یکشنبه , ۱۱ خرداد, ۱۴۰۴
بین الملل | صفحه 4
۱۰ فیلمی که سزاوار دریافت اسکار برای طراحی صحنه‌های بدلکاری بودند
۱۰ فیلمی که اگر اسکار طراحی بدلکاری وجود داشت، بی‌رقیب برنده می‌شدند

۱۰ فیلمی که سزاوار دریافت اسکار برای طراحی صحنه‌های بدلکاری بودند

پس از دهه‌ها بی‌توجهی، آکادمی اسکار سرانجام طراحی بدلکاری را به رسمیت شناخت. اکنون فرصتی است تا نگاهی به آثاری بیندازیم که پیش از این سزاوار دریافت چنین افتخاری بودند. از بدلکاری‌های نفس‌گیر تا طراحی مبارزات بی‌نظیر، این فیلم‌ها استانداردهایی تعیین کردند که هنوز هم در سینما بی‌رقیب‌اند.

نقد فیلم «آمروم» فاتح آکین؛ بلوغی انسانی در آخرین نفس‌های جنگ چهارشنبه 31 اردیبهشت 1404 02:04

نقد فیلم «آمروم» فاتح آکین؛ بلوغی انسانی در آخرین نفس‌های جنگ

فیلم درام تازه «آمروم» به کارگردانی فاتح آکین، که در جشنواره کن به نمایش درآمد، داستانی لطیف و تأمل‌برانگیز از بلوغی انسانی را در واپسین روزهای جنگ جهانی دوم روایت می‌کند. این اثر با نگاهی عمیق و پرظرافت، به بررسی مرزهای دشوار اخلاقی و امکان نیکی در دل تاریکی می‌پردازد.

جشنواره کن؛ از تقدیر سینما تا کت‌واک اینفلوئنسرها و جنجال «بسته‌های فرش قرمز» سه شنبه 30 اردیبهشت 1404 17:27

جشنواره کن؛ از تقدیر سینما تا کت‌واک اینفلوئنسرها و جنجال «بسته‌های فرش قرمز»

جشنواره فیلم کن که زمانی بستری معتبر برای بزرگداشت سینما بود، در سال‌های اخیر و به ویژه در سال ۲۰۲۵، با حضور گسترده اینفلوئنسرهای بدون ارتباط سینمایی و جنجال «بسته‌های فرش قرمز» با قیمت‌های ده‌ها هزار دلاری، بیشتر به کت‌واک مد تبدیل شده و تمرکز را از فیلم‌سازان به حواشی مد و بازاریابی برندها منتقل کرده است.

شایا لابوف: در فیلم «مگالوپولیس» تبدیل به دردسر شدم؛ فهمیدن دنیای کاپولا مثل رمزگشایی بود سه شنبه 30 اردیبهشت 1404 02:43

شایا لابوف: در فیلم «مگالوپولیس» تبدیل به دردسر شدم؛ فهمیدن دنیای کاپولا مثل رمزگشایی بود

شایا لابوف در مصاحبه‌ای صریح از تجربه پیچیده‌اش در فیلم علمی‌-تخیلی «مگالوپولیس» به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا سخن گفته است. او با اشاره به سبک کار نامعمول و مبهم کاپولا، تأکید می‌کند که تلاش برای درک خواسته‌های کارگردان باعث تنش و سردرگمی‌اش شده است: «برای فهمیدن منظورش باید ذهنش را کاوش می‌کردیم.»

بحران پرداخت مشوق‌های مالی در یونان؛ سرنوشت پروژه‌های بین‌المللی مانند «اودیسه» و «ماریا» در ابهام سه شنبه 30 اردیبهشت 1404 02:35

بحران پرداخت مشوق‌های مالی در یونان؛ سرنوشت پروژه‌های بین‌المللی مانند «اودیسه» و «ماریا» در ابهام

با وجود وعده‌های دولت یونان برای تقویت صنعت سینما از طریق مشوق نقدی ۴۰ درصد، بحران تأخیر در پرداخت‌ها به بیش از ۱۰۰ میلیون یورو رسیده است. پروژه‌های بزرگی چون «اودیسه» به کارگردانی کریستوفر نولان و «ماریا» با بازی آنجلینا جولی، حالا با بلاتکلیفی و تردید تهیه‌کنندگان خارجی نسبت به ادامه فعالیت در یونان روبه‌رو هستند.

