پنجشنبه , ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 15
دغدغه‌ام را می‌گویم حتی اگر به جهان پدرم نزدیک نباشد یکشنبه 6 شهریور 1401 05:23
گفت‌وگو با یوسف حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم «شب طلایی» به مناسبت اکران در سینماها

دغدغه‌ام را می‌گویم حتی اگر به جهان پدرم نزدیک نباشد

پیش از فیلمنامه شب طلایی، چهار فیلمنامه دیگر نوشته بودم که هر کدام‌شان تا چند قدمی ساخته شدن پیش رفته بود و به دلیل عقب کشیدن سرمایه‌گذار مسکوت می‌ماندند. احساس پوچی می‌کردم و سال‌های جوانی‌ام را می‌دیدم که خودم را درون مکانی حبس می‌کردم، تفریح نمی‌کردم و خود را تحت فشار شدید مالی قرار می‌دادم تا فیلمم را بسازم.

من نماینده هنرمندان نیستم؛ نماینده جمهوری اسلامی هستم چهارشنبه 2 شهریور 1401 11:51
محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر ارشاد:

من نماینده هنرمندان نیستم؛ نماینده جمهوری اسلامی هستم

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معاونت هنری نماینده دولت جمهوری اسلامی است و سیاست‌های این دولت را مبتنی بر مفاهیم انسانی و اسلامی در حوزه‌های مختلف هنری اجرایی می‌کند.

تئاتر ایران در توفان رها شده است/ هیچ تئاتری در جهان نیست که از حمایت دولتی برخوردار نباشد سه شنبه 25 مرداد 1401 20:49
گفت‌وگو با مسعود دلخواه درباره نتایج رویگردانی دولت از حمایتِ گروه‌ها و سالن‌های نمایش

تئاتر ایران در توفان رها شده است/ هیچ تئاتری در جهان نیست که از حمایت دولتی برخوردار نباشد

گروه‌های تئاتری بدون حمایت دولت نمی‌توانند سرپا بایستند ولی الان به نظر می‌رسد هم گروه‌های تئاتری و هم سالن‌ها به حال خود رها شده‌اند. بعضی سالن‌ها که در دوران کرونا ورشکست و تعطیل شدند. دولت نباید اجازه دهد اینها ورشکست شوند، به این ترتیب می‌تواند قوانین نظارتی هم وضع کند و اجازه ندهد سالن‌داران هر قیمتی دل‌شان خواست روی بلیت نمایش‌ها بگذارند. مگر در سینما روی قیمت بلیت نظارت نیست؟ یا موزه‌ها و غیره.

دلگیری‌هایمان را داخل خانه حل کنیم یکشنبه 23 مرداد 1401 02:43

دلگیری‌هایمان را داخل خانه حل کنیم

حدود سه هفته پیش "مقصود نعیمی ذاکر" به عنوان مدیر عامل جدید خانه تئاتر انتخاب شد؛ نامی که برای بخشی از جامعه تئاتری چندان آشنا نبود ولی کسانی که در تلویزیون فعالیت کرده بودند، او را می‌شناختند.

صورت «هنر» ما از سیلی سرخ است/ بعد از 14 سال اجرای «اُپرای عاشورا» مجوز تازه از من خواستند پنجشنبه 20 مرداد 1401 21:41
گفت‌وگو با بهروز غریب‌پور درباره تعزیه، مصائب مدیریت هنری و کارگردانی اپرای عروسکی

صورت «هنر» ما از سیلی سرخ است/ بعد از 14 سال اجرای «اُپرای عاشورا» مجوز تازه از من خواستند

ما مدیر لایق نداریم. مدیر لایق باید شجاعت و شناخت و قدرت ریسک داشته باشد. همین‌جا می‌گویم -خطاب به مدیران- شما به من اجازه کار کردن ندهید، آنقدر نوشته دارم که در ایران و خارج از ایران چاپ کنم. آنقدر دی‌وی‌دی آثارم در دست مردم هست که همه بدانند شما اجازه ندادید کار کنم، وگرنه توانش را داشتم

فیلم‌های پرفروش هم فقط یک میلیون مخاطب دارند! چهارشنبه 19 مرداد 1401 15:33

فیلم‌های پرفروش هم فقط یک میلیون مخاطب دارند!

