یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 35
خانه‌نشینی فیلم‌سازان اجتماعی / محکوم به فنا هستیم! دوشنبه 23 مهر 1397 15:59

خانه‌نشینی فیلم‌سازان اجتماعی / محکوم به فنا هستیم!

منیژه حکمت که این روزها فیلم «جاده قدیم» را درباره‌ی تجاوز روی پرده سینماها دارد، معتقد است: در شرایط فعلی که هر هفته دو فیلم کمدی به چرخه‌ی اکران سینماها اضافه می‌شود، امثال ما «محکوم به فنا هستیم!»

چند تهیه‌کننده به کمیته انضباطی احضار شدند دوشنبه 23 مهر 1397 14:48

چند تهیه‌کننده به کمیته انضباطی احضار شدند

سیدغلامرضا موسوی عضو شورای عالی تهیه کنندگان به تشریح برخورد با تهیه کنندگانی پرداخت که اقتصاد سینمای ایران را دچار مشکل کرده اند.

رائد فريدزاده: ساختار جديدی طراحي نکرده‌ايم پنجشنبه 19 مهر 1397 15:12
گفت‌وگو با دبير شوراي‌عالي بين‌الملل سازمان سينمايي و معاون بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي

رائد فريدزاده: ساختار جديدی طراحي نکرده‌ايم

وقتي خبر تغيير مديريت بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي رسانه‌اي شد، کمي عجيب به نظر مي‌رسيد. چون برادران اسفندياري و به‌خصوص امير اسفندياري سال‌ها در اين فضا حضور پررنگي داشتند. البته عملکرد اين گروه در زمان ديگري بايد مورد تحليل قرار بگيرد، اما در آن دوره کارهاي زيادي براي معرفي سينماي ايران انجام شد که جاي تقدير دارد و از سويي هم نقدهايی به کارشان وارد است که جاي بحث و فحص دارد. بگذريم... اما حالا رائد فريدزاده، ‌به‌عنوان مدير جديد در بخش بين‌الملل فارابي حضور يافته است. در گفت‌وگو با او سعي کرديم از ديدگاهش درباره سينما بيشتر بدانیم .

گفت‌وگوی احمد طالبی‌نژاد و زری خوشکام به بهانه اکران «شعله‌ور»/ احساس کمبود و خسران ندارم پنجشنبه 19 مهر 1397 15:07

گفت‌وگوی احمد طالبی‌نژاد و زری خوشکام به بهانه اکران «شعله‌ور»/ احساس کمبود و خسران ندارم

زری خوشکام آن سوی مرزها در کشور فرانسه از طریق امواج تلفن‌ همراه چنان دقیق و با جزئیات مرور خاطره می‌کند که شنیدن صحبت‌هایش به تماشای یک فیلم سینمایی خوش‌ساخت می‌ماند. از آشنایی‌اش با علی حاتمی و قهر فردین و چانه‌زنی ناصر ملک‌مطیعی سر مهریه گرفته تا ممنوع‌الکاری‌اش و لیلایی که این‌روزها جایگزین تمام ممنوعیت‌هایش شده است. در متنی که در پیش‌رو می‌خوانید، او در گفت‌و‌گویی با احمد طالبی‌نژاد به بهانه اکران فیلم «شعله‌ور» حمید نعمت‌الله از تمام این سال‌ها برایمان خاطره نقل کرده است

ابوالحسن داودی: سر فیلم من را هم در اکران بریدند دوشنبه 16 مهر 1397 12:36

ابوالحسن داودی: سر فیلم من را هم در اکران بریدند

ابوالحسن داودی کارگردان سینمای ایران می‌گوید فیلم قبلی‌اش «زادبوم»، که پیش از «هزارپا» اکران شد هم قربانی شرایط بد اکران شده است، او در حالیکه وجود بی‌عدالتی در سینما و بحث اکران را نفی نمی‌کند اما عرصه سینما را پاک می‌داند.

حمید نعمت‌ الله: چرا دائماً باید فیلم کپک‌زده بسازیم؟! جمعه 13 مهر 1397 19:20

حمید نعمت‌ الله: چرا دائماً باید فیلم کپک‌زده بسازیم؟!

