آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا در تازهترین فهرست دعوتشدگان خود برای عضویت در اسکار، نام چهار سینماگر ایرانی را نیز قرار داده است. سعید روستایی، پیمان معادی، شیرین سوهانی و حسین ملایمی در میان ۵۳۴ چهره جهانی هستند که به این نهاد معتبر سینمایی دعوت شدهاند؛ موجی که از آن به عنوان بزرگترین فراخوان عضویت از سال ۲۰۲۰ یاد میشود.
واگنر مورا، بازیگر برزیلی و ستاره فیلم «مامور مخفی»، روز شنبه در پاریس سرانجام تندیس بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را که اوایل امسال به دلیل حضور در فیلمبرداری نتوانسته بود در مراسم اصلی دریافت کند، از ژولیت بینوش، رئیس هیئت داوران کن، تحویل گرفت.
بر اساس نظرسنجی ورلد آف ریل از ۱۵۰ منتقد، فیلم «گناهکاران» به کارگردانی رایان کوگلر با ۱۰۱ رأی به عنوان بهترین فیلم نیمه اول سال ۲۰۲۵ انتخاب شد. این در حالی است که بسیاری از منتقدان، شش ماه نخست سال جاری میلادی را از نظر سینمایی ضعیف ارزیابی کردهاند.
کاسمو جارویس، بازیگر موفق سریال «شوگان»، به دلیل تداخل برنامهریزی و تعهد به فیلم «استالین جوان»، از پروژه «اودیسه» کریستوفر نولان جدا شد و لوگان مارشال-گرین (بازیگر «پرومتئوس») جایگزین او در نقشی نامشخص گردید. شارلیز ترون نیز به زودی برای ایفای نقش «سیرسه» به تیم تولید اضافه خواهد شد.
اسکارلت جوهانسون، ستاره سابق دنیای سینمایی مارول، با اکران فیلم «جهان ژوراسیک: تولد دوباره» و با ثبت مجموع فروش ۱۴.۸ میلیارد دلاری در نقشهای اصلی، عنوان پردرآمدترین بازیگر نقش اصلی تاریخ باکس آفیس جهانی (بدون احتساب تورم) را از آن خود کرد و از ستارگانی چون ساموئل ال. جکسون و رابرت داونی جونیور پیشی گرفت.
چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم مونیخ به کار خود پایان داد و فیلم «کیکا» به کارگردانی آلکسه پوکین جایزه بهترین فیلم بینالمللی بخش «CineMasters» را کسب کرد. در سایر بخشها نیز «بهسوی غرب، در ساپاتا»، «اوکاموتو» و «اوماها» موفق به دریافت جوایز اصلی شدند.
زامبیها، مردگان متحرکی که برای گوشت انسانها بازمیگردند، همیشه یکی از ترسناکترین موضوعات ژانر وحشت بودهاند. این مفهوم از دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی آغاز شد و با فیلمهای کلاسیکی مثل «زامبی سفید» به شهرت رسید، اما با اثر ماندگار جورج آ. رومرو در سال ۱۹۶۸ به یک زیرژانر محبوب تبدیل شد. در این مطلب، ۱۰ فیلم زامبی ترسناک و تأثیرگذار تاریخ را بررسی و رتبهبندی میکنیم که از بازسازیهای پرشتاب تا فیلمهای آخرالزمانی تاریک را شامل میشود.
پیتر سارسگارد، بازیگر نامزد گلدنگلوب، در جشنواره فیلم کارلوویواری با انتقاد از وضعیت سیاسی امروز آمریکا، از عدم مسئولیتپذیری نسل خود و تسلیمشدن لیبرالها در برابر رفاه شخصی سخن گفت. او گفت دیگر نمیتوان بیتفاوت بود و وقت آن رسیده «کاپوچینو را زمین بگذاریم و مبارزه کنیم».
مایکل داگلاس بازیگر سرشناس آمریکایی که برای نمایش نسخه ترمیمشده فیلم کلاسیک «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» به جشنواره فیلم کارلوویواری آمده بود، در یک نشست خبری درباره سیاست امروز آمریکا ابراز نگرانی کرد و گفت: «دموکراسی در کشورم بهشدت آسیبپذیر شده و حالا مردم برای پول وارد سیاست میشوند، نه خدمت.»
در سالروز تولد رانویر سینگ، بازیگر سرشناس بالیوود، از فیلم جدید او با نام «دهوراندار» به کارگردانی آدیتیا دار، کارگردان موفق «اوری»، رونمایی شد. این فیلم که ترکیبی از اکشن پرهیجان و داستانی رمزآلود دارد، با حضور بازیگران مطرحی چون سانجی دات، آکشی خانا، آر. مادهاوان و آرجون رامپال، ۵ دسامبر ۲۰۲۵ بهصورت جهانی اکران خواهد شد.