دنزل واشنگتن در جشنواره کن با نخل طلای افتخاری غافلگیر شد سه شنبه 30 اردیبهشت 1404 02:22
جشنواره فیلم کن 2025

دنزل واشنگتن در جشنواره کن با نخل طلای افتخاری غافلگیر شد

در شبی ویژه در جشنواره کن ۲۰۲۵، اسپایک لی با اهدای نخل طلای افتخاری به دنزل واشنگتن، از همکاری دیرینه و تاثیرگذارشان در سینمای آمریکا تقدیر کرد. این اتفاق در جریان نمایش جهانی فیلم جدید لی، «از بالا به پایین‌ترین» رخ داد.

فیلم‌های احتمالی جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۵ اعلام شدند سه شنبه 30 اردیبهشت 1404 01:17

فیلم‌های احتمالی جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۵ اعلام شدند

در حالی که جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ به نیمه رسیده، گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب فیلم‌های حاضر در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز امسال آغاز شده است. آثار جدیدی از بنی سفدی، یورگوس لانتیموس، کلویی ژائو، جیم جارموش و لوکا گوادانینو از جمله گزینه‌هایی هستند که احتمال حضورشان در لیست نهایی بسیار بالاست.

ریچارد لینکلیتر: «تا وقتی پول پشت کار نباشه، کسی اهمیتی نمی‌ده» | آیا انقلاب بعدی سینمای مستقل ممکن است؟ سه شنبه 30 اردیبهشت 1404 01:02

ریچارد لینکلیتر: «تا وقتی پول پشت کار نباشه، کسی اهمیتی نمی‌ده» | آیا انقلاب بعدی سینمای مستقل ممکن است؟

ریچارد لینکلیتر پس از تحسین گسترده فیلم جدیدش «موج نو» در جشنواره کن، به مرور خاطراتش از انقلاب سینمای مستقل دهه ۹۰، تأثیر عمیق ژان لوک گدار بر تاریخ سینما و چالش‌های فیلم‌سازی امروز پرداخت. او معتقد است اگر فیلمی پشتوانه مالی نداشته باشد، دیگر کسی به آن توجه نمی‌کند.

داکوتا جانسون در کن: مدیران استودیوها اهل ریسک نیستند | بارها از نتیجه نهایی فیلم‌ها شوکه شدم سه شنبه 30 اردیبهشت 1404 00:18
جشنواره فیلم کن 2025

داکوتا جانسون در کن: مدیران استودیوها اهل ریسک نیستند | بارها از نتیجه نهایی فیلم‌ها شوکه شدم

داکوتا جانسون، بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی، در نخستین حضور خود در جشنواره فیلم کن با فیلم «Splitsville» از رویکرد محافظه‌کارانه استودیوها انتقاد کرد و گفت بارها با دیدن نسخه نهایی فیلم‌هایی که در آن‌ها بازی کرده، شوکه شده چون آن چیزی نبوده که تصور می‌کرده. او همچنین از مبارزه دائمی برای حفظ اصالت در تولیدات هنری سخن گفت.

وس اندرسن ناجی فیلم «روزها و شب‌ها در جنگل» ساتیاجیت رای برای بخش کلاسیک کن شد سه شنبه 30 اردیبهشت 1404 00:11
جشنواره فیلم کن 2025

وس اندرسن ناجی فیلم «روزها و شب‌ها در جنگل» ساتیاجیت رای برای بخش کلاسیک کن شد

فیلم روزها و شب‌ها در جنگل (1970) به کارگردانی ساتیاجیت رای، با تلاش و حمایت وس اندرسن و مشارکت بنیاد فیلم مارتین اسکورسیزی و دیگر نهادها، مرمت و به جشنواره کن ۲۰۲۵ بازگشت.