کارگردان فیلم سینمایی «شعله‌ور» با بیان اینکه به نفروش بودن فیلمش واقف بوده است، گفت: چرا باید از روی دست هم دائم فیلم کپک‌زده بسازیم؟! این حاصل کم‌هوشی، خنگی و ناکاربلدی افراد است.

گفت‌وگو با فرزاد موتمن، كارگردان فيلم «آخرين بار كی سحر را ديدی؟»/ سينما يعنی ژانر «نوآر» یکشنبه 8 مهر 1397 17:10

گفت‌وگو با فرزاد موتمن، كارگردان فيلم «آخرين بار كی سحر را ديدی؟»/ سينما يعنی ژانر «نوآر»

فرزاد موتمن يكي از كارگردانان با سواد سينماي ايران است كه در اغلب ساخته‌هايش هم دانش و نگاه متفاوت ساختاري را به منصه ظهور در‌آورده است. فيلم «شب‌هاي روشن» او بعد از گذشت سال‌ها همچنان محل بحث منتقدان است يا «هفت پرده»، «صداها» مخالفان و موافقان جدي به همراه داشته است. اگر با ديد اغماض به كارنامه اين كارگردان نگاه كنيم مي‌توانيم بگوييم فيلم‌هاي ماندگاري را براي سينماي ايران ساخته است.

تازه‌ترین مواضع داروغه زاده درباره جشنواره فیلم فجر جمعه 6 مهر 1397 17:11

تازه‌ترین مواضع داروغه زاده درباره جشنواره فیلم فجر

ابراهیم داروغه زاده در اولین گفتگوی خود به عنوان دبیر سی و هفتیمن جشنواره فیلم فجر به برخی سوالات پیرامون جشنواره پاسخ داد.

باید دوگانه «سینمای اجتماعی» و «سینمای انقلاب» را کنار بگذاریم دوشنبه 26 شهریور 1397 14:31

باید دوگانه «سینمای اجتماعی» و «سینمای انقلاب» را کنار بگذاریم

واژه «سیاه‌نمایی» سال‌هاست که برای فرهنگ ایران و به طور ویژه سینمای ایران مایه دردسر شده است. طیفی از سیاسیون که در حوزه فرهنگ هم دستی دارند با استفاده از این واژه بسیاری از آثار بومی را زیر تیغ نقدهای تند می‌برند. به طور خیلی ساده اگر بخواهیم این موضوع را روشن کنیم، باید بگوییم که آنها اعتقاد دارند که هنر نباید به مشکلت جامعه بپردازد بلکه باید شادی‌آور باشد و پیشرفت‌های دولت و حکومت را انعکاس بدهد.

نمی خواهم به باورهايم خيانت كنم دوشنبه 26 شهریور 1397 14:18
گفت‌وگو با سعيد ابراهيمی فر، كارگردان فيلم خاطره‌انگيز «نارونی»

نمی خواهم به باورهايم خيانت كنم

من باور نمي‌كنم كه در شرايط بحراني وضعيت اقتصادي كسي آن‌قدر عاشق سينما باشد كه چند ميليارد خرج ساخت فيلم كند. اصلا معادله جور در نمي‌آيد.سرمايه‌هاي كلان كه بودجه‌هاي ميلياردي دارند و اقدام به توليد فيلم مي‌كنند و دستمزدهاي كلان مي‌دهند ممكن است چيزي جز پولشويي نباشد.

خاطرات ناگفته درباره مخملباف و همکاری با مهرجویی و فرهادی در گفت‌وگوی با محمود کلاری یکشنبه 25 شهریور 1397 17:25

خاطرات ناگفته درباره مخملباف و همکاری با مهرجویی و فرهادی در گفت‌وگوی با محمود کلاری

محمود کلاری در مصاحبه ای که با فیلم کامنت در حاشیه برنامه تقدیرش در موزه هنرهای معاصر نیویورک داشت، از چگونگی آغاز فعالیتش در سینما و همچنین همکاری با محسن مخملباف، داریوش مهرجویی و دیگر کارگردانان گفت.

