در افتتاحیه سی و دومین جشنواره بینالمللی مستند آمستردام (ایدفا) به عنوان مهمترین رویداد سینمای مستند، به روی پرده میرود.
فیلم مستند «گُدی پَران» به کارگردانی افشین شاهوردی راوی داستان زندگی چند مهاجر افغانستانی موفق در ایران میشود.
کارگردانان ۴۷ فیلم مستند دینی- آیینی، متقاضی شرکت در بخش مسابقه ملی سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» شدند.
مستند بلند «زنانی با گوشوارههای باروتی» پس از گذشت ۲۰ روز از اکران، توانست به عنوان دومین فیلم مستند، در جدول فروش گروه «هنر و تجربه» قرار گیرد.
فیلم مستند «اِکسُدوس» به کارگردانی و تهیهکنندگی بهمن کیارستمی، برنده جایزه ویژه هیات داوران سیاُمین دوره جشنواره فیلم «نیواورلئان» آمریکا شد.
محمد حدادی، برای فیلمبرداری «خانهای برای تو» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره «کمرایمیج» لهستان موسوم به قورباغه طلایی شد.
فیلمبرداری مستند «جاهای خالی پُر شود» به کارگردانی «عطیه زارع» که یکی از طرحهای منتخب پیچینگ سال گذشتهی جشنواره سینماحقیقت بود،ادامه دارد.
فیم مستند «نازیآبادیها» که درباره این محله قدیمی تهران است، آماده نمایش شد.
داستان اين فيلم مستند درباره سختيهاي هفت زن است –چند خواهر و دخترعمو- كه در روستايي مرزي بين ايران و پاكستان زندگي ميكنند و خودشان به تنهايي تمام مشكلات زندگيشان را به دوش ميكشند. تنهايي آنها هم به اين سبب است كه همسران آنها به صورت دسته جمعي در سوداي يك زندگي آرامتر فريب قاچاقچيان را خورده و تصميم ميگيرند طي عملياتي 540 كيلو ترياك با الاغ جابهجا كنند و در واقع كولبري موادمخدر ميكردهاند.
فيلم برشي كوتاه از زندگي علي هاشمي است و همه زندگي او را در برنميگيرد. ما فقط فصل كوتاهي از زندگي اين شهيد را به مخاطب نشان ميدهيم و همين. بنابراين فيلم بيوگرافي علي هاشمي نيست مفهومي از علي هاشمي ميگيرد. نشان دادن علي هاشمي در دو قاب است. يكي قاب جنگ يكي هم قاب زندگي امروز مردم هورالعظيم. هدف من اين بود كه در مورد آدمي صحبت كنم كه ضمن اينكه فرمانده بزرگ در جنگ ايران و عراق بود فراتر از آن هم پيش ميرود و تبديل به اسطوره مردم ميشود.
جذابيت و اهميت اين فيلم در آن است كه از خلال تقابل فرهنگها و رويارويي آدمهايي با تجربههاي زيستهاي متفاوت، نه فقط فريده به عنوان زني با هويتي دوپاره و آزرده، به جستوجوي نيمه گمشده خود بر ميآيد، بلكه ما تماشاگران طبقه متوسط ايراني نيز كه مخاطب عمده اين دست آثار (فيلمهاي هنر و تجربه) هستيم، به گوشه و كنار زواياي مغفول وجود جمعي خودمان سرك ميكشيم و با زيستجهانهايي خيلي دور و خيلي نزديك به جهان زندگي خودمان آشتي ميكنيم.
در يك باغ سيب خرس به طرفمان حمله كرد. خرس بالاي تپه بود و تا ما حركت كنيم و سوار شويم، سريع به ما رسيد و به گلگير ماشين ضربه زد. شبي هم گلهاي هفت تايي از گرگها كمين كرده بودند كه ما از كمپ بيرون بياييم. ما تمام اين تصاوير را داريم كه بهزعم من اين صحنهها خيلي جذابتر از صحنههاي اصلي است.
«خُرامان» ساخته آرش اسحاقی و «اِکسُدوس» به کارگردانی بهمن کیارستمی، موفق به کسب ۲ جایزه از جشنواره «یاماگاتا» ژاپن شدند.
مستند کوتاه «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی به سی و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای مستند «ایدفا» راه پیدا کرد.
جوایزی که هدفشان معرفی و تجلیل از بهترینها در عرصه مستندسازی است نامزدهای سال ۲۰۱۹ خود را شناختند.
دبیرخانه سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، پذیرای جدیدترین آثار ۸۴ مستندساز زن شده است.