پس از دههها بیتوجهی، آکادمی اسکار سرانجام طراحی بدلکاری را به رسمیت شناخت. اکنون فرصتی است تا نگاهی به آثاری بیندازیم که پیش از این سزاوار دریافت چنین افتخاری بودند. از بدلکاریهای نفسگیر تا طراحی مبارزات بینظیر، این فیلمها استانداردهایی تعیین کردند که هنوز هم در سینما بیرقیباند.
فیلم درام تازه «آمروم» به کارگردانی فاتح آکین، که در جشنواره کن به نمایش درآمد، داستانی لطیف و تأملبرانگیز از بلوغی انسانی را در واپسین روزهای جنگ جهانی دوم روایت میکند. این اثر با نگاهی عمیق و پرظرافت، به بررسی مرزهای دشوار اخلاقی و امکان نیکی در دل تاریکی میپردازد.
جشنواره فیلم کن که زمانی بستری معتبر برای بزرگداشت سینما بود، در سالهای اخیر و به ویژه در سال ۲۰۲۵، با حضور گسترده اینفلوئنسرهای بدون ارتباط سینمایی و جنجال «بستههای فرش قرمز» با قیمتهای دهها هزار دلاری، بیشتر به کتواک مد تبدیل شده و تمرکز را از فیلمسازان به حواشی مد و بازاریابی برندها منتقل کرده است.
شایا لابوف در مصاحبهای صریح از تجربه پیچیدهاش در فیلم علمی-تخیلی «مگالوپولیس» به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا سخن گفته است. او با اشاره به سبک کار نامعمول و مبهم کاپولا، تأکید میکند که تلاش برای درک خواستههای کارگردان باعث تنش و سردرگمیاش شده است: «برای فهمیدن منظورش باید ذهنش را کاوش میکردیم.»
با وجود وعدههای دولت یونان برای تقویت صنعت سینما از طریق مشوق نقدی ۴۰ درصد، بحران تأخیر در پرداختها به بیش از ۱۰۰ میلیون یورو رسیده است. پروژههای بزرگی چون «اودیسه» به کارگردانی کریستوفر نولان و «ماریا» با بازی آنجلینا جولی، حالا با بلاتکلیفی و تردید تهیهکنندگان خارجی نسبت به ادامه فعالیت در یونان روبهرو هستند.
در شبی ویژه در جشنواره کن ۲۰۲۵، اسپایک لی با اهدای نخل طلای افتخاری به دنزل واشنگتن، از همکاری دیرینه و تاثیرگذارشان در سینمای آمریکا تقدیر کرد. این اتفاق در جریان نمایش جهانی فیلم جدید لی، «از بالا به پایینترین» رخ داد.
در حالی که جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ به نیمه رسیده، گمانهزنیها درباره ترکیب فیلمهای حاضر در جشنواره بینالمللی فیلم ونیز امسال آغاز شده است. آثار جدیدی از بنی سفدی، یورگوس لانتیموس، کلویی ژائو، جیم جارموش و لوکا گوادانینو از جمله گزینههایی هستند که احتمال حضورشان در لیست نهایی بسیار بالاست.
ریچارد لینکلیتر پس از تحسین گسترده فیلم جدیدش «موج نو» در جشنواره کن، به مرور خاطراتش از انقلاب سینمای مستقل دهه ۹۰، تأثیر عمیق ژان لوک گدار بر تاریخ سینما و چالشهای فیلمسازی امروز پرداخت. او معتقد است اگر فیلمی پشتوانه مالی نداشته باشد، دیگر کسی به آن توجه نمیکند.
داکوتا جانسون، بازیگر و تهیهکننده آمریکایی، در نخستین حضور خود در جشنواره فیلم کن با فیلم «Splitsville» از رویکرد محافظهکارانه استودیوها انتقاد کرد و گفت بارها با دیدن نسخه نهایی فیلمهایی که در آنها بازی کرده، شوکه شده چون آن چیزی نبوده که تصور میکرده. او همچنین از مبارزه دائمی برای حفظ اصالت در تولیدات هنری سخن گفت.
فیلم روزها و شبها در جنگل (1970) به کارگردانی ساتیاجیت رای، با تلاش و حمایت وس اندرسن و مشارکت بنیاد فیلم مارتین اسکورسیزی و دیگر نهادها، مرمت و به جشنواره کن ۲۰۲۵ بازگشت.
