رابرت ردفورد، بازیگر خوشچهره و محبوب هالیوود که با فیلمهایی چون Butch Cassidy and the Sundance Kid و All the President’s Men به شهرت جهانی رسید و بعدها با تأسیس جشنواره و مؤسسه ساندنس به پدرخوانده سینمای مستقل تبدیل شد، در ۸۹ سالگی درگذشت.
فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر» تازهترین اثر جیم جارموش، در جشنواره ونیز ۲۰۲۵ با استقبال منتقدان روبهرو شد. این درام سهگانه خانوادگی با بازی ستارگانی چون آدام درایور، کیت بلانشت، ویکی کریپس، تام ویتس و شارلوت رمپلینگ، روایتگر لحظههای طنزآمیز و در عین حال تلخ از روابط میان والدین و فرزندان است. جارموش با بهرهگیری از لحن مینیمالیستی و نگاه شاعرانهاش، پرترهای تازه از خانواده و فاصلههای پنهان میان نسلها ترسیم میکند.
هشتادمین جشنواره فیلم ونیز با درخشش فیلم «پدر مادر خواهر برادر» به کارگردانی «جیم جارموش» که شیر طلایی بهترین فیلم را از آن خود کرد، به پایان رسید. در این میان، «بنی سفدی» جایزه بهترین کارگردان را برای «ماشین خردکننده» دریافت کرد و فیلم «صدای هند رجب» ساخته «کوثر بن هنیه» جایزه بزرگ هیئت داوران را گرفت. همچنین افتخار ویژه بهترین فیلم مرمتشده به «باشو غریبه کوچک» اثر «بهرام بیضایی» رسید
فیلم «Christy» به کارگردانی دیوید میچاد، در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو با بازی خیرهکننده سیدنی سوئینی به نمایش درآمد. این اثر، زندگینامهای پرقدرت و تکاندهنده از کریستی مارتین، یکی از بزرگترین بوکسورهای زن آمریکاست که همزمان با صعود ورزشی، سقوط او در گرداب خشونت خانگی را نیز به تصویر میکشد.
فیلم «The Man in My Basement»، اولین اثر سینمایی نادیا لطیف، با اقتباس از رمانی به همین نام، در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو (TIFF) به نمایش درآمد. این تریلر روانشناختی با بازی کوری هاوکینز و ویلم دفو، در پرداختن به ایدههای بزرگ خود درباره نژاد، گناه و قدرت، ناکام میماند و در ایجاد تعلیق و عمق روانشناختی چندان موفق ظاهر نمیشود.
فیلم «The Lost Bus» به کارگردانی پل گرینگراس و با بازی متیو مککانهی و آمریکا فررا، در اولین نمایش خود در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو (TIFF)، با استقبال گستردهای مواجه شد. این تریلر بقامحور، روایتی واقعی از نجات ۲۲ کودک در جریان آتشسوزی مهیب «Camp Fire» سال ۲۰۱۸ است که با بازیهای درخشان و فضایی پرالتهاب، مورد توجه قرار گرفته است.
فیلم «The Lost Bus» به کارگردانی پل گرینگراس، روایتی مستندگونه و دراماتیک از فاجعه آتشسوزی «Camp Fire» در سال ۲۰۱۸ است. این اثر با تمرکز بر شجاعت یک راننده اتوبوس با بازی درخشان متیو مککاناهی، تماشاچی را به دل بحران میبرد. با این حال، فیلم با وجود صحنههای پرهیجان، تنها بخش کوچکی از داستان واقعی را بازگو میکند و بسیاری از جنبههای کلیدی فاجعه را نادیده میگیرد.
فیلم «Fuze» به کارگردانی دیوید مکنزی و با بازی ستارگانی همچون آرون تیلور-جانسون و سم ورتینگتون، داستان کشف یک بمب جنگ جهانی دوم در لندن را روایت میکند. با وجود پتانسیل بالای ایده و حضور بازیگران مطرح، این فیلم با سقوط در دام کلیشهها، به تریلری تبدیل شده که نتوانسته انتظارات را برآورده کند و بیشتر شبیه به یک اثر تلویزیونی پرهزینه است.
هشتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز امشب (شنبه، ۱۵ شهریور) با معرفی برندگان به کار خود پایان میدهد. در میان مدعیان اصلی جوایز، پارک چان-ووک با فیلم «انتخاب دیگری نیست»، و کوثر بن هانیه با فیلم بحثبرانگیز «صدای هند رجب»، شانسهای اصلی کسب شیر طلایی بهترین فیلم هستند.
فیلم «دایره مستقیم» به کارگردانی اسکار هادسون، به عنوان برنده اصلی هفته منتقدان جشنواره ونیز معرفی شد و جایزه بزرگ و نوآورانهترین فیلم این بخش را از آن خود کرد. این اثر که یک کمدی سیاه و سوررئال ضدجنگ است، در رقابت با فیلمهای دیگری از سراسر جهان به این موفقیت دست یافت.
طرح شرکت استارتاپی «Fable Studio» برای بازسازی بخشهای گمشده فیلم کلاسیک «امبرسونهای باشکوه» با استفاده از هوش مصنوعی، با مخالفت شدید وراث اورسن ولز روبرو شد. آنها این پروژه را «ناامیدکننده» و «تلاشی صرفاً برای جلب توجه رسانهای» دانستند و تأکید کردند این طرح فاقد نبوغ خلاقانه ولز است.
