یکشنبه , ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 36
گفت‌وگو با شیرین یزدان‌ بخش؛ متفاوت‌ترین مادر سینمای ایران پنجشنبه 25 مرداد 1397 15:51

گفت‌وگو با شیرین یزدان‌ بخش؛ متفاوت‌ترین مادر سینمای ایران

بیشتر آدم‌ها وقتی از خواب، بیدار می‌شوند، برزخ را تجربه می‌کنند؛ نه خوابند و نه بیدار؛ بخصوص اگر از خواب بعد از ظهر بیدار شده باشی؛ یک جورایی گیجی، خیلی‌ها زمان و مکان را گم می‌کنند، شاید برای همین است که اخم می‌کنند و اگر از آنها سوالی بپرسی جواب نمی‌دهند، باید زمان بگذرد تا خودشان را پیدا کنند. وقتی بعد از ظهر دیروز به شیرین یزدان‌بخش تلفن کردم او با خنده و سرحال جوابم را می‌دهد اصلا تصورش را هم نمی‌کنم که این بازیگر 70 ساله سینما که از سال 88 و با فیلم «لطفا مزاحم نشوید» به یکی از ستارگان سینمای ایران تبدیل شده، از خواب بیدار شده باشد آن هم در ظهر داغ مرداد ماه. کاملا هوشیار است و برای جواب‌هایش کلمات را با دقت انتخاب می‌کند. اما از همه مهم‌تر این است که بین جملاتش و به مقتضای حرف‌هایی که بین ما رد و بدل می‌شود، خنده‌ای جانانه می‌کند از آن خنده‌هایی که فقط مخصوص مادرهاست و فقط خنده یک مادر می‌تواند تا این حجم حالت را خوب کند.

گفتگو با ابوالحسن تهامی/ دوبلوری که توانست بعد از سه سال مدیر دوبلاژ شود چهارشنبه 24 مرداد 1397 18:24

گفتگو با ابوالحسن تهامی/ دوبلوری که توانست بعد از سه سال مدیر دوبلاژ شود

ابوالحسن تهامی دوبلوری است که توانست تنها بعد از سه سال کار کردن مدیریت دوبلاژ را برعهده بگیرد، او می‌گوید دوبله برای سینمای ایران گویش سینمایی به وجود آورده و باعث شده که فیلم‌ها به خوبی فهمیده و درک شوند و اگر این رشته بخواهد پیشرفت کند باید فیلم‌های خارجی در سینماها به نمایش دربیاید.

منوچهر محمدی: سينما براي پولشويی جذاب نيست چهارشنبه 24 مرداد 1397 10:50
گفت‌وگو با منوچهر محمدي درباره ورود پول‌هاي مشكوك به چرخه توليد

منوچهر محمدی: سينما براي پولشويی جذاب نيست

بحث ورود پول‌هاي بادآورده به سينما كه داراي منابع مشخصي نيستند چندي است در ميان اهالي سينما و منتقدان قوت بيشتري به خود گرفته. رقم‌هاي نجومي كه عوامل فيلم براي در اختيار گرفتن بازيگران به‌اصطلاح چهره مي‌پردازند و فيلم‌ها با رقم‌هاي سرسام‌آوري همچون بيست ميليارد تومان ساخته مي‌شود؛ اما از آنجايي اين بحث شكل جدي‌تري به خود مي‌گيرد كه سينماي ايران اين روزها متاثر از ساير بخش‌هاي اقتصادي از وضعيت مالي مطلوبي برخوردار نيست و ساخت بسياري از محصولات سينمايي به دليل مشكلات مالي تعطيل‌شده است.

تازه‌ترين گفت‌وگو با استيون اسپيلبرگ / خيلي به گذشته نگاه نمي‌كنم پنجشنبه 18 مرداد 1397 13:09

تازه‌ترين گفت‌وگو با استيون اسپيلبرگ / خيلي به گذشته نگاه نمي‌كنم

وقتي سوالم را مي‌پرسيدم استيون اسپيلبرگ ٧١ساله عينكش را روي صورتش ميزان كرد. روي شقيقه‌هايم چند قطره عرق نشسته بود. در سالن كوچك كنفرانس استوديوي يونيورسال روبه‌روي همديگر نشسته بوديم. با سيگاري خاموش بازي مي‌كرد (اين روزها فقط سيگار را توي دستش نگه مي‌دارد) و درباره استقبالي كه در روزهاي گذشته از فيلم علمي-تخيلي جديدش، «بازيكن يك آماده» در جشنواره فيلم جنوب از جنوب‌غربي (South by the Southwest Film Festival) شده است، صحبت كرد. مخاطبان سينما معتقدند اين فيلم پرهزينه بازگشتي به شكوه «پارك ژوراسيك» و «اي‌. تي. موجود فرازميني» است.