داکوتا جانسون، بازیگر سرشناس هالیوود و ستاره فیلم «Madame Web»، با حضور در جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری، از ورود جدی خود به دنیای کارگردانی خبر داد. او در گفتوگویی صمیمی، از دلمشغولیهای هنریاش، تجربههای تلخ در پشت صحنههای سمی، علاقه به نقشهای پیچیده و دیدگاه متفاوتش نسبت به موفقیت در سینما پرده برداشت.
فیلم Broken Voices به کارگردانی اوندرژ پراوازنیک، با الهام از پرونده جنجالی سوءاستفاده جنسی در گروه کر Bambini di Praga، زوایای تاریکی از خاموشی، انکار و آسیبهای روانی در دوران نوجوانی را روایت میکند. این فیلم، نگاهی انسانی و غیرخشونتآمیز به شکلگیری تدریجی سوءاستفاده دارد و بر اهمیت شنیده شدن صدای قربانیان تأکید میکند.
فیلم The Running Man با بازی گلن پاول و کارگردانی ادگار رایت، بازسازی مدرنی از رمان کلاسیک استیفن کینگ است که حالا با تریلری هیجانانگیز معرفی شده. این فیلم اکشن علمی-تخیلی، داستان مردی را روایت میکند که برای نجات جان دخترش وارد یک بازی تلویزیونی مرگبار میشود.
تاکاشی میکه در فیلم Sham سراغ یکی از پروندههای جنجالی واقعی ژاپن میرود و با الهام از ساختار راشومون، مخاطب را میان دو روایت متضاد از خشونت، دروغ و عدالت سردرگم میسازد. فیلمی که تا میانه راه درخشان پیش میرود، اما در پایان، پیچیدگیهای خود را قربانی نتیجهگیریای سادهانگارانه میکند.
فیلمهای زندان معمولاً حول محور خشونت، فرار یا رستگاری میچرخند، اما Inside رویکردی عمیقتر و روانشناختیتر دارد. این درام استرالیایی با تمرکز بر سه زندانی درگیر با گذشته و وجدان خود، مرزهای آشنای ژانر را کنار میزند و با بازیهای چشمگیر گای پیرس و کازمو جارویس، بیننده را به سفری درونی و متفاوت دعوت میکند.
مستند «Just Kids» در دل یکی از ملتهبترین موضوعات اجتماعی روز آمریکا فرو میرود: حق دسترسی نوجوانان ترنس به مراقبتهای پزشکی. این فیلم با روایتی انسانی و بیواسطه، از خلال زندگی سه نوجوان در ایالتهای محافظهکار، تصویری عمیق از تأثیرات قوانین سختگیرانه بر جسم و روان این نسل آسیبپذیر ترسیم میکند.
فیلم Lavender Men تلاشی جاهطلبانه برای بازآفرینی چهرهای کمتر دیدهشده از آبراهام لینکلن است؛ روایتی کوییر، متافوریک و تئاتری که با وجود مفاهیم عمیق، در قالب سینما چندان موفق ظاهر نمیشود.
«دزدیدن پالپ فیکشن» ساخته دنی ترکویچ، نخستین فیلم بلند کارگردان جوان، داستان دو دوست عاشق آثار کوئنتین تارانتینو را روایت میکند که قصد دارند نسخه شخصی ۳۵ میلیمتری فیلم «پالپ فیکشن» را بدزدند. اما این کمدی سرقت با ترکیبی از شوخیهای پراکنده و ارجاعات مکرر به تارانتینو، به جای یک اثر منسجم و جذاب، به نمونهای از یک ادای دین ناتمام تبدیل شده است.
از «ماموریت: غیرممکن – آخرین حسابرسی» تا مستند حیرتانگیز «سلی زنده است!»، در این گزارش نگاهی انداختهایم به بهترین آثار سینمایی نیمه اول سال ۲۰۲۵؛ فیلمهایی که هرکدام بهنوعی مرزهای ژانر، روایت و احساس را جابهجا کردهاند.
فیلم Off the Grid با بازی جاش دوهامل، تلاش میکند اثری در سبک اکشن بقا (Survival Thriller) باشد، اما آنقدر در کلیشهها، شخصیتپردازی ضعیف و اکشنهای بیرمق غرق میشود که حتی حضور یک قهرمان تنها در دل طبیعت هم نمیتواند آن را نجات دهد.
جایزه اسکار شاید معتبرترین افتخار در دنیای سینما باشد، اما تاریخ ثابت کرده است که همیشه نشانهای از کیفیت واقعی یک فیلم نیست. برخی از ماندگارترین و تحسینشدهترین آثار تاریخ سینما، در زمان خود یا نادیده گرفته شدند یا در رقابتهای سخت از رقبای کمدوامتر شکست خوردند. در این مطلب، به تعدادی از فیلمهایی میپردازیم که علیرغم کیفیت بینظیرشان، یا هیچ اسکاری نبردهاند یا در مهمترین دستهها مغلوب شدهاند — آثاری که زمان، عدالت را در حقشان جاری کرده است، حتی اگر آکادمی چنین نکرده باشد.