محمد احمدی عضو شورای صنفی نمایش ضمن اشاره به مشکلات موجود در فرآیند عرضه فیلم‌های سینمایی بر لزوم توجه به ظرفیت‌هایی غیر از اکران در سالن سینما، تأکید کرد.

مخالفتی با فیلم‌های ارگانی و سفارشی نداریم اما نابرابری را نمی‌پذیریم سه شنبه 11 مرداد 1401 17:26

مخالفتی با فیلم‌های ارگانی و سفارشی نداریم اما نابرابری را نمی‌پذیریم

مجید صالحی معتقد است: فیلمسازان بسیاری را می‌توان نام برد که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات فراوان در سینمای مستقل مجبور به ساخت کمدی‌های سطحی و سخیف شده‌اند چراکه به بقای خود در این سینما اهمیت می‌دادند و راه بقا ساخت همینگونه آثار بوده است.

ایمان به نجات دنیا مهم‌ترین مساله من بود سه شنبه 4 مرداد 1401 03:30
کارگردان نمایش «شوخی» :

ایمان به نجات دنیا مهم‌ترین مساله من بود

اگر بخواهیم در اين نمايش یک کهن الگو برای «حبیب» در نظر بگیرم شاید داستان حضرت ابراهیم(ع) را بتوان مثال زد؛ زمانی که به حضرت ابراهیم(ع) فرمان داده می‌شود که «فرزندت را بکش» او با ایمان کامل و بدون چون و چرا عزم این کار را می‌کند اما در شخصیت «حبیب» اندک شکی هم وجود دارد. او ابتدا شک می‌کند و ... بعد به ایمان می رسد و ...

تخریب سلیقه‌ی مردم با کمدی‌های نازل کار خودش را کرده شنبه 1 مرداد 1401 23:53
حجت قاسم زاده:

تخریب سلیقه‌ی مردم با کمدی‌های نازل کار خودش را کرده

کارگردان فیلم سینمایی «روز ششم» با انتقاد از شرایط اکران در سینمای ایران تأکید کرد: هیچ ابزاری برای تبلیغات فیلم «روز ششم» در اختیار ما نیست و این فیلم در گمنامی مطلق اکران شده است.

برای فیلم ساختن به هر چیزی تن نمی‌دهم چهارشنبه 29 تیر 1401 22:16
گفت‌وگو با ابراهیم شیبانی، کارگردان «طلا خون» به بهانه اکران این فیلم

برای فیلم ساختن به هر چیزی تن نمی‌دهم

در تمام جوامعی كه آزادی بیان وجود داشت و هنر و هنرمندش با خیال راحت و به دور از ترس و لرز حرف زد، فیلم ساخت، ترانه گفت، موسیقی ساخت، نقاشی كشید و... بی‌شك جامعه‌اش داناتر و پیشرفته‌تر شد. جامعه‌ای كه فرهنگ و هنر و هنرمندش به سكوت واداشته شود، رشد نخواهد كرد. این به سكوت واداشتن از سانسور در سینما تا تلویزیون و چیزهای دیگر را دربر می‌گیرد. امروز سریال «هزار دستان» با سانسور پخش می‌شود. چرا؟ چه اتفاقی افتاده؟ صحبت‌های گذشته آدم‌های اصلی انقلاب، امروز روز با كلی سانسور پخش می‌شود. چرا؟

کمک 6 میلیاردی وزیر سابق کار به ما نرسید سه شنبه 28 تیر 1401 20:40
تهیه‌کننده مسابقه «میدون»

کمک 6 میلیاردی وزیر سابق کار به ما نرسید

کدام وزیر باید کمک کند؟ اگر به کمپین فلان‌جا این پول را می‌داد، مورد رضایت بود؟ وقتی می‌خواهد پول را به برنامه «میدون» بدهد که برنامه‌سازی در راستای این وزارتخانه است، آقایان اعتراض می‌کنند. این قرار نبود به برنامه داده شود بلکه قرار بود برای آن برنامه ملی هزینه شود که الحمدلله دوستان تلاش کردند و نشد.