گفت‌وگو با وحید صداقت و تهمینه منزوی درباره مستند «درباره فروشنده» / نگاهی از بیرون به «فروشنده» سه شنبه 16 مرداد 1397 17:59

گفت‌وگو با وحید صداقت و تهمینه منزوی درباره مستند «درباره فروشنده» / نگاهی از بیرون به «فروشنده»

وحید صداقت و تهمینه منزوی، زوج جوانی هستند که با تکیه بر زاویه دید هنرمندانه خاص خود، مکمل یکدیگر شده و نگاهی چندبعدی به سوژه مورد بحث خود در فیلم «درباره فروشنده» داشته‌اند. مستندی که به چگونگی شکل گرفتن هفتمین فیلم کارنامه فیلم‌ساز برجسته ایرانی، اصغر فرهادی، می‌پردازد

از تأثیر ارز تا التهابات سیاسی بر جشنواره فیلم کودک و نوجوان سه شنبه 16 مرداد 1397 14:00

از تأثیر ارز تا التهابات سیاسی بر جشنواره فیلم کودک و نوجوان

دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با تأیید این که این جشنواره به دلایل متعددی از جمله التهابات سیاسی در سال‌های گذشته کم‌رونق شده است، گفت: اگر جریان فیلم کودک حیات طبیعی خود را پیدا کند، شرایط بهتری در این نوع سینما و نیز جشنواره و اکرانش به وجود می‌آید.

گفت‌وگو با ابوالحسن داوودي: وظيفه د اشتم اين فيلم را بسازم یکشنبه 14 مرداد 1397 19:54

گفت‌وگو با ابوالحسن داوودي: وظيفه د اشتم اين فيلم را بسازم

بعد از دريافت سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني براي فيلم «رخ ديوانه» سطح توقعات از ابوالحسن داوودي بالا رفته بود ازاين‌جهت كه به نظر مي‌رسيد اين فيلمساز با حساسيت بيشتري گام‌هاي بعدي را بردارد و با تامل بيشتر فيلم بعدي را به كارنامه‌اش اضافه كند؛ اما داوودي خلاف جريان انتظارات حركت كرد و فيلمي كاملا گيشه‌اي با موضوع عامه پسند ساخت. تا وقتي فيلم به نمايش در نيامده بود كسي بر داوودي خرده نگرفت كه چرا فيلمي كمدي ساخته اما به محض اينكه «هزارپا» در سينماها اكران شد؛ فيلم جديد اين كارگردان با حواشي زيادي همراه شد. عده‌اي از منتقدان سرسختانه با فيلم برخورد كردند و «هزارپا» را كمدي سخيف ناميدند و حتي از اينكه داوودي بعد از تجربيات موفقي چون «رخ ديوانه» و «زادبوم» به اين نوع سينما روي آورده به وي تاختند. در كنار اين نظرات مخاطبان عام هم هستند كه فوج فوج به سينماها مي‌روند و به تماشاي اين فيلم مي‌نشينند. سالن‌هاي نمايش «هزارپا» بعد از چهار هفته كه از اكران آن مي‌گذرد همچنان با صندلي‌هاي كاملا پر تشكيل مي‌شود و گيشه اين فيلم بعد از چهار هفته بالغ بر ١٩ ميليارد تومان گردش مالي داشته است.

سام قریبیان: از سهیل براتی شکایت می‌کنم؛ او از نام من سوءاستفاده کرد/ پدرم، فرامرز قریبیان معتقد است عشقش به او خیانت کرد چهارشنبه 10 مرداد 1397 17:28

سام قریبیان: از سهیل براتی شکایت می‌کنم؛ او از نام من سوءاستفاده کرد/ پدرم، فرامرز قریبیان معتقد است عشقش به او خیانت کرد

مدتی قبل سهیل براتی، مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی آوا از اختلافات مالی با سام قریبیان سخن گفت و اختلافاتی که با او دارد، سام قریبیان به این ادعا واکنش نشان داد و با حضور در خبرگزاری تسنیم توضیحاتی ارائه کرد.

دوشنبه 8 مرداد 1397 12:36
فرزاد مؤتمن:

"ژورنالیسم جنجالی" در نقدنویسی سینما /نقدنویسی قابل تدریس نیست

فرزاد موتمن معتقد است: برگزاری کارگاه‌ های آموزشی در حوزه نقد می‌تواند مفید باشد اما این پدیده مانند فیلمسازی به معنای واقعی قابل تدریس و تحصیل نیست و منتقد یا فیلمساز بودن در فرد علاقمند به شکل ذاتی وجود دارد و در ادامه به اشکال مختلف پرورش داده می‌شود. بنابراین اگر این علاقه و استعداد به شکل ذاتی وجود نداشته باشد، حضور در کارگاه‌های آموزشی در حوزه نقد و فیلمسازی نمی‌تواند موثر باشد.