فیلم «درون امیر»، سومین ساخته علی عزیزی، توانست جایزه اصلی بخش «روزهای ونیز» را از آن خود کند. این فیلم که داستان تردید یک جوان برای مهاجرت از ایران را روایت میکند، از سوی هیئت داوران به دلیل «تأمل بر زندگی روزمره» مورد تحسین قرار گرفت.
مستند «یادداشتهای یک جنایتکار واقعی» به کارگردانی الکساندر رودنیانسکی و آندری الفروف، با نمایش تیزر اختصاصی خود در جشنواره فیلم ونیز، بازگشت این فیلمساز اوکراینی به صندلی کارگردانی پس از ۳۱ سال را رقم زد.
فیلم مستند-داکیودرامای «صدای هند رجب» به کارگردانی کاثر بن هانیا، روایتی دردناک از آخرین لحظات زندگی هند رجب، کودک پنجساله فلسطینی در غزه را به تصویر میکشد. این فیلم با تمرکز بر صدای واقعی و لرزان هند که از طریق تماس با مرکز هلال احمر فلسطین برای کمک خواهی ثبت شده، فاجعهای انسانی و دردناک را روایت میکند که پرسشهایی جدی درباره اخلاق و شیوه بازآفرینی آن برمیانگیزد.
در دنیای جشنوارههای سینمایی، پس از دوران همهگیری کرونا، تغییرات بزرگی رخ داده است. در حالی که جشنوارههای اروپایی مانند کن و ونیز موفق شدهاند موقعیت خود را ارتقا دهند، رویدادهای آمریکایی همچون تورنتو و ساندنس با کاهش مخاطب و تاثیرگذاری مواجه شدهاند. با این حال، با برنامهریزیهای جدید و فهرست قوی فیلمها، این دو جشنواره برای بازگشت به روزهای اوج تلاش میکنند.
فیلم «Duse» به کارگردانی پیترو مارچلو، روایتی از سالهای پایانی زندگی الئونورا دوزه، ستاره برجسته تئاتر ایتالیا، است. والریا برونی تدسکی با اجرای قدرتمند خود، به این شخصیت تاریخی جان میبخشد و قلب فیلم را در اختیار میگیرد، اما روایت فیلم در پرداختن به دلایل شهرت این هنرمند بزرگ کوتاهی میکند.
آنجلینا جولی، بازیگر سرشناس و فعال حقوق بشر، به تیم تهیهکنندگی فیلم «موگانگا، آنکه درمان میکند» پیوسته است. این فیلم به کارگردانی ماری-هلن رو، به زندگی و فعالیتهای دکتر دنیس موکوهگه، برنده جایزه نوبل صلح، میپردازد که در شرق کنگو به درمان بازماندگان خشونتهای جنسی در زمان جنگ میپردازد. جولی که از مدتها پیش با دکتر موکوهگه همکاری داشته، این فیلم را «اثری فوری و قدرتمند» توصیف کرده است.
فیلم «در دست دانته» به کارگردانی یولیان شنابل، یکی از متفاوتترین آثار جشنواره ونیز است که روایتی پرخطر و پرهیجان از یک سرقت هنری بزرگ را با فلسفه، عشق و خشونت گانگستری در هم میآمیزد. در این فیلم، اسکار آیزاک و جرارد باتلر در نقشهای اصلی به ایفای نقش پرداختهاند و فیلم در تلاش برای ترکیب ژانرهای مختلف، گاهی از کنترل خارج میشود.
کازو هیرو، چهرهپرداز برنده اسکار، در تازهترین همکاری خود با فیلم «ماشین خردکن» به کارگردانی بنی سافدی، چهره دواین جانسون را بهطور کامل تغییر داده است. او در این فیلم، تتوهای متعدد جانسون را پوشانده و با گریم سنگین، فرم بینی و رویش موی او را دگرگون کرده تا او بتواند نقش مارک کر، مبارز واقعی هنرهای رزمی را ایفا کند. هیرو به زودی به پاس فعالیتهای هنریاش، جایزه «هنرمند صنایع دستی واریته» را از جشنواره تورنتو دریافت خواهد کرد.
فیلم سینمایی «انتخاب دیگری نیست» به کارگردانی پارک چان-ووک، به عنوان نماینده رسمی کره جنوبی برای رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۶ انتخاب شد. این دومین حضور این کارگردان مطرح در اسکار پس از فیلم تحسینشده «تصمیم به جدایی» است. این فیلم با بازی لی بیونگ-هون، داستان مردی را روایت میکند که زندگی آرامش پس از اخراج از کار، فرو میپاشد.
فیلم جدید «بیگانه» به کارگردانی فرانسوا اوزون و بر اساس رمان کلاسیک آلبر کامو، بهانه خوبی است تا به چهرههای کمتر شناختهشده این نویسنده برنده جایزه نوبل بپردازیم. کامو که سه سال پیش از مرگ تراژیکش در سن ۴۶ سالگی، به شهرت جهانی رسید، حالا با نقلقولهایش در شبکههای اجتماعی و ترانههای رپ، نسل جوان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.