وس اندرسن در نشست خبری فیلم جدیدش طرح فینیقی در جشنواره کن، به پیشنهاد دونالد ترامپ درباره وضع تعرفه ۱۰۰ درصدی بر فیلمهایی که خارج از آمریکا فیلمبرداری میشوند، واکنش طنزآمیز نشان داد و گفت: «فیلم که مثل کالا از گمرک رد نمیشود!»
«Slauson Rec» مستندی جسور و نگرانکننده از پشتپردهی کارگاه بازیگری شایا لابوف است؛ روایتی از امید و اعتماد که در لبهی فروپاشی روانی و سوءاستفاده عاطفی فرو میریزد.
هریس دیکینسون، بازیگر تحسینشدهی فیلمهای مستقل، در نخستین تجربه کارگردانیاش با فیلم «Urchin»، تصویری تلخ، انسانی و درعینحال شاعرانه از بحران بیخانمانی در لندن ارائه میدهد. این درام اجتماعی که در بخش «نگاه نو» جشنواره کن به نمایش درآمده، با بازی چشمگیر فرانک دیلان، تماشاگر را به دلِ چرخهی خشونت، اعتیاد و طردشدگی میبرد؛ بیآنکه وعده رستگاری بدهد یا پایانبندی خوشی تحمیل کند.
ویکی کریپس، بازیگر مطرح فیلم «Phantom Thread»، در آستانه نمایش جهانی فیلم جدیدش «Love Me Tender» در بخش "نگاه نو" جشنواره کن، از یکی از چالشبرانگیزترین و آسیبزنندهترین تجربههای کاری خود پرده برداشت؛ پروژهای که او را از نظر روحی و جسمی به مرز فرسودگی رسانده است.
فیلمساز موفق اسپانیایی «لوس خاویس» (خاوییر کالوو و خاوییر آمبروسی) در جشنواره کن از پروژه سینمایی جدید خود با عنوان «La bola negra» رونمایی کردند. در این فیلم که اولین تجربه مشترک آنها با کمپانی تازه تأسیس Suma Content Films است، پنهلوپه کروز نقش اصلی را بازی میکند. فروش بینالمللی فیلم را کمپانی فرانسوی Goodfellas بر عهده خواهد داشت.
با همکاری با ۲۷ کارگردان زن در هشت سال گذشته، نیکول کیدمن نهتنها به وعدهاش در حمایت از فیلمسازان زن عمل کرده، بلکه اکنون خواستار حضور سرمایهگذاران جسور برای پشتیبانی از زنان ناشناخته پشت دوربین است. او در جشنواره کن با صراحت اعلام کرد: «ریسک کنید، حمایت کنید، تکرار فرصت را تضمین کنید.»
گری لینهکر، مجری سرشناس برنامه «مسابقه روز» بیبیسی، پس از بازنشر یک ویدئوی حامی فلسطین که متضمن انتقاد از صهیونیسم و تصویری بحثبرانگیز تلقی شد، در آستانه کنارهگیری از این شبکه قرار دارد؛ تصمیمی که گفته میشود با توافق متقابل صورت گرفته است.
فیلم جدید آن ایموند، با محوریت مردی مهربان و مضطرب که بار نگرانیهای محیطزیستی جهان را به تنهایی به دوش میکشد، در ابتدا با لحنی شاعرانه و حسبرانگیز مخاطب را مجذوب میکند، اما خیلی زود در پیچوخم روایی و ترکیب بیثمر ژانرها، راه خود را گم میکند.
در تازهترین اثر از کارگردان سبکگرای سینمای معاصر، وس اندرسن با ظرافتی طنزآلود به سراغ مفهوم سرمایهداری، پدران غایب و میراثهای مشکوک میرود؛ بنسیو دل تورو در نقش یک سرمایهدار پیر و زخمی، قلب اثر را در دست دارد.
در حالیکه مجموعه «ماموریت غیرممکن» به نقطه پایان نزدیک میشود، تام کروز افق تازهای از پروژههای سینماییاش را ترسیم کرده است، از بازگشت به کابین خلبانی «ماوریک» تا پیست مسابقه «کول تریکل».
مستند «Slauson Rec» به کارگردانی لئو لوئیس اونیل، از آثار غافلگیرکننده جشنواره کن امسال بود که تصویری عریان و پرتنش از شایا لباف در قامت مربی تئاتر ارائه میدهد — مردی که خود را ناجی جوانان لسآنجلس میپنداشت، اما در نهایت به کابوسی برای آنان بدل شد.