مرثيه ‌اي براي آرمان ‌هاي بزرگ یکشنبه 7 مرداد 1397 12:28
گفتگو با عليرضا داوودنژاد، كارگردان فيلم «فراري»

مرثيه ‌اي براي آرمان ‌هاي بزرگ

يلم سينمايي «فراري» در ‌ظاهر داستان دختر شهرستاني (گلنار) است كه در حسرت عكس گرفتن با ماشيني گران‌قيمت؛ به تهران مي‌آيد و در اين مسير با اتفاقات متعددي روبه‌رو مي‌شود؛ اما در باطن «فراري» داستان انبوه جواناني را روايت مي‌كند كه با محروميت زندگي مي‌كنند و تحت تاثير امواج سنگين تبليغات ماهواره و شبكه‌هاي مجازي هستند. درواقع گلنار نماينده جواناني است كه در حسرت رسيدن به آرزوهاي بزرگ هستند و حتي ممكن است دست ‌به ‌ماجراجويي‌هاي خطرناك بزنند. اين فيلم به شايستگي و درستي به تحليل مي‌پردازد و تصويري درست از دغدغه‌هاي پس ذهن جوانان ارايه مي‌دهد و به مخاطب و خانواده‌ها نهيب مي‌زند.

تحلیل‌های شبکه‌ها و گروه‌های خارج‌نشین خنده‌دار است/گلستان پیغام داد نه به کشور بازمی‌گردد و نه می‌میرد/ دیگر با دستور نمی‌توان مشکلات را حل کرد یکشنبه 31 تیر 1397 13:02

تحلیل‌های شبکه‌ها و گروه‌های خارج‌نشین خنده‌دار است/گلستان پیغام داد نه به کشور بازمی‌گردد و نه می‌میرد/ دیگر با دستور نمی‌توان مشکلات را حل کرد

پژوهشگر سینما: باید بر اساس هویت و فرهنگ خود، صاحب تئوری در حوزه نقد شویم شنبه 30 تیر 1397 14:45

پژوهشگر سینما: باید بر اساس هویت و فرهنگ خود، صاحب تئوری در حوزه نقد شویم

اسماعیل بنی‌اردلان پژوهشگر و مدرس دانشگاه معتقد است حوزه نقد و تحلیل در ایران باید بر اساس هویت و فرهنگ خودمان صاحب تئوری شود و رسیدن به این مطلوب مستلزم این است که با روش‌های نقد آشنا شویم.

سینمای ایران ۴۰ سال تحریم بوده/فیلم‌های خارجی در سینماهای دارای بیش از ۷ سالن اکران می‌شوند شنبه 30 تیر 1397 14:19
مدیر پخش فیلم‌های خارجی اعلام کرد:

سینمای ایران ۴۰ سال تحریم بوده/فیلم‌های خارجی در سینماهای دارای بیش از ۷ سالن اکران می‌شوند

مدیر پخش فیلم‌های خارجی از نمایش فیلم‌های روز دنیا در آینده‌ای نزدیک در پردیس‌های سینمایی خبر داد.

نويسنده زنده است سه شنبه 26 تیر 1397 01:10
نگاهي به فيلم سينمايي «دلم مي‌خواد» ساخته بهمن فرمان‌آرا

نويسنده زنده است

بهمن فرمان‌آرا بعد از چندين سال سكوت با «دلم مي‌خواد» برگشته است. در اين نوشتار با نگاهي روانشناختي روايت فيلم را در انطباق با شخصيت اول فيلم مي‌خوانيم. فيلم سرشار از خرده‌روايت‌هايي در سطح است كه زمينه‌اي براي سردرگمي آدم‌هاي امروزند. ردپاي كاراكترهاي تاثيرگذار سه‌گانه مرگ «بوي كافور، عطر ياس»، «خانه‌اي روي آب»، «يك بوس كوچولو» در اثر اخير ديده مي‌شود. اين شاهدي بر پاييدن معضل‌هاي اجتماعي بيان‌شده تاكنون است.

از سينما متنفرم سه شنبه 26 تیر 1397 01:05
كوتاه با كامران شيردل، مستندساز:

از سينما متنفرم

كامران شيردل را اغلب با فيلم مستند «پيكان» مي‌شناسيم؛ مستندي كه جامعه در حال صنعتي شدن ايران دهه ٤٠ را به بيننده نشان مي‌دهد. كامران شيردل، مترجم، كارگردان و مستندساز متولد سال ١٣١٨ در مياندوآب است. وي از اوايل دهه ٤٠ شمسي كارگرداني را آغاز كرد و تا امروز فيلم‌هايي چون «بوم سيمين، ندامتگاه، تهران پايتخت ايران است، قلعه، اون شب كه بارون اومد، پيكان، فولادمباركه و... » را ساخته است. شيردل در فيلم مستند«پيكان» بيشتر از افكت و صداهاي فضاي دلهره‌آور و رنگ و نورهاي پراضطراب جامعه‌اي در حال صنعتي شدن استفاده مي‌كند. وي در كنار ساخت فيلم‌هاي مستند اجتماعي به صنعت علاقه نشان مي‌دهد و در كارهايش از نفت و فولاد بسيار سخن گفته است. پدر اين كارگردان صنعتگر بود و علاقه او به ساخت فيلم‌هاي مستند صنعتي، از كودكي او و حضورش در فضاي صنعتي و كارخانه‌ها سرچشمه گرفت.

گفتگو با ندا شاهرخی درباره نمایش «دژاوو»/ زنی در جستجوی مردش شنبه 24 آبان 1393 00:00

گفتگو با ندا شاهرخی درباره نمایش «دژاوو»/ زنی در جستجوی مردش

ندا شاهرخی کارگردان نمایش «دژاوو» ، دانشجوی دکترا در دانشگاه پاریس فرانسه ، نمایش دژاوو را در تماشاخانه آو از 18 آبان به روی صحنه برده است

اختلاف سلیقه با معاون هنری طبیعی است/ کسی از بیرون به ما امر و نهی نمی‌کند شنبه 24 آبان 1393 00:00
مدیرکل هنرهای نمایشی:

اختلاف سلیقه با معاون هنری طبیعی است/ کسی از بیرون به ما امر و نهی نمی‌کند

حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وجود اختلاف سلیقه میان خود و معاون هنری، با طبیعی دانستن وجود این اختلاف سلیقه یادآور شد که در دوره‌های قبل مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون هنری چند ماه با هم قطع رابطه داشتند و قهر بودند.

حسین پاکدل: برخی توهم فرهنگی دارند فکر می‌کنند تئاتر با آنها به پایان رسیده! دوشنبه 19 آبان 1393 00:00
گفت و گو با حسین پاکدل

حسین پاکدل: برخی توهم فرهنگی دارند فکر می‌کنند تئاتر با آنها به پایان رسیده!

هنرمند باید معین کند دولت چطور پیش برود، نه اینکه دولت برایمان تصمیم بگیرد/ جامعه امروز خشن و چندرنگ شده و هنرمند است که باید آینه را مقابل چهره اجتماع بگیرد/ کل چرخش مالی تئاتر و شبکه خانگی به اندازه یکی از مغازه‌های بالای میدان ولیعصر نیست.

ناگفته‌های رشیدی از نیم قرن فعالیت هنری‌اش سه شنبه 24 تیر 1393 00:00

ناگفته‌های رشیدی از نیم قرن فعالیت هنری‌اش

داود رشیدی در هشتاد و یکمین سالروز تولدش و بعد از نیم‌قرن فعالیت هنری همچنان سرشار از عشق و امید به کارش است و همچنان آرزو دارد در یک نقش خوب مقابل دوربین برود

گفت‌وگو با هانيه توسلي، بازيگر نمايش قرار یکشنبه 19 آبان 1392 00:00

گفت‌وگو با هانيه توسلي، بازيگر نمايش قرار

«هانيه توسلي» گرچه در سينما پركارتر بوده و عموم علاقه‌مندان به هنرهاي تصويري و نمايشي او را به عنوان بازيگر سينما و تا حدودي تلويزيون مي‌شناسند ولي او تجربه‌هاي مهم و گرانقدري هم در تئاتر داشته است كه بي‌شك همان تجربه‌ها امروز از توسلي بازيگري درجه يك ساخته است. مقوله تئاتر براي اين بازيگر، يك فعاليت هنري جدي است كه با وجود فضاي نامطلوب اقتصادي، هميشه از پيشنهادهاي خود در اين زمينه استقبال مي‌كند. با اين حال، به خاطر وسواس و سختگيري‌اش در انتخاب نمايش‌ها و نقش‌ها، او دير به دير بر صحنه تئاتر ظاهر مي‌شود. اين شب‌ها آخرين تجربه تئاتري او با نام «قرار» به كارگرداني «سيامك احصايي» در تالار حافظ اجرا مي‌شود يك نمايش واقع‌گرا با روايت و ماجرايي تلخ و غافلگيركننده. هانيه توسلي براي بازي در اين نقش، تنديس بهترين بازيگر زن را از جشنواره سي‌ويكم تئاتر فجر دريافت كرد. به بهانه اجراهاي «قرار»، ما هم قراري با توسلي گذاشتيم و پاي حرف‌هايش درباره اين نمايش و حرفه بازيگري‌اش نشستيم.