آخرين گفت‌وگوی سعيد كنگرانی/ صدا نداشتم شنبه 24 شهریور 1397 18:31

آخرين گفت‌وگوی سعيد كنگرانی/ صدا نداشتم

طرف چند قدمي راه رفت، بعد نه گذاشت، نه برداشت و گفت: «بايد زير سالن‌هاي اين سينماي فاسد فيلمفارسي TNT ببنديم و منفجر كنيم.» بعد هم با بي‌احترامي برگشت گفت: «اين اينجا چكار مي‌كنه؟» من هم از صندلي بلند شدم و گفتم: «تو كي هستي؟» كار داشت بالا مي‌گرفت. وقتي توي رويش ايستادم آقاي بهشتي ورود كرد و گفت: «ايشان آقاي مخملباف هستند، شما ببخشيد. به دل نگيريد.»

بازخوانی آخرین مصاحبه سعید کنگرانی با مجله عصر اندیشه جمعه 23 شهریور 1397 19:11

بازخوانی آخرین مصاحبه سعید کنگرانی با مجله عصر اندیشه

سعید کنگرانی گفت:«در امتداد شب» برایم دار مکافات شد. یکی از دلایل اوج گرفتن شهرتم در جامعه، این فیلم و سریال دایی جان ناپلئون بود، در حالی‌که آن همه فیلم خوب کار کرده بودم و اساساً جبهه فکری‌ام آن تیپ فیلم‌ها بود و همیشه متن و کارگردان برایم مهم بودند.

سینماگران اندکی اهل کتاب خواندن هستند جمعه 23 شهریور 1397 02:20
بیژن اشتری ، مترجم و منتقد سینما:

سینماگران اندکی اهل کتاب خواندن هستند

بیژن اشتری مترجم، روزنامه نگار و منتقد سینمایی است که در سال‌های گذشته علاقه‌مند به ترجمه آثار سینمایی بود. ۱۵ سالی می‌شود که او به سراغ ترجمه آثار سیاسی و تاریخی رفته است و تلاش می‌کند که گره‌های ذهنی مردم را در این زمینه باز کند. اشتری اعتقاد دارد که حوزه ترجمه و تالیف کتاب‌های سینمایی وضعیت بسیار آشفته‌ای دارد و زمانی که داور جایزه کتاب سال سینمایی بوده دریافته است که ۹۵ درصد کتاب‌ها پر از اشتباهات فاحش است.

سینمای ایران چندساله است؟ سه شنبه 20 شهریور 1397 16:39

سینمای ایران چندساله است؟

عباس بهارلو، پژوهشگر و منتقد سینما، معتقد است: سینمای ایران در پاره‌ای از زمینه‌­ها به جوان نابالغی می‌­ماند که به تنهایی از پسِ بسیاری از مشکلات­ش برنمی‌­آید و با وجود حضور هنرمندانی بزرگ، به لحاظ مناسبات حرفه­‌ای هنوز جوان است.

با بودجه يك فيلم كوتاه، فيلم بلند سينمايی ساختيم چهارشنبه 14 شهریور 1397 17:46
گفت‌وگو با سيد مهدی احمدپناه، كارگردان فيلم «مكان»

با بودجه يك فيلم كوتاه، فيلم بلند سينمايی ساختيم

«مكان» عنوان يكي از فيلم‌هاي تجربه‌گرايي است كه اين روزها در گروه سينمايي هنر و تجربه نمايش داده مي‌شود. در ظاهر و نگاه اوليه خط روايت اين فيلم به موضوع مهمي نمي‌پردازد، اينكه چهار پسر جوان در پايتخت ماشيني در اختيار دارند و ته جيب‌شان هم كمي پول است و در عين حال تصميم دارند تفريح كنند به نظر موضوع مهمي نمي‌آيد، اما «مكان» در بطن ماجرا و زيرلايه‌هاي داستاني خود از موضوعي مهم صحبت مي‌كند. اينكه براي جواناني كه مي‌خواهند اوقات فراغت خود را بگذرانند در كلانشهري چون تهران، براي تفريح آنها هيچ گزينه‌اي وجود ندارد اما امكان خلاف كردن تا دل‌تان بخواهد سر راه‌شان وجود دارد. سواي از موضوع فيلم، مكان از ساختار و كارگرداني متفاوتي برخوردار است.