تئاتر از دو سو قیچی می‌شود/ هیچ‌جای جهان کسی برای تمرین نمایش مجوز نمی‌گیرد شنبه 25 تیر 1401 11:22
گفت‌وگو با قطب‌ الدین صادقی درباره وضعیت هنرهای نمایشی در سال 1401

تئاتر از دو سو قیچی می‌شود/ هیچ‌جای جهان کسی برای تمرین نمایش مجوز نمی‌گیرد

هر نوع توبیخ غیرتئاتری و غیرهنری به تئاتر ضربه می‌زند. همه ما چارچوب‌های فرهنگی را به خوبی می‌شناسیم و نیازی نداریم کسی به ما بگوید چه کنیم یا نکنیم. متاسفانه چون این افراد - ممیزها - به زبان تئاتر و تکنیک و ارزش‌های زیباشناسی تئاتر مسلط نیستند، دستور حذف می‌دهند. هرچه که متوجه نشوند، دستور حذفش را صادر می‌کنند. من اگر از یک شخصیت خارجی هم دفاع کنم به من می‌گویند ترویج فرهنگ غربی کرده‌ای، اگر وضعیت داخلی را نقد کنم هم می‌گویند سیاه‌نمایی است.

فرهاد توحیدی و مصطفی مستور از فیلم اقتباسی «بدون قرار قبلی» می‌گویند/  امداد غیبی داستان به فیلمنامه دوشنبه 20 تیر 1401 20:37

فرهاد توحیدی و مصطفی مستور از فیلم اقتباسی «بدون قرار قبلی» می‌گویند/ امداد غیبی داستان به فیلمنامه

فرهاد توحیدی: پیشنهاد آقای شعیبی این بود که داستان «مشهد» از مجموعه داستان «بهترین شکل ممکن» را یک دور بازخوانی کنیم... وقتی خواندم، بلافاصله گفتم خودش است. با استفاده از این داستان می‌شد تغییر کیفی را به خوبی نمایشی کرد و همکاری ما از اینجا آغاز شد. آقای مستور در ارتقای فیلمنامه و به خصوص مینی‌مال شدنش به شکل موثری حضور و دخالت داشت. خلاصه کنم، برخلاف بیشتر کارهای اقتباسی - هر چند داستان ما مستقلا آغاز شده بود- اقتباس از داستان آقای مستور آن را کامل کرد

موضوعات انسانی زمان و مکان نمی‌شناسند دوشنبه 20 تیر 1401 20:25
گفت‌وگو با افشین هاشمی یکی از کارگردانان فیلم «پسران دریا»

موضوعات انسانی زمان و مکان نمی‌شناسند

واقعیتش را بخواهید من نگاه نمی‌کنم ببینم چه فیلم‌هایی نمی‌فروشد، چه فیلم‌هایی می‌فروشد تا آن را بسازم؛ ملاک انتخابِ من، داستان‌ها و فیلمنامه‌هایی است که دوست داشته باشم و اگر امکان ساختش فراهم شود آن را می‌سازم.

رضا کیانیان از مانع‌تراشی‌ها برای سینماگران می‌گوید/ مصیبتِ بیگانگی با هنر دوشنبه 20 تیر 1401 20:11
با جریان بسته ای روبه روییم که سال‌ها دنبال تحمیل خود به سینما بود

رضا کیانیان از مانع‌تراشی‌ها برای سینماگران می‌گوید/ مصیبتِ بیگانگی با هنر

هر وقت وزیر ارشاد تعیین می‌شود بالطبع رسانه‌ها از من می‌پرسند چه انتظاری از وزیر ارشاد خواهید داشت؟ من هم می‌گویم انتظار دارم به کار ما کاری نداشته باشد، چون ما کارمان را بلدیم. ایشان وقت‌شان را برای کارهای دیگر بگذارد؛ ولی وقتی به سینماگر ما توهین می‌کنند، هم برای این است که او را نمی‌فهمند و هم اینکه حسودند.