وس اندرسن در کن ایده تعرفه‌های ترامپ بر فیلم‌ها را به سخره گرفت: «فیلم که از گمرک رد نمی‌شود!» دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 23:21

وس اندرسن در کن ایده تعرفه‌های ترامپ بر فیلم‌ها را به سخره گرفت: «فیلم که از گمرک رد نمی‌شود!»

وس اندرسن در نشست خبری فیلم جدیدش طرح فینیقی در جشنواره کن، به پیشنهاد دونالد ترامپ درباره وضع تعرفه ۱۰۰ درصدی بر فیلم‌هایی که خارج از آمریکا فیلم‌برداری می‌شوند، واکنش طنزآمیز نشان داد و گفت: «فیلم که مثل کالا از گمرک رد نمی‌شود!»

نقد فیلم «Slauson Rec»؛ مستندی تکان‌دهنده از سقوط شایا لابوف پشت نقاب یک کارگاه تئاتر خیریه دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 23:06
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «Slauson Rec»؛ مستندی تکان‌دهنده از سقوط شایا لابوف پشت نقاب یک کارگاه تئاتر خیریه

«Slauson Rec» مستندی جسور و نگران‌کننده از پشت‌پرده‌ی کارگاه بازیگری شایا لابوف است؛ روایتی از امید و اعتماد که در لبه‌ی فروپاشی روانی و سوءاستفاده عاطفی فرو می‌ریزد.

نقد فیلم «Urchin»: اولین تجربه کارگردانی هریس دیکینسون، پیوندی موفق میان رئالیسم اجتماعی و سوررئالیسم دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 21:26
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «Urchin»: اولین تجربه کارگردانی هریس دیکینسون، پیوندی موفق میان رئالیسم اجتماعی و سوررئالیسم

هریس دیکینسون، بازیگر تحسین‌شده‌ی فیلم‌های مستقل، در نخستین تجربه کارگردانی‌اش با فیلم «Urchin»، تصویری تلخ، انسانی و درعین‌حال شاعرانه از بحران بی‌خانمانی در لندن ارائه می‌دهد. این درام اجتماعی که در بخش «نگاه نو» جشنواره کن به نمایش درآمده، با بازی چشمگیر فرانک دیلان، تماشاگر را به دلِ چرخه‌ی خشونت، اعتیاد و طردشدگی می‌برد؛ بی‌آن‌که وعده رستگاری بدهد یا پایان‌بندی خوشی تحمیل کند.

ویکی کریپس: «Love Me Tender» تا مرز فروپاشی جسمی و روانی مرا پیش برد دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 21:00
جشنواره فیلم کن 2025

ویکی کریپس: «Love Me Tender» تا مرز فروپاشی جسمی و روانی مرا پیش برد

ویکی کریپس، بازیگر مطرح فیلم «Phantom Thread»، در آستانه نمایش جهانی فیلم جدیدش «Love Me Tender» در بخش "نگاه نو" جشنواره کن، از یکی از چالش‌برانگیزترین و آسیب‌زننده‌ترین تجربه‌های کاری خود پرده برداشت؛ پروژه‌ای که او را از نظر روحی و جسمی به مرز فرسودگی رسانده است.

پنه‌لوپه کروز در فیلم تازه «لوس خاویس» دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 20:50

پنه‌لوپه کروز در فیلم تازه «لوس خاویس»

فیلم‌ساز موفق اسپانیایی «لوس خاویس» (خاوییر کالوو و خاوییر آمبروسی) در جشنواره کن از پروژه سینمایی جدید خود با عنوان «La bola negra» رونمایی کردند. در این فیلم که اولین تجربه مشترک آن‌ها با کمپانی تازه تأسیس Suma Content Films است، پنه‌لوپه کروز نقش اصلی را بازی می‌کند. فروش بین‌المللی فیلم را کمپانی فرانسوی Goodfellas بر عهده خواهد داشت.