پرونده یک قتل با چند روایت/دنبال اثبات گزینه‌ای برای ترور رزم‌آرا نبودیم دوشنبه 12 شهریور 1397 17:06

پرونده یک قتل با چند روایت/دنبال اثبات گزینه‌ای برای ترور رزم‌آرا نبودیم

کارگردان مستند «رزم‌آرا؛ یک دوسیه مسکوت» گفت: معتقدم مستندساز تاریخی نباید به دنبال اثبات یک جواب باشد. ما در ابتدای «رزم‌آرا؛ یک دوسیه مسکوت» پرسشی داشتیم و اصلا دنبال اثبات گزینه‌ای نبودیم و همین پرسش ما را با خودش برد. اما انگار ذهنیت عمومی ابهام و چندوجهی بودن را برنمی‌تابد و می‌خواهد تکلیفش با یک شخصیت سیاسی و تاریخی مشخص باشد.

بازخوانی گفت‌وگو با عزت‌الله انتظامی/ در اولین اکران «گاو» گریه کردم دوشنبه 12 شهریور 1397 16:30

بازخوانی گفت‌وگو با عزت‌الله انتظامی/ در اولین اکران «گاو» گریه کردم

«اولین بار فیلم را در سالن هنرهای زیبا دیدم، وقتی فیلم در جشن هنر شیراز به نمایش درآمد به سینما رفتیم. ما را به بالکن بردند که در بین جمعیت نباشیم و وقتی دیدم که جمعیت چه استقبالی کرد، نشستم روی زمین و زار زار گریه کردم. خوشحال بودم که نخستین کاری که در سینما کرده‌ام چنین با استقبال روبرو می‌شود.»

محمود اربابی: مجبوريم به اين فيلم‌ها مجوز دهيم یکشنبه 11 شهریور 1397 15:01

محمود اربابی: مجبوريم به اين فيلم‌ها مجوز دهيم

در كنار تمام مشكلات كوچك و بزرگي كه سينماي ايران از آن رنج مي‌برد (كمبود تماشاگر، عدم امنيت مالي و شغلي، معضل قاچاق فيلم‌ها، نداشتن بازار بين‌المللي مطلوب و...) آنچه اين روزها بيش از هرچيز ديگر مشهود‌تر است و فقدان آن خصوصا در ميان فيلم‌هاي كمدي روي پرده بيشتر به چشم مي‌آيد، بحث سناريو و كيفيت فيلمنامه‌هاست. فيلم‌ها اغلب با موضوعات تكراري كه نه تنها بار محتوايي لازم را ندارند و هدفي را دنبال نمي‌كنند بعضا از شكل و شمايل درستي هم به لحاظ چارچوب داستاني برخوردار نيستند و به جاي استقبال از جانب مخاطبان (به غير از هزارپا) از جانب آنها پس زده مي‌شود، فيلم‌هاي كمدي كه حتي با نگاه به خلاصه داستان آن مي‌توان دريافت كه صرفا براي كسب گيشه ساخته شده‌اند. با نگاه به قصه اين فيلم‌ها اين نكته به ذهن مي‌رسد كه چرا شوراي پروانه ساخت با چنين فيلمنامه‌هايي برخورد نمي‌كند؟ و از اصل چگونه براي فيلمنامه اين فيلم‌ها مجوز صادر مي‌كند؟

تهمینه میلانی: نگذاشتند درباره‌ی «ایدز» فیلم بسازم سه شنبه 6 شهریور 1397 15:59

تهمینه میلانی: نگذاشتند درباره‌ی «ایدز» فیلم بسازم

تهمینه میلانی گفت: درباره ایدز ۶ فیلمنامه نوشتم که مانع از ساخت آن شدند. توجیه‌شان هم این بود که آبروی ما در دنیا می‌رود و قبح آن می‌ریزد.