گفت‌وگوی جمشید ارجمند با پیتر بروک درباره‌ تئاتر و جامعه/ نتایج واقعی تئاتر به بیهودگی تظاهرات است چهارشنبه 15 تیر 1401 22:13

گفت‌وگوی جمشید ارجمند با پیتر بروک درباره‌ تئاتر و جامعه/ نتایج واقعی تئاتر به بیهودگی تظاهرات است

در حال حاضر هیچ نیازی توسط تئاتر برآورده نمی‌شود. افرادی که عادت به تئاتر رفتن دارند چیزی از نمایشنامه‌ها به دست نمی‌آورند، کم‌ترین عنصری که بتواند فردا در زندگی جاری به کارشان بیاید در آنها پیدا نمی‌کنند. باید حقیقتا راه عبور از کوچه به تئاتر، کاملاً بر همگان باز باشد و بین آنها مبادلات به آزادی جریان پیدا کند. همه می‌دانند که واقعیت چیز دیگری است.

کارگردانی بزرگ که تعزیه دید و از نمایش ایرانی وام گرفت / چرا پیتر بروک افسانه‌ای شد؟ دوشنبه 13 تیر 1401 22:50

کارگردانی بزرگ که تعزیه دید و از نمایش ایرانی وام گرفت / چرا پیتر بروک افسانه‌ای شد؟

روز گذشته «پیتر بروک» کارگردان افسانه‌ای تئاتر در ۹۷ سالگی درگذشت. او از کارگردانان تئاتر تجربی بود و با گروه بین‌المللی‌اش نمایش‌هایی را خارج از شکل و عادت متداول اجرا کرد.

دکور مینیمالیستی یک شیوه اجرایی‌ست نه دستاویزی برای کاهش هزینه‌ها دوشنبه 13 تیر 1401 22:17

دکور مینیمالیستی یک شیوه اجرایی‌ست نه دستاویزی برای کاهش هزینه‌ها

رضا مهدی زاده طراح صحنه نمایش «پروین» می‌گوید: شخصا به مثلثی اعتقاد دارم که در صحنه می‌تواند به لحاظ زیباشناسی، اجرا و اثرگذاری بسیار موثر باشد؛ مثلث کارگردان، طراح و بازیگر. این سه راس مثلت می‌توانند در ارتباط با هم به یک پیوند اندیشه‌گون برسند که برای تماشاگر هم می‌تواند بسیار جذاب و خیره‌کننده باشد؛ یا بهتر است بگویم که این سه می‌توانند در کنار هم، اعجاز تئاتر را شکل دهند.

چرا در ایران سریال هایی مانند «سرقت پول» و «فرار از زندان» ساخته نمی‌شود؟ شنبه 11 تیر 1401 21:23

چرا در ایران سریال هایی مانند «سرقت پول» و «فرار از زندان» ساخته نمی‌شود؟

محمدرضا اصلانی در پاسخ به اینکه چرا سرقت‌های باندی وقتی موضوع فیلم قرار می‌گیرد، آن فیلم پرفروش می‌شود و مخاطب بیشتری پیدا می‌کند، می‌گوید: این موضوع به روحیات اشخاص بازمی‌گردد که معمولاً به ویژه جوانان، در یک کلام از هیجان و ماجراهای هیجان‌انگیز استقبال می‌کنند. چنین است که این فیلم‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد.

سعی داشتم در «بی صدا حلزون» به جریان زندگی ناشنوایان نزدیک شوم شنبه 11 تیر 1401 20:37

سعی داشتم در «بی صدا حلزون» به جریان زندگی ناشنوایان نزدیک شوم

بهرنگ دزفولی زاده با اشاره به اینکه در ساخت فیلم‌های کوتاه نیز همیشه اقلیت‌ها را مدنظر داشته،‌ تأکید کرد که پرداختن به اقشار کمتر دیده شده و اقلیت‌هایی مثل ناشنوایان از دغدغه‌های اصلی او در فیلمسازی است.