نیکول کیدمن، زنی در میدان: از ستاره تا حامی کارگردانان زن دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 20:43

نیکول کیدمن، زنی در میدان: از ستاره تا حامی کارگردانان زن

با همکاری با ۲۷ کارگردان زن در هشت سال گذشته، نیکول کیدمن نه‌تنها به وعده‌اش در حمایت از فیلم‌سازان زن عمل کرده، بلکه اکنون خواستار حضور سرمایه‌گذاران جسور برای پشتیبانی از زنان ناشناخته پشت دوربین است. او در جشنواره کن با صراحت اعلام کرد: «ریسک کنید، حمایت کنید، تکرار فرصت را تضمین کنید.»

گری لینه‌کر در آستانه جدایی از بی‌بی‌سی پس از توییت ضدصهیونیستی دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 15:56

گری لینه‌کر در آستانه جدایی از بی‌بی‌سی پس از توییت ضدصهیونیستی

گری لینه‌کر، مجری سرشناس برنامه «مسابقه روز» بی‌بی‌سی، پس از بازنشر یک ویدئوی حامی فلسطین که متضمن انتقاد از صهیونیسم و تصویری بحث‌برانگیز تلقی شد، در آستانه کناره‌گیری از این شبکه قرار دارد؛ تصمیمی که گفته می‌شود با توافق متقابل صورت گرفته است.

نقد فیلم Peak Everything: وقتی آدم خوب قصه زیر بار خوبی دنیا له می‌شود دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 13:27
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم Peak Everything: وقتی آدم خوب قصه زیر بار خوبی دنیا له می‌شود

فیلم جدید آن ای‌موند، با محوریت مردی مهربان و مضطرب که بار نگرانی‌های محیط‌زیستی جهان را به تنهایی به دوش می‌کشد، در ابتدا با لحنی شاعرانه و حس‌برانگیز مخاطب را مجذوب می‌کند، اما خیلی زود در پیچ‌و‌خم روایی و ترکیب بی‌ثمر ژانرها، راه خود را گم می‌کند.

نقد فیلم «نقشه فنیقی»؛ وس اندرسن و بازاریابی در جهانی بی‌منطق دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 13:14
جشنواره فیلم کن 2025

نقد فیلم «نقشه فنیقی»؛ وس اندرسن و بازاریابی در جهانی بی‌منطق

در تازه‌ترین اثر از کارگردان سبک‌گرای سینمای معاصر، وس اندرسن با ظرافتی طنزآلود به سراغ مفهوم سرمایه‌داری، پدران غایب و میراث‌های مشکوک می‌رود؛ بنسیو دل تورو در نقش یک سرمایه‌دار پیر و زخمی، قلب اثر را در دست دارد.

تام کروز تأیید کرد: «در حال کار روی دنباله‌های Top Gun: Maverick و Days of Thunder هستیم» دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 12:56

تام کروز تأیید کرد: «در حال کار روی دنباله‌های Top Gun: Maverick و Days of Thunder هستیم»

در حالی‌که مجموعه «ماموریت غیرممکن» به نقطه پایان نزدیک می‌شود، تام کروز افق تازه‌ای از پروژه‌های سینمایی‌اش را ترسیم کرده است، از بازگشت به کابین خلبانی «ماوریک» تا پیست مسابقه «کول تریکل».

سقوط یک بازیگر در مستند «Slauson Rec»: فاش شدن چهره‌ی تاریک شایا لباف در جشنواره کن دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 12:53

سقوط یک بازیگر در مستند «Slauson Rec»: فاش شدن چهره‌ی تاریک شایا لباف در جشنواره کن

مستند «Slauson Rec» به کارگردانی لئو لوئیس اونیل، از آثار غافلگیرکننده جشنواره کن امسال بود که تصویری عریان و پرتنش از شایا لباف در قامت مربی تئاتر ارائه می‌دهد — مردی که خود را ناجی جوانان لس‌آنجلس می‌پنداشت، اما در نهایت به کابوسی برای آنان بدل شد.