بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
اسامی فیلمهای راه یافته به بخش سودای سیمرغ (مسابقه اصلی) سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.
سینمای ایران در دورههای مختلف شاهد ظهور کارگردانان مستعدی بوده است که با فیلم اولشان حسابی سروصدا به پا کرده و مورد توجه قرار گرفتند. از واروژ کریممسیحی و حمید نعمتالله گرفته تا سعید روستایی و همایون غنیزاده.
کمتر از یکماه به آغاز جشنواره بینالمللی تئاتر فجر باقی مانده و حجم ترافیک اجراها در این روزهای باقیمانده بیشتر از قبل شده است.
مراسم اسکار ۲۰۲۰ نیز مانند سال پیش بدون حضور مجری برگزار میشود.
در هفتاد و هفتمین دوره جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب، «۱۹۱۷» به کارگردانی سم مندس بهترین فیلم درام و «روزی روزگاری در هالیوود» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو بهترین فیلم کمدی شد.
مرور نکات و ویژگیهای فیلمهای راهیافته به بخش «نگاه نو» سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر، نشان میدهد که در این دوره از جشنواره فجر هم میتوان در انتظار شگفتیسازی فیلماولیها بود.
ساموئل بكت و هارولد پينتر از سال 1960 تا 1988 براي همديگر نامه مينوشتند. اين نامهها گواه دوستي پايدار و صميمي ميان اين دو نويسنده بزرگ است. در يكي از اين نامهها بكت نمايشنامه «بازگشت به خانه» پينتر را تحسين كرده و نوشته بود: «به نظرم بهترين اثري است كه از زمان «سرايدار» نوشتهاي و شايد بهترين اثرت باشد.»
از تمام فيلمسازاني كه اين روزها در تكاپو هستند تا فيلمشان را به جشنواره فجر برسانند حرف به ميان آمد اما يكسري فيلمسازان هم هستند كه به نظر ميرسد جزو غايبين جشنواره حتي در سالهاي آينده هم خواهند بود كه مهمترين آنها ناصر تقوايي است كه به غير از او اما فيلمسازان ديگري هم هستند كه چند سالي است نامي از آنها در جشنواره فجر به ميان نميآيد. رخشان بنياعتماد، احمدرضا درويش، خسرو سينايي، محمدمهدي عسگرپور، واروژ كريممسيحي، اصغر فرهادي و بهرام بيضايي فيلمسازاني هستند كه چند سالي ميشود نام آنها با جشنواره فيلم فجر گره نخورده است
ماههاست بلایی به نام مالیات بر ارزش افزوده بر سر خانواده تئاتر نازل شده و اقتصاد لرزان و کم توان این هنر را با مشکلات مضاعفی روبهرو کرده است؛ اما مشکل در همینجا خلاصه نمیشود. در حالی معاونت هنری، اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر از رایزنی با کمیسیون اقتصادی مجلس برای طرح حذف ارزش افزوده از تولید آثار هنری و اضافه شدنش به قیمت بلیت تئاتر سخن میگویند که نعمت احمدی (حقوقدان) کسر این مالیات ۹ درصدی را خلاف قانون معافیت مالیاتی فعالیت هنری میداند.
باز هم یک نمایش دیگر در میانه روزهای اجرا توقیف شد! این نمایش پس از 10 شب اجرا از روز پنجشنبه دیگر به روی صحنه نرفت تا توقیفهای سریالی (هرچند موقت) تئاترها ادامه پیدا کند. اما پرسش مهم این است که چرا این اتفاق به صورت مکرر، آن هم پس از بازبینی و انجام اصلاحات مورد نظر رخ میدهد؟ آیا عواملی خارج از اداره هنرهای نمایشی پشت این ماجرا هستند؟
عزیزالله حمیدنژاد دربارهی وضعیت چهرهپردازی در سریالهای تلویزیونی معتقد است: اصولا آرایشگری با گریم دو مقولهی متفاوت از هم است که اگر آگاهانه درخصوص این دو مقوله تصمیم گرفته شود، اشکالی ندارد و این تصمیم را کارگردان و طراح گریم میگیرد و نه بازیگران. باید بگویم اکثر بازیگران علاقمند به این هستند که چهرهشان آرایش شود تا گریم. منتهی کسانی که در عرصهی بازیگری صاحبِ نام هستند و تجربیات زیادی در سینما و تئاتر دارند، ممکن است در مورد گریم نظری هم داشته باشند، ولی چهره خود را تسلیم طراح گریم و کارگردان میکنند و حساسیت به خرج نمی دهند.
اتفاقات سال ۸۸، دومین موج مهاجرت را این بار برای اصحاب رسانه رقم زد و شبكههای تلویزیونی بیبیسی فارسی و من و تو پر شدند از اغلب جوانانی كه تا همین چند ماه قبلش در روزنامهها و سایتهای داخلی قلم میزدند. اوج گرفتن شبكه تلویزیونی جم در تركیه اما سومین موج مهاجرت با حضور هنرمندان بود و از آمریكا و انگلیس به همسایه شمالغربی رسید.
هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز در حالی شهریور ماه برگزار میشود که پس از غیبت سیمای ایران در چند جشنواره مطرح همانند کن و برلین، این رویداد میزبان سینماگران ایرانی خواهد شد تا یکصدمین اثر سینمایی ایران در این جشنواره به نمایش درآید.
در آستانه انتخاب پانزدهمین هیات مدیره خانه سینما مرور فعالیت چهارده هیات مدیره قبلی این نهاد صنفی حائز نکات و تجربیات ارزشمندی است.
آگاهی از سرنوشت افرادی که در نخستین فیلم ایرانی جلوی دوربین رفتند جالب توجه است. اکثر علاقهمندان سینما میدانند «دختر لر» نخستین فیلم سینمای ایران است اما بیشترشان از سرنوشت بازیگران آن اطلاعی ندارند. سایت فرادید در گزارشی به این موضوع پرداخته است.
مهدی شفیعی در نامهای از حضور شهرام کرمی در سمت مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حمایت کرده است؛ اما به نظر میرسد این جابهجایی بازندگان شاخصی خواهد داشت.
ادارهكل هنرهاي نمايشي چه سازوكاري براي توزيع متناسب اعتبار و توسعه پايدار تئاتر در استانهاي سراسر كشور در اختيار دارد. آيا روزآمدسازي سازوكار موجود در حال حاضر يك ضرورت نيست؟ چه عامل يا عواملي منجر به انحلال «انجمن نمايش» در دهه ٨٠ و شكلگيري «انجمن هنرهاي نمايشي ايران» شد و از چه زمان «موسسه توسعه هنرهاي معاصر» بين «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي» و «انجمن هنرهاي نمايشي» قرار گرفت.
نمایش «روز عقیم» حسین کیانی پس از حاشیههای زیاد سرانجام از اجرا در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حذف شد.
بهرام بیضایی، پژوهشگر، نمایشنامهنویس و کارگردان صاحبنام کشور که اثر جدید خود «گزارش ارداویراف» را در دانشگاه استنفورد ایالات متحده اجرا میکند؛ با ارسال دستنوشتهای اطلاعات کاملی درباره نمایشنامه، اجراگران حاضر در این اثر همچنین حامیان روی صحنه رفتن نمایش را در اختیار علاقهمندان ایرانی گذاشت
نمایش «ماهی قرمز» نوشته و کارگردانی الیزا اورامی و بازی اردلان شجاع کاوه و آرزو روشناس خود را برای اجرای عمومی در نیمه اول سال 94 آماده می کند.