بیشتر آدمها وقتی از خواب، بیدار میشوند، برزخ را تجربه میکنند؛ نه خوابند و نه بیدار؛ بخصوص اگر از خواب بعد از ظهر بیدار شده باشی؛ یک جورایی گیجی، خیلیها زمان و مکان را گم میکنند، شاید برای همین است که اخم میکنند و اگر از آنها سوالی بپرسی جواب نمیدهند، باید زمان بگذرد تا خودشان را پیدا کنند. وقتی بعد از ظهر دیروز به شیرین یزدانبخش تلفن کردم او با خنده و سرحال جوابم را میدهد اصلا تصورش را هم نمیکنم که این بازیگر 70 ساله سینما که از سال 88 و با فیلم «لطفا مزاحم نشوید» به یکی از ستارگان سینمای ایران تبدیل شده، از خواب بیدار شده باشد آن هم در ظهر داغ مرداد ماه. کاملا هوشیار است و برای جوابهایش کلمات را با دقت انتخاب میکند. اما از همه مهمتر این است که بین جملاتش و به مقتضای حرفهایی که بین ما رد و بدل میشود، خندهای جانانه میکند از آن خندههایی که فقط مخصوص مادرهاست و فقط خنده یک مادر میتواند تا این حجم حالت را خوب کند.
ابوالحسن تهامی دوبلوری است که توانست تنها بعد از سه سال کار کردن مدیریت دوبلاژ را برعهده بگیرد، او میگوید دوبله برای سینمای ایران گویش سینمایی به وجود آورده و باعث شده که فیلمها به خوبی فهمیده و درک شوند و اگر این رشته بخواهد پیشرفت کند باید فیلمهای خارجی در سینماها به نمایش دربیاید.
بحث ورود پولهاي بادآورده به سينما كه داراي منابع مشخصي نيستند چندي است در ميان اهالي سينما و منتقدان قوت بيشتري به خود گرفته. رقمهاي نجومي كه عوامل فيلم براي در اختيار گرفتن بازيگران بهاصطلاح چهره ميپردازند و فيلمها با رقمهاي سرسامآوري همچون بيست ميليارد تومان ساخته ميشود؛ اما از آنجايي اين بحث شكل جديتري به خود ميگيرد كه سينماي ايران اين روزها متاثر از ساير بخشهاي اقتصادي از وضعيت مالي مطلوبي برخوردار نيست و ساخت بسياري از محصولات سينمايي به دليل مشكلات مالي تعطيلشده است.
وقتي سوالم را ميپرسيدم استيون اسپيلبرگ ٧١ساله عينكش را روي صورتش ميزان كرد. روي شقيقههايم چند قطره عرق نشسته بود. در سالن كوچك كنفرانس استوديوي يونيورسال روبهروي همديگر نشسته بوديم. با سيگاري خاموش بازي ميكرد (اين روزها فقط سيگار را توي دستش نگه ميدارد) و درباره استقبالي كه در روزهاي گذشته از فيلم علمي-تخيلي جديدش، «بازيكن يك آماده» در جشنواره فيلم جنوب از جنوبغربي (South by the Southwest Film Festival) شده است، صحبت كرد. مخاطبان سينما معتقدند اين فيلم پرهزينه بازگشتي به شكوه «پارك ژوراسيك» و «اي. تي. موجود فرازميني» است.
وحید صداقت و تهمینه منزوی، زوج جوانی هستند که با تکیه بر زاویه دید هنرمندانه خاص خود، مکمل یکدیگر شده و نگاهی چندبعدی به سوژه مورد بحث خود در فیلم «درباره فروشنده» داشتهاند. مستندی که به چگونگی شکل گرفتن هفتمین فیلم کارنامه فیلمساز برجسته ایرانی، اصغر فرهادی، میپردازد
دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با تأیید این که این جشنواره به دلایل متعددی از جمله التهابات سیاسی در سالهای گذشته کمرونق شده است، گفت: اگر جریان فیلم کودک حیات طبیعی خود را پیدا کند، شرایط بهتری در این نوع سینما و نیز جشنواره و اکرانش به وجود میآید.
بعد از دريافت سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني براي فيلم «رخ ديوانه» سطح توقعات از ابوالحسن داوودي بالا رفته بود ازاينجهت كه به نظر ميرسيد اين فيلمساز با حساسيت بيشتري گامهاي بعدي را بردارد و با تامل بيشتر فيلم بعدي را به كارنامهاش اضافه كند؛ اما داوودي خلاف جريان انتظارات حركت كرد و فيلمي كاملا گيشهاي با موضوع عامه پسند ساخت. تا وقتي فيلم به نمايش در نيامده بود كسي بر داوودي خرده نگرفت كه چرا فيلمي كمدي ساخته اما به محض اينكه «هزارپا» در سينماها اكران شد؛ فيلم جديد اين كارگردان با حواشي زيادي همراه شد. عدهاي از منتقدان سرسختانه با فيلم برخورد كردند و «هزارپا» را كمدي سخيف ناميدند و حتي از اينكه داوودي بعد از تجربيات موفقي چون «رخ ديوانه» و «زادبوم» به اين نوع سينما روي آورده به وي تاختند. در كنار اين نظرات مخاطبان عام هم هستند كه فوج فوج به سينماها ميروند و به تماشاي اين فيلم مينشينند. سالنهاي نمايش «هزارپا» بعد از چهار هفته كه از اكران آن ميگذرد همچنان با صندليهاي كاملا پر تشكيل ميشود و گيشه اين فيلم بعد از چهار هفته بالغ بر ١٩ ميليارد تومان گردش مالي داشته است.
مدتی قبل سهیل براتی، مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی آوا از اختلافات مالی با سام قریبیان سخن گفت و اختلافاتی که با او دارد، سام قریبیان به این ادعا واکنش نشان داد و با حضور در خبرگزاری تسنیم توضیحاتی ارائه کرد.
فرزاد موتمن معتقد است: برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه نقد میتواند مفید باشد اما این پدیده مانند فیلمسازی به معنای واقعی قابل تدریس و تحصیل نیست و منتقد یا فیلمساز بودن در فرد علاقمند به شکل ذاتی وجود دارد و در ادامه به اشکال مختلف پرورش داده میشود. بنابراین اگر این علاقه و استعداد به شکل ذاتی وجود نداشته باشد، حضور در کارگاههای آموزشی در حوزه نقد و فیلمسازی نمیتواند موثر باشد.
يلم سينمايي «فراري» در ظاهر داستان دختر شهرستاني (گلنار) است كه در حسرت عكس گرفتن با ماشيني گرانقيمت؛ به تهران ميآيد و در اين مسير با اتفاقات متعددي روبهرو ميشود؛ اما در باطن «فراري» داستان انبوه جواناني را روايت ميكند كه با محروميت زندگي ميكنند و تحت تاثير امواج سنگين تبليغات ماهواره و شبكههاي مجازي هستند. درواقع گلنار نماينده جواناني است كه در حسرت رسيدن به آرزوهاي بزرگ هستند و حتي ممكن است دست به ماجراجوييهاي خطرناك بزنند. اين فيلم به شايستگي و درستي به تحليل ميپردازد و تصويري درست از دغدغههاي پس ذهن جوانان ارايه ميدهد و به مخاطب و خانوادهها نهيب ميزند.
اسماعیل بنیاردلان پژوهشگر و مدرس دانشگاه معتقد است حوزه نقد و تحلیل در ایران باید بر اساس هویت و فرهنگ خودمان صاحب تئوری شود و رسیدن به این مطلوب مستلزم این است که با روشهای نقد آشنا شویم.
مدیر پخش فیلمهای خارجی از نمایش فیلمهای روز دنیا در آیندهای نزدیک در پردیسهای سینمایی خبر داد.
بهمن فرمانآرا بعد از چندين سال سكوت با «دلم ميخواد» برگشته است. در اين نوشتار با نگاهي روانشناختي روايت فيلم را در انطباق با شخصيت اول فيلم ميخوانيم. فيلم سرشار از خردهروايتهايي در سطح است كه زمينهاي براي سردرگمي آدمهاي امروزند. ردپاي كاراكترهاي تاثيرگذار سهگانه مرگ «بوي كافور، عطر ياس»، «خانهاي روي آب»، «يك بوس كوچولو» در اثر اخير ديده ميشود. اين شاهدي بر پاييدن معضلهاي اجتماعي بيانشده تاكنون است.
كامران شيردل را اغلب با فيلم مستند «پيكان» ميشناسيم؛ مستندي كه جامعه در حال صنعتي شدن ايران دهه ٤٠ را به بيننده نشان ميدهد. كامران شيردل، مترجم، كارگردان و مستندساز متولد سال ١٣١٨ در مياندوآب است. وي از اوايل دهه ٤٠ شمسي كارگرداني را آغاز كرد و تا امروز فيلمهايي چون «بوم سيمين، ندامتگاه، تهران پايتخت ايران است، قلعه، اون شب كه بارون اومد، پيكان، فولادمباركه و... » را ساخته است. شيردل در فيلم مستند«پيكان» بيشتر از افكت و صداهاي فضاي دلهرهآور و رنگ و نورهاي پراضطراب جامعهاي در حال صنعتي شدن استفاده ميكند. وي در كنار ساخت فيلمهاي مستند اجتماعي به صنعت علاقه نشان ميدهد و در كارهايش از نفت و فولاد بسيار سخن گفته است. پدر اين كارگردان صنعتگر بود و علاقه او به ساخت فيلمهاي مستند صنعتي، از كودكي او و حضورش در فضاي صنعتي و كارخانهها سرچشمه گرفت.
ندا شاهرخی کارگردان نمایش «دژاوو» ، دانشجوی دکترا در دانشگاه پاریس فرانسه ، نمایش دژاوو را در تماشاخانه آو از 18 آبان به روی صحنه برده است
حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وجود اختلاف سلیقه میان خود و معاون هنری، با طبیعی دانستن وجود این اختلاف سلیقه یادآور شد که در دورههای قبل مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون هنری چند ماه با هم قطع رابطه داشتند و قهر بودند.
هنرمند باید معین کند دولت چطور پیش برود، نه اینکه دولت برایمان تصمیم بگیرد/ جامعه امروز خشن و چندرنگ شده و هنرمند است که باید آینه را مقابل چهره اجتماع بگیرد/ کل چرخش مالی تئاتر و شبکه خانگی به اندازه یکی از مغازههای بالای میدان ولیعصر نیست.
داود رشیدی در هشتاد و یکمین سالروز تولدش و بعد از نیمقرن فعالیت هنری همچنان سرشار از عشق و امید به کارش است و همچنان آرزو دارد در یک نقش خوب مقابل دوربین برود
«هانيه توسلي» گرچه در سينما پركارتر بوده و عموم علاقهمندان به هنرهاي تصويري و نمايشي او را به عنوان بازيگر سينما و تا حدودي تلويزيون ميشناسند ولي او تجربههاي مهم و گرانقدري هم در تئاتر داشته است كه بيشك همان تجربهها امروز از توسلي بازيگري درجه يك ساخته است. مقوله تئاتر براي اين بازيگر، يك فعاليت هنري جدي است كه با وجود فضاي نامطلوب اقتصادي، هميشه از پيشنهادهاي خود در اين زمينه استقبال ميكند. با اين حال، به خاطر وسواس و سختگيرياش در انتخاب نمايشها و نقشها، او دير به دير بر صحنه تئاتر ظاهر ميشود. اين شبها آخرين تجربه تئاتري او با نام «قرار» به كارگرداني «سيامك احصايي» در تالار حافظ اجرا ميشود يك نمايش واقعگرا با روايت و ماجرايي تلخ و غافلگيركننده. هانيه توسلي براي بازي در اين نقش، تنديس بهترين بازيگر زن را از جشنواره سيويكم تئاتر فجر دريافت كرد. به بهانه اجراهاي «قرار»، ما هم قراري با توسلي گذاشتيم و پاي حرفهايش درباره اين نمايش و حرفه بازيگرياش